2026-08-02, 12:37
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Hej byfåne och ljudnybörjare.
Tråkigt att du inte vet vad du pratar om, eller att jag är audiofilen på toppen där ljudet låter som att jag inte har gjort annat än att köpa dyr ljudutrustning i hela mitt liv.
Google förklarar:

ViPER4Android är populärt eftersom det ger avancerad systemomfattande ljudkontroll, djup equalizer-anpassning och hörlurskorrigering som överträffar vanliga ljudinställningar.

Viktiga funktioner

Convolving: Använder impulsresponser (IR) för att få luren att låta som dyra studiomonitorer eller kända hörlursmodeller.

Detaljerad EQ: Ger exakt kontroll över frekvenser med grafisk och parametrisk equalizer utan att tappa skärpa.

Bas- och klarhetsboost: Förstärker de lägsta och högsta tonerna rent samt motverkar burkigt ljud.

Rumsrespons: Simulerar surround-ljud och naturlig akustik för en bredare ljudbild.

Genom att ansluta till mjukvaran du tjatar om som en försäljare, så förvränger man signalen, och tillför en massa störningar som i värsta fall gör att elektroniken kastar in handduken, så man är tvungen att köpa nytt.
Citera
2026-08-02, 13:02
Medlem
Citat:
Det går nog inte att ta patent på kompressorer och all ljudutrustning som förbättrar ljudet på konsert och i studios... och därför vill företag att vi glömmer bort att den teknologin existerar.. så att dom kan sälja oss dåliga mobiler som saknar den ljudförbättrande teknologin. Dom kan även ta hutlösa summor om nån noob vill köpa en kompressor i fysisk form.
Företag skiter fullständigt i om folk får höra nått som känns bra. Företag vill ha folks pengar bara , och skiter i precis allt annat.

Du hade fått betala hundratusentals kronor om du skulle förbättra ditt hemmaljud med samma ljudförbättrare som viper4android ger gratis.
Prislappar har ingenting med detta att göra.
Vipern är får folk som har passion för musik och ljud.
Inte för låtsasaudiofiler som har psykos och tror att deras system låter bra utan en enda kompressor eller seriös ljudkalibrering.
Kompressor har jag i garaget, är bra tryck iden men då i lufttryck då.
Varför blanda in mobiltelefoner i det hela som inte kan jämföras med en vanlig hemstereo
när det gäller ljud-tryck?
Jag hade eget företag förut, jag vill också ha andras folks pengar för om "inte" hade det inte
varit någon vits med företaget, man måste ju tjäna pengar.

Sen ska du inte blanda in mitt ljud-paket som jag har hemma med vad de riktiga nördarna har,
jag är nöjd med mitt skapligt billiga paket. Jag är nöjd med mitt och de inställningar jag kan
göra med de färdiga konfigurationerna som finns inbyggt.
När jag använder mitt så är det oftast till film som ljudet används till och är kopplat till våran Tv
med HDMI-kabeln. Olika filmer kan kräva olika ljudbilder och jag tror att det finns 12 olika
förinställda, sen kan man mixa ihop någon egen för tillfället.
Ljudkalibrering på mitt system gjorde jag senast när vi flyttade till nya bostaden, då stämde
receivern av mina 6 högtalare var de stod och vilken höjd de hade. Och den kallibreringsmicken
ska då placeras där man sitter/ligger och lyssnar/ser på Tv'n eller enbart musiken.

Kom igen när du inser att du har fel om högtalare som låter lika bara för att de har i stort sett
samma frekvensomfång.

Omkring 1986 var jag stolt över min nya dyra dator med 60 Mb hårddisk, lyckades spela in
1 låt från en LP-skiva som var ca 45 Mb stor, med de dåvarande ljudprogram som var tillgängliga
för mig så kunde jag filtrera/komprimera bort vissa ej hörbara toppar/bottnar och få bort lite
annat rasp/skräp och slutresultatet till en godkänt lyssnar kvalitet så blev den ca 25 Mb stor.
Vartefter fler låtar blev klara så hamnade dom på bandstationen (ej kassettband).

Men jag hade dom på datorn kan man säga, och mitt Soundblaster 16 med MCA kontakt
gjorde sitt jobb ganska bra, men du är väl för ung för att veta skillnaden mellan MCA och ISA ?.

Hur som helst kan det nog räknas till en förlaga av den moderna Mp3-formatet.
Man kanske skulle nu i efterhand satsa lite mer och gått vidare med den digitala typen
av musik på den tiden.
Citera
2026-08-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Det där med kablarna är ju en seglivad myt. Testat otaliga gånger, ingen hör skillnad, en för 150 låter exakt samma som en för en mindre förmögenhet. Det viktiga är att den är av material som leder.

Ärligt så handlar ljud mest om rum och akustik. Sen har du fel om apparna, de kan simulera helt fantastiskt rumsligt ljud idag.

Tekniken går framåt, häng med farbror.
Kan fortfarande inte koppla in några appar till min stereo, men har färdiga ljudbilder inbyggda
som passar till lite olika filmer som jag tittar på.

Rum och akustik har jag förespråkat redan, men när någon pratar om EPA-dunk så passar ju inte
hemmastereon in i bilden.
Snacket om kablar bryr jag mig inte mycket om, det verkar mest vara en statusgrej för de som
håller på med sina dyra grejor, min signalkabel för ca 250:- funka o jag är nöjd, utseendet gör inget då den är ändå dold. När det gäller högtalarkabeln man anpassa efter arean men det behöver ju inte gå till någon överdrift där heller.
Jag är absolut ingen ljud-bög och skulle nog hellre köpa en ny bärbar dator än att förnya mitt
gamla stereo-paket. Har jag haft det i 10 år så kan jag ha det i 10 år till eller tills det går sönder.
Citera
2026-08-02, 13:33
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Genom att ansluta till mjukvaran du tjatar om som en försäljare, så förvränger man signalen, och tillför en massa störningar som i värsta fall gör att elektroniken kastar in handduken, så man är tvungen att köpa nytt.

Håller du med om att ditt "audiophile ljud" kommer från dina dyra högtalare?
Tyvär så betyder det att du inte har ljudkalibrerat med rätt verktyg för att skapa en enorm ljudbild .. som då gör att du inte kan avgöra vart högtalaren är, speciellt inte på högre volymer för då låter det som att basisten står och lirar nånstans, och trummisen sitter nånstans nära och artisten sjunger genom en förstärkare nånstans helt separerad från alla andra i orkestern.
När proffs gör musik så delar dom upp allt så att det inte ska låta som att alla i orkester står uppehåll varandra inne i en trång högtalare. Därför används mulitiband kompressor , olika kanaler, och kompressorer programmeras så att när kicken slår så pressar det ner andra kanaler ljudvolymen vilket gör att kicken låter som en miljon gånger bättre än om du bara har en kick som du inte förbättrar med plugins.

På låg volym hör jag vart min högtalare står, men inte när jag drar upp volymen för då kommer ljuden från alla håll vilket separerar alla musiker i bandet och gör att det låter superkrisp och glasklart i varje litet instrument, medans basen och kick är sååå underbart och påverkar inget annat instrument.

Jag vet inte hur egentligen men tydligen så beräknar vipern rums ljudmodeller .. och tro det eller ej men ljudet låter bäst om det inte kommer från högtalarna, och det kan högtalarna göra om man kalibrerat rätt med rätt verktyg som är viper4windows lr viper4android. Tro mig du vill inte att basen ska komma från högtalarna.. Du vill egentligen att basen och kicken kommer från hela rummet så att du känner trycket på ett skönare sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Kompressor har jag i garaget, är bra tryck iden men då i lufttryck då.
Varför blanda in mobiltelefoner i det hela som inte kan jämföras med en vanlig hemstereo
när det gäller ljud-tryck?
Jag hade eget företag förut, jag vill också ha andras folks pengar för om "inte" hade det inte
varit någon vits med företaget, man måste ju tjäna pengar.

Sen ska du inte blanda in mitt ljud-paket som jag har hemma med vad de riktiga nördarna har,
jag är nöjd med mitt skapligt billiga paket. Jag är nöjd med mitt och de inställningar jag kan
göra med de färdiga konfigurationerna som finns inbyggt.
När jag använder mitt så är det oftast till film som ljudet används till och är kopplat till våran Tv
med HDMI-kabeln. Olika filmer kan kräva olika ljudbilder och jag tror att det finns 12 olika
förinställda, sen kan man mixa ihop någon egen för tillfället.
Ljudkalibrering på mitt system gjorde jag senast när vi flyttade till nya bostaden, då stämde
receivern av mina 6 högtalare var de stod och vilken höjd de hade. Och den kallibreringsmicken
ska då placeras där man sitter/ligger och lyssnar/ser på Tv'n eller enbart musiken.

Kom igen när du inser att du har fel om högtalare som låter lika bara för att de har i stort sett
samma frekvensomfång.

Omkring 1986 var jag stolt över min nya dyra dator med 60 Mb hårddisk, lyckades spela in
1 låt från en LP-skiva som var ca 45 Mb stor, med de dåvarande ljudprogram som var tillgängliga
för mig så kunde jag filtrera/komprimera bort vissa ej hörbara toppar/bottnar och få bort lite
annat rasp/skräp och slutresultatet till en godkänt lyssnar kvalitet så blev den ca 25 Mb stor.
Vartefter fler låtar blev klara så hamnade dom på bandstationen (ej kassettband).

Men jag hade dom på datorn kan man säga, och mitt Soundblaster 16 med MCA kontakt
gjorde sitt jobb ganska bra, men du är väl för ung för att veta skillnaden mellan MCA och ISA ?.

Hur som helst kan det nog räknas till en förlaga av den moderna Mp3-formatet.
Man kanske skulle nu i efterhand satsa lite mer och gått vidare med den digitala typen
av musik på den tiden.

Men vadå kan du inte greppa att billiga högtalare kan få en förbättrad ljudsignal och då låter som en superdyr superhögtalare som får ljud från allt i ett rack bakom en konsert eller i inspelningsstudior?

Datorer vet du väl att dom kan göra beräkningar ganska bra eller?
Datorer kan få en viper4windows och då beräknas rums modeller och kombineras med högtalar korrigeringar och sen omvandlingsfiler som omvandlar högtalarljudet till ljud som egentligen ska komma ur dyrgripar till högtalare?

Sjukt att det ska vara så svårt för folk att haja att ljudförbättrare är koder som används för att beräkna och förbättra ljudbilden vilket resulterar i att en billig partyhögtalare låter som att sitta i en dyr proffs inspelnings studio med en hel orkester som gör sitt bästa... och det är hästlängder bättre musikupplevelse.. och mest naturtroget .. och häpnadsväckande ljudbättring man kan göra.
Gör man inte detta så kommer man alltid ha underlägsen skitkvalite till ljudbild även om högtalarna och förstärkaren är dyra.

En äkta audiophile måste ju lyckas skapa bra ljud också, man kan ju inte bara låtsas.
Citera
2026-08-02, 13:53
Medlem
DonFoldits avatar
Man kan liksom inte spela hihats och trummorna från båda högtalarkanalerna tex när man gör musik, för då blir det en gröt av alltihop.. så producenter löser problemet genom att tex låta hihats vara på 67% ur vänstra högtalaren medans 33% kommer ur höger högtalare...
Så får kick och bas komma till 67% ur högra högtalaren, 33% ur vänstra.
Då skapas separationen mellan hihats och de lägra basigare frekvenserna.

Sen kommer epapojken och ska spela 110% av allt rakt ut genom subwoofers, ingen ljudkalibrering alls.. och skäms inte ens över att spela skräpmusik genom ett sånt skräpsystem som må ha varit dyrt men det har ingen betydelse alls.

Teknologi och kunskap klår prislappar, men budget och kunskap.. där finns väl den heligaste av de heligaste.
Ni som har dyra system, testa vipern.. så får ni ut något väldigt speciellt ur era högtalare som ni kan avnjuta som experterna tänkte det när musik producerades.

Ni låter ju värre än min högtalare för runt tusenlappen. Så kan ni ju inte ha det.
Citera
2026-08-02, 14:15
Medlem
DonFoldits avatar
Video som nog bör höras genom hörlurar eftersom en snubbe switchar på och av... viper4windows: https://youtu.be/p35Elbh9i_w?si=D8jrf04Hozl8FbOV

Alltid kul när folk flippar switchen och märker att deras originalljud sög. Svårt att återvända efter att man hört förbättringen.
Han kör inte ens convolvern i videon, men han hör förbättringen och som en ung lärjunge nu så kommer han komma långt.

Nån frågar efter hans settings i kommentarerna, men det handlar om att använda the force inne i dig genom ljudkalibrering.. liksom vet du ens om det låter bättre eller sämre om en ljidförbättrare aktiveras eller ändras? Det är bara du själv som vet om du kommer bli en ljudkalibrerande jedi som känner the force within.. Eller om du kommer sitta med 80-talets teknologi för att du nöjde dig och blev still som en död fisk.. medans ljudteknologin fortsatte.

Atmos gör ju nått liknande som vipern gör.

Det bästa jag nånsin lyckades med var att köra en atmos fil i vipern vilket gav en förbättring bortom vad till och med jag trodde var möjligt.

Tråkigt för låtsasaudiofilerna att vanliga datanörds snorungar med viper4windows har bättre ljud.. att dom har tagit tronen och ÄR de riktiga audiofilerna nu. Om vi räknar audifili som vem som har bäst ljud.

Att pilla med viper4windows är definitivt en del av audiofili, precis som att ha ljudsystem som är kapabla.
Senast redigerad av DonFoldit 2026-08-02 kl. 14:42.
Citera
2026-08-02, 15:05
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Kan fortfarande inte koppla in några appar till min stereo, men har färdiga ljudbilder inbyggda
som passar till lite olika filmer som jag tittar på.

Rum och akustik har jag förespråkat redan, men när någon pratar om EPA-dunk så passar ju inte
hemmastereon in i bilden.
Snacket om kablar bryr jag mig inte mycket om, det verkar mest vara en statusgrej för de som
håller på med sina dyra grejor, min signalkabel för ca 250:- funka o jag är nöjd, utseendet gör inget då den är ändå dold. När det gäller högtalarkabeln man anpassa efter arean men det behöver ju inte gå till någon överdrift där heller.
Jag är absolut ingen ljud-bög och skulle nog hellre köpa en ny bärbar dator än att förnya mitt
gamla stereo-paket. Har jag haft det i 10 år så kan jag ha det i 10 år till eller tills det går sönder.

Det är ju det man vill ha.

Jobbade lite som roddare-ish som ung, för kortare dragningar körde man helt vanliga XLR. När man skulle dra långt, över 20-30 meter, körde man en övergång från XLR till nätverkskabel (cat) sen tillbaka igen. Sprang med en trumma, fantiserade då att man la kablar för sprängdeg som på gamla krigfilmer Roliga minnen.

Om du redan har en bra förstärkare räcker det gott, men är säker på att du kommer få nästa wow-upplevelse med dessa appar. Väldigt coolt hur de simulerar live-ljud, så det kan jag rekommendera att testa.
Citera
2026-08-02, 15:08
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Det där med kablarna är ju en seglivad myt. Testat otaliga gånger, ingen hör skillnad, en för 150 låter exakt samma som en för en mindre förmögenhet. Det viktiga är att den är av material som leder.

Ärligt så handlar ljud mest om rum och akustik. Sen har du fel om apparna, de kan simulera helt fantastiskt rumsligt ljud idag.

Tekniken går framåt, häng med farbror.
Det finns ju ett berömt test där folk inte kunde säga vilket ljud som spelades över svindyra kablar, och vilket som spelades över utvikta metallgalgar. Själv har jag använt vanlig jävla tvåpolig installationskabel med gott resultat. Alltså såna som leder ström till vägguttagen.
Citera
2026-08-02, 15:50
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Håller du med om att ditt "audiophile ljud" kommer från dina dyra högtalare?
Tyvär så betyder det att du inte har ljudkalibrerat med rätt verktyg för att skapa en enorm ljudbild .. som då gör att du inte kan avgöra vart högtalaren är, speciellt inte på högre volymer för då låter det som att basisten står och lirar nånstans, och trummisen sitter nånstans nära och artisten sjunger genom en förstärkare nånstans helt separerad från alla andra i orkestern.
När proffs gör musik så delar dom upp allt så att det inte ska låta som att alla i orkester står uppehåll varandra inne i en trång högtalare. Därför används mulitiband kompressor , olika kanaler, och kompressorer programmeras så att när kicken slår så pressar det ner andra kanaler ljudvolymen vilket gör att kicken låter som en miljon gånger bättre än om du bara har en kick som du inte förbättrar med plugins.

På låg volym hör jag vart min högtalare står, men inte när jag drar upp volymen för då kommer ljuden från alla håll vilket separerar alla musiker i bandet och gör att det låter superkrisp och glasklart i varje litet instrument, medans basen och kick är sååå underbart och påverkar inget annat instrument.

Nu antar du saker igen som du inte vet ett skit om, tex att jag skulle ha ”dyra högtalare”.

För att få det som du kallar för ”enorm ljudbild” så behöver man inte använda digitala verktyg, det räcker med att man följer tillverkarens instruktioner om placering av högtalarna och sen ta det vidare därifrån.

Så länge källan klarar av att läsa all informationen på cd-skivan, Vinyl skivan eller flac filen (eller vilket kompressionsformat streaming tjänsten använder) och att signalen inte förvrängs med dist eller liknande längre fram i kedjan (tänk DA omvandlare, för/slutsteg eller integrerad förstärkare och högtalare) så behöver man fortfarande inte använda dsp för att ”förbättra” signalen.
Hört talas om skit in, skit ut? Det är i allra högsta grad applicerbart här.

Så återkom den dagen du har besökt en butik som är villig att låta dig lyssna på en av deras demo anläggningar, innan du spyr ur dig mer dynga.

Och fyi, så behöver jag inte vrida upp volymen för att högtalarna skall försvinna ur ljudbilden.
Citera
2026-08-02, 16:05
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Nu antar du saker igen som du inte vet ett skit om, tex att jag skulle ha ”dyra högtalare”.

För att få det som du kallar för ”enorm ljudbild” så behöver man inte använda digitala verktyg, det räcker med att man följer tillverkarens instruktioner om placering av högtalarna och sen ta det vidare därifrån.

Så länge källan klarar av att läsa all informationen på cd-skivan, Vinyl skivan eller flac filen (eller vilket kompressionsformat streaming tjänsten använder) och att signalen inte förvrängs med dist eller liknande längre fram i kedjan (tänk DA omvandlare, för/slutsteg eller integrerad förstärkare och högtalare) så behöver man fortfarande inte använda dsp för att ”förbättra” signalen.
Hört talas om skit in, skit ut? Det är i allra högsta grad applicerbart här.

Så återkom den dagen du har besökt en butik som är villig att låta dig lyssna på en av deras demo anläggningar, innan du spyr ur dig mer dynga.

Och fyi, så behöver jag inte vrida upp volymen för att högtalarna skall försvinna ur ljudbilden.

Fast du vet inte, och jag vet det för att jag vet att högtalare kan få ljudsignaler som ger dig känslan av att alla instrument är separerade och utspridda i hela rummet.

Låter det bra på ljuddemos i butik så är det för att ljudförbättrare finns inbyggda i vissa highend grejer som ickemiljonärer kan glömma.

Ljudsignalen som ges till förstärkare som sen låter ut genom högtalare, den signalen kan modifierats så extremt att artisternas separation mellan instrumenten hörs som en verklig ljudbild där det på riktigt låter som att instrumenten är på olika positioner i rummet.
Bas och kick placeras automatiskt i mitten eller överallt.. men det hör du inte om du struntar i 3d ljud och surround.

Tror du Dolby Atmos är något trams eller?

Testade då och se på en film så märker du hur det låter enormt ,som att du sitter mitt i filmen.. pga datorers förmåga att kalkylera rumsakustik i varje liten filmscen.

Du är ingen expert, men du kan erkänna när experterna när dom gjort nått bra som viper4windows och Dolby Atmos som såklart inte är nått skämt. Det är vetenskap i ljudakustik i händerna på storföretag som levererade bra mjukvara.. i atmos fall.
Viper4windows var för folket av en nörd.
Senast redigerad av DonFoldit 2026-08-02 kl. 16:08.
Citera
2026-08-02, 16:18
Medlem
Fantens avatar
TS lägger filter på en färdig JPEG men tror att han jobbar med lager i en RAW-fil.
Citera
2026-08-02, 16:29
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
TS lägger filter på en färdig JPEG men tror att han jobbar med lager i en RAW-fil.

Vad du skrev just nu är det ingen som ens fattar vad det betyder, förutom du.

Du argumenterar mot vetenskap pucko och du vinner aldrig sånt eftersom vetenskapen har BEVISEN medans du har en övertygelse baserat på ingenting annat än fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in