Citat:
Ursprungligen postat av
DonFoldit
Det går nog inte att ta patent på kompressorer och all ljudutrustning som förbättrar ljudet på konsert och i studios... och därför vill företag att vi glömmer bort att den teknologin existerar.. så att dom kan sälja oss dåliga mobiler som saknar den ljudförbättrande teknologin. Dom kan även ta hutlösa summor om nån noob vill köpa en kompressor i fysisk form.
Företag skiter fullständigt i om folk får höra nått som känns bra. Företag vill ha folks pengar bara , och skiter i precis allt annat.
Du hade fått betala hundratusentals kronor om du skulle förbättra ditt hemmaljud med samma ljudförbättrare som viper4android ger gratis.
Prislappar har ingenting med detta att göra.
Vipern är får folk som har passion för musik och ljud.
Inte för låtsasaudiofiler som har psykos och tror att deras system låter bra utan en enda kompressor eller seriös ljudkalibrering.
Kompressor har jag i garaget, är bra tryck iden men då i lufttryck då.
Varför blanda in mobiltelefoner i det hela som inte kan jämföras med en vanlig hemstereo
när det gäller ljud-tryck?
Jag hade eget företag förut, jag vill också ha andras folks pengar för om "inte" hade det inte
varit någon vits med företaget, man måste ju tjäna pengar.
Sen ska du inte blanda in mitt ljud-paket som jag har hemma med vad de riktiga nördarna har,
jag är nöjd med mitt skapligt billiga paket. Jag är nöjd med mitt och de inställningar jag kan
göra med de färdiga konfigurationerna som finns inbyggt.
När jag använder mitt så är det oftast till film som ljudet används till och är kopplat till våran Tv
med HDMI-kabeln. Olika filmer kan kräva olika ljudbilder och jag tror att det finns 12 olika
förinställda, sen kan man mixa ihop någon egen för tillfället.
Ljudkalibrering på mitt system gjorde jag senast när vi flyttade till nya bostaden, då stämde
receivern av mina 6 högtalare var de stod och vilken höjd de hade. Och den kallibreringsmicken
ska då placeras där man sitter/ligger och lyssnar/ser på Tv'n eller enbart musiken.
Kom igen när du inser att du har fel om högtalare som låter lika bara för att de har i stort sett
samma frekvensomfång.
Omkring 1986 var jag stolt över min nya dyra dator med 60 Mb hårddisk, lyckades spela in
1 låt från en LP-skiva som var ca 45 Mb stor, med de dåvarande ljudprogram som var tillgängliga
för mig så kunde jag filtrera/komprimera bort vissa ej hörbara toppar/bottnar och få bort lite
annat rasp/skräp och slutresultatet till en godkänt lyssnar kvalitet så blev den ca 25 Mb stor.
Vartefter fler låtar blev klara så hamnade dom på bandstationen (ej kassettband).
Men jag hade dom på datorn kan man säga, och mitt Soundblaster 16 med MCA kontakt
gjorde sitt jobb ganska bra, men du är väl för ung för att veta skillnaden mellan MCA och ISA ?.
Hur som helst kan det nog räknas till en förlaga av den moderna Mp3-formatet.
Man kanske skulle nu i efterhand satsa lite mer och gått vidare med den digitala typen
av musik på den tiden.