Citat:
Ursprungligen postat av
Amiron
Nu har jag gjort en liknande resa som SkogsSaaben har gjort, enda skillnaden var att jag var musikern och inte "teknikern" som h*n. och med den bakgrunden och x antal årtionden inom hifi och musik hobbyn så har jag lärt mig bla hur man sätter upp mikrofonerna bäst vid inspelning och hur man skapar illusionen av att artisten/bandet spelar i rummet där du lyssnar på musik. Det behövs inga dyra prylar öht, och det behövs framförallt ingen eq eller DSP korrigering, vilket du inte kan förstå då du är helt j-a uppe i det blå av lycka med ditt nyupptäckta program.
Allt som behövs för att lägga grunden för den illusionen är 2st högtalare (placerade något så när i öronhöjd) och lite kroppsarbete.
Och innan du börjar dilla om elektronik eller liknande från 70-80talet, nej, Samtliga av prylarna som jag använder är från denna sidan om millenieskiftet och ett flertal av dem är inköpta under de senaste två åren.
Man ska alltid börja där ljudet skapas, och förbättra signalen där. Då får man ut maximal ljudkvalité ur ljudsystemet.
Viper4windows klår därför all utrustning förutom om den kostar hundratusentals kronor och kan göra det som vipern kan, vilket inte är lite grejer.
SEN kan man använda ett system från 80-talet och ändå projicera en 3d-ljudbild som klår en modern 2vägs stereo för stora pengar men som inte får nån förbättrad signal.
Man kan inte börja med att köpa dyra hörlurar eller högtalare innan man har gjort ljudet modifierbart till maxgränsen, vilket dolby atmos låser upp 3d akustiken, sen gör viper4windows att man kan finjustera hela den ljudbilden.
Nej man kan inte göra 3d ljud som dolby atmos genom att bara placera högtalare rätt, för den beräknar liksom enorma filmscener och gör att det låter som att en pil skjuts från 100 meter bort, om pilen skjuts därifrån i filmen.
Har man en stor biosalong och ett dyrt ljudsystem till bion så kan man skapa större ljudbilder än vad jag kan med min partyhögtalare. Men biosalonger kör dolby atmos för att den skapar filmsceners ljud som är 3d ljud.
Ett två-vägs system kan också skapa 3d ljud om signalen modifieras för det genom viper4android, eller atmos, men man har 2d ljud som inte är naturtroget om man spelar musik ur två högtalare utan att förbättra ljudet med vipern eller atmos. Detta är fakta och inget som går att diskutera. Det är vetenskap.