2026-08-05, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DolmeN-
var det så då ?

Jag var inte där. Kaptenen eller lotsen verkar redan ha sagt att sikten var ok. Men allting som kan avleda oaktsamhet kan rädda honom och väder är ju alltid enkelt. "Jag skulle precis väcka utkiken men då klarnade det upp igen".

Om han skall hålla sig till sanningen, så är nog trång farled enda argumentet. Men:

- Snipan låg 100 m styrbord i led (kunde ha gått närmre Katten men fortfarande mer än nog)
- Den fanns gott om utrymme för omkörning (t o m tveksamt om det är trång farled)
- Snipan hindrade inte lastfartyget på något vis
- Och det viktigaste, fartyget hade inte tillbörlig utkik (de såg ju helt enkelt aldrig snipan)
- Lastfartyget var upphinnande och därmed skyldig att ge väg

Man skall alltid köra så att man kan stoppa eller väja för allt framför en. 12 knop med bara skeppare och lots på bryggan, kanske dålig koll på radarn, skärgårdsvatten med mycket sommartrafik. Det finns en anledning varför färjeskeppare och lotsar är nervösa på sommaren när det är mycket fritidsbåtar - de vet att de bär ansvaret som upphinnande, även i trång farled.

Den här gången falerade kaptenen.
Citera
2026-08-05, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Jag tycker det är smaklöst att skämta om.att "livet börjar när frugan dör". Förstår inte vad som är så roligt med det. Men jag ska erkänna att jag inte tycker såna poddar är det minsta roliga eller underhållande. Men jag tror nog att han med facit i hand idag ångrar både skämt och båtturen i regn och blåst och gör han inte det så är han ännu dummare än vad som framgått hittills.
Nu verkar också pojken ha allvarliga hjärnskador och stor risk att han aldrig blir återställd så "rolige" Albin har lyckats förstöra livet för alla i familjen. Hade jag varit i idiotjävelns kläder hade jag nog allvarligt funderat på att ta till repet.
Han verkar i alla fall inte varit speciellt rädd om sin familj eftersom han inte hade koll på om det var andra båtar och fartyg i närheten. Är ju hur lätt som helst att ha koll på det i en snipa och väldigt lätt att styra undan.
Möjligheten finns ju att han gjort det med flit med tanke på det där makabra skämtet om frun.
Att man inte märker att ett stort fartyg närmar sig när man sitter i en snipa är ju helt oförklarligt.
Citera
2026-08-05, 07:49
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Grabben som ligger på sjukhus är 5 år enligt uppgift.
Dottern som omkom är antagligen yngre.
Nej, hon var 8 år.
Citera
2026-08-05, 07:51
Medlem
Citat:
Ja och frågan är varför rolige Albin inte sitter häktad misstänkt för vårdslöshet i sjötrafik och grovt vållande till annans död och grovt vållande till personskada. Hade det funnits nån jävla saklighet från åklagarens sida så borde givetvis pappan vara gripen vid det här laget.

Kanske först och främst för att han låg styrbord i leden och blev upphunnen av ett annat fartyg som bär ansvaret. Upphinnande fartyg är alltid skyldiga att ge väg - små, stora, trång farled, fiskare, seglare - finns inga undantag förutom dålig sikt och då gäller andra skyldigheter. Förmildrande omständigheter, men inga undantag. Upphinnande fartyg har det primära ansvaret.

Finns mycket mer pappan kunde ha gjort för att rädda livet på sin familj inklusive att ta bussen, men ingenting är straffbart.
Citera
2026-08-05, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnricoFermi
För att förstå olycksbåtens rutt vore det bra att veta varifrån den utgick! Att den skulle till Lycke verkar klarlagt. Är det någon som vet?

Åklagaren säger:
"Båda fartygen hade en längre tid haft samma färdriktning söderut och västerut i Hakefjorden"
Citera
2026-08-05, 07:59
Medlem
Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av Fucktiskt
Studio Ett: De diskuterar det i första timmens första tolv minuter.

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2802969
Citera
2026-08-05, 08:01
Medlem
Håller med helt....
Vittnen blir inte tillförlitliga när det handlar om att kunna frisäga sig själv från skuld

Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det riktigt allvarliga i det här fallet är att en av parterna inte ens förväntas eller behöver medge det. Fullständigt rättsosäkert.
Citera
2026-08-05, 08:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nej, hon var 8 år.

Jag har svarat om det redan i tråden, det var någon som pratade om mobiltelefoner.
Citera
2026-08-05, 08:03
Medlem
Åklagaren Von Reis har också sagt att han tycker det är rimligt med dagsböter för två läkare som orsakade en patients död pga felmedicinering... 😉 Han säger mkt

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Åklagaren säger:
"Båda fartygen hade en längre tid haft samma färdriktning söderut och västerut i Hakefjorden"
Citera
2026-08-05, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Åklagaren säger:
Advokaten har tydligen en annan uppfattning om det och den där Åklagaren är väl känd för att inte vara riktigt skärpt enligt någon som har insikt. Någon skrev att det är stor risk att det hela blir en fars när just den Åklagaren håller i fallet men om det stämmer vet jag ju inte.
Citera
2026-08-05, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Åklagaren Von Reis har också sagt att han tycker det är rimligt med dagsböter för två läkare som orsakade en patients död pga felmedicinering... 😉 Han säger mkt

Det må så vara hänt men det där är en bedömning. Färdvägen är faktum. Har han svårt med fakta också?
Citera
2026-08-05, 08:05
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Det blir ungefär 0,5 sjömil. Fartyg i den här storleken behöver förmodligen en stoppsträcka på 1 sjömil.

Och varför ska den stoppa?? Har du tittat på sjökortet?

Det räcker ju att slå om rodret litegrann och åka förbi snipan på 100 meters avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in