Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Jag förstår vad du skriver.
Bra. Förstår du också varför, genom att exempelvis titta på aerosioldata, eller läsa Hansen som du refererat till, ett påstående som detta (nedan) är fel?
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/figures/chapter-2/figure-2-10/
(Att reglera för att göra luften renare är vad Hansen kallar "Faustian bargain")
Påståendet som åsyftades ovan:
Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Frågan för vetenskapen är hur stor andel av påverkan som kommer från CO2 och hur stor andel som kommer från renare luft.
Det är inte alls frågan. Vi vet att ingen del kommer från renare luft, eftersom luften är smutsigare fortsatt än under förindustriell period. Det var först på 50-talet som luften snabbt började bli smutsigare. Vilket faktiskt även avspeglas i serierna för global temperaturavvikelse. Som Gistemp. Där man ser en platå när aerosolerna snabbt ökade efter 1950 trots att CO2 ökade. Det är vad som menas med att aerosolerna maskerade uppvärmningen från CO2.
Och när luften nu blir lite renare (aerosolerna går ner) så är det endast en del av maskeringseffekten som reduceras.
Förstår du?
Här antar jag att det är just aerosoler du syftar på som markör för luftsmutsighet. Om jag har fel, vad är det annars?