2026-08-04, 20:14
Medlem
Jag överdriver, men med tanke på vad alla jävla elbilar har så är det väl samma saker på båten

Här har vi det, precis som jag sa, låter inte ett jävla skit och ngn jävla "Remote access". Det räknade jag ut med en gång,

The fully integrated hybrid solution will enable the vessels to sail in and out of port and to perform cargo operations emissions-free, the shipping company noted.

The BWTS will be equipped with functionalities for remote access and assistance, which is important for cargo vessels that aim to spend as little time in port as possible.

https://www.offshore-energy.biz/misje-rederi-hails-construction-milestones-for-eco-friendly-hybrid-bulkers/

Citat:
Ursprungligen postat av tosv
automatisks kollisonssystem, vad är det?
Citera
2026-08-04, 20:14
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Vågar du vara på sjön?

Förstår du inte vilken politisk agenda detta är?
Tänk vilket jävla liv det här blivit om allmänheten fick veta att det är världens första hybridfartyg och att de går på el i sunden för att spara diesel (Norge va ju tidigt ute med elbilar så givetvis också båtar)

Därför åklagaren har så jävla bråttom att sätta dit kaptenen så ingen ser att det är elbåtarna och deras självkörande system som ska undvika kollisioner.

Givetvis har ett hybridfartyg från 2024 all form av "smart"-utrustning så att kaptenen inte ska behöva göra ngt alls...

Det här är havets exempel av den självkörande bussen som krockade det första den gjorde när den lanserades.... Det blev en dyr läxa dock.

Ser du inte fronten på båten, trodde båten va 40 år gammal pga alla skråmor men den är bara några år

Sådär ser dom ut rätt fort. Och den gick med största sannolikhet på dieselmaskin i farleden.
Citera
2026-08-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Sant, allt som snipas båtförare saknade.
Det vet du inte, lille vän. Det finns många omständigheter som kan ha spelat in. Olyckor kan lätt hända till sjöss, väldigt snabbt, som är svåra att förutse.

Hade du inte varit en sån uppenbar landkrabba hade du varit mer ödmjuk inför vad snipans skeppare gick igenom. Och haft medlidande för vilken tragedi han råkat ut för.

Du är en sorglig liten varelse som borde skämmas om du haft ett uns av självmedvetenhet. Men jag har förstått att det ligger ovanför dina förmågor, så jag ska försöka ha lite medlidande för din existens också.
Citera
2026-08-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Men va? Gör en genomsnittlig kontainerbåt 200 knop då?
Nej, du har missförstått honom. Det han säger stämmer, i regel upp till en viss längd.
Citera
2026-08-04, 20:17
Medlem
Är du född på 40-talet, har du hört talas om att googla?

The fully integrated hybrid solution will enable the vessels to sail in and out of port and to perform cargo operations emissions-free, the shipping company noted.

The BWTS will be equipped with functionalities for remote access and assistance, which is important for cargo vessels that aim to spend as little time in port as possible.

https://www.offshore-energy.biz/misje-rederi-hails-construction-milestones-for-eco-friendly-hybrid-bulkers/

Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Ok, vad baserar du detta på?

Du tror att fartyget är typ en självkörande Tesla?
Citera
2026-08-04, 20:18
Medlem
Emissions-free...

Är det ett bekant uttryck de senaste 10 åren😏

Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Sådär ser dom ut rätt fort. Och den gick med största sannolikhet på dieselmaskin i farleden.
Citera
2026-08-04, 20:19
Medlem
Citat:
Emissions-free...

Precis. Släpper inte ut nåt. Förutom nån snipa, mamma och barn ibland, men det är sånt som händer. De sjunker ju och ses aldrig mer, normalt.

Det är den gröna nya framtiden. Glöm bara att skrota skiten om 20 år, är en miljökatastrof i sig...
Senast redigerad av CountBuster 2026-08-04 kl. 20:21.
Citera
2026-08-04, 20:22
Medlem
Nu kommer ju snipan skrotas också, kanske ersättas med elbåt så nu kommer det bli ännu mer "emissions-free"

Heja rederi Mijse - mer elbåtar och mindre utsläpp åt folket!

Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Precis. Släpper inte ut nåt. Förutom nån snipa, mamma och barn ibland, men det är sånt som händer.

Det är den gröna nya framtiden. Glöm bara att skrota skiten om 20 år, är en miljökatastrof i sig...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
En av anledningarna till att de har häktats att det bara var de två? Om man ska tro det som står i tidningarna, tyvärr ofta inte helt överensstämmande med verkligheten så viss skepsis är bra.

Lotsen begärs inte häktad. Kommer inte att begäras häktad. Återigen uttalade von Reis sig i förväg idag. Besluta först, utred sedan. Lotsen bor i Sverige och anses omöjligen kunna försöka påverka vittnen etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Osäker på vart du menar. Är fartyget menat att vara den lilla Paint-rektangeln vid 25 m djup?

Skulle det markera 2m djup, borde det varit en helcirkel i sjökortet.
Äh, har knappt sett ett sjökort förut. Är skitdum. Nu vet jag tack vare dig att fartyget är en liten rektangel öster om Katten, skulle inte ha sett den alls annars.
Nä, jag menade en liten bit nordost över. Där är en "grej" med två små trianglar pekandes uppåt ihopsatta med en en liten aningens större triangel pekandes neråt i kartans riktning. Den står det en 2:a på. Nära där är en halvcirkel inritad. Genom det området går också ett rätt långt gult streck.
(😁😅🫣🙂‍↕️ jag skäms.)

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
2:a och en halvcirkel? Var ser du det? Eller menar du att det står 25 bredvid där fartyget är inritat? Det är vattendjupet.
Tack för svar du också. Se mitt svar ovan.
😆🤣 Åh, jag är så dum men nyfiken. Vill lära mig även om det bara är pyttelite.
Citera
2026-08-04, 20:23
Medlem
Citat:
Emissions-free...

Det viktigaste är att den inte släpper ut nån CO2.

Om den kör över någon snipa eller två så är det väl inte så viktigt 🤮

Bara bolaget drar in sin 🤑
Citera
2026-08-04, 20:24
Medlem
Jag har aldrig hört talas om att ett "emissions-free" hybridfartyg går på autopilot och söker upp Dieselgående båtar och kör över dessa båtar för att minska utsläppen, det var ngt nytt.

Snacka om att det Rederiet tar klimathotet på allvar... Pappan borde köpa elbåt, då hade det här aldrig hänt, för den hade gått lika tyst som Mijse Verde...

Citat:
Nu kommer ju snipan skrotas också, kanske ersättas med elbåt så nu kommer det bli ännu mer "emissions-free"

Heja rederi Mijse - mer elbåtar och mindre utsläpp åt folket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in