2026-07-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Årets andra kräftskiva äger just nu rum i min lägenhet. Nu snackar vi. 700 gram turkiska bergsjökräftor från Pandalus för 199 kronor. De här kräftorna är dubbelt så bra som de svenska kräftorna som jag åt för en vecka sedan var. Mycket goda och prisvärda. Betyg: 8/10.

Tack för feedback, kommer det bli fler kräftskivor för dig i år?
Om det blir det vilka blir det nästa gång då?
Citera
2026-07-27, 15:52
Medlem
vi plockar alltid upp egna signal från en flod där jag bor. mumma
Citera
2026-07-27, 16:32
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gharris
Tack för feedback, kommer det bli fler kräftskivor för dig i år?
Om det blir det vilka blir det nästa gång då?
Ja, det kommer att bli fler kräftskivor för mig i år.

Djupfrysta och säkert ganska dåliga spanska kräftor från Lidl blir det nog nästa gång.

Jag ska också försöka att testa några riktigt bra och lyxiga svenska kräftor som kokats direkt i någon butik.

Vilka kräftor kommer du själv att äta i år?
Citera
2026-07-27, 19:28
Medlem
Nån nämnde kaukasus kräftor men det är turkiska bergskräftor enligt nätet och turkiet är egentligen inte tillhörande kauakasus. bara så ni vet så kalla det inte för det.
Citera
2026-07-29, 07:55
Medlem
Citat:
Ja, det kommer att bli fler kräftskivor för mig i år.

Djupfrysta och säkert ganska dåliga spanska kräftor från Lidl blir det nog nästa gång.

Jag ska också försöka att testa några riktigt bra och lyxiga svenska kräftor som kokats direkt i någon butik.

Vilka kräftor kommer du själv att äta i år?
Tyvärr inga kräftor för min del pga skaldjursallergi, men min respektive tycker om det var därför jag undrade om vilka som är bra osv
Citera
2026-07-29, 17:58
Medlem
Eftersom jag bara äter kräftor en gång per år så blir det kokta havskräftor från Burfiskarna här ifrån Gbg.
Dom står på olika ställen men har semester tom, 5 augusti.
Citera
2026-08-03, 17:34
Medlem
Wajis avatar
Jag har fått mani på kräftor. Käkar det nu minst 3-4 dagar i veckan. Ibland köper vi färska på hink och även köpt av lokala personer som säljer.

Men jag hittat en ny grej. Köper frysta kräftor på ica typ. Sedan kokar jag om dom blir som färska och man får den här smaken med mycket salt.
Just nu har jag kokat upp två paket XL. Så strax blir det kräftor, färska räkor och Västerbottenpaj i solnedgången vid vattnet😍😍
Citera
2026-08-03, 18:41
Medlem
pickalulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Nån nämnde kaukasus kräftor men det är turkiska bergskräftor enligt nätet och turkiet är egentligen inte tillhörande kauakasus. bara så ni vet så kalla det inte för det.

Eller kan ju du bara sluta vara autist.
Citera
2026-08-03, 18:43
Medlem
pickalulus avatar
Citat:
De färska turkiska bergsjökräftorna av märket Ullmo var precis som vanligt mycket goda. Bra konsistens, perfekt sälta och en fin smak av krondill. Priset var 153 kronor och förpackningen innehöll 15 stycken kräftor. Betyg: 4/5.

Jag har faktiskt köpt svenska kräftor från Smålandskräftan idag och sitter och äter dem just nu. Det är kanske inte likadana som du åt, men tycker att de här är klart sämre än vad de turkiska är. De känns typ lite överkokta och mosiga och har alldeles för lite smak av krondill. Priset var 249 kronor och förpackningen innehöll 13 stycken kräftor. På en skala 1-5 blir betyget en svag trea.

Citat:
Jag kunde inte behärska mig, så jag valde att tjuvstarta med att redan idag ha årets första kräftskiva. Svenska signalkräftor från Smålandskräftan. 500 gram för 196 kronor. De är inte riktigt bra i år heller. Sältan finns där, men var är smaken av krondill någonstans? Och varför är de så himla mosiga i köttet? Förra året gav jag dem betyget en svag trea på en skala 1-5. Det var nog aningen för högt det. Väljer i år att istället gå över till ett nytt betygssystem med en tiogradig skala (1–10) och delar ut betyget 4/10. Längtar till när de turkiska mästerkräftorna kommer till butiken. Turkarna är billigare och mycket bättre.

Citat:
Årets andra kräftskiva äger just nu rum i min lägenhet. Nu snackar vi. 700 gram turkiska bergsjökräftor från Pandalus för 199 kronor. De här kräftorna är dubbelt så bra som de svenska kräftorna som jag åt för en vecka sedan var. Mycket goda och prisvärda. Betyg: 8/10.

Suveräna rapporter, keep em coming!
Citera
2026-08-04, 19:22
Medlem
Sereenas avatar
Provade ett 700g paket Ullmo Louisianaflodkräftor (spanska) och har nog aldrig blivit så besviken förut, noll sälta, och dom har på sin höjd viftat med ett knippe krondill i samma rum som kräftorna.

Blev till att åka och handla och koka ny lag.

Får hoppas på att farsans burar blir välfyllda i år med.
Senast redigerad av Sereena 2026-08-04 kl. 19:25.
Citera
2026-08-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Provade ett 700g paket Ullmo Louisianaflodkräftor (spanska) och har nog aldrig blivit så besviken förut, noll sälta, och dom har på sin höjd viftat med ett knippe krondill i samma rum som kräftorna.

Blev till att åka och handla och koka ny lag.

Får hoppas på att farsans burar blir välfyllda i år med.

louisiana är ju fan inte spanien heller. är du säker på att det inte är USA?
Citera
2026-08-06, 20:44
Medlem
Falcon-52s avatar
Smacka precis i mig ett paket från Pandalus turkiska vaccade aå inte frysta. inte dom i påse utan i ett plastbläck, 500gram medium, små jävlar med okej smak..
Tycker dom i sån vaccad påse brukar vara bäst från turkiet. Smålandskräftan på hink gillar jag inte alls, smakar ju mest saltvatten och riktigt små samt att hälften är ju svarta, och smakar fan, känns som dom vart döda när det kokas.
Va inte kräftorna bättre förr? har för mig att det inte ens fanns 700 gram utan att dom va på ett kilo och inehöll 16-20st normalt. Nu är ju nästan alla riktigt små?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in