Igår, 16:08
Medlem
Läser Aftonbladets artikelserie om skuldbältet.
Nej, jag behöver inte länka för att skapa en tråd.

I dagens artikel skriver man om ett par som jobbat 17h/dag för att driva ett bageri i Småland.
Precis som med de flesta företag som går omkull så har ägaren kämpat länge innan skulderna blev för stora.
Detta är inget jag tänkt på tidigare då jag själv aldrig kommit på tanken att låna en massa pengar för att investera i maskiner. Jag vet vilket slit det är att driva företag och det jag kan är dyrt.
Men som i just detta fall så gick den enskilda firman omkull med en halv miljon i skulder. Kronofogden drev in en gammal Volvo och i dag är skuldberget uppe i en miljon.
En person är nu skuldsatt upp över öronen för resten av sitt liv där enda felet hon gjort är att starta ett företag.

Varför politik?
Jo, i Sverige behöver vi nya småföretag och till nazistpartiet , SDs stora förtret så är det mest invandrare som startar företag i dag. Här finns ett stort problem för politiken.
För att stimulera så folk vågar satsa på sina drömmar behövs ett bättre skyddsnät där bla en skuldfrihet skulle ingå.
Går ett företag omkull utan att ägaren förskingrat eller fuskat så borde staten gå in och täcka upp när kronofogden tagit alla tillgångar.
Citera
Igår, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0

I dagens artikel skriver man om ett par som jobbat 17h/dag för att driva ett bageri i Småland.
Precis som med de flesta företag som går omkull så har ägaren kämpat länge innan skulderna blev för stora.
Detta är inget jag tänkt på tidigare då jag själv aldrig kommit på tanken att låna en massa pengar för att investera i maskiner. Jag vet vilket slit det är att driva företag och det jag kan är dyrt.
Men som i just detta fall så gick den enskilda firman omkull med en halv miljon i skulder. Kronofogden drev in en gammal Volvo och i dag är skuldberget uppe i en miljon.
En person är nu skuldsatt upp över öronen för resten av sitt liv där enda felet hon gjort är att starta ett företag.

Varför politik?
Jo, i Sverige behöver vi nya småföretag och till nazistpartiet , SDs stora förtret så är det mest invandrare som startar företag i dag. Här finns ett stort problem för politiken.
För att stimulera så folk vågar satsa på sina drömmar behövs ett bättre skyddsnät där bla en skuldfrihet skulle ingå.
Går ett företag omkull utan att ägaren förskingrat eller fuskat så borde staten gå in och täcka upp när kronofogden tagit alla tillgångar.

Vad har det med SD att göra att man inte kan betala av sitt lån? Självklart så är det sorligt att det inte fungerade, men det är risken med att starta företag. man måste ha en bra affärsidé. Se bara på Megic Mikes som är känd på tiktok

https://www.sydsvenskan.se/dygnet-runt/megic-mike-oppnar-streetfood-restaurang-med-hemlig-meny/

Det går hur bra som helst.
Citera
Igår, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
Vad har det med SD att göra att man inte kan betala av sitt lån? Självklart så är det sorligt att det inte fungerade, men det är risken med att starta företag. man måste ha en bra affärsidé. Se bara på Megic Mikes som är känd på tiktok

https://www.sydsvenskan.se/dygnet-runt/megic-mike-oppnar-streetfood-restaurang-med-hemlig-meny/

Ingenting vilket är anledningen till att jag inte påstod det. Att du tror det beror antingen på att ditt sommarlov snart är slut eller så handlar det bara om ett sätt att förstöra en tråd.
Citera
Igår, 16:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Det var bra läsning. Tills varför dra in SD i detta?!

Jag menar för just enskilt borde det förbjudas egentligen. Att kravet har gått ner för att bilda AB är ju där med. Att starta och driva ett enskilt företag är ju faktiskt idiotiskt sett till att du alltid själv kommer stå där med skulder.
Citera
Igår, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag menar för just enskilt borde det förbjudas egentligen. Att kravet har gått ner för att bilda AB är ju där med. Att starta och driva ett enskilt företag är ju faktiskt idiotiskt sett till att du alltid själv kommer stå där med skulder.
Dock, i artikeln står det
Två av dessa skuldsatta sitter långt fram i kyrkan, de söker sinnesro när Anette Bäck Davidsson och Erik Flodberg talar och leder bön. De är Yvonne och Lone Schyberg, drygt sextio år gamla, gifta sedan 13. De drev Åsheda wienerbageri i Småland, när det gick omkull beviljades Yvonne skuldsanering men inte Lone. Bageriet var hennes enskilda firma och skulderna därmed hennes privata.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0poO1g/i-filipstad-har-8-procent-skulder-hos-kronofogden-manga-lagbegavade (troligen bakom betalvägg)

Men visst är AB bättre, om man nu kan få lån på företaget. Men man kan ta privata lån som man stoppar in i bolaget. Varför Lone i citatet ovan inte kunde få skuldsanering framkommer inte.

Har sett många, många småföretag med ägare och kanske en eller två anställda som sliter nästan dygnet runt för en lön som troligen är lägre än existensminimum. Sorgligt.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 16:54.
Citera
Igår, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa

Men de sjuka skattenivåerna en egenföretagare eller nyföretagare måste betala, tycker du är helt okej eller?
Citera
Igår, 17:13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Varför politik?
Starta bara ett AB så slipper du bli personligt betalningsansvarig (förutom i få undantagsfall). Idag är du löjligt lätt att starta AB, du behöver bara 25 000 kr i eget kapital och sedan kan du försöka driva företag och dra på dig skulder.
Citera
Igår, 17:26
Medlem
Citat:
Jo, i Sverige behöver vi nya småföretag och till nazistpartiet , SDs stora förtret så är det mest invandrare som startar företag i dag.

Deras "företag" är pizzerior och frisörsalonger som dels tvättar pengar åt deras gängkriminella kusiner, och dels suger ut alla möjliga bidrag de får för att starta företag, och staten betalar 80% av lönen till deras andra kusiner som "arbetar" där.
Citera
Igår, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Starta bara ett AB så slipper du bli personligt betalningsansvarig (förutom i få undantagsfall). Idag är du löjligt lätt att starta AB, du behöver bara 25 000 kr i eget kapital och sedan kan du försöka driva företag och dra på dig skulder.
"Bara".
Citera
Igår, 18:16
Moderator
Meijis avatar
Rubrik förtydligad

Utgången rubrik: Stryka skulder.

/Moderator
Citera
Igår, 18:27
Medlem
Skulle man göra som TS vill skapas en massa följdproblem tänker inte räkna upp alla dock.

Förutom ökade skattefuskande så kommer många företag vanskötas om de vet att staten går in och ställer allt till rätta.
Citera
Igår, 18:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om nu TS lösning hade införts, vilka hade sett till att utnyttjat det systemet mest i så fall?
Inte hade det varit en svensk kvinna med ett bageri som jobbat dygnet runt för att få det att funka. Nej, det hade varit Hassan som startat sin femte pizzeria och kört så det ryker för att efter något år gå i konkurs och skratta hela vägen till banken.

Vad TS nu drar in SD i detta för förstår inte jag heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in