Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
En bra grundregel är också att upphinnande fartyg har ovillkorlig väjningsplikt mot fartyg föröver. Det är en självklar regel eftersom det upphinnande fartyget ser vad det har framför sig, och inte tvärtom. Du kan ju fundera på hur många fartyg som har en brygga eller styrhytt med fri sikt akterut. Ledtråd: noll. Man måste ut på bryggvingen.
Det går inte att lasta fritidsbåtens skeppare för att han inte ändrade kurs pga ett fartyg han inte visste om. Det går däremot utmärkt att lasta lastfartygets kapten (och ev. lotsen) för att de körde över en båt de inte visste om, eftersom de är skyldiga att ha uppsikt föröver.
Eftersom det har framgått att olyckan inträffade före solnedgången så försvinner det sista halmstrået om lanternor för skeppare Ivan och hans lots-kompis. Någon kommer att bli dömd.
Oj vad tvärsäker du var då.
Du vet att jag är sjökapten va? Så du behöver inte pojkförklara sjön för mig.
Jag skiljde på regler (colregs) och vanligt bonnförnuft (typ gå inte ut på ett övergångsställe där det kommer en långtradare i full fart, även om du har ”rätten på din sida”.
Och jodå, det finns många fartyg med helt fri sikt akteröver, har själv seglat på flertalet.
Att snipan inte visste om att dom hade ett fartyg akter om sig betyder att alla ombord var både blinda och döva. Man både känner, hör och ser ett stort fartyg.
DOCK, skulden läggs självklart på handelsfartyget, men jag tror att pappan i snipan helst av allt vill ha sin dotter och fru än att ha juridiskt rätt.