2026-08-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jag är fullt medveten om att handelsfartyget är hämmat av sitt djupgående och manöverförmåga i trånga farleder. Jag har själv varit kapten på sådana fartyg.

Men ett upphinnande fartyg är skyldig att undvika kollision genom att väja, anropa det andra på kanal 16 samt använda sig av sin signal för att påkalla uppmärksamhet.

Det verkar inte som att det gjort varken det ena eller andra, eller tredje för den delen. De verkar inte ens medvetna för än efter att de sänkt den lilla snipan med familjen ombord. Isåfall hade de ropat in man över bord, och påbörjat sjöräddning vilket de är skyldiga till enligt internationella maritima lagar.

Jag spekulerar som alla andra. Det kommer väl framgå i rätten senare.

Men från vad jag kan se i sjökortet så finns det gott om plats att manövrera på den positionen, och från vad jag kan se på fartygets konstruktion (jag är förutom sjökapten sen 20+ år utbildad och erfaren båtbyggare och konstruktör), framförallt bristen på sikt från bryggan föröver, så ser det ut som att det vore lätt att missa en snipa föröver utan en utkik posterad förut.

Sen håller jag med om att snipan inte ens borde varit i närheten av fartyget, även om det var upphinnande.

Allt sjöfolk med vett i skallen är medveten om handelsfartygs notoriskt och ökända dåliga uppsikt och fullständiga likgiltighet inför fritidsbåtar. Av ren överlevnadsinstinkt så håller man sig långt borta från dem, även när man har rätt till väg.

"Den som seglar för sitt bröd, går före den som seglar för sitt nöje", men det ska inte behöva leda till en halv familjs död.

Jösses, din okunskap är verkligen rätt allvarlig om du nu har det yrke du påstår. Men visst, jag är samtidigt inte förvånad, och det är den arrogansen inför den kunskap du/ni borde besitta, som gör att bara det kan vara skäl nog att fälla kaptenen här för vållande.

Alla fartyg är alltid skyldiga att undvika kollision.
NEJ, Regel 13 gäller inte alltid.
Någon brödseglarregel existerar inte. Du har ingen aning om när jag seglar för brödfödan och inte, t.ex.
Citera
2026-08-04, 22:29
Medlem
75Sailormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Aha på så vis😉

Finns det några andra hakar med dagens moderna teknikfartyg? Saker som kan strula tekniskt? Borde inte det finnas radarsystem som upptäcker faror åt dig utan att du borde stå och kolla? Borde inte radar själv ställa in sig för att få "rätt" mottagning...

Bilar bromsar ju idag åt dig om du ej gör det själv, finns det inte likande grejer, fartyget är ju från 2023....
Och hybrid dessutom

Det största strulet med tekniken är människan på ett eller annat sätt.
Fel Tillverkat
Fel Installerat
Fel Inställt

Jag tänker att haveriutredningen kommer belysa ett flertal barriärer som brustit, men viktigt är att invänta bevisad fakta innan man skuldbelägger någon.
Citera
2026-08-04, 22:30
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
I en trång farled så skall små farkoster ge rum åt större fartyg dvs hålla sig gott åt sidan i farleden.
Här i farleden ser det ut som fartygen framförs enligt fyrsektor navigering, alltså kör i vita sektorn mot fyren Älgö. Begränsande faktor för fartyget i dess navigeringsmöjligheter.

Det har du rätt i att snipan inte blev sedd, det är ju huvudfrågan. Förhoppningsvis kommer haverikommissionen med en vettig förklaring i den frågan.
Nej, att vit sektor anger farledens bredd är nåt AI copy/paste påfund.

Varför är det fel?

a) Vit fyrsektor krymper ju närmare fyren du kommer, detta även om farleden faktiskt blir bredare
b) Ensfyrar har en extremt smal sektor… i teorin bara nån fartygsbredd, självklart är farleden bredare än så
c) många farleder är inte fyrleder, hur bedömer man bredden då?
d) på dagtid ser man inte vit sektor, hur kan man då avgöra om man ligger i den UTAN någon som helst digital hjälp. Digital hjälp har man haft sista 20 åren. Sektorfyrar har funnits i över 100år
Citera
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:
Jag missade den, men delar din åsikt, vill du kort sammanfatta vad experterna sa?

Personligen tror jag det kommer krävas mkt för att döma kapten med tanke på hur mkt teknik som kan strula

Studio Ett: De diskuterar det i första timmens första tolv minuter.

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2802969
Senast redigerad av Fucktiskt 2026-08-04 kl. 22:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ja där ska han banne mig ha en eloge!

Frågan är hur många inblandade i fartygsolyvkan som kommer medge huruvida dom gjort fel🤔

Det riktigt allvarliga i det här fallet är att en av parterna inte ens förväntas eller behöver medge det. Fullständigt rättsosäkert.
Citera
2026-08-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymf
Det var sjögång och dåligt väder - då kan olyckor hända. Så, nu behöver ni inte dalta mer om det.

Vad är sjögång för dig?

Hur definierar du dåligt väder?
Citera
2026-08-04, 22:31
Medlem
Kan någon åka hem till den där åklagaren och rycka upp han ur nattskjortan och vråla "Hallå där!! Vad baserar du dina uttalanden på!?? Vi på flashback måste veta!!"
Citera
2026-08-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymf
Jag förstår att det är väldigt viktigt för många här att förkunna era kunskaper om sjövett och regler till havs. Det är som att ni spricker om ni inte får leva ut dessa fakta ni besitter, gärna i polemik med varandra.

Det var sjögång och dåligt väder - då kan olyckor hända. Så, nu behöver ni inte dalta mer om det.

Tvärtom, det var relativt lugnt väder. God sikt och ca 0.5m vågor.

Sluta sprid misinformation
Citera
2026-08-04, 22:32
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
I en trång farled så skall små farkoster ge rum åt större fartyg dvs hålla sig gott åt sidan i farleden.
Här i farleden ser det ut som fartygen framförs enligt fyrsektor navigering, alltså kör i vita sektorn mot fyren Älgö. Begränsande faktor för fartyget i dess navigeringsmöjligheter.

Det har du rätt i att snipan inte blev sedd, det är ju huvudfrågan. Förhoppningsvis kommer haverikommissionen med en vettig förklaring i den frågan.

Vi var inne på det tidigare i tråden att båda kan ha navigerat efter Älgö fyr och hamnat på samma kurs. Men nu när sjökortet från häktningsframställan kom så ligger fartyget utanför vit sektor från Älgö fyr.
Citera
2026-08-04, 22:33
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Noll sikt? Det var dagsljus ute, bara lätt duggregn och ingen dimma. Sikten var 4+km

Inga problem att ligga i farled oavsett sikt skulle jag säga. Det finns regler som täcker upp alla de scenarion som kan uppkomma.
Nej, vittnen har pratat om lokala störtregn, sådana man ibland får vid bilkörning å måste halvera hastigheten. Över på 1-2 minuter å kanske 50öx500meter. Flera av dessa registrerades också på väderappar.
Citera
2026-08-04, 22:34
Avstängd
Tidigare så påstod jag att båten var knäckt, två dagar senare så insåg alla här att den var det

Jag har förklarat olika radar typer, X och S bandare så ni förstår

Idag så har jag förklarat hur upphinnande båt defineras samt hur lanternorna är konstruerade och varför.

Tar ev en paus nu tills jag ser att ni behöver lite hjälp igen.

Jo, ni kan som hemläxa fundera på om det finns något smart sätt att bedömma ett fartygs storlek nattetid.
Citera
2026-08-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Tack
Följdfråga. Om försvaret kan bevisa att det inte går att bevisa. Rimligt tvivel du vet, att det var 22,5.
Är ansvaret fortfarande lika tydligt?
Vet inte. Är ingen expert inom sjörätt. Men ska jag killgissa, så är det inte ens säkert att de blir fällda om de var bevisat upphinnande, om de kan visa att de var hämmade av sitt djupgående och manöverförmåga.

Men de borde likväl ha haft utkik som identifierat snipan och påkallat uppmärksamhet med sin signal/mistlur samt anropat dem på kanal 16 (kanalen alla fartyg lyssnar på).

Det låter för mig solklart att fartygets kapten agerade fel, och indirekt lotsen som är utan juridiskt ansvar.

Snipans skeppare lär skylla på sig själv och kommer få det tufft med att leva med det också. Varje skeppare är ansvarig för liv och egendom till fullo, på sitt eget fartyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in