2026-08-05, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Egentligen är det väl bara att ställa sig på kommandobryggan och kolla - i den riktningen man inte ser nåt, där ifrån kom han😉

Hahaha, bästa skämtet i denna tragiska situation. Med tanke på den konstruktionen så gäller ju påståendet halva horisonten.

Man önskar att någon på kommandobryggan hade gjort just det den kvällen: Haft utkik.
Citera
2026-08-05, 08:15
Medlem
Jag betvivlar inte att han va inom 22 grader. Jag litar bara inte på åklagaren generellt. Och ett pappans vittnesmål inte kommer vara opartisk.

Jag är mer intresserad exakt hur det gått till än vem som rent juridiskt gjort rätt eller fel. Juridik har inte alltid med sunt förnuft ändå att göra

Du kan ta en våldtäktsman på bar gärning när han våldtar din 15-åriga dotter, du slår ihjäl mannen på plats. Du får livstid och skadestånd och han hade max fått sex månader om han överlevt

Därför jag är ointresserad av juridik

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Att du vinglar lite gör inte att fartyget bakom dig inte är upphinnande. Kom ihåg sektorn, 22.5x2 = 45 grader. Ja, uppgifterna om nordväst kom från alla de som sade att han korsat leden - helt ur tomma luften. Har inte sett ett datapunkt som påvisar att så var fallet. Fanns ju en tjomme som sade att "jag har sagt 100 gånger att han inte var upphinnande".

Tills det kommer någon annan data så får man väl tro på åklagaren?
Citera
2026-08-05, 08:17
Medlem
Tyvärr tror jag att det finns en del sanning i det kanske😉
Citat:
Hahaha, bästa skämtet i denna tragiska situation. Med tanke på den konstruktionen så gäller ju påståendet halva horisonten.

Man önskar att någon på kommandobryggan hade gjort just det den kvällen: Haft utkik.
Citera
2026-08-05, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag betvivlar inte att han va inom 22 grader. Jag litar bara inte på åklagaren generellt. Och ett pappans vittnesmål inte kommer vara opartisk.

Jag är mer intresserad exakt hur det gått till än vem som rent juridiskt gjort rätt eller fel. Juridik har inte alltid med sunt förnuft ändå att göra

Du kan ta en våldtäktsman på bar gärning när han våldtar din 15-åriga dotter, du slår ihjäl mannen på plats. Du får livstid och skadestånd och han hade max fått sex månader om han överlevt

Därför jag är ointresserad av juridik

Jag håller med dig där. Men färdvägen är ju inte direkt svår att lista ut så jag förutsätter att de har fått det rätt. Resten är ju en logisk följd.

Att åklagaren överdriver/svartmålar må vara hänt men det här är ju grundläggande fakta som jag förutsätter att polis, kustbevakning etc. har bekräftat - vilket är enkelt. Alla "han korsade leden"-tjommar har ju ingen fakta.
Citera
2026-08-05, 08:20
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:

Lotsen, svårt att se hans ansvar. Kanske skyller kaptenen på honom.

Vet inte om du läst sista pressmeddelandet från åklagarmyndigheten, men där skriver man detta:

”Under förundersökningen har det framkommit att lotsen haft en så aktiv roll på fartygets brygga under färden att lotsen är skäligen misstänkt för att ha varit medvållande till olyckan. Befälhavaren och lotsen har lämnat i huvudsak samstämmiga uppgifter om rollfördelningen på bryggan.”

Även i Studio Ett, tas lotsens ansvar upp lite kort. De pratar med nån forskare från Chalmers (om jag minns rätt) och någon från Sjöfartsverket.
Citera
2026-08-05, 08:22
Medlem
Håller med,

Min teori är att han kom kanske i 5-15 graders vinkel in mot farleden med tanke på vart han skulle... Det skulle kunna ge förklaringar till döds vinklar.

Sen att han juridiskt ändå är upphinnande, absolut. Jag är mer intresserad av att lösa/förstå hur snipan blev missad än vem som är skyldig. Jag har redan min uppfattning.

Det här är flashback, inte svenska Akademiens årsmöte du är på😉

Citat:
Jag håller med dig där. Men färdvägen är ju inte direkt svår att lista ut så jag förutsätter att de har fått det rätt. Resten är ju en logisk följd.

Att åklagaren överdriver/svartmålar må vara hänt men det här är ju grundläggande fakta som jag förutsätter att polis, kustbevakning etc. har bekräftat - vilket är enkelt. Alla "han korsade leden"-tjommar har ju ingen fakta.
Citera
2026-08-05, 08:22
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DolmeN-
är det väldigt ovanligt att man har kameror på skepp ?

Jag jobbar på en större fabrik med många manöverrum där dom har skärmar som dom behöver övervaka mer eller mindre frekvent och ofta ovanför eller på en skärm bredvid har man ett antal kameror som man kanske inte kollar på särskilt ofta men vid behov , det bästa är om de sitter så att man ser i periferin om något rör sig som det inte brukar göra.

på många ställen känns det som dom har nästan fler kameror än nödvändigt men det kan såklart vara bra då de omöjligt kan ha överblick över alla områden de har ansvaret över samtidigt.

känns som att en , två eller tre kameror åtminstone som får ta upp säg en skärmyta på säg 17" var i bryggan eller vad det kallas där man kör ett såpass stort skepp borde vara otroligt enkelt och värt att fixa

Håller med. Bilar har haft backkameror rätt länge. Ingen ny teknik direkt. Estonia hade kamera på bildäck och de såg vatten tränga in. Så kameror för att täcka upp döda vinklar framför fören och aktern borde ju ha varit standard sedan länge. Misje Verde är byggd 2023 också.
Citera
2026-08-05, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fucktiskt
Vet inte om du läst sista pressmeddelandet från åklagarmyndigheten, men där skriver man detta:

”Under förundersökningen har det framkommit att lotsen haft en så aktiv roll på fartygets brygga under färden att lotsen är skäligen misstänkt för att ha varit medvållande till olyckan. Befälhavaren och lotsen har lämnat i huvudsak samstämmiga uppgifter om rollfördelningen på bryggan.”

Även i Studio Ett, tas lotsens ansvar upp lite kort. De pratar med nån forskare från Chalmers (om jag minns rätt) och någon från Sjöfartsverket.

Intressant och inte ovanligt enligt en av sjökaptenerna i tråden. Ansvaret är däremot svårt att lägga över. Om lotsen "tar vakten" så blir han ju jämställd med en styrman och befälhavaren har fortfarande stort ansvar. Svårt att se att en lots formellt tar vakten dock, om än att han kör.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-05 kl. 08:32.
Citera
2026-08-05, 08:27
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:
Ja, det är ju ett bra försvar att hävda att han korsade farleden (då är lastfartyget inte upphinnande). Men det vore ju ytterst lätt att motbevisa om det är fel...

Jag misstänker att det inte är åklagaren ensam som har listat ut var de åkte. Det var ju dessutom någon bror som for parallelt i en annan båt med snipan. Hur skulle de kunna få det fel?

Åtminstone båda de vuxna ombord lär ha haft mobiltelefoner med sig och då går det ju att följa deras gps:er var de befann sig under resans gång.

Exaktheten har ökat ganska mycket för var telefoner befinner sig de senaste åren.

Har tex märkt att man kan se var i vårt hus mina olika familjemedlemmar befinner sig, vilket inte gick för några år sedan. Då sprang dessutom mobilerna iväg då och då åt olika håll, vilket sällan sker numera.
Citera
2026-08-05, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Håller med. Bilar har haft backkameror rätt länge. Ingen ny teknik direkt. Estonia hade kamera på bildäck och de såg vatten tränga in. Så kameror för att täcka upp döda vinklar framför fören och aktern borde ju ha varit standard sedan länge. Misje Verde är byggd 2023 också.

Instämmer, tycker det är skrämmande att det inte finns. Hur pass stor areal omfattas av den döda vinkeln?
Citera
2026-08-05, 08:32
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:
Intressant och inte ovanligt enligt en av sjökaptenerna i tråden. Ansvaret är däremot svårt att lägga över. Om lotsen "tar vakten" så blir han ju jämställd med en styrman och befälhavaren har fortfarande stort ansvar. Svårt att se att en lots formellt tar vakten då, om än att han kör.

Tänker att han inte tar ansvar från kapten, men lägger till eget ansvar.

Ur arbetsrättsligt perspektiv så är han ju inte ansvarig för båtens styrning som lots, men ur rent straffrättsligt perspektiv så får man ju inte agera så att andra människor dör på grund av det man gör.
Citera
2026-08-05, 08:34
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Instämmer, tycker det är skrämmande att det inte finns. Hur pass stor areal omfattas av den döda vinkeln?

Vet inte hur brett det är men såg en regel tidigare att den blinda zonen framför fören får max vara två båtlängder och det blir 180 meter i Misje Verdes fall.
Det blir en hel minut som snipan kan vara dold framför fören om de höll 6 knop och 12 knop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in