2026-08-05, 04:49
Medlem
Euripidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Barn måste få äta sig mätta oavsett dina jävla regler

Har du själv några barn? Det låter inte så. Barn behöver lära sig rutiner och i det ingår att äta det som serveras när det serveras. Vi kör på fasta mattider och det är då man äter.
Citera
2026-08-05, 04:52
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ja det är ju det dom tvingas göra. Det är inte ens säkert hon lagar god mat.
Tvingas och tvingas. Deras föräldrar borde inte tillåtit att dom blev så petiga och otacksamma.
Citera
2026-08-05, 05:23
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Är man hemma hos någon annan så äter man det som bjuds och gör man inte det så får man gå hungrig så enkelt är det.

Om ungen har med sig 3 vänner hem efter skolan så går det liksom inte att tillgodose varenda en av dom. Jaha muhammed är muslim så då får vi laga halal till muhammed och lisa är vegetarian så då får vi laga vegetariskt till henne och olle äter bara denniskorv med pulvermos så då måste ju han få det.

Vem fan orkar stå och slänga ihop 3-4 olika måltider, ät det som serveras eller gå hungrig
Citera
2026-08-05, 05:57
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Dom ringer ju hem och berättar att dom är hungriga. Då har man inte varit en bra värd.
Man är inte nödvändigtvis värd bara för att någon är i ens hem. Få bjuder rörmokaren på middag bara för att han är där. Så besöket natur har som sagt betydelse. Ett barn som ringer hem och berättar att det är hungrigt(när det är ett spontanbesök och mat har erbjudits) istället för att bara äta lite senare/gå hem om det är så förbaskat hungrigt är anti gen otroligt curlat och/eller har annan problematik. Tillfällig hunger är inte farligt.
Citera
2026-08-05, 06:34
Medlem
Jag sa lite
Det är inte synonym med "helt andra"

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför då?
Det är ju helt rubbat att ha en uppsättning regler åt sina egna barn och ge andras barn helt andra regler.
Citera
2026-08-05, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Vi äter frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellanmål/fika däremellan hemma. Vi fostrar våra barn efter mottot: Ät när mat finns, eller var hungrig.

Tyvärr verkar inte övriga samhället ha samma livsfilosofi har det visat sig. Våra barns vänner behöver aldrig bara hungriga hemma hos oss, när våra äter så erbjuder vi mat till vännerna. Inget konstigt där, självklart ska barnen få mat.

Däremot finns det barn som bara petar i maten, knappt smakar på det och 1 timme senare gnälls det om att dom är hungriga. När jag förklarar att maten serverades nyligen och att då får man passa på äta. Då börjar dom ringa hem och gnälla om att dom är hungriga, och deras föräldrar tror i sin tur att vi svälter barnen.

Ska jag fortsätta vara principfast och erbjuda mat när det är matdags, eller ska jag överväga ge vika och erbjuda dom VIP-behandling bara för att det inte ska bli snack bakom våran rygg i grannskapet om att vi är snålpellar?

Om du inte vet vad barn äter ska du inte ha barn. Du verkar ha gammaldags syn på uppfostran.

Hade aldrig låtit mina barn leka hemma hos dina barn.

Sen finns ju boomer generationen som inte ens lagade mat åt barnens kompisar och det är ju givetvis maken till slapphet från den lata generationen.

Om man inte orkar är det tecken på att man behöver träna mer eller att man blivit väldigt bitter
Citera
2026-08-05, 06:51
Medlem
B. Mystics avatar
Börjar föräldrarna knorra på dig så säger du bara att "om det inte passar sig med våra regler och tider så kan du komma och hämta den lilla prinsen omgående. Tack hej" och lägg på luren direkt.
Citera
2026-08-05, 09:07
Medlem
Wyrdkins avatar
Principfasthet är viktigt. Däremot som 12-barnspappa vet jag att det finns barn som helt enkelt inte kan äta på kommando.
Citera
2026-08-05, 09:11
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighlanderIIIfan
Om du inte vet vad barn äter ska du inte ha barn.

Så du menar att det finns en specifik diet för just barn?
Citera
2026-08-05, 10:01
Medlem
GertBennys avatar
När jag var liten fick vi gröt till frukost, middag och lunch. En gång hade jag hemma en klasskamrat av borgarklass. Han rynkade på näsan inför gröten och bad mor min om hon inte kunde steka hans gröt.

"Stekt gröt på en måndag? Din gottegris" replikerade hon och gav han en lavett.

Dagens ungdom - Läs och begrunda!
Citera
2026-08-05, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Andra föräldrar kan ju börja snacka bakom ryggen på oss, i tron om att deras barn inte får mat när det i själva verket är så att dom inte vill äta maten som erbjuds.

Jag lagar gärna maten från grunden för jag uppskattar god mat och jag vill att åtminstone mina barn ska lära sig äta god mat. Men det verkar som att jag får börja steka färdiga fiskpinnar, köttbullar och falukorv för att dom kräsna barnen ska börja äta. Fast samtidigt går mina barn och deras okräsna vänner miste om god mat...

Fast alla föräldrar vet att barn ofta är kräsna med maten. Ingen kommer börja snacka. Det bästa man kan göra vid lämning är att säga till föräldrarna att de inte åt så de vet att de ska stoppa i ungen något. Sen får de tycka vad de vill om det. Men visst vissa fruntimmer som har andra problem kan ju gnälla för de behöver något annat än sitt mående att fokusera på men varför bry sig?
Senast redigerad av Doosing 2026-08-05 kl. 10:21.
Citera
2026-08-05, 10:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Jag sa lite
Det är inte synonym med "helt andra"
Hur kan det handla om "lite" när det handlar om maten.
Endera ska de äta det som serveras eller också har man alternativ - man kan inte ha ett krav på sina egna och behandla kompisarna på något annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in