2026-07-30, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklight
Det kan ha varit brodern som ropade på hjälp. Han var förmodligen chockad om han uppfattat vad som hänt eller också hade han full sjå att själv undkomma att bli rammad. Vi vet inte annat än att det måste varit fullständig panik därute.
Enligt KungälvsPosten så var det en kvinna på en ankrad båt vid Katten som hörde ropen. Som jag förstått det så körde sällskapet söderut mot Marstrand. Brodern kom senare tillbaka då den andra båten inte kommit till målet.
Citera
2026-07-30, 08:17
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
I detta fall är det inte sikten framåt som lär ha varit problemet, möjligen sikten snett bakåt om det stämmer att de körde söderut.
Det gjorde dom förmodligen för deras hemmahamn verkar ligga söderöver från den platsen. Kom fartyget i den riktningen också? Det är iofs nästan mer förståeligt att bli påkörda bakifrån.

Men eftersom det står att båten körde på fartyget borde det ju skett med fören först. Därför borde ju i så fall fartyget gått norrut
Citera
2026-07-30, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Kaptenen har ju uppgett att han inte märkte att hans jättestora lastbåt blev påkörd av den lilla träbåten. Alltså ingen medveten smitning.

Jag menar att det är konstigt att skuldbelägga pappan istället för modern, och ifrågasätta HANS nykterhet etc. Ingen som undrar om HON var nykter? Om det stämmer som det spekuleras om här i tråden att hon skulle ha lagt sig för att sova (!) med barn och man ombord i oväder och allt väcker det ju en del frågor.

Träbåt, vad yrar du om?
Citera
2026-07-30, 08:18
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Jag har en teori (kan vara helt fel) men kan det varit så att vädret överaskat dom och det som orsakade den tragiska olyckan. Tänkte om det drog in plötsligt oväder med ösregn och kraftig blåst.

En sån liten båt kan kanske få bekymmer i sånt väder (Själv varit med om det) tänkte att det blev extremt dålig sikt så svårt navigerar förhållande samt blåst som gjorde att båtens motor inte orkar med riktigt utan får kämpa och båten börjar drifta i vindriktning.

Han kanske skickade ner barnen och mamman under ruffen söka skydd mot ovädret medan han själv stod på däck försöka parera vinden för ta dom närmare land för söka skydd mot ovädret och han kanske var så upptagen med uppgiften (kollade åt ett håll för styra båten ditåt) samt att sikten var så dålig att han inte såg det andra fartyget dök upp fören det var för sent kanske han då skrek till mamman och barnen ta sig upp men bara ena barnet som stod närmast utgången han upp från ruffen innan det smällde. Som sagt detta är bara en teori som jag tänkte på men vi får dock avvakta se vad utredningen kommer fram till hur som helst är det väldigt tragiskt allt ihop
Det kan ju stämma, det va ju också sent på kvällen och många barn lägger sig o sova mycket tidigare så det kan va en av anledningarna att dom va i ruffen.
Citera
2026-07-30, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Den här familjen är ganska tydligt helylle, åtminstone vad de presenterar utåt, så vi gör bäst i att förutsätta att de här två vuxna inte skulle få för sig att bedriva sjöfylleri med barn i båten. Speciellt eftersom de hade sällskap av en till familj i en annan båt. De har förmodlugen tagit blodprov på pappan, så låt oss hålla såna spekulationer ur diskussionen så länge. Polisen kommer anmäla honom om han verkar ha varit vållande, men sanningen är att de absolut flesta som råkar ut för problem till sjöss inte är fulla.

Varken beslutet att korsa farleden eller att åka båt den här tiden på dygnet är alls kontroversiellt. Det enda man kan ifrågasätta baserat på vad vi vet nu, är vädret. Beror helt på sjövana och båttyp hur stort risktagande det är att åka inomskärs när det regnar och blåser, men det verkar som sagt inte ha varit varken kuling eller så dålig sikt. Jag gissar att någon av parterna har gjort ett risktagande när de försökt passera den andra båten, och förmodligen har minst en av båtarna inte sett den andra.
Så mycket blåste det inte och innan den kraftiga skuren småduggade det som mest.
Citera
2026-07-30, 08:22
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Enligt KungälvsPosten så var det en kvinna på en ankrad båt vid Katten som hörde ropen. Som jag förstått det så körde sällskapet söderut mot Marstrand. Brodern kom senare tillbaka då den andra båten inte kommit till målet.

Ja det låter troligt och kan passa med tiden, då jag fått till mig att slutdestination var en hamn kring Tjuvkile. Kan ju även vara därför dem var tvungna att korsa farleden och inte hade så långt kvar.
Citera
2026-07-30, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Det gjorde dom förmodligen för deras hemmahamn verkar ligga söderöver från den platsen. Kom fartyget i den riktningen också? Det är iofs nästan mer förståeligt att bli påkörda bakifrån.

Men eftersom det står att båten körde på fartyget borde det ju skett med fören först. Därför borde ju i så fall fartyget gått norrut
Jag tror att det är en trådsanning att snipan körde på fraktfartyget. Skillnaden i hastighet innebär i praktiken att fartyget alltid kör på snipan. Sedan kan svallvågorna nära fartyget räcka för att sänka snipan. Vi vet inte helt enkelt.
Citera
2026-07-30, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbcoachen
Korrekt. Och när den inte gör det längre gör den inte det.
Men motorn kanske inte gick sönder utan storknade. Att ge sig ut trots tveksamt väder innebär ofta kraftigare sjögång vilket kan få skit i botten på tanken att nå och strypa motorn. Har provat det också.

För mig säger denna bilden hur det gått till ganska väl.

https://static.bonniernews.se/ba/75be7edf-5996-46e6-b586-6e16a2a705f2.jpeg
Citera
2026-07-30, 08:28
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Större fraktfartyg är utrustade med radar men mindre fritidsbåtar kan vara svåra att upptäcka. De kan dels vara låga, och dels består de ofta av mycket plast eller kolfiber.

– Är det mycket plast kan de vara svåra att se för en radar, lite beroende på hur bra radarn är konfigurerad och inställd, säger Fredrik Hjorth, lektor på Sjöfartshögskolan vid Linnéuniversitetet.

https://www.tv4.se/artikel/6cVj1PNki3Ou8YTvpWzIYZ/experten-daerfoer-kan-fartyget-ha-missat-fritidsbaten
Citera
2026-07-30, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBush
Ja det låter troligt och kan passa med tiden, då jag fått till mig att slutdestination var en hamn kring Tjuvkile. Kan ju även vara därför dem var tvungna att korsa farleden och inte hade så långt kvar.
Då skulle de inte köra under Instöbron. Då förstår jag rutten.
Citera
2026-07-30, 08:38
Medlem
De båtar som är ute den tiden på dygnet i Göteborgs skärgård är antingen knark- eller människosmugglare. Just saying!
Citera
2026-07-30, 08:38
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Kaptenen har ju uppgett att han inte märkte att hans jättestora lastbåt blev påkörd av den lilla träbåten. Alltså ingen medveten smitning.

Jag menar att det är konstigt att skuldbelägga pappan istället för modern, och ifrågasätta HANS nykterhet etc. Ingen som undrar om HON var nykter? Om det stämmer som det spekuleras om här i tråden att hon skulle ha lagt sig för att sova (!) med barn och man ombord i oväder och allt väcker det ju en del frågor.

Det har inte spekulerats om alkohol mer än korkade kommentarer här på FB. Tror snarare att Mor o dotter befann sig i ruffen:
1. För att lugna en ev ledsen/trött dotter
2. Försöka sova
3. Dottern kanske blev rädd
med mera med mera finns 1000 naturliga orsaker till varför man är i ruffen med sitt barn som inte innefattar alkohol.

Alleles för mycket Skrämsel Propaganda här från Ej Sjövana Personer. Lite som att googla sjukdomar och tro att du kan hoppa över en läkarutbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in