2025-08-17, 07:50
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Äter Flashbacks skribenter några kräftor i år?

Det gör vi.

Citat:
Vilka är bäst?

Har av praktiska skäl inte provat alla. Men vi körde en hink från Smålandskräftan (alltså Vättern) häromkvällen, och den satt bra. Skulle kännas lite bisarrt att släpa hit kräftor från Turkiet eller Kina.
Citera
2025-08-17, 12:05
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det gör vi.

Har av praktiska skäl inte provat alla. Men vi körde en hink från Smålandskräftan (alltså Vättern) häromkvällen, och den satt bra. Skulle kännas lite bisarrt att släpa hit kräftor från Turkiet eller Kina.
De färska turkiska bergsjökräftorna av märket Ullmo var precis som vanligt mycket goda. Bra konsistens, perfekt sälta och en fin smak av krondill. Priset var 153 kronor och förpackningen innehöll 15 stycken kräftor. Betyg: 4/5.

Jag har faktiskt köpt svenska kräftor från Smålandskräftan idag och sitter och äter dem just nu. Det är kanske inte likadana som du åt, men tycker att de här är klart sämre än vad de turkiska är. De känns typ lite överkokta och mosiga och har alldeles för lite smak av krondill. Priset var 249 kronor och förpackningen innehöll 13 stycken kräftor. På en skala 1-5 blir betyget en svag trea.
Citera
2025-08-17, 16:25
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
De färska turkiska bergsjökräftorna av märket Ullmo var precis som vanligt mycket goda. Bra konsistens, perfekt sälta och en fin smak av krondill. Priset var 153 kronor och förpackningen innehöll 15 stycken kräftor. Betyg: 4/5.

Jag har faktiskt köpt svenska kräftor från Smålandskräftan idag och sitter och äter dem just nu. Det är kanske inte likadana som du åt, men tycker att de här är klart sämre än vad de turkiska är. De känns typ lite överkokta och mosiga och har alldeles för lite smak av krondill. Priset var 249 kronor och förpackningen innehöll 13 stycken kräftor. På en skala 1-5 blir betyget en svag trea.

Kan bara hålla med om turkarna!
Citera
2026-07-15, 02:00
Medlem
Offerviljas avatar
Det är nu bara tre veckor kvar till den traditionella kräftpremiären. Kommer ni att äta mycket kräftor i år? Vilka kräftor brukar vara er favorit?
Citera
2026-07-20, 14:20
Medlem
Offerviljas avatar
Jag kunde inte behärska mig, så jag valde att tjuvstarta med att redan idag ha årets första kräftskiva. Svenska signalkräftor från Smålandskräftan. 500 gram för 196 kronor. De är inte riktigt bra i år heller. Sältan finns där, men var är smaken av krondill någonstans? Och varför är de så himla mosiga i köttet? Förra året gav jag dem betyget en svag trea på en skala 1-5. Det var nog aningen för högt det. Väljer i år att istället gå över till ett nytt betygssystem med en tiogradig skala (1–10) och delar ut betyget 4/10. Längtar till när de turkiska mästerkräftorna kommer till butiken. Turkarna är billigare och mycket bättre.
Citera
2026-07-20, 20:22
Medlem
Sladdarens avatar
Närproducerat utan mellanhänder
Citera
2026-07-24, 07:49
Medlem
oligarkss avatar
Årets kräftpremiär 2026 är den 8 augusti.

Det historiska startskottet för kräftfisket i Sverige (första onsdagen i augusti) infaller den 5 augusti.
- Får väl kasta i kräftburen på natten den 4:e då så man får de finaste

Eller köpa ..
AG. Bergfalk Svenska signalkräftor.
Pandalus Färska Kräftor från Turkiet – Extra Stora.
Fiskeriet Medium Kräftor Turkiska.
Ullmo Färska Turkiska Bergsjökräftor Kokta med öl.
Marenor Svenska Signalkräftor.
Ullmo Färska Turkiska Bergsjökräftor Kokta – Mellanstora.
Smålandskräftan färska kokta svenska signalkräftor.
Citera
2026-07-24, 22:07
Medlem
Vem0ths avatar
Om butiken inte kan koka egna kräftor, Bergfalks är den bästa du kan hitta.

Butikskokta kräftor kokas i öl vilket ger en helt annan smakupplevelse.
Citera
2026-07-25, 11:27
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Om butiken inte kan koka egna kräftor, Bergfalks är den bästa du kan hitta.

Butikskokta kräftor kokas i öl vilket ger en helt annan smakupplevelse.

Vilken butik?
Citera
2026-07-25, 14:42
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vilken butik?

I Stockholm så vet jag att Maxi Bromma och Haninge samt Kvantum Hornstull kokar kräftor.
Citera
2026-07-26, 18:18
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Tjuvstartade med kräftor i helgen.

Köpte två förpackningar då vi var 4 st som skulle äta. Ett paket kinesiska kräftor från Lobster och ett par kaukasiska bergsjökräftor från Ullmo.

De kaukasiska var kanonfina!!! Har aldrig smakat godare kräftor i djupfryst skick. Endast färska svenska flodkräftor som det var en evighet sen jag mumsade i mig har smakat så bra.

Har någon av er hittat någon riktig pärla i det rikhaltiga utbudet av djupfrysta kräftor som ni kan dela med er av?

Havskräftor är alltid vinnare. Kolgrilla dom och ät med god vitlökssås.
Citera
2026-07-27, 14:49
Medlem
Offerviljas avatar
Årets andra kräftskiva äger just nu rum i min lägenhet. Nu snackar vi. 700 gram turkiska bergsjökräftor från Pandalus för 199 kronor. De här kräftorna är dubbelt så bra som de svenska kräftorna som jag åt för en vecka sedan var. Mycket goda och prisvärda. Betyg: 8/10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in