2026-08-05, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Undrar om domen i det här fallet kommer bli prejudicerande. Det låter som det finns chans att dom måste tolka sjölagar till viss del och även fördela ansvar
Sjörättsmässigt är situationen solklar om de förutsättningar om nämnts ovan är sanna:
- Klart upphinnande
- Sikten OK
- Trång farled eller inte (olika regler men i hierarkin står regel 13 högst)
- Dålig utkik från lastfartyget

Straffrätt
Huruvida det räcker till vållande till annans död vet jag inte. När jag läser så säger lagen "Medveten oaktsamhet/likgiltighet" eller "omedveten oaktsamhet" om man borde ha vetat bättre.

Hade jag suttit i den åtalades stol så hade det varit svårt att krångla sig ur detta:
- "Jag såg inte båten" - men då skulle jag ha haft bättre utkik / mer fokus på radar
- "Det var trång farled" - men då är jag fortfarande skyldig att hålla undan som upphinnande fartyg
- "Det var dålig sikt" - men då skulle jag ha signalerat/dragit ned på farten
- "Det är dålig sikt från min brygga" - fartyget är ditt ansvar och du får lösa det genom dedikerad utkik
- "Han borde hållit mer styrbord i led" - han låg 100 m styrbord, det fanns inga möten och gott om vatten att passera, och först och främst hade jag ingen koll på att han var där
- "Han är under 20m i trång farled" - ja men han har rätt att gå i leden så länge han håller styrbord och inte hindrar (engelska: impeed) mig. Och om jag kräver mer plats vid omkörning så har jag skyldighet att signallera

Kaptenen är nog kokt. Ser de dessutom ekon från snipan på VDRn så kan han lägga ned försvaret. Lotsen, svårt att se hans ansvar. Kanske skyller kaptenen på honom.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-05 kl. 06:17.
Citera
2026-08-05, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Att lotsen är skäligen misstänkt är väl extremt ovanligt ?
Var han och kapten osams ?
Kanske skyller kaptenen på honom och hans råd och beslut? Fanns ett fall i Skåne där lotsens råd satte ett fartyg rakt på grund. Han blev fortfarande frikänd från straffansvar.
Citera
2026-08-05, 06:13
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Just precis. Om nu Misje Verde vill hävda trång farled (vilket kanske skulle vara fallet 1Nm söderut nere vid Älgö gavel) så gäller fortfarande regel 9e som hänvisar till 13. Då får man helt sonika slå av på farten. Från 12 till sju knop tar inte så lång tid, med viss back kanske 3 min.

Nu har de ju överhuvudtaget inte sett snipa. Det är där skuldfrågan börjar, oavsett regel 9 eller 13.
Ja, det är precis så jag tänker. Misstanken om vårdslöshet måste ju bottna i det att man inte ens sett vad man haft framför sig.
Citera
2026-08-05, 06:59
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Enligt rederiet har Misja Verde en normal marschfart om cirka 10 knop. Maxfarten är 13,5 knop.

Om snipan gjorde 7 knop var det ingen stor skillnad i hastighet. Men snipan kan ju har gått långsammare om det var dåligt väder.

Förrädisk iså fall. En fartskillnad på 5 knop går inte att uppfatta, inte förrän det är försent.
Citera
2026-08-05, 07:27
Medlem
DolmeN-s avatar
Har försökt hänga med i tråden så gott det går och ta in alla aspekter men fick en fundering då jag har snöat in lite på juridik / rättegångar osv på olika dokumentärer m.m på senaste tiden.

Vad skulle ni tro är kaptenens/hans advokat och övriga "ansvariga" för det stora fartyget bästa chans till försvar? Att säga att jag såg dom inte känns inte som ett hållbart argument?

Fakea att det fanns en annan kris antingen med båten eller någon på den som gjorde att dom inte hade 100% uppmärksamhet? man kan ju iofs tycka att då borde man verkligen stanna eller ha en bättre plan med tanke på vart dom körde osv
Citera
2026-08-05, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DolmeN-
Har försökt hänga med i tråden så gott det går och ta in alla aspekter men fick en fundering då jag har snöat in lite på juridik / rättegångar osv på olika dokumentärer m.m på senaste tiden.

Vad skulle ni tro är kaptenens/hans advokat och övriga "ansvariga" för det stora fartyget bästa chans till försvar? Att säga att jag såg dom inte känns inte som ett hållbart argument?

Fakea att det fanns en annan kris antingen med båten eller någon på den som gjorde att dom inte hade 100% uppmärksamhet? man kan ju iofs tycka att då borde man verkligen stanna eller ha en bättre plan med tanke på vart dom körde osv

Tillfällig dålig sikt. En kraftig regnskur i sista minuten och ännu ingen tid för åtgärd.
Citera
2026-08-05, 07:31
Medlem
För att förstå olycksbåtens rutt vore det bra att veta varifrån den utgick! Att den skulle till Lycke verkar klarlagt. Är det någon som vet?
Citera
2026-08-05, 07:32
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Sjörättsmässigt är situationen solklar om de förutsättningar om nämnts ovan är sanna:
- Klart upphinnande
- Sikten OK

Straffrätt
Huruvida det räcker till vållande till annans död vet jag inte. När jag läser så säger lagen "Medveten oaktsamhet/likgiltighet" eller "omedveten oaktsamhet" om man borde ha vetat bättre.

Hade jag suttit i den åtalades stol så hade det varit svårt att krångla sig ur detta:
- "Jag såg inte båten" - men då skulle jag ha haft bättre utkik / mer fokus på radar
- "Det var trång farled" - men då är jag fortfarande skyldig att hålla undan som upphinnande fartyg
- "Det är dålig sikt från min brygga" - fartyget är ditt ansvar och du får lösa det genom dedikerad utkik
- "Han borde hållit mer styrbord i led" - han låg 100 m styrbord, det fanns inga möten och gott om vatten att passera, och först och främst hade jag ingen koll på att han var där
- "Han är under 20m i trång farled" - ja men han har rätt att gå i leden så länge han håller styrbord och inte hindrar (engelska: impeed) mig. Och om jag kräver mer plats vid omkörning så har jag skyldighet att signallera

Kaptenen är nog kokt. Ser de dessutom ekon från snipan på VDRn så kan han lägga ned försvaret. Lotsen, svårt att se hans ansvar. Kanske skyller kaptenen på honom.
Håller med om allt. Lotsens ansvar är att bidra med lokal kännedom om vindar, strömmar, djup och lokala trafikregler. Fartygets kapten har alltid kvar befälet och ansvaret, även när lotsen är ombord och lotsar fartyget. Så kaptenen har nog svårt att krångla sig ur det här.
Citera
2026-08-05, 07:32
Medlem
DolmeN-s avatar
Citat:
Tillfällig dålig sikt. En kraftig regnskur i sista minuten och ännu ingen tid för åtgärd.

var det så då ?
Citera
2026-08-05, 07:40
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Det verkar onödigt att misstänka lotsen för brott då befälhavaren (kaptenen) har yttersta ansvaret, eller?
Ja och frågan är varför rolige Albin inte sitter häktad misstänkt för vårdslöshet i sjötrafik och grovt vållande till annans död och grovt vållande till personskada. Hade det funnits nån jävla saklighet från åklagarens sida så borde givetvis pappan vara gripen vid det här laget.
Citera
2026-08-05, 07:45
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
- Klart upphinnande
- Sikten OK

Straffrätt

Håller med, stora frågetecknet här är vad man skall hålla lotsen ansvarig för.

Men, VDR:en har väl röstinspelning, kanske framkommit något där…?
Citera
2026-08-05, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Ja och frågan är varför rolige Albin inte sitter häktad misstänkt för vårdslöshet i sjötrafik och grovt vållande till annans död och grovt vållande till personskada. Hade det funnits nån jävla saklighet från åklagarens sida så borde givetvis pappan vara gripen vid det här laget.

Albin har lidit sådan personlig skada av händelsen att det inte finns anledning att väcka allmänt åtal även om han skulle anses ha varit oaktsam och bidragit till olyckan. Detta har redan avhandlats i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in