Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-29, 15:33
  #1
Medlem
Mysonoxens avatar
Tjuvstartade med kräftor i helgen.

Köpte två förpackningar då vi var 4 st som skulle äta. Ett paket kinesiska kräftor från Lobster och ett par kaukasiska bergsjökräftor från Ullmo.

De kaukasiska var kanonfina!!! Har aldrig smakat godare kräftor i djupfryst skick. Endast färska svenska flodkräftor som det var en evighet sen jag mumsade i mig har smakat så bra.

Har någon av er hittat någon riktig pärla i det rikhaltiga utbudet av djupfrysta kräftor som ni kan dela med er av?
Citera
2005-07-29, 23:33
  #2
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Tjuvstartade med kräftor i helgen.

Köpte två förpackningar då vi var 4 st som skulle äta. Ett paket kinesiska kräftor från Lobster och ett par kaukasiska bergsjökräftor från Ullmo.

De kaukasiska var kanonfina!!! Har aldrig smakat godare kräftor i djupfryst skick. Endast färska svenska flodkräftor som det var en evighet sen jag mumsade i mig har smakat så bra.

Har någon av er hittat någon riktig pärla i det rikhaltiga utbudet av djupfrysta kräftor som ni kan dela med er av?

Har ännu inte köpt några kräftor men några av ungarna vill tydligen ha kräftskiva.
Så jag tackar för tipset om dom kaukasiska.
Citera
2005-07-30, 00:21
  #3
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Har ännu inte köpt några kräftor men några av ungarna vill tydligen ha kräftskiva.
Så jag tackar för tipset om dom kaukasiska.

Varsågod. Jag hoppas kvaliteten är lika fin överlag på detta märke.
Citera
2005-07-30, 00:24
  #4
Medlem
sonlard80s avatar
bästa kräftorna är dom jag fångar hemma i alterälven....
Citera
2005-07-30, 00:25
  #5
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonlard80
bästa kräftorna är dom jag fångar hemma i alterälven....

flodkräftor?
Citera
2005-07-30, 00:30
  #6
Medlem
sonlard80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
flodkräftor?

ingen aning....men dom bor i älven vid mammas hus....så det är nog såna....jag gillar inte kräftor men det är skoj som fan att fiska och fånga kräftor
Citera
2005-07-30, 00:34
  #7
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonlard80
ingen aning....men dom bor i älven vid mammas hus....så det är nog såna....jag gillar inte kräftor men det är skoj som fan att fiska och fånga kräftor

Är det flodkräftor är du att gratulera. De är väl så gott som utrotade i Sverige. Det fanns fullt av dem då jag var liten i olika vattendrag, men sedan dog stammen av kräftpesten plus att några jubelidioter planterade in signalkräftor från Nordamerika som trängde ut våra inhemska kräftor och som dessutom är resistenta mot kräftpest. Ack ja "those were the days"...
Citera
2005-07-30, 00:39
  #8
Medlem
sonlard80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Är det flodkräftor är du att gratulera. De är väl så gott som utrotade i Sverige. Det fanns fullt av dem då jag var liten i olika vattendrag, men sedan dog stammen av kräftpesten plus att några jubelidioter planterade in signalkräftor från Nordamerika som trängde ut våra inhemska kräftor och som dessutom är resistenta mot kräftpest. Ack ja "those were the days"...

http://www.pitea-tidningen.se/index....option=1&ort=3

det är flodkräftor
Citera
2005-07-30, 01:00
  #9
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonlard80
http://www.pitea-tidningen.se/index....option=1&ort=3

det är flodkräftor

Nu blev jag förbannat sugen på att dra norrut och fiska kräftor
Citera
2005-07-30, 01:02
  #10
Medlem
sonlard80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Nu blev jag förbannat sugen på att dra norrut och fiska kräftor

hehe...det är så satans kul att gå omkring med ficklampan mitt i natten och plocka dom där små djuren och dricka bärs
Citera
2005-07-30, 01:09
  #11
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonlard80
hehe...det är så satans kul att gå omkring med ficklampan mitt i natten och plocka dom där små djuren och dricka bärs

Japp, det är inte bara vid bordet som "kräftor kräva dessa drycker".

http://www.renqvist.se/Vintage_posters/albert_e.html
Citera
2005-07-30, 01:12
  #12
Medlem
sonlard80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Japp, det är inte bara vid bordet som "kräftor kräva dessa drycker".

http://www.renqvist.se/Vintage_posters/albert_e.html

har du fiskat kräftor nångång?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback