Citat:
Ursprungligen postat av
BobbyYsin
Sjörättsmässigt är situationen solklar om de förutsättningar om nämnts ovan är sanna:
- Klart upphinnande
- Sikten OK
- Trång farled eller inte (olika regler men i hierarkin står regel 13 högst)
- Dålig utkik från lastfartyget
Straffrätt
Huruvida det räcker till vållande till annans död vet jag inte. När jag läser så säger lagen "Medveten oaktsamhet/likgiltighet" eller "omedveten oaktsamhet" om man borde ha vetat bättre.
Hade jag suttit i den åtalades stol så hade det varit svårt att krångla sig ur detta:
- "Jag såg inte båten" - men då skulle jag ha haft bättre utkik / mer fokus på radar
- "Det var trång farled" - men då är jag fortfarande skyldig att hålla undan som upphinnande fartyg
- "Det var dålig sikt" - men då skulle jag ha signalerat/dragit ned på farten
- "Det är dålig sikt från min brygga" - fartyget är ditt ansvar och du får lösa det genom dedikerad utkik
- "Han borde hållit mer styrbord i led" - han låg 100 m styrbord, det fanns inga möten och gott om vatten att passera, och först och främst hade jag ingen koll på att han var där
- "Han är under 20m i trång farled" - ja men han har rätt att gå i leden så länge han håller styrbord och inte hindrar (engelska: impeed) mig. Och om jag kräver mer plats vid omkörning så har jag skyldighet att signallera
Kaptenen är nog kokt. Ser de dessutom ekon från snipan på VDRn så kan han lägga ned försvaret. Lotsen, svårt att se hans ansvar. Kanske skyller kaptenen på honom.
DN skriver initierat och sammanfattar just nu bättre än experterna på FB.
https://www.dn.se/sverige/befalhavaren-och-lotsen-var-90-meter-fran-foren-sag-inte-baten/
Läs särskilt detta
”Ingen enskild regel avgör skuldfrågan. Den bedöms utifrån en analys av flera regler. Någon eller båda parter kan ha brutit mot det som i sjövägsreglerna beskrivs som gott sjömannaskap.”
Som alla fattar så har även snipan brustit mot en del regler. Gentemot passagerarna i snipan så har kaptenen där brustit rätt rejält.
Det lutar åt ett delat ansvar, med ganska stor övervikt på fartyget.
Snipans kapten kommer troligen inte att åtalas för sin del, då det brottet är såpass litet att straffet inte motsvarar det han redan drabbats av.
Den faktor som kommer att bli mest avgörande om kaptenen fälls eller ej bör vara ”upphunnen”.
Kan det bevisas att snipan kört framför, i farleden, under längre tid så är det graverande.