Citat:
Ursprungligen postat av
pexta
Undrar om domen i det här fallet kommer bli prejudicerande. Det låter som det finns chans att dom måste tolka sjölagar till viss del och även fördela ansvar
Sjörättsmässigt är situationen solklar om de förutsättningar om nämnts ovan är sanna:
- Klart upphinnande
- Sikten OK
- Trång farled eller inte (olika regler men i hierarkin står regel 13 högst)
- Dålig utkik från lastfartyget
Straffrätt
Huruvida det räcker till vållande till annans död vet jag inte. När jag läser så säger lagen "Medveten oaktsamhet/likgiltighet" eller "omedveten oaktsamhet" om man borde ha vetat bättre.
Hade jag suttit i den åtalades stol så hade det varit svårt att krångla sig ur detta:
- "Jag såg inte båten" - men då skulle jag ha haft bättre utkik / mer fokus på radar
- "Det var trång farled" - men då är jag fortfarande skyldig att hålla undan som upphinnande fartyg
- "Det var dålig sikt" - men då skulle jag ha signalerat/dragit ned på farten
- "Det är dålig sikt från min brygga" - fartyget är ditt ansvar och du får lösa det genom dedikerad utkik
- "Han borde hållit mer styrbord i led" - han låg 100 m styrbord, det fanns inga möten och gott om vatten att passera, och först och främst hade jag ingen koll på att han var där
- "Han är under 20m i trång farled" - ja men han har rätt att gå i leden så länge han håller styrbord och inte hindrar (engelska: impeed) mig. Och om jag kräver mer plats vid omkörning så har jag skyldighet att signallera
Kaptenen är nog kokt. Ser de dessutom ekon från snipan på VDRn så kan han lägga ned försvaret. Lotsen, svårt att se hans ansvar. Kanske skyller kaptenen på honom.