2026-08-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Hej dumdryg

Hittade information från Sveriges Radio. De hänvisar till att olyckan bör ha skett kl 21.30 och enligt SMHI ska solen gått ner kl 21.37 vid området. Det kom växlande skurar under kvällen (vittnen säger att det va periodvid bra väder/bra sikt)

Om solen går ner i väst och fartyget går i sydvästlig riktning har eventuellt kommandobruggan solen i ca 45 graders riktning emot sig om det ej va regnskur då.

Möjlighet?

Solen går ner i nordväst denna tiden.
Citera
2026-08-04, 20:41
Medlem
Spelar det ngn roll? Det var rederiets andra hybridfartyg. Du missar poängen, det är så jäkla typiskt att det är ett hybridfartyg som kör över snipan:

Citat:

Hybridfartyg minskar bränsleförbrukningen och därmed utgifterna på flera sätt. De kan segla in och ut ur hamnar helt elektriskt, vilket eliminerar utsläpp och buller.

Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Att ett fartyg som byggdes 2023 skulle vara första hybrid i världen säger sig självt är fel.
Jag har åkt med hybridfärjor långt innan dess.
Jag vet inte på rak arm det första å när det kom, bara att du hade fel.
Att presentera nåt du hört på YouTube som facts i tråden (utan faktagranskning) blir fel.

Du hade ju kunnat säga i första inlägget att ”en YouTuber påstod”…
Citera
2026-08-04, 20:42
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Nja, man kan ju hålla samma kurs, låt säg 270 grader, och ligga lika tvärs/jämsides med varandra på nån kabellängds avstånd. Då kan man ju passera varandra utan kollision.

Men om kurserna kommer att korsa varandra på samma punkt där CPA (closest point of approach) är lika med noll, så är man på kollisionskurs. Då förändras inte bäringen till det andra fartyget över tid, utan är densamma.

Ett enkelt sätt att se det i dagtid är om land "rör" sig framför eller bakom det andra fartyget. På natten använder man en bäringskompass.
om man håller samma kurs å ligger jämsides med varandra kan det aldrig sluta med att den ena kör in i den andra (som var förutsättningen för resonemanget)
Citera
2026-08-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Waymos bilar kör utan chaufför, flera kinesiska bolag gör det i Kina också. Skillnaden där är att de karterat omgivningen i 3D och om den inte stämmer då spärras den gatan av. Så är det ett vägarbete så väljer bilen bort den vägen.

Jämför man med sjöfarten så skulle det krävs en komplett kartering av alla farleder och allt som avviker räknas som hinder som man måste stoppa eller väja för. Det går, men det är inte så enkelt.
Just precis, Waymo. Det är dem de driver med, och de fuckar upp med trafikstockningar för jämnan. Tack.

Tvivlar på att det går inom sjöfart som du säger, men jag får säkert tji om 50 år ifall jag lever. Men de kan inte kartlägga valar, fåglar i flock på vattnet, och till sjöss kan du inte riktigt "stoppa eller väja för" hur som helst.

Ett stort fartyg har stoppsträcka på flera kilometer/nautiska mil, och de svänger inte runt på en femöring direkt. De är dessutom hämmade av sitt djupgående samt begränsade manöverförmåga.

Därför gör man gott i att hålla sig långt borta från dem, även om man har "right of way", så att säga.
Senast redigerad av CountBuster 2026-08-04 kl. 20:48.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Spelar det ngn roll? Det var rederiets andra hybridfartyg. Du missar poängen, det är så jäkla typiskt att det är ett hybridfartyg som kör över snipan:

Citat:

Hybridfartyg minskar bränsleförbrukningen och därmed utgifterna på flera sätt. De kan segla in och ut ur hamnar helt elektriskt, vilket eliminerar utsläpp och buller.

Rederiets första eller andra har noll betydelse. Men när du claimar VÄRLDENS första må du väl ändå inse att det skulle falla på sin egen orimlighet
Citera
Medlem
Tänk, kan gå helt ljudlöst in och ut ur hamnar. Minskar buller och allt, jättebra

https://www.energinyheter.se/en/node/31038

Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det viktigaste är att den inte släpper ut nån CO2.

Om den kör över någon snipa eller två så är det väl inte så viktigt 🤮

Bara bolaget drar in sin 🤑
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fucktiskt
I ditt föregående inlägg skrev du att båda fartygen skulle avge signal. Samtidigt som du citerade regelverket där det uttryckligen stod att fartyg mindre än 12 m inte behövde avge signal. Läser du inte igenom det du själv postar?

Jag citerar inte alla fullständiga lagar varje gång jag skriver något, du kan inte ens citera mitt relevanta inlägg!!!

Läs sjövägsreglerna.
HELA sjövägsreglerna.

Jag har rätt och det är du som inte läser, och har fel.
Citera
2026-08-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ja drt är svårt att se, men vissa bilder tycker jag grävmaskinen sitter rakt framför kommandobryggan och vissa ngt till höger om bryggan.

Sedan finns det många som sagt att fartyget varit utrustat med två radarsystem. Ett för långt håll och ett för kortare håll. Om så är fallet, vet vi om det vi ser till styrbord är den för kortare eller längre håll?

Hur som haver, så tror jag man måste vara på kommandobryggan fysiskt för att dra definitivt beslut.

Det är dock troligare att grävmaskinen hjälpt till att ge visuell död vinkel. Och som många påstått, ngn form av felinställd radar eller "clutter filter" kan orsaka det hela.

Sedan gör ju snipans färg och kapell att den antagligen blir ganska välkamofluerad

Ja, den stora frågan är om snipan hade akterlanterna tänd.
Citera
2026-08-04, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
👍 Kanske även bara i insjö? Har ett ställe vid sjö där Göta Kanal går igenom.

Har faktiskt funderat på en sådan kurs. Bara för att lära mig och för att det är kul.
Javisst, självklart i en sjö också. Speciellt om det finns ett sjökort att navigera med, men också sjövett och sjövägsregler.

Jag var jungman på M/S Diana (om du känner till Wilhelm Tham och Juno, de 100-åriga gamla kanalfartygen) när jag gick i sjöfartsgymnasiet i min ungdom.
Citera
2026-08-04, 20:46
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jasså du tycker det. Jag är av den uppfattningen att det var omöjligt för Misja Verdes befälhavare och lots att se snipan. Totalt omdömeslöst av snipaföraren att inte hålla uppsikt. Utedningen får visa vad som hänt. Domstolen får prova skuldfrågan.
Omöjligt att se snipan, vad grundar du det på?
Extremt dålig sikt å ändå INTE låta mistluren ljuda. ?
Oavsett vilket, så har det gjor nån form för allvarlig fel.

Inte se nåt å ÄNDÅ inte ge ljudsignal..?
Citera
2026-08-04, 20:48
Medlem
Nu har du missat ngt, när du va borta så har vi räknat ut hur hela olyckan skedde😁

Mijse Verde, (som så föredömligt är ett av världens första klimatsmarta hybridfartyg och vilket rederiet skryter att de kör i sunden och in och ut ur hamnarna "emission-free")

det fartyget är SÅ klimatsmart så det åker runt i skärgården och KÖR ÖVER dieseldrivna båtar för att minska utsläppen ännu mer... Bra va?

Hade pappan kört en elsnipa hade givetvis Misje Verdes klimatsmarta navigationssystem känt av att det var en elbåt undvikit snipan och då hade han levt, han får skylla sig själv...

Antingen får man ta klimathotet på allvar eller så förtjänar man att dö, det är ju lite så vi jobbar i den här världen nu förtiden

Och hade pappan kört elbåt som rederi Mijse så hör man jättebra och kan akta sig om stora klimatbovar (dieseldrivna båtar) skulle komma

https://www.offshore-energy.biz/misje-rederi-hails-construction-milestones-for-eco-friendly-hybrid-bulkers/

Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, den stora frågan är om snipan hade akterlanterna tänd.
Citera
2026-08-04, 20:49
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Så mycket skitsnack av faktaresistenta människor här inne som inte lär ta in denna information, men som sagt så har ju fritidsbåten tyvärr blivit påkörd bakifrån och nu har åklagaren bemött försvarsadvokatens kritik och lyfter tre skäl som stärker scenariot:

- analyser av bilder på båten
- kollisionsvinkeln baserad på målspår från båda fartygen
- pappans egen upplevelse av att båten träffades bakifrån

Åklagaren bemöter även försvarsadvokatens kritik efter SVT:s bilder där båtens akter ser oskadad ut. Han menar att avsaknaden av skador kan bero på starka hydrodynamiska krafter kring större fartyg i hög fart.

https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/aklagaren-bilderna-visar-att-baten-blev-overkord.d628586e-9564-4eed-9dc6-e86d5d9b1179

Men ändå lurigt att de använder ordet kollisionsvinkel..... Inte det första ordet som dyker upp om man blivit påkörd rakt bakifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in