2026-08-03, 22:46
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Jag anser inte att man är en ingenjör för att man kan pilla med en app. Har man använt appen för att skapa något unikt skulle man kunna kalla sig ljudkonstnär.

De som har gjort appen skulle man dock mycket väl kunna kalla för ljudingenjörer, precis som de som designar hård- och mjukvara för ljud och musikproduktion.

Ja tydligen så var det ju en vanlig snubbe som gjorde appen. Appen har kraftfulla ljudförbättrare dock så det är självklart att man blir en ljudingenjör, bara baserat på mängden av vägar att modifiera ljudbilden.. gör att det finns skillnad mellan en nybörjare och nån som mig som har tvingat mig fram till ren ärlighet med mig själv gällande om en ändring är bra eller inte.

Jag kan ju kompressorer, pluss alla de andra pluginsen. Kompressorer i vipern har dock mängder med olika mindre delar som går att ställa in, men jag har klickat I auto på alla dom, för jag har inte kommit så långt i kunskapen , men nån dag lär jag ju ta bort auto från en efter en av dom.. och lyssna mig fram till rätt kompression. Har alltid haft lite problem med kompression, men jag har gjort en kick som kompressade allt annat i beaten.. genom att följa en guide på Youtube.

Självklart kan man kalla sig ljudingenjör om man kan ratta alla avancerade verktyg i viper4android, men jag tycker personligen att man måste kunna höra skillnader i förbättringar och försämringar, innan man kan kalla sig ljudingenjör.. som ju kan bygga ljudbilder med diverse verktyg som apps eller fysiska kompressorer. Utan örat för just det så kan man inte det.
Citera
2026-08-03, 23:25
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Ja tydligen så var det ju en vanlig snubbe som gjorde appen. Appen har kraftfulla ljudförbättrare dock så det är självklart att man blir en ljudingenjör, bara baserat på mängden av vägar att modifiera ljudbilden.. gör att det finns skillnad mellan en nybörjare och nån som mig som har tvingat mig fram till ren ärlighet med mig själv gällande om en ändring är bra eller inte.

Jag kan ju kompressorer, pluss alla de andra pluginsen. Kompressorer i vipern har dock mängder med olika mindre delar som går att ställa in, men jag har klickat I auto på alla dom, för jag har inte kommit så långt i kunskapen , men nån dag lär jag ju ta bort auto från en efter en av dom.. och lyssna mig fram till rätt kompression. Har alltid haft lite problem med kompression, men jag har gjort en kick som kompressade allt annat i beaten.. genom att följa en guide på Youtube.

Självklart kan man kalla sig ljudingenjör om man kan ratta alla avancerade verktyg i viper4android, men jag tycker personligen att man måste kunna höra skillnader i förbättringar och försämringar, innan man kan kalla sig ljudingenjör.. som ju kan bygga ljudbilder med diverse verktyg som apps eller fysiska kompressorer. Utan örat för just det så kan man inte det.

Jag kollade lite på vad viper4android är, och jag tror att du missar att appar som viper4android bara består av ompaketerade plugins med flashiga namn. Det är ingenting som är unikt med hur just den appen kan ändra ljudbilden.

"Viper bass" - low shelf EQ
"Viper clarity" - high shelf EQ/exciter
"Convolver" - convolution reverb med IR responses
"Dynamic system" - kompressor
"Differential surround" - stereobredd, fasvändning, crossfeed

När du pillar på den appen och kallar dig ingenjör är det lite som att du mikrar en Dafgårds med järpar och klyftpotatis och kallar dig kock. Menar inget illa men du är ingen ingenjör. "Ljudintresserad" är mer passande.
Citera
2026-08-04, 00:15
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Jag kollade lite på vad viper4android är, och jag tror att du missar att appar som viper4android bara består av ompaketerade plugins med flashiga namn. Det är ingenting som är unikt med hur just den appen kan ändra ljudbilden.

"Viper bass" - low shelf EQ
"Viper clarity" - high shelf EQ/exciter
"Convolver" - convolution reverb med IR responses
"Dynamic system" - kompressor
"Differential surround" - stereobredd, fasvändning, crossfeed

När du pillar på den appen och kallar dig ingenjör är det lite som att du mikrar en Dafgårds med järpar och klyftpotatis och kallar dig kock. Menar inget illa men du är ingen ingenjör. "Ljudintresserad" är mer passande.

Viperbass ger dig tre huvudval mellan sub, natural och nått tredje val typ ozone..
Sen är det ett frekvensreglage som låter dig välja exakt vilken frekvenser som basen ska ligga på. Sen ett volymreglage.

Viperclarity ger också tre huvudval , med volymreglage. Detta skapar extra crisp i diskanten och gör att hihats låter som dom ska.

Convolvern är den kraftigaste delen, där man väljer en fil som hela ljudbilden Sen prosrssas genom, vilket ger mest valfrihet. Där kan man få billiga högtalare att låta som nått helt annat som är mycket dyrare.

Dynamic system är enbart dynamisk bas reglage, och alla väljer inear headphone, som huvudval, för att basen låter bäst då.. precis som hörlurar som trycks in i örat.. för dom kan ju rejält ljud om dom trycks in långt och täpper till.

Differential surround är endast ett delay reglage som mäter i millisekunder och den ändrar ljudbilden enormt och är lite knepig, men väldigt kraftig när man väl placerar reglaget rätt. Ibland vid 8 millisekunder delar så börjar basen och kicken låta gudomligt, men det beror på vilket system. Jag hade den avstängd med min partyhögtalare med märkte att den lär bäst med en enda milisekunds delay, allt högre låter skit av okänd anledning.

Bra gissningar dock, men du underskattar appens förmåga att ge dig full kontroll att ställa så att ljudet blir gudomligt bra.
Att bara kunna placera basfrekvensen på det där viset är som natt och dag i slutgiltigt ljudkvalité i bas och kick som ju är det viktigaste att det låter perfekt.

Jag kör superior bass + filen i convolvern, vilket ger överlägset bäst basljud. Körde superior speakers länge innan det. När jag hade två högtalarkanaler var det nån fil som skapar extra bredd, den heter typ widestage, och emulerar en stor scen vilket blir ett häftigt ljud på 2 kanals system.
Citera
2026-08-04, 00:38
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Viperbass ger dig tre huvudval mellan sub, natural och nått tredje val typ ozone..
Sen är det ett frekvensreglage som låter dig välja exakt vilken frekvenser som basen ska ligga på. Sen ett volymreglage.

Viperclarity ger också tre huvudval , med volymreglage. Detta skapar extra crisp i diskanten och gör att hihats låter som dom ska.

Convolvern är den kraftigaste delen, där man väljer en fil som hela ljudbilden Sen prosrssas genom, vilket ger mest valfrihet. Där kan man få billiga högtalare att låta som nått helt annat som är mycket dyrare.

Dynamic system är enbart dynamisk bas reglage, och alla väljer inear headphone, som huvudval, för att basen låter bäst då.. precis som hörlurar som trycks in i örat.. för dom kan ju rejält ljud om dom trycks in långt och täpper till.

Differential surround är endast ett delay reglage som mäter i millisekunder och den ändrar ljudbilden enormt och är lite knepig, men väldigt kraftig när man väl placerar reglaget rätt. Ibland vid 8 millisekunder delar så börjar basen och kicken låta gudomligt, men det beror på vilket system. Jag hade den avstängd med min partyhögtalare med märkte att den lär bäst med en enda milisekunds delay, allt högre låter skit av okänd anledning.

Bra gissningar dock, men du underskattar appens förmåga att ge dig full kontroll att ställa så att ljudet blir gudomligt bra.
Att bara kunna placera basfrekvensen på det där viset är som natt och dag i slutgiltigt ljudkvalité i bas och kick som ju är det viktigaste att det låter perfekt.

Jag kör superior bass + filen i convolvern, vilket ger överlägset bäst basljud. Körde superior speakers länge innan det. När jag hade två högtalarkanaler var det nån fil som skapar extra bredd, den heter typ widestage, och emulerar en stor scen vilket blir ett häftigt ljud på 2 kanals system.

Din beskrivning av viperbass låter precis som en low shelf.

Viperclarity, låter precis som en exciter och en high shelf.

Convolver - du processar inte ljudbilden genom någon fil. Du applicerar ett convolution reverb baserat på en impulse response på utsignalen. Det kan säkert låta ballt men det är fortfarande bara ett reverb.

Dynamic system - låter som ett gäng kompressorpresets för bas

Differential surround - ok, låter som nån slags stereo width mid-side algoritm med delay mellan kanalerna för att det ska låta större och bredare. Det är klart att det låter skit när du skruvar upp den.

Tycker inte det verkar som att jag gissat fel nånstans!
Citera
2026-08-04, 01:21
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Din beskrivning av viperbass låter precis som en low shelf.

Viperclarity, låter precis som en exciter och en high shelf.

Convolver - du processar inte ljudbilden genom någon fil. Du applicerar ett convolution reverb baserat på en impulse response på utsignalen. Det kan säkert låta ballt men det är fortfarande bara ett reverb.

Dynamic system - låter som ett gäng kompressorpresets för bas

Differential surround - ok, låter som nån slags stereo width mid-side algoritm med delay mellan kanalerna för att det ska låta större och bredare. Det är klart att det låter skit när du skruvar upp den.

Tycker inte det verkar som att jag gissat fel nånstans!

Lol du gissade fel på allt.
Jo man ska inte underskatta den där delay Differential grejen. Alla grejer i appen är ju det bästa av de bästa ljudförbättrarna.
Det lät så jävla dunder med 8 miliseconds delay , när jag hade min gamla stereo med två högtalare. Mycket hänger på systemet, det verkar som att bra system klarar mer ljudförbättringar utan att det låter galet.
När det blir fel nånstans i inställningarna så tappar allt kraften och allt låter lågt. Ibland lägger appen av om det blir för komplicerat med för mycket delay tex. Då måste man starta om och komma ihåg vilken inställning som blev för mycket.

I convolvern kan du köra alla Samsungs ljudgrejers filer vilket gör att en annan högtalare låter exakt som en Samsung.
Sonys extra bass finns att välja där med, oluss oldschool audiofil prylar, vilket får högtalare att låta som oldschool audiofil prylar. Väldigt kraftfull plugin den där. Man är noob om man kör utan den. Det finns ett crossover reglage där i convolvern också men det är bara tillgänglig att reglera på vissa filer. Mellan 0-100%. Jag kör nästan 100% på den nu för det låter bäst då med superior bass filem som troligen kommer från nån känd tillverkare av hifiprylar. Proffsgrejer helt klart.

Man kan Förfan köra en dolby atmos fil i convolvern och lägga på fler förbättringar som är mer musikfokuserade.
Det hade varit väldigt dyrt att köpa ett sånt system där viperns alla plugins pluss doldby atmos samarbetar live genom processing. Hundratusentals kronor lätt om man skulle betala för att en ingenjör beställer allt fast fysiskt som förs in i ett rack i en studio.. och sen kopplar ihop allt och ljudkalibrerar.
Senast redigerad av DonFoldit 2026-08-04 kl. 01:35.
Citera
2026-08-04, 01:29
Medlem
DonFoldits avatar
Jag tänkte på det åt epa-pojkarna , att dom ska ju bara behöva öppna bakluckan på epan, så ska det vara ljudkalibrerat så att ljudbilden är så stor och skön att det känns som att bandet står på parkeringen och lirar livemusik. Det är då det blir tjejbråk om epapojken som kan ljudkalibrera.. samtidigt som det blir fest, och ingen petar på högtalarna för att dom låter ju för heligt jämt. Jag hade många fester men ingen petade på mina högtalare som inte ens hade skyddsgaller för elementen. Folk respekterar bra ljudkvalité på nå sätt, och då var det bara dfx sound enhancer som jag körde, men den skiljde mig från resten.
Kvinnor känner ju energier bättre än män.
Även barn och djur är bättre på det än män.. I genomsnitt.
Dom känner bra ljudbilder när dom hör dom.
Citera
2026-08-04, 01:40
Medlem
DonFoldits avatar
Frågade: varför sägs kombinationen av viper4windows och dolby atmos vara bäst för musik?

Fick svaret: Kombinationen av ViPER4Windows och Dolby Atmos sägs ge en överlägsen musikupplevelse genom att Dolby Atmos skapar ett tredimensionellt rumsligt ljud medan ViPER4Windows erbjuder djupgående frekvensjustering och basförstärkning. Tillsammans ger de både rymd och skräddarsydd ton.

Varför effekten uppstår
Rumslig bredd: Dolby Atmos placerar ljud i en 3D-miljö, vilket gör att musiken känns som om den spelas runt omkring dig i stället för direkt i öronen.

Kraftfull finjustering: ViPER4Windows tillför avancerade funktioner som Dynamic Bass och ViPER Clarity som lyfter detaljerna i registren.

Kompenserade brister: Där Atmos kan upplevas som platt eller urvattnad på vanliga stereohörlurar, fyller ViPERs equalizer i och ger tyngd och liv åt ljudet igen.
Citera
2026-08-04, 02:29
Medlem
DonFoldits avatar
Grejen är ju att alla plugins är ju avstängd från början, så man hör ju det som alla noobs hör när dom lyssnar på musik.
Sen aktiverar man en plugin och hör direkt en förbättring i ljudet, och hur fan ska man då kunna stänga av appen eller pluginen och återgå till det oförbättrade ljudet?
Det går inte. Man fortsätter, aktiverar nästa plugin och hör en till tydlig förbättring.. osv osv.

Haja då hur korkade aidiofiler är, för dom är väl dom enda som hade avstått tydliga ljudförbättringar.. för att hålla sitt ljud 2d och 2-vägs.. medans resten av världen har surroundljud ur en enda högtalare, och får känslor av att dom hänger med artisterna och livespelar.
Citera
2026-08-04, 02:36
Medlem
DonFoldits avatar
Idag var det ett par som satte sig vid bryggan för att dom hörde min musik.
Dom blev så jävla höga att dom babblade i flera timmar.
Jag gick förbi och hörde att det var skonsamt och fnittriga mellan dom.

Jag säger det att bra ljudkvalitet och bra musik... gör folk så jävla höga att dom börjar babbla och ska göra stordåd.
Varje gång dom inte snackar hör dom den andras snack ovanpå dundermusik, och dom blir höga igen tills nästa gång munnen ska glappa. Folk märker det inte ens själva oftast
Citera
2026-08-04, 13:22
Medlem
DonFoldits avatar
Om jag säger såhär att ljud är 3d energi, och när audiofiler trilskas med att lyssna på 2d-ljud så nedgraderar dom från det 3d-ljud som artisterna hörde och spelade in.

Därför är audiofiler inte trogna till nån naturlig ljudbild. Dom har snöat in på gammalt skräp istället för att bli ljudingenjörer med vipern.
Citera
2026-08-04, 15:24
Medlem
Citat:
Om jag säger såhär att ljud är 3d energi, och när audiofiler trilskas med att lyssna på 2d-ljud så nedgraderar dom från det 3d-ljud som artisterna hörde och spelade in.

Därför är audiofiler inte trogna till nån naturlig ljudbild. Dom har snöat in på gammalt skräp istället för att bli ljudingenjörer med vipern.
Jag tycker du har gjort tillräckligt med reklam för ditt älskade verktyg.
Alla blir saliga på sin tro, du är övertygad om ditt digitala verktyg, andra om korrekt tunade analoga system etc.
Men nej du är ingen ingenjör, men en hängiven hobbynörd.
Citera
2026-08-04, 15:54
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag tycker du har gjort tillräckligt med reklam för ditt älskade verktyg.
Alla blir saliga på sin tro, du är övertygad om ditt digitala verktyg, andra om korrekt tunade analoga system etc.
Men nej du är ingen ingenjör, men en hängiven hobbynörd.

Jag producerade beats och ska börja med det igen. Beatproducent.

Förmågan att bygga sköna ljudbilder dock.. ljudingenjör.

Det är snarare den förmågan, och kunskap om verktygen som finns för att uppnå den ljudbilden som jag nu uppnår oavsett vilket system som kopplas till min ljudingenjörsmobil, så kan jag ratta pluginsen i vipern och få vilken billibsterro som helst att låta tusen gånger bättre än en audiofils 2-kanals stereo system som är föråldrad teknologi.
Det gör mig till en ljudingejör med andra fokus än att tjäna pengar. Det är ju som en religiös grej om man söker på nätet efter sätt att förbättra ljudkvalitén genom att förbättra signalen som förstärks åt högtalarna.

Bara att haja att ljud är 3d energi är mer än vad audiofilerna nånsin kommer att greppa.. men deras 2d system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in