2026-08-04, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Inte alls
Jag är själv invandrare

Då är det svårt att förstå. Innan invandringen låg Sverige i topp när det gäller trygghet och säkerhet. Det svenska folket ägnade sig inte åt mord, skjutningar, sprängningar och våldtäkter. Eller grova bidragsbrott. Det kan man nu läsa om varje dag. Då fanns det inga gängkriminella invandrare med barnsoldater i 12-13-års åldern som var inblandade i kriminalitet. Nu är våra fängelser överfulla, och det finns barnfängelser.

Det finns många YT-videor från omvärlden om vad invandringen har inneburit för Sverige på ett mycket negativt sätt. Tidigare var vi ett föredöme för de nordiska länderna, nu är vi ett skräckexempel.
Och så klagar invandrare på att svenskar är rasister. Kan man bli annat som det nu ser ut i Sverige? Listan är lång på hur invandringen har förstört Sverige.
Senast redigerad av Newton555 2026-08-04 kl. 20:23.
Citera
2026-08-04, 20:10
Medlem
Vi sliter för att få en vettig pension som är några lusingar bättre än de som aldrig jobbat ihop till något.
Sjukvård osv. Många låsta dörrar.

Hur i helvete kan man låta folk som inte ska vara i landet uppta min möjlighet till tand och sjukvård?
Varför tog man bort patientkortet?

Många som jobbar inom vården tycker det är okej, men stämpla för fan ut och jobba gratis då!

Glömde nämna att jag är ej svensk medborgare.
Senast redigerad av Baradk 2026-08-04 kl. 20:13.
Citera
2026-08-04, 20:10
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Bussen är sen?: Förmodligen invandrare som kör den eller gäng ombord som krånglar.
Maten är dyr?: Fler invandrare i sverige kostar pengar, vilket driver upp skatter, vilket driver upp kostnader på saker och ting,
Man trivs inte på jobbet? Kanske invandrare på jobbet som missköter sig på något vis?
Man får ingen dejt? Svenska tjejer verkar mer intresserade av dom än svenska killar, har jag fått höra.

Inte nödvändigtvis !
av 10 par jag ser i västerås så är 7 av de etniska svenska tjejer/kvinnor som är med sina etniska pojkar/män!
Citera
2026-08-04, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Nej jag kan inte förutse vad som ska ske i framtiden
Kommer dom för att jobba eller leva på bidrag?

Spelar det någon roll vad de gör? Menar du att beroende på vad dessa 20 miljoner afrikaner gör i Sverige så avgör det om de påverkar dig eller inte?

Oavsett om allihopa jobbar eller knarkar så kommer det väl att påverka dig att majoritetsbefolkningen i Sverige nu består av afrikaner? Iallafall mer eller mindre? Annars kan du med den logiken flytta till Afrika just nu utan att märka någon skillnad.
Citera
2026-08-04, 20:14
Medlem
lagfrukts avatar
Allt är politikernas fel, retoriken i trådstarten övertygar inte.

Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Sverige har problem med bostäder, vårdköer, energifrågor, åldrande befolkning, låg produktivitet i vissa sektorer och en trög byråkrati. Alla de problemen fanns eller började utvecklas oavsett invandringen.

Det du nämner här är just orsakat av invällningen.

Invällare behöver bostäder, invällare behöver vård, invällare konsumerar el, invällare är mindre produktiva. Intelligenta människor skapar intellektuella miljöer på eget bevåg, tabularasa är en myt blank slate är en myt.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-08-04 kl. 20:21.
Citera
2026-08-04, 20:15
Avstängd
Citat:
Jag är genuint nyfiken.

Läser man Flashback får man intrycket att precis allt som går fel i livet kan spåras till invandring eller politiker. Bussen är sen? Invandring. Maten är dyr? Invandring. Man trivs inte på jobbet? Politiker. Man får ingen dejt? Också invandring, verkar det som ibland.

För de flesta ser väl livet ungefär likadant ut som för 10-20 år sedan. Man går till jobbet eller skolan, handlar mat, tränar, spelar spel, tittar på serier, umgås med familj och vänner. De största problemen i ens liv handlar ofta om ekonomi, relationer, hälsa eller jobbet, saker som de flesta människor haft att brottas med i alla tider.

Missförstå mig inte. Det finns integrationsproblem, kriminalitet och områden där utvecklingen varit dålig. Det är rimligt att diskutera dem. Men det känns som att många har gjort invandringen till en universalförklaring på exakt allt.

Jag undrar ibland om vissa är mer påverkade av att läsa om invandring på internet än av invandringen i sig.

Hur ofta påverkas ni egentligen personligen negativt? Inte "jag läste en artikel", utan något som faktiskt förändrade er vardag.

Ibland känns det som att en del nästan vill att allt ska bero på invandringen, för då slipper man prata om andra problem. Sverige har problem med bostäder, vårdköer, energifrågor, åldrande befolkning, låg produktivitet i vissa sektorer och en trög byråkrati. Alla de problemen fanns eller började utvecklas oavsett invandringen.

Jag säger inte att invandringen saknar konsekvenser. Klart den gör. Men när varje samhällsproblem reduceras till samma förklaring blir diskussionen ganska ointressant. Världen är mer komplicerad än så.

Hjälper inte heller att kanske 80% av användarna på forumet lever på internet och uppslukas av allt som stämmer med deras världsuppfattning.

Så att Sveriges befolkning på 30 år ökat med 2 miljoner människor pga invandring, det har inte orsakat den bostadsbrist vi har?

Om 2 miljoner lämnar Sverige, företrädesvis invandrare som bor i hyreslägenheter, det skulle fortfarande vara stor bostadsbrist då?
Citera
2026-08-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Du är ju riktigt jävla dum. Kulturskifte att spränga, skjuta, våldta, förnedringsrån, våldtäkter på äldreboenden, bidragsfusk. Allt hade ökat utan invandringen???
I hans försvar, han svarade på min post - som inte nämnde något av det du talar om, av den anledningen att det inte är saker som påverkar mig direkt (än så länge i alla fall)
Men för att besvara hans post, social media har en stor del att göra med hela det här "jag beteendet" man kan se men det mesta är definitivt pga kulturella skillnader. T o m AI är villig att medge det. Det är ju skillnad i kultur när man åker till deras länder och de tycker säkert det är helt normalt, det kan nog t o m ses som charmigt om man bara är på semester men det är ingen kultur jag är uppvuxen med eller intresserad av att leva i dag till dag. I synnerhet det högljudda/sociala flockbeteendet är något som påverkar mig negativt. Det hojtas mitt i natten, folk står på tomgång i en timme kl 02:00, det är stökigt när man ska pendla, det förefaller som att invandrare helt har missat konceptet att hålla telefonen till örat, stränder invaderas av klaner som tycker det är lämpligt att grilla under eldningsförbud, alla verkar ha tagit körkort i Indien etc etc etc. Det är ett kaotiskt pack-beteende. Bara en sån sak som busschaufförer, jag har pendlat i åratal och egentligen bara haft en dålig erfarenhet med en svensk chaufför (han gav alla en uppläxning för att någon som gick på råkade trycka på en stopp knapp). Med de utländska är det mer eller mindre dagligen. Farthinder är inte något de känner till, de spenderar en timmes resa på att tala i telefon på arabiska (så det är inget jobbsamtal), de är inte sällan otrevliga och hälsar inte, kör som galningar, kommer inte i tid till avgång(en svensk chaufför bekräftade att det inte har med turerna att göra utan att de är sena från rast på just den turen) etc etc. Och folk undrar varför saker inte fungerar i deras hemländer? Man kan inte bara skylla på USA och Israel varje gång.
Citera
2026-08-04, 20:26
Medlem
ifrån när jag växte upp tills nu så känner jag inte igen Sverige och jag känner mig inte som svensk när jag ser alla mörkhyade som pratar ett språk som jag inte kan. Har svårt att identifiera mig med dem. Ta det här med att prata i högtalatelefonen så alla måste tvingas höra över hela bussen. det skulle jag aldrig göra.
Citera
2026-08-04, 20:27
Medlem
Pripps0.0s avatar
Vita människor är en minoritet i världen. Sverige och svenskar är unika.
Är det värt att bevara?
Citera
2026-08-04, 20:29
Medlem
Ett exempel från vardagen är att matvaror som är kampanjpris ofta tagit slut när de vallfärdar dit med sina barnvagnar som de handlar med.
Citera
2026-08-04, 20:34
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Att du saknar utbildning och inte får jobb är ingen annans fel än ditt eget. Att din arbetsgivare anställer analfabetiker är inte invandrarnas fel heller för den delen. Det är just det här med svenskar - svälj stoltheten och sluta skyll ifrån dig.
Bedömt helt rätt.

Och om din dotter inte trivs i invällarskolan. Det är också ditt fel. Du skulle ha gjort din research och hittat en bra skola.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-08-04 kl. 20:38.
Citera
2026-08-04, 20:40
Medlem
NYZ367s avatar
Jag skäms när vänner från andra länder kommer hit och dom bara ser blattar/ araber på gatorna.
I Sverige har kvinnor som inte ens bar hijab i hemlandet börjat att bära det i Sverige. Muslimska kvinnor har under de senaste 10 åren använt plagget som ett personligt ställningstagande för sin tro och vill visa att dom är muslimer.

ÅK HEM!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in