2026-08-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Varför skulle Staten, alltså vi alla som betalar skatt betala för att någon som startar ett företag som inte kan bära sina egna kostnader går omkull? Oavsett orsak? Staten har ett uppdrag där många saker ingår för att skydda oss och hålla nere kostnaderna men att finansiera ett företag vars idé inte bär är inte ett av dessa? Vad av detta är det du inte förstår? Se även andra kommentarer med samma slutsats.
Jag förstår. Min motivering har jag skrivit om.
Citera
2026-08-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nej. Jag anser det tillräckligt upprörande att staten åter och åter räddar banker, alltsedan Skånes Enskilda Bank 1857 och framåt.

Det borde också avskaffas. Inte att ständigt fler skall räddas.
Fast, jag pratar inte om att rädda utan att låta de som försökt göra rätt för sig ska få sina personliga skulder avskrivna. Detta efter att kronofogden utmätt alla tillgångar. Självklart ska företaget gå i konkurs med efterföljande näringsförbud.
Citera
2026-08-04, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Maken till korkade människor det finns i detta landet utan något som helst konsekvenstänk.

Ska staten så för bolagens skulder helt plötsligt, det är ju sanslöst dumt så man baxnar. Det skulle startas tusentals bolag i veckan som sedan skulle gå i konkurs.

Sedan fånen som beklagade sig över att det "kostade" 25,000 att skaffa ett AB, ja har du inte ens det ska du såklart inte starta ett bolag.

Man tappar hoppet om mänskligheten.
Nej. Jag pratar om de personliga skulderna efter utmätning och då i företag där det inte skett ogentligheter.
Citera
2026-08-04, 23:08
Medlem
Om jag nu fattat det rätt så personen ifråga haft sitt företag som "enskild firma"

Bara att skylla sig själv om man inte är påläst vad som gäller bland de olika
bolagsformerna som finns. Ett AB bolag så slipper man bli personligt belastad
mer än att man förlorar den insatsen vad bolaget kostade att starta.

Man ska veta vad man ger sig in på och sedan inte skylla på andra
när det går åt pipan med firman.
Citera
2026-08-04, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Om jag nu fattat det rätt så personen ifråga haft sitt företag som "enskild firma"

Bara att skylla sig själv om man inte är påläst vad som gäller bland de olika
bolagsformerna som finns.

I artikeln framgår det att den ena, Yvonne, fick skuldsanering, men inte hennes man eller om det är fru. Varför framgår inte riktigt, men Yvonne hade en enskild firma,
De är Yvonne och Lone Schyberg, drygt sextio år gamla, gifta sedan 13. De drev Åsheda wienerbageri i Småland, när det gick omkull beviljades Yvonne skuldsanering men inte Lone. Bageriet var hennes enskilda firma och skulderna därmed hennes privata.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0poO1g/i-filipstad-har-8-procent-skulder-hos-kronofogden-manga-lagbegavade

Citat:
Ett AB bolag så slipper man bli personligt belastad
mer än att man förlorar den insatsen vad bolaget kostade att starta.
Det är inte riktigt sant. Många som startar ett mindre AB tar privata lån, och då hjälper det inte att bolaget är ett AB.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-04 kl. 23:21.
Citera
2026-08-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nej. Jag pratar om de personliga skulderna efter utmätning och då i företag där det inte skett ogentligheter.
Så om jag köper mängder med aktier för lånade pengar i något AB som sedan går i konkurs, så ska jag få ersättning av staten?

Häftigt, då har jag säkert femtio papp att hämta hem.
Citera
2026-08-04, 23:36
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0

Vad är en oegentlighet? Vem ska utreda det? En konkursförvaltare som du kan välja själv?
Citera
2026-08-04, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
I artikeln framgår det att den ena, Yvonne, fick skuldsanering, men inte hennes man eller om det är fru. Varför framgår inte riktigt, men Yvonne hade en enskild firma,
De är Yvonne och Lone Schyberg, drygt sextio år gamla, gifta sedan 13. De drev Åsheda wienerbageri i Småland, när det gick omkull beviljades Yvonne skuldsanering men inte Lone. Bageriet var hennes enskilda firma och skulderna därmed hennes privata.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0poO1g/i-filipstad-har-8-procent-skulder-hos-kronofogden-manga-lagbegavade

Det är inte riktigt sant. Många som startar ett mindre AB tar privata lån, och då hjälper det inte att bolaget är ett AB.

Du får stå för ditt privata lån, det är en sak men bolagets är en annan sak.
Om man jämför ett lån på 25 tusen som man får stå för, men aktiebolagets skulder
drabbar inte en personligen om det nu inte är något riktigt fuffens på gång.

Men driver man en enskild firma och drar på sig massa skulder och fodringar som
inte kan betalas sitter man i skiten, som ofta sluter med en personlig konkurs om
det handlar om lite större summor och inga privata tillgångar kan hjälpa en ur skiten.
Citera
2026-08-05, 00:05
Medlem
Citat:
Du får stå för ditt privata lån, det är en sak men bolagets är en annan sak.
Om man jämför ett lån på 25 tusen som man får stå för, men aktiebolagets skulder
drabbar inte en personligen om det nu inte är något riktigt fuffens på gång.

Men driver man en enskild firma och drar på sig massa skulder och fodringar som
inte kan betalas sitter man i skiten, som ofta sluter med en personlig konkurs om
det handlar om lite större summor och inga privata tillgångar kan hjälpa en ur skiten.
Så bra att du berättade precis vad jag har sagt.
Citera
2026-08-05, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag tycker att skatter på 55-65% är ett fett problem med tanke på att staten inte underlättar eller hjälper till ett skit men ändå ska de ha mest.

Du driver eller har aldrig någonsin drivit företag gissar jag.
Citera
2026-08-05, 10:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Du driver eller har aldrig någonsin drivit företag gissar jag.
Jag var på god väg runt 2014 eller när det nu var som fettot löfven tykcte det var en fin idé att som enda land i världen förbjuda drönare. Jag är på god väg nu igen. Men med alla uppgifter om vad man ska betala så har det uppgetts vid båda tillfällen att skatten på pengarna jag drar in kommer att ligga på 55-65%. Så jag kommer att få mindre pengar till mig själv än vad staten kommer att sno åt sig.

Eller du menar att det nyligen ändrats med någon ny lag?
Citera
2026-08-05, 10:41
Medlem
cacas avatar
Skattebetalarna ska inte stå för skulder från kk, är banken som ska ta den smällen då de lånat ut kr till den som startat företag en ggr i tiden. Om sen skulden hänger kvar från företaget ja inget konstigt säljer man sitt hus med skulder kvar så är det samma sak.

Vet inte hur många jag stött på som vart och sagt upp sig och nu jävlar är det slut som löneslav och ska köra eget.

Tjej som gått någon nagelkurs på 20 veckor och skulle bli rik på det. Hyreskontrakt som löpte över nått år för lokal osv. Brakkonkurs 6 månader senare och år kvar på hyreskontrakt. Grät för få tillbaka sitt gamla arbete.
Allfixaren som efter par dåligt utförda arbeten fått dåligt rykte gick det så där för.
Katthem…
Osv osv.

Ska man starta företag så låt inte drömmen styra, gör undersökning om det kan fungera även om det kommer vara tufft x år. Alt starta upp vid sidan om.
De som drömmer om leva på katthem eller annat som de gillar lyckas nog aldrig.
Den som kör katthem vid sidan om sitt ordinarie arbete kan lyckas få en trevlig extrainkomst.

Sen har jag även de som lyckas, men de haft ett annat driv, kört vid sidan om flera år osv. Sådana som inte bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in