2026-08-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Äh, har knappt sett ett sjökort förut. Är skitdum. Nu vet jag tack vare dig att fartyget är en liten rektangel öster om Katten, skulle inte ha sett den alls annars.
Nä, jag menade en liten bit nordost över. Där är en "grej" med två små trianglar pekandes uppåt ihopsatta med en en liten aningens större triangel pekandes neråt i kartans riktning. Den står det en 2:a på. Nära där är en halvcirkel inritad. Genom det området går också ett rätt långt gult streck.
(😁😅🫣🙂‍↕️ jag skäms.)

Tack för svar du också. Se mitt svar ovan.
😆🤣 Åh, jag är så dum men nyfiken. Vill lära mig även om det bara är pyttelite.
Ingen fara, då är det klart man inte fattar. Det gör dig knappast "skitdum". Inget att skämmas över.

Jag har navigerat med sjökort i över 30 år, och jag hade svårt att hitta den lilla rektangeln, som man önskar den som ritade dit den, skulle ha varit mer tydlig.

Du kan gå en kort billig liten kurs för Förarbevis för fritidsbåtar. Då får du lära dig navigera med kompass och läsa sjökort. Det är ganska roligt. Och livsnödvändigt på sjön, om det ändå bara är i skärgården.
Citera
2026-08-04, 20:27
Medlem
Det ifrågasätts mycke om hur ett stort fartyg kan missa en liten snipa även i dåligt väder. Frågan är ju hur en snipa kan missa ett stort upplyst fartyg, dessutom grönt.
Om det nu inte va mörkt ute så borde de ju inte gå att missa. Sen ligger man väll inte å kör i en farled utan att ha koll runt omkring sig?
Citera
2026-08-04, 20:27
Medlem
Tvärtom, den är så klimatsmart så den åker runt i skärgården och KÖR ÖVER dieseldrivna båtar för att minska utsläppen ännu mer...

Hade pappan kört en elsnipa hade givetvis Mikael Verdes klimatsmarta navigationssystem undvikit snipan och då hade han levt, han får skylla sig själv...

Antingen får man ta klimathotet på allvar eller så förtjänar man att dö, det är ju lite så vi jobbar i den här världen nu förtiden....

Och om pappan nu sitter och tänker "konstigt att jag inte hörde att fartyget kom" så hörde du inte ngt för att den går på EL. Det är lite poängen med eldrivna fordon att dom ska gå tyst...

Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det viktigaste är att den inte släpper ut nån CO2.

Om den kör över någon snipa eller två så är det väl inte så viktigt 🤮

Bara bolaget drar in sin 🤑
Citera
2026-08-04, 20:29
Medlem
Om jag, i Stockholms skärgård, åker fritidsbåt i en farled, så är det klart att jag har uppsikt framåt, och bakåt, så jag inte hindrar större fartyg. Ser jag ett lastfartyg bakom mig har jag uppsikt över det. Tycker jag att det har högre fart än jag, så håller undan och låter fartyget passera. Det är fan inte svårare än så!
Föraren av snipan vid Orust får ta på sig dumstruten. Har man inte omdöme till sjöss så ska man stanna hemma.
Citera
2026-08-04, 20:30
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Jag har inte läst att man hållit samma kurs utan samma fördriktning.

Åklagaren kanske inte ljuger hoppas jag men han kan ha feltolkat osv

Om man håller samma kurs och fart så kan man självklart ha sett sidolanteror.

Nu var fartyget bakom snipan så akternlanternad måste ha sett vid någon tidpunkt, frågan är då hur snipan styrde strax innan kollisionen och på vilken sidan den var.

Jag tror som nämnt att snipan girade sydost och var på styrbord sidan om fartyget
Samma färdriktning en längre tid, som slutar med att den ene kör på den andre, gör att kursskillnaden inte kan vara så stor…
Hade snipan girat precis innan kollisionen så hade det nog framkommit
Citera
2026-08-04, 20:30
Medlem
Tvärtom, Mijse Verde, (som så föredömligt är ett av världens första klimatsmarta hybridfartyg och vilket rederiet skryter att de kör i sunden och in och ut ur hamnarna "emission-free".)

Det fartyget är så klimatsmart så den åker runt i skärgården och KÖR ÖVER dieseldrivna båtar för att minska utsläppen ännu mer...

Hade pappan kört en elsnipa hade givetvis Misje Verdes klimatsmarta navigationssystem undvikit snipan och då hade han levt, han får skylla sig själv...

Antingen får man ta klimathotet på allvar eller så förtjänar man att dö, det är ju lite så vi jobbar i den här världen nu förtiden

Citat:
Ursprungligen postat av engulbanan
Det ifrågasätts mycke om hur ett stort fartyg kan missa en liten snipa även i dåligt väder. Frågan är ju hur en snipa kan missa ett stort upplyst fartyg, dessutom grönt.
Om det nu inte va mörkt ute så borde de ju inte gå att missa. Sen ligger man väll inte å kör i en farled utan att ha koll runt omkring sig?
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-04 kl. 20:34.
Citera
2026-08-04, 20:32
Medlem
Så mycket skitsnack av faktaresistenta människor här inne som inte lär ta in denna information, men som sagt så har ju fritidsbåten tyvärr blivit påkörd bakifrån och nu har åklagaren bemött försvarsadvokatens kritik och lyfter tre skäl som stärker scenariot:

- analyser av bilder på båten
- kollisionsvinkeln baserad på målspår från båda fartygen
- pappans egen upplevelse av att båten träffades bakifrån

Åklagaren bemöter även försvarsadvokatens kritik efter SVT:s bilder där båtens akter ser oskadad ut. Han menar att avsaknaden av skador kan bero på starka hydrodynamiska krafter kring större fartyg i hög fart.

https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/aklagaren-bilderna-visar-att-baten-blev-overkord.d628586e-9564-4eed-9dc6-e86d5d9b1179
Citera
2026-08-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Lotsen begärs inte häktad. Kommer inte att begäras häktad. Återigen uttalade von Reis sig i förväg idag. Besluta först, utred sedan. Lotsen bor i Sverige och anses omöjligen kunna försöka påverka vittnen etc.
Ah, tack. Anhållen då? Delgivning misstanke om brott? Något var det.

*Delgiven
Citera
2026-08-04, 20:36
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag hörde en YouTuber rapportera att det var så, behöver inte stämma, men du för gärna berätta vilket som va först om du vet?
Att ett fartyg som byggdes 2023 skulle vara första hybrid i världen säger sig självt är fel.
Jag har åkt med hybridfärjor långt innan dess.
Jag vet inte på rak arm det första å när det kom, bara att du hade fel.
Att presentera nåt du hört på YouTube som facts i tråden (utan faktagranskning) blir fel.

Du hade ju kunnat säga i första inlägget att ”en YouTuber påstod”…
Citera
2026-08-04, 20:37
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Så mycket skitsnack av faktaresistenta människor här inne som inte lär ta in denna information, men som sagt så har ju fritidsbåten tyvärr blivit påkörd bakifrån och nu har åklagaren bemött försvarsadvokatens kritik och lyfter tre skäl som stärker scenariot:

- analyser av bilder på båten
- kollisionsvinkeln baserad på målspår från båda fartygen
- pappans egen upplevelse av att båten träffades bakifrån

Åklagaren bemöter även försvarsadvokatens kritik efter SVT:s bilder där båtens akter ser oskadad ut. Han menar att avsaknaden av skador kan bero på starka hydrodynamiska krafter kring större fartyg i hög fart.

https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/aklagaren-bilderna-visar-att-baten-blev-overkord.d628586e-9564-4eed-9dc6-e86d5d9b1179

Då har de snipans kurs plottad alltså? Eller vad kan de mena med målspår?
Citera
2026-08-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Då har de snipans kurs plottad alltså? Eller vad kan de mena med målspår?
Det lär de alltså ha, ja. Den plottades och lades in på minneskort kanske? De brukar nämligen klara vatten.
Citera
2026-08-04, 20:40
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Haverikommisionen tar inte ställning till skuldfrågor. Det gör domstolar.
https://shk.se/om-shk/det-har-ar-shk/vara-utredningar

CITAT SVT om tjörnbrokatastrofen
” Haverikommissionen fastställde aldrig någon klar orsak till den tragiska olyckan och friade lots och kapten från ansvar.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in