2026-08-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
louisiana är ju fan inte spanien heller. är du säker på att det inte är USA?
Svaret finns i denna fascinerande artikel https://en.as.com/latest_news/an-aristocrat-released-thousands-of-american-red-crayfish-into-spains-guadalquivir-river-in-1974-50- years-later-the-damage-is-irreversible-f202607-n/
Citera
2026-08-07, 01:28
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
louisiana är ju fan inte spanien heller. är du säker på att det inte är USA?

Louisianakräfta softar på arten, liksom flodkräfta eller signalkräfta.
Citera
2026-08-07, 01:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon-52
Smacka precis i mig ett paket från Pandalus turkiska vaccade aå inte frysta. inte dom i påse utan i ett plastbläck, 500gram medium, små jävlar med okej smak..
Tycker dom i sån vaccad påse brukar vara bäst från turkiet. Smålandskräftan på hink gillar jag inte alls, smakar ju mest saltvatten och riktigt små samt att hälften är ju svarta, och smakar fan, känns som dom vart döda när det kokas.
Va inte kräftorna bättre förr? har för mig att det inte ens fanns 700 gram utan att dom va på ett kilo och inehöll 16-20st normalt. Nu är ju nästan alla riktigt små?

Mhm, minns att man tog sig en titt i paketet och ibland såg klor som tog upp typ halva bredden på paketet.
Citera
2026-08-07, 09:37
Medlem
Inga kräftor för mig. Orkar inte med skalandet. Annars älskar jag kräftor.
Citera
2026-08-14, 00:02
Medlem
Någon som testat Louisianaflodkräftor från feldts? ICA maxi säljer såna
Citera
2026-08-15, 20:22
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Årets andra kräftskiva äger just nu rum i min lägenhet. Nu snackar vi. 700 gram turkiska bergsjökräftor från Pandalus för 199 kronor. De här kräftorna är dubbelt så bra som de svenska kräftorna som jag åt för en vecka sedan var. Mycket goda och prisvärda. Betyg: 8/10.

Står det verkligen bergsjökräftor på förpackningen? Jag hittar bara ”Pandalus turkiska kräftor 700 gram”.
Citera
2026-08-15, 20:23
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampert
Någon som testat Louisianaflodkräftor från feldts? ICA maxi säljer såna

De fick sämst i test i någon av kvällstidningarna.
Citera
2026-08-15, 20:29
Medlem
angelamerkels avatar
Inte undra på att kräftskivan dör ut när hela landet äter sötvattenkräftor. Har ni ingen självrespekt?
Citera
2026-08-15, 22:54
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Står det verkligen bergsjökräftor på förpackningen? Jag hittar bara ”Pandalus turkiska kräftor 700 gram”.
Pandalus turkiska kräftor är fångade i bergsjöar, men det står nog inte bergsjökräftor på framsidan av förpackningen.
Citera
2026-08-18, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Inte undra på att kräftskivan dör ut när hela landet äter sötvattenkräftor. Har ni ingen självrespekt?

Är du nyinflyttad? I detta land har vi ätit sötvatten
Kräftor i över säkert Ett tusen år...
Citera
2026-08-18, 04:50
Medlem
Tavastehuss avatar
Åt en intetsägande kräfttallrik i restaurangen på ett IKEA här i Japan förra veckan. Förr om åren hade de frysta kräftor till försäljning i sin Swedish shop, men inte längre. Så man får nöja sig med dessa, vilka var sex stycken pyttesmå parvlar med obefintliga klor. Men men, alltid skönt att upprätthålla svenska traditioner. Janssons tillagar jag t ex alltid till jul och påsk.

I Sverige brukar jag äta havskräftor som egentligen är närmare släkt med hummer än sötvattenskräftor. Det är gott, men eftersom man äter dem året om blir det inget speciellt som det är med sötvattenskräftor.

Blivit sugen på att testa surströmming. Den är allmänt känd här som kanske världens mest illaluktande maträtt. Men den ser så god ut tillsammans med mandelpotatis, rödlök och alla andra tillbehör. Ett stickspår, sori.
Citera
2026-08-28, 21:12
Medlem
JerryCottons avatar
Då har jag ätit de sämsta kräftorna någonsin, handlar om mer än ett halvsekel! Undvik till alla medel de spanska kräftorna i hink från Fiskeriet! Smakar gammal bensin blandat med finkel! Noll smak av krondill. Väldigt varierande storlek, vissa bamsingar blandat med riktigt små. Köttet i klorna är som att äta grus. Det enda positiva var att det var bra konsistens på stjärtarna men det vägde verkligen inte upp den hemska smaken. Fick min fredagskväll förstörd! Det gick inte ens att dölja den hemska smaken med vodka. Trodde dessutom att det var färska kräftor men det handlar om upptinade!

Betyg, fem överkryssade Flashbackkatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in