2026-08-04, 17:56
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Är min yttrandefrihet slut nu för denna gång?

Jag hade en vän som dig. Han vägrade dfx sound enhancer och viper4windows trots att han är en windowsgrabb som har laddat ner ett och ett annat crack genom sina dagar på Jorden.
En gång visade han mig rca-kablar med guld på, och han återberättar vad säljaren i butik sa om att det blir sån enorm skillnad om en kopparsladd kostar tusenlappar istället för 40 spänn på netonnet. Ingen skillnad alls hörde han eller jag, men han ljög för sig själv.

Vi har konstaterat i denna tråden att audiofiler är efterblivna ljudpryls samlare som skiter fullständigt i att deras ljudbilder var bra på 70-talet men inte efter det när ljudteknologin tog språng framåt.

Dolby atmos är inte speciellt gammal teknologi.

Enligt googla så besitter jag samma kunskap som ljudingejörer, men jag har ingen utbildning och kommer aldrig skaffa nån eller jobba för nått korrupt företag i Babylon som kraschar vilken dag som helst.

Så en massa anektdotisk svammel istället för att bemöta mina påståenden?

ljudbilden var troligen lika bra på 70talet som den är idag, och fortfarande utan en massa förstörande dsp.

När t.om musiker själva använder teknologi från 1940-60talet i form av rörförstärkare och distortion för att få de ljudet de är ute efter jämfört med den programvaran du försöker pracka på oss, en programvara som dessutom bör undvikas med alla medel, med tanke på systemrättigheterna den kräver för att fungera...
Citera
2026-08-04, 18:09
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Så en massa anektdotisk svammel istället för att bemöta mina påståenden?

ljudbilden var troligen lika bra på 70talet som den är idag, och fortfarande utan en massa förstörande dsp.

När t.om musiker själva använder teknologi från 1940-60talet i form av rörförstärkare och distortion för att få de ljudet de är ute efter jämfört med den programvaran du försöker pracka på oss, en programvara som dessutom bör undvikas med alla medel, med tanke på systemrättigheterna den kräver för att fungera...

Nej Dolby Atmos och sånt är relativt nytt.
Surround är ganska nytt också.

Vipern tar total kontroll över drivrutiner för ljud, för att sen ge dig kontrollen över dom, att addera vilka ljudförbättrare som du känner passar. Detta får antivirusprogram att gå bananas. Android låter det inte hända så man måste roota och gå igenom en inte helt okomplicerad process.
Hörru välj själv om du vill ha psykos och tro att vipern är ormen i digitala lustgården.

Jag berättar bara om det som gäller just nu... om man vill ha bra ljudkvalité.. för då måste man minst köra viper4windows med irs-filer inlagda, men helst dolby atmos och viper4windows, det är det som ger dig möjligheten att klämma ut bra ljudkvalité ur vilket system som helst. Långt bortom 2-kanals system.

Det handlar om att använda högtalare på ett nytt sätt där 3d-ljudbilder projiceras , istället för att ljudet bara åker rakt ut genom 2 kanaler.

Om du söker på nätet och är helt besatt som en audiofil fast du vill bara ha bäst ljudkvalite som teknologiskt är möjligt.. så hade du tillslut hittat nördar som säger dolby atmos och viper4windows i kombination.. skapar bäst musikupplevelse..

hade du sen testat det så hade du blivit en av de frälsta som säger samma sak... vipern och atmos.. där ska fokus ligga innan man ens köper bra högtalare och kvalitetsförstärkare, eller kopparkablar med gulddetaljer på för några tusenlappar.
Senast redigerad av DonFoldit 2026-08-04 kl. 18:15.
Citera
2026-08-04, 18:14
Medlem
Citat:
Jag producerade beats och ska börja med det igen. Beatproducent.

Förmågan att bygga sköna ljudbilder dock.. ljudingenjör.

Det är snarare den förmågan, och kunskap om verktygen som finns för att uppnå den ljudbilden som jag nu uppnår oavsett vilket system som kopplas till min ljudingenjörsmobil, så kan jag ratta pluginsen i vipern och få vilken billibsterro som helst att låta tusen gånger bättre än en audiofils 2-kanals stereo system som är föråldrad teknologi.
Det gör mig till en ljudingejör med andra fokus än att tjäna pengar. Det är ju som en religiös grej om man söker på nätet efter sätt att förbättra ljudkvalitén genom att förbättra signalen som förstärks åt högtalarna.

Bara att haja att ljud är 3d energi är mer än vad audiofilerna nånsin kommer att greppa.. men deras 2d system.
Jag ifrågasätter inte att du blir nöjd med ditt ljud och de Beat du genererar för dig själv.
Men här kommer skillnaden en ingenjör gör det som proffesion inte som hobbyprojekt.
Du är en hobbynörd som är nöjd med din hobby, och vill göra reklam för det verktyg du använder.
Samma som en hemslöjdare som gör reklam för sitt knivmärke.
En ingenjör arbetar med tekniska lösningar och samband, det gör inte du de har en privat hobby.
Samma med Audiofiler, många lägger ner tid och pengar för att nå någonting man vill uppnå, var väl själv inne på den banan under 80talet även om det var med en begränsad budget.
Sen skaffade jag mig tillräckliga kunskaper för att kunna sälja dem.
Men inte på ett sätt att försörja mig mer ett sätt att skapa förutsättningar för min hobby.
Vilket var kul och jag fick lära mig mycket och jobba med en del härliga personer däribland Mikael Tretow.

När du kan sälja ditt arbete så blir du ingenjör.
Senast redigerad av SkogsSaab 2026-08-04 kl. 18:48.
Citera
2026-08-04, 18:20
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag ifrågasätter inte att du blir nöjd med ditt ljud och de Beat du genererar för dig själv.
Men här kommer skillnaden en ingenjör gör det som proffesion inte som hobbyprojekt.
Du är en hobbynörd som är nöjd med din hobby, och vill göra reklam för det verktyg du använder.
Samma som en hemslöjdare som gör reklam för sitt knivmärke.
En ingenjör arbetar med tekniska lösningar och samband, det gör inte du de har en privat hobby.
När du kan sälja ditt arbete så blir du ingenjör.

Det är precis vad jag kan också. Om nån frågade mig om att fixa bra ljud så hade jag kunnat fixa det. Jag vet tillräckligt för att kunna beställa musikprylar, hacka mobiler, lägga in viper4android, ratta settings och när jag är klar så har offret ett ljudsystem som förslavar hen framför Youtube i jakt på ny musik att höra med den perfekta ljudkvalitén.

Att ingen frågat gör mig inte till mindre av en ljudingenjör än om nån hade frågat.
Citera
2026-08-04, 20:41
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Nej Dolby Atmos och sånt är relativt nytt.
Surround är ganska nytt också.

Vipern tar total kontroll över drivrutiner för ljud, för att sen ge dig kontrollen över dom, att addera vilka ljudförbättrare som du känner passar. Detta får antivirusprogram att gå bananas. Android låter det inte hända så man måste roota och gå igenom en inte helt okomplicerad process.
Hörru välj själv om du vill ha psykos och tro att vipern är ormen i digitala lustgården.

Jag berättar bara om det som gäller just nu... om man vill ha bra ljudkvalité.. för då måste man minst köra viper4windows med irs-filer inlagda, men helst dolby atmos och viper4windows, det är det som ger dig möjligheten att klämma ut bra ljudkvalité ur vilket system som helst. Långt bortom 2-kanals system.

Det handlar om att använda högtalare på ett nytt sätt där 3d-ljudbilder projiceras , istället för att ljudet bara åker rakt ut genom 2 kanaler.

Om du söker på nätet och är helt besatt som en audiofil fast du vill bara ha bäst ljudkvalite som teknologiskt är möjligt.. så hade du tillslut hittat nördar som säger dolby atmos och viper4windows i kombination.. skapar bäst musikupplevelse..

hade du sen testat det så hade du blivit en av de frälsta som säger samma sak... vipern och atmos.. där ska fokus ligga innan man ens köper bra högtalare och kvalitetsförstärkare, eller kopparkablar med gulddetaljer på för några tusenlappar.

Nu har jag gjort en liknande resa som SkogsSaaben har gjort, enda skillnaden var att jag var musikern och inte "teknikern" som h*n. och med den bakgrunden och x antal årtionden inom hifi och musik hobbyn så har jag lärt mig bla hur man sätter upp mikrofonerna bäst vid inspelning och hur man skapar illusionen av att artisten/bandet spelar i rummet där du lyssnar på musik. Det behövs inga dyra prylar öht, och det behövs framförallt ingen eq eller DSP korrigering, vilket du inte kan förstå då du är helt j-a uppe i det blå av lycka med ditt nyupptäckta program.

Allt som behövs för att lägga grunden för den illusionen är 2st högtalare (placerade något så när i öronhöjd) och lite kroppsarbete.

Och innan du börjar dilla om elektronik eller liknande från 70-80talet, nej, Samtliga av prylarna som jag använder är från denna sidan om millenieskiftet och ett flertal av dem är inköpta under de senaste två åren.
Citera
2026-08-04, 21:00
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Nu har jag gjort en liknande resa som SkogsSaaben har gjort, enda skillnaden var att jag var musikern och inte "teknikern" som h*n. och med den bakgrunden och x antal årtionden inom hifi och musik hobbyn så har jag lärt mig bla hur man sätter upp mikrofonerna bäst vid inspelning och hur man skapar illusionen av att artisten/bandet spelar i rummet där du lyssnar på musik. Det behövs inga dyra prylar öht, och det behövs framförallt ingen eq eller DSP korrigering, vilket du inte kan förstå då du är helt j-a uppe i det blå av lycka med ditt nyupptäckta program.

Allt som behövs för att lägga grunden för den illusionen är 2st högtalare (placerade något så när i öronhöjd) och lite kroppsarbete.

Och innan du börjar dilla om elektronik eller liknande från 70-80talet, nej, Samtliga av prylarna som jag använder är från denna sidan om millenieskiftet och ett flertal av dem är inköpta under de senaste två åren.

Man ska alltid börja där ljudet skapas, och förbättra signalen där. Då får man ut maximal ljudkvalité ur ljudsystemet.
Viper4windows klår därför all utrustning förutom om den kostar hundratusentals kronor och kan göra det som vipern kan, vilket inte är lite grejer.

SEN kan man använda ett system från 80-talet och ändå projicera en 3d-ljudbild som klår en modern 2vägs stereo för stora pengar men som inte får nån förbättrad signal.

Man kan inte börja med att köpa dyra hörlurar eller högtalare innan man har gjort ljudet modifierbart till maxgränsen, vilket dolby atmos låser upp 3d akustiken, sen gör viper4windows att man kan finjustera hela den ljudbilden.

Nej man kan inte göra 3d ljud som dolby atmos genom att bara placera högtalare rätt, för den beräknar liksom enorma filmscener och gör att det låter som att en pil skjuts från 100 meter bort, om pilen skjuts därifrån i filmen.

Har man en stor biosalong och ett dyrt ljudsystem till bion så kan man skapa större ljudbilder än vad jag kan med min partyhögtalare. Men biosalonger kör dolby atmos för att den skapar filmsceners ljud som är 3d ljud.

Ett två-vägs system kan också skapa 3d ljud om signalen modifieras för det genom viper4android, eller atmos, men man har 2d ljud som inte är naturtroget om man spelar musik ur två högtalare utan att förbättra ljudet med vipern eller atmos. Detta är fakta och inget som går att diskutera. Det är vetenskap.
Citera
2026-08-04, 22:34
Medlem
DonFoldits avatar
När en producent mastrar så handlar det om att separera instrument och göra ljudbilden större, annars låter det illa.
Det är en skillnad mellan proffs och amatörer. Proffsen vet att dom inte bara kan låta alla instrument låta ovanpå varandra.
Amatörerna tror att det inte kan göra nån skillnad att hålla på och pilla med ljudnivåer på olika kanaler, samt left/right modifiering för vissa instrument.

Vipern separerar också och det är en sån app som mastergrabbarma önskar att folk använder efter mastering och släpp av en skiva, när den väl ska snurra.. så hade artisterna föredragit att alla förbättrade sina ljudbilder för att höra att mastergrabbarna har separerat instrument och gjort ett bra jobb.
Citera
2026-08-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Det är ju det man vill ha.

Jobbade lite som roddare-ish som ung, för kortare dragningar körde man helt vanliga XLR. När man skulle dra långt, över 20-30 meter, körde man en övergång från XLR till nätverkskabel (cat) sen tillbaka igen. Sprang med en trumma, fantiserade då att man la kablar för sprängdeg som på gamla krigfilmer Roliga minnen.

Om du redan har en bra förstärkare räcker det gott, men är säker på att du kommer få nästa wow-upplevelse med dessa appar. Väldigt coolt hur de simulerar live-ljud, så det kan jag rekommendera att testa.

Jobbade lite som scenmästare och riggare för ca 20 år sedan, var lite spring på scenen, ovanför scenen med belysningen och alla kannor som skulle hänga rätt och med rätt filter, lite soundcheck, se till att det var nya batterier i de trådlösa mickarna, städa och förbereda logerna till de som skulle spela/uppträda.
Efter spektaklet när det var klart började helvetet, allt skulle bort och in i sina förråd tills nästa gång,
och en jävla städning.
Citera
2026-08-05, 00:38
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Jobbade lite som scenmästare och riggare för ca 20 år sedan, var lite spring på scenen, ovanför scenen med belysningen och alla kannor som skulle hänga rätt och med rätt filter, lite soundcheck, se till att det var nya batterier i de trådlösa mickarna, städa och förbereda logerna till de som skulle spela/uppträda.
Efter spektaklet när det var klart började helvetet, allt skulle bort och in i sina förråd tills nästa gång,
och en jävla städning.

Använda du ens en kompressor för att förbättra ljudet?

Jag hör ju att när trubadurer och såna lågnivåsunderhållare spelar så är det helt befriat från kompressorer och allt som Metallica använder.

Jag tror man kan rigga ganska stort utan att det blir på tal om att förbättra ljudet, vilket är blasfemi såklart. Även om det bara är ett disco för barn så måste ju nån vuxen kunna ordna bra ljudkvalité. Annars blir det aldrig bra.

Det bör finnas en högre standard.
Citera
2026-08-05, 00:56
Medlem
DonFoldits avatar
Nu skulle jag testa atmos i convolvern, men den lät så lågt så jag valde dolby digital plus HD istället, fyfan vilken skillnad det blev direkt. Helt sjukt hur ljudbilden kan ändraa helt från wn dunderbild till en ännu mer dunderbild som låter bra direkt trots inställningar som ställts in för en annan fil.

Jag har hört det förut att dolbys filer är speciella i vipern.

Testa dom om ni kan.
Citera
2026-08-05, 02:50
Medlem
DonFoldits avatar
Tog fram min lilla partyhögtalare som kostade 400 spänn, eftersom den har bärrem. Tänkte att jag skulle gå bort ochbse på månen och spela nån låt med lite volym.
Jag valde atmos i konvolvern eftersom jag hade nån annan konstig fil vald.
Jag lärde mig nu varför det lät så lågt i den större partyhögtalaren när jag valde atmosfären.. det handlar om storleken på ljudbilden när höjd skapas. Höjd finns ju knappt annars ju, men med atmos så blir höjden i ljudbilden enorm.
Så där stod jag och skulle spela en låt, men det gick liksom inte att höja Mer än de två lägsta volymlägena i mobilen.. Alla volymer över det gjorde att det lät som ett gigantiskt ljudsystem som försöker vara tyst, det var fan omöjligt att lyssna i natten utan att störa folk som sover.. när atmosfären är vald.
Helt jävla galet. Jag valde 203kvm reverb också så även det skapar ju enorm akustik som inte ens ska vara möjligt tror man.
Man kan tro att 203kvm borde låta som ett överdrivet stadiumljudsfilter MEN det finns ju andra settings I reverben som ljidfältets storlek.. denna tror jag att ni kan maxa om ni har bra system.
Imorron blir det atmosbaserad ljudkalibrering för hela slanten i vipern , som vi brukar säga mellan oss ljidingejörer på jobba
Citera
2026-08-05, 06:44
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag tycker du har gjort tillräckligt med reklam för ditt älskade verktyg.
Alla blir saliga på sin tro, du är övertygad om ditt digitala verktyg, andra om korrekt tunade analoga system etc.
Men nej du är ingen ingenjör, men en hängiven hobbynörd.

Helt ärligt, jag har svårt att avgöra om han är autistisk eller bara trollar. Han verkar tro att det här verktyget bär på en egen unik vetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in