2026-07-30, 16:24
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B66883
Oerhört tragiskt. Vissa kommentarer här är rent ut sagt för djävliga - det hade varit smakfullt med lite respekt för offren.

Jag kan inget om båtar men är det möjligt att det skett något tekniskt fel, exempelvis med styrning som påverkar chansen att väja?

Absolut är det fullt möjligt!
Jag tänker rent spontant motorstopp under passagen över farleden för Snipan och sedan dyker Fartyget upp Bakom. Säger inte att det är så men alla dem flesta förutom du och några andra tänker ju handhavande fel direkt utan att överväga tekniskt fel vilket jag tycker är för jävligt!

Men dem som skriver så utgår väl från sig själva, att dem skulle va berusade och/eller vara inkompetenta på sjön utan kunskaper för navigering i mörker eller planering utav säker färdväg!

Så det får stå för dem!
Citera
2026-07-30, 16:30
Medlem
Dumdrygs avatar
Det är så tragisk olycka. När man kollar på sjökortet så är det ju rejält djup utan grund i sundet så den lilla snipan har ingen anledning att ligga mitt i farleden och köra.
https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/
Citera
2026-07-30, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Annars kan du ju läsa nyheterna. Kvinnan i paret i båten på ön larmar först vid 22-tiden och strax därefter larmar även brodern.
https://www.tv4.se/artikel/5BFnGweK0bolk2126WC4AQ/larmsamtalet-till-112-saeger-att-han-saknar-sin-bror-med-familj

Men var i den texten står det att olyckan inträffade 30 minuter innan kvinnan ringde in?
Citera
2026-07-30, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Jag har skrivit flera gånger att jag gjort past tracking. Polisen har också gjort det. Misje Verde var i området 21.20-21.40 max.

Men mellan 21.40 alltså 20 minuter innan dom som larmar hör skrik!? Kan det gå så lång tid innan de hör?

Paret borde vetat om de var på samma ställe och hade hört innan? Jag vet inte det är något som inte stämmer.

Kan fartyget ha stannat utan att det syns på instrument? Hur vet man att det inte är en smitning?
Citera
2026-07-30, 16:37
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Men var i den texten står det att olyckan inträffade 30 minuter innan kvinnan ringde in?

Nä men det är ju konstaterat när Misje Verde passerade där. Förstår inte varför du hakar upp dig på att olyckan ska ha skett 30 minuter innan? Vad är det som är så konstigt att det tar 30 minuter innan de upptäcks?
Citera
2026-07-30, 16:37
Medlem
b00b00s avatar
Förutom att KBV001 går mot olycksplatsen så verkar KBV032 också röra på sig. Samtidigt ligger dykarfartyget Fatboy redan på plats.
Citera
2026-07-30, 16:38
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Kvinnan som ringde in åkte med sin man ut å Bärgade pappan, sen kom KBV å ihop bärgade de sonen.
De fick nån form av info från pappan, typ hur många överbord å hur länge de legat i vattnet.

Då kan man räkna baklänges å finna ut vilket fartyg som passerade där.
Citera
2026-07-30, 16:39
Medlem
Disillusionistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Men det går absolut att hävda att stå på i dålig sikt är dåligt sjömanskap, oavsett båda fartygens olika tekniska villkor.
Inomskärs utom farled iaf. I farled kan man ju ha instrument och uppmärksamhet som gör att man ser allt som är relevant även vid dålig sikt. Då går det att köra fort. Kajakpaddlare och simmare som bestämt sig för att begå självmord genom att dyka upp i farleden i dimma räknar jag dock inte som relevant. Det är som att ta höjd för att fotgängare utan reflexer kan dyka upp på motorvägen på nätterna. Man ska inte överskatta radar men aktuell snipa syns ju på en korrekt riktad radar.
Citera
2026-07-30, 16:40
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Kvinnan som ringde in åkte med sin man ut å Bärgade pappan, sen kom KBV å ihop bärgade de sonen.
De fick nån form av info från pappan, typ hur många överbord å hur länge de legat i vattnet.

Då kan man räkna baklänges å finna ut vilket fartyg som passerade där.

– Jag simmade ut och hämtade den lille, och sen drog vi upp pappan, säger Patrik Dokken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vr9Xk5/patrik-och-sara-larmade-om-batolyckan-horde-rop-pa-hjalp?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Citera
2026-07-30, 16:41
Medlem
Citat:

Man har räknat ut det utifrån när Misje Verde ska ha befunnit sig vid olycksplatsen. Fartyget har tracking.
Citera
2026-07-30, 16:42
Medlem
TouchMyShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Är mannen komiker? Vem är han?
Är det bekräftat att frun är Ramona Ol*son?

Följer bara uppgifter från TikTok och här i tråden. Sägs damen heter så ja. Då är damens man komiker av nåt slag.
Citera
2026-07-30, 16:42
Medlem
Bukharins avatar
Allt jävla snack om kompetens och fylla är så onödig i sammanhanget. Vi bor i ett land som är omgivet av vatten, många har råd med båt, och det krävs inget körkort för att få köra båt. Vi har litteratur, kurser och klubbar som kan sprida information om säkerhet och sjövett, men verkligheten är att exakt alla som regelbundet vistas ute på vattnet kommer hamna i situationer de är oförberedda på. Oavsett om det är väder, andra fartyg eller ens egna utrustning, så ställs båtfolk inför situationer där tur, erfarenhet, kvicktänkthet och kreativitet avgör hur det går. I 99.9% av fallen löser man det själv, tillsammans med andra båtar, eller genom att ringa sjöräddningen. I undantagsfall går det helt åt skogen, och då kan vi faktiskt inte göra annat än att sörja de drabbade och sikta på att göra säkerhetsinformationen mer effektiv. Om dödligheten varit lika hög som vägtrafiken så hade vi behövt införa sjökörkort, men så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in