2026-08-04, 14:29
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Att du skulle kunna råka missa nåt nån gång, inte se allt och alla i alla vinklar etc, är väl inget att tala om….? Och det skulle väl aldrig kunna råka leda till att en olycka skulle kunna ske för att du råkade missa nåt….?

Och du, tänk om nån annan gör en tabbe, när du kommer susandes som ett praktexempel på 100% felfri körning, och dennes bil inte hade ADAS som kunnat varsla innan det var för sent, vad kunde i värsta fall hända då…?
Eller om dennes bil hade ADAS och varnade, kunde det ev ha räddat situationen innan det skedde nåt allvarligt…?

Eller är du så otroligt bra förare så du alltid skulle kunna väja/bromsa/stanna oavsett vad som skulle råka uppstå?
När b-föraren förlitar sig på ADAS så är risken att det blir en allvarlig olycka mycket större. Tyvärr!
Nej, jag är inte felfri. Men jag kör så som jag är lärd och som jag av erfarenhet fungerar. Det är grundläggande körteknik som att hålla i ratten, anpassa hastighet till rådande förhållande, placera fordonet rätt med tanke på väg och övriga trafikanter, kolla i backspeglar och kontrollera döda vinkeln innan körfältsbyte. Det som ADAS idag gör åt b-förare så att de inte behöver belasta hjärnan med för mycket intryck.
Citera
2026-08-04, 14:39
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Har du redan glömt, eller valt att ignorera att ADAS bidragit med en reducering av allvarliga olyckor med ca 30% enligt de studier du väl själv stolt länkade till…? Betyder 30% färre allvarliga olyckor att trafiken inte blivit säkrare utan osäkrare…

Och en sak till, tror du att alla dessa olyckor som sker, eller de som ADAS förhindrade, endast hade slappa b-förare som skiter i lagar och regler som inblandade förare…?
Studierna visade att 8 oskyddade trafikanter dog efter att de blev påkörda av en bil med autobroms. Hade inte b-föraren förlitat sig på ADAS utan varit uppmärksam på att det finns oskyddade trafikanter och anpassat hastighet och bromsberedskap så hade dessa 8 kanske levt idag!
30% färre olyckor men 70% osäkrare b-förare
Citera
2026-08-04, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
När b-föraren förlitar sig på ADAS så är risken att det blir en allvarlig olycka mycket större. Tyvärr!
Nej, jag är inte felfri. Men jag kör så som jag är lärd och som jag av erfarenhet fungerar. Det är grundläggande körteknik som att hålla i ratten, anpassa hastighet till rådande förhållande, placera fordonet rätt med tanke på väg och övriga trafikanter, kolla i backspeglar och kontrollera döda vinkeln innan körfältsbyte. Det som ADAS idag gör åt b-förare så att de inte behöver belasta hjärnan med för mycket intryck.

Och det är just en av den mänskliga hjärnans och sinnens brister, att om det i nån situation är för mycket intryck så kan våra hjärnor, din och min, få för sig att bara för några ögonblick ”klippa bort” info, som kan vara livsviktig. Hjärnan kan in i alla situationer avgöra vad som är mest relevant och kritiskt, eller kan bli i nästa ögonblick.

Så om ADAS finns och kan hålla koll och agera om föraren skulle råka missa nåt, så är det väl bra.

Citat:
Studierna visade att 8 oskyddade trafikanter dog efter att de blev påkörda av en bil med autobroms. Hade inte b-föraren förlitat sig på ADAS utan varit uppmärksam på att det finns oskyddade trafikanter och anpassat hastighet och bromsberedskap så hade dessa 8 kanske levt idag!
30% färre olyckor men 70% osäkrare b-förare

Stod det nåt i studien om man kunde bekräfta att ADAS var aktivt eller inte i dessa olyckor…?
Stod det nåt om hur många av dessa olyckor där föraren kört så fort att det ändå var typ utanför aktuellt systems arbetsområde och det därför inte skulle spelat nån roll om bilen hade ADAS eller inte?
Stod det nåt om i hur många av olyckorna som föraren varit påverkad och kört på ett sådan sätt att ADAS inte skulle kunnat hjälpa oavsett? Typ kört i alldeles för hög hastighet etc etc?

Väger det du skrev ovan tyngre än den faktiska reduceringen av allvarliga olyckor med ca 30%?
Citera
2026-08-04, 15:06
Medlem
Citat:
Och du tror att trafiken blir säkrare med ADAS när det är b-föraren som är slapp och skiter i lagar och regler!
Att köra bil är ingen rättighet!
Joo det är tyvärr en rättighet - bara man har körkort, tyvärr.

Som ett exempel.

Ta småbarnspappan som aldrig ägt en egen bil, men som vartannat eller vart tredje år hyr en bil för fjällresan på runt etthundra mil.
Han överlastar bilen felaktigt genom takräcke eller takbox, där det tyngsta hamnar högst och längst bak.
Han stressas av fru och tre barn samt av medtrafikanter och att han inte hittar vägen.
Han har hyrt en nyare elbil med funktioner som bara styrs/påverkas av en display nere i mitten av bilen.
Och vars funktioner och placering han var ovan vid och inte hittade i.
Hinner det dessutom bli mörkt så..........

Han har rätt att köra bil.

Men jag håller med dig om att det BORDE INTE VARA ALLAS RÄTTIGHET att köra bil.

Och hur många körovana äldre kvinnor tingas inte köra hem när mannen druckit alkohol?
Citera
2026-08-04, 15:08
Medlem
OGGlocks avatar
Jag är fullständigt övertygad att den här tråden är fylld med människor som aldrig har rattat någon nyare bil än 2010! 😆

Det gnälls och det klagas. På vad? Jo på att moderna bilar har extra säkerhetssystem.

Det finns absolut noll. Inget. Att gnälla över att bilen ger dig extraresurser när du brister i uppmärksamheten då och då. För lets be real, hur duktiga förare vi än är så slarvar vi då och då. Vi skiter i att kolla vinklarna, eller backar lite för fort, osv.

Nya bilar har strategier för att hantera det mesta av ally sånt.

Men då gnälls det. Whää whää min bil piper! Whää whää. 😆

Ni är ju fan dumma i huvudet hela bunten. Fattiga jävlar som inte har råd med en årsm -20+ bil.
Citera
2026-08-04, 15:12
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Och det är just en av den mänskliga hjärnans och sinnens brister, att om det i nån situation är för mycket intryck så kan våra hjärnor, din och min, få för sig att bara för några ögonblick ”klippa bort” info, som kan vara livsviktig. Hjärnan kan in i alla situationer avgöra vad som är mest relevant och kritiskt, eller kan bli i nästa ögonblick.

Så om ADAS finns och kan hålla koll och agera om föraren skulle råka missa nåt, så är det väl bra.

Stod det nåt i studien om man kunde bekräfta att ADAS var aktivt eller inte i dessa olyckor…?
Stod det nåt om hur många av dessa olyckor där föraren kört så fort att det ändå var typ utanför aktuellt systems arbetsområde och det därför inte skulle spelat nån roll om bilen hade ADAS eller inte?
Stod det nåt om i hur många av olyckorna som föraren varit påverkad och kört på ett sådan sätt att ADAS inte skulle kunnat hjälpa oavsett? Typ kört i alldeles för hög hastighet etc etc?

Väger det du skrev ovan tyngre än den faktiska reduceringen av allvarliga olyckor med ca 30%?
"Det var vanligt att äldre personer blivit påkörda av bilar med AEB för fotgängare i lägre hastigheter där systemet normalt förväntas fungera, och hälften av alla påkörda fotgängare blev påkörda i hastigheter högre än vad som normalt förväntas att systemet är effektivt. Därför behöver AEB med detektion av fotgängare och/eller cyklister förbättras för att fungera bättre och i högre hastigheter än idag, samt att hastigheten för bilar ska begränsas och vara låg på vägar där fotgängare kan korsa".
https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1986032/FULLTEXT01.pdf
Citera
2026-08-04, 15:18
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Joo det är tyvärr en rättighet - bara man har körkort, tyvärr.

Som ett exempel.

Ta småbarnspappan som aldrig ägt en egen bil, men som vartannat eller vart tredje år hyr en bil för fjällresan på runt etthundra mil.
Han överlastar bilen felaktigt genom takräcke eller takbox, där det tyngsta hamnar högst och längst bak.
Han stressas av fru och tre barn samt av medtrafikanter och att han inte hittar vägen.
Han har hyrt en nyare elbil med funktioner som bara styrs/påverkas av en display nere i mitten av bilen.
Och vars funktioner och placering han var ovan vid och inte hittade i.
Hinner det dessutom bli mörkt så..........

Han har rätt att köra bil.

Men jag håller med dig om att det BORDE INTE VARA ALLAS RÄTTIGHET att köra bil.

Och hur många körovana äldre kvinnor tingas inte köra hem när mannen druckit alkohol?
Att köra bil är inte en grundläggande medborgerlig rättighet i Sverige, utan ett privilegium som kräver ett giltigt körkort. För att få köra personbil (behörighet B) måste du ha fyllt 18 år, ha godkänt körkort samt uppfylla fastställda krav. Regler kring detta hanteras av Transportstyrelsen.
I ditt exempel så har småbarnspappan ingen som helst "rättighet" att framföra detta fordon så som du beskriver det. Han uppvisar låg eller ingen fordonskännedom.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-04 kl. 15:26.
Citera
2026-08-04, 15:38
Medlem
Citat:
"Det var vanligt att äldre personer blivit påkörda av bilar med AEB för fotgängare i lägre hastigheter där systemet normalt förväntas fungera, och hälften av alla påkörda fotgängare blev påkörda i hastigheter högre än vad som normalt förväntas att systemet är effektivt. Därför behöver AEB med detektion av fotgängare och/eller cyklister förbättras för att fungera bättre och i högre hastigheter än idag, samt att hastigheten för bilar ska begränsas och vara låg på vägar där fotgängare kan korsa".
https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1986032/FULLTEXT01.pdf

Tackar….

Jag ger ett bidrag med ett utdrag ur studien

Citat:
En 33-procentig minskning av olyckor som är känsliga för AEB-fotgängare observerades, även om det inte var statistiskt signifikant. Storleken på effekten är i linje med tidigare studier till exempel Rizzi et al (2024) fann en
44% minskning av allvarliga skador bland fotgängare, eller andra retrospektiva studier som visat 13–30 %
minskning av polisrapporterade olyckor mellan personbilar och fotgängare (Cicchino, 2022; Kullgren et al., 2023;
Leslie et al., 2021; Spicer et al., 2021).

Bristen på statistisk signifikans beror på att det totalt sett var mycket få fall
där en fotgängare blev påkörd under förhållanden då systemet är förväntas ha en effekt (50 km/h). Och även
små förändringar har stor inverkan på signifikansnivån. Till exempel, om det hade funnits ytterligare ett fall utan
AEB, skulle effekten ha varit 51%  32%.

Resultaten gällande effekten av AEB-fotgängare kan tolkas på flera sätt.
För det första kan det ses som positivt att endast tre dödsfall hade inträffat under omständigheter där systemet
förväntas fungera, även om en statistiskt säkerställd minskning inte kunde hittas.

Detta innebär dock att dödsolyckor fortfarande inträffar även under optimala förhållanden, och vidare att dessa endast utgör en mycket liten del av alla fotgängare som omkommer där bilen var utrustad med AEB-fotgängare. Att många av dödsfallen skedde under förhållanden som ligger utanför vad som förväntas av systemets funktionalitet betyder att man behöver utveckla systemen genom att till exempel testa i högre hastigheter och olika väderförhållanden.

Här blir man ju lite orolig…
Givetvis är inte systemen felfria idag, och kommer aldrig heller att bli, men de kan absolut utvecklas och bli bättre.
Men, om det nu ska utvecklas för att fungera i högre farter etc, så kommer det ju också att betyda att det lär varna ännu tidigare, för att kunna ge föraren en chans att registrera och agera, och hur blir det då om föraren i samma veva själv får koll, eller hade koll, eller om den annalkande situationen som kan utvecklas till krisläge, löses av sig själv? Då har det ju plingplongat ”i onödan” igen, och ännu mer och tidigare.

Tål verkligen människan det, vad säger du/ni som får psykbryt redan idag för lite plingplongande…?
Citera
2026-08-04, 15:50
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Tackar….

Jag ger ett bidrag med ett utdrag ur studien

Här blir man ju lite orolig…
Givetvis är inte systemen felfria idag, och kommer aldrig heller att bli, men de kan absolut utvecklas och bli bättre.
Men, om det nu ska utvecklas för att fungera i högre farter etc, så kommer det ju också att betyda att det lär varna ännu tidigare, för att kunna ge föraren en chans att registrera och agera, och hur blir det då om föraren i samma veva själv får koll, eller hade koll, eller om den annalkande situationen som kan utvecklas till krisläge, löses av sig själv? Då har det ju plingplongat ”i onödan” igen, och ännu mer och tidigare.

Tål verkligen människan det, vad säger du/ni som får psykbryt redan idag för lite plingplongande…?
Som sagt, införandet av säkerhetssystem gör att människan riskkompenserar. Vilket leder till mer säkerhetssystem som till slut eliminerar förarens riskkompensation. Vi har då förarlösa autonoma bilar utan passagerare och trafik helt utan människor. Först då har vi uppnått nollvisionen...
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-04 kl. 15:57.
Citera
2026-08-04, 16:03
Medlem
Citat:
Som sagt, införandet av säkerhetssystem gör att människan riskkompenserar. Vilket leder till mer säkerhetssystem som till slut eliminerar förarens riskkompensation. Vi har då förarlösa autonoma bilar utan pasagerare och trafik helt utan människor.

Du känner inte att du överdriver groteskt nu….?

Att det sker sådant ja, att vissa gör det ja. Men gör alla det…?

Om så skulle vara fallet så skulle ju den säkraste bilen vara en T-ford eller dylikt, utan nåt alls och knappt bromsar.
Det skulle kräva full fokus och engagemang från förarna, de skulle vara tvungna att ”köra bil på riktigt” och inte att förglömma ”en riktig bil”.

Sen T-Forden har vi gjort en massa galet korkat med våra bilar. Sett till att de fått bättre däck än på cykelkärror, ordentliga stötdämpare istället för gummiremmar el dyl, ordentliga bromsar, blinkers bra ljus etc etc etc. Ändå så sker det väl fler olyckor idag relativt antal körda mil, snitthastigheter, och antal bilar i sving, och fler skadade och dödade än vad som gällde för trafiken den första hälften av förra århundradet, för att alla dessa korkade nymodigheter fick folk att riskkompensera å det grövsta?

Eller så har vi idag extrem många fler fordon i sving
Mycket högre medelhastigheter
Vansinnigt mycket högre körsträcka/år i snitt
Och hur ser antalet olyckor skadade dödade ut sett till detta, mellan de olika ”epokerna”

Kan det vara så att vi trots allt ligger på plus idag, fått en bättre tryggare säkrare trafikmiljö med färre antal olyckor sett till körsträcka, och färre skadade dödade, fast vi har tvingats på en massa ”onödigt” skit i form av div säkerhetssystem som bara lurar folk att riskkompensera, och inte minst skit som plingplongar olidligt….?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-04 kl. 16:14.
Citera
2026-08-04, 17:34
Medlem
OGGlocks avatar
Citat:
Men du kan ju råka missa/glömma kolla nån vinkel nån gång, eller kollar men ändå råkar missa nåt av värde. Eller hur? Om inte utan du menar att så aldrig sker eller kan komma att ske så är du nog ett ämne för hjärnforskningen för så är du fullständigt unik.

Men om du är som alla andra normalt är, så kan du också göra missar och det kan i värsta fall, orsaka att en olycka sker. Och skulle det kanske inte vara så tokigt att ha ADAS även av dagens snitt, då kan det finnas en chans att det kan bistå med varsling så missen slutar med bara ett ”puh….”

Men såklart fullständigt olidligt för en vuxen karl att nödgas lyssna på nåt soft plingplong fram till det kanske sker nåt….
Du borde verkligen sluta att referera till ”ADAS” hela tiden, post efter post. Tror det är det som triggar folk. Hänvisa till de individuella systemen i stället så blir det lite mer begripligt för folk utan koll.

Jag får för mig att 1;
-ingen här kör nyare bilar så de fattar inte vad det handlar om och tror att det handlar om ”övervakning”… Sånt flyger inte på flashback.

2;
-du har faktiskt en rätt duktig översittarattityd. Lägg ner det om du vill ha sympatier.

3;
-lägg ner att tjafsa med uppenbara troll.
Citera
2026-08-04, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OGGlock
Du borde verkligen sluta att referera till ”ADAS” hela tiden, post efter post. Tror det är det som triggar folk. Hänvisa till de individuella systemen i stället så blir det lite mer begripligt för folk utan koll.

Jag får för mig att 1;
-ingen här kör nyare bilar så de fattar inte vad det handlar om och tror att det handlar om ”övervakning”… Sånt flyger inte på flashback.

2;
-du har faktiskt en rätt duktig översittarattityd. Lägg ner det om du vill ha sympatier.

3;
-lägg ner att tjafsa med uppenbara troll.

Jag refererar till ADAS av flera orsaker.
Det är kort och enkelt, och det blir lite drygare att specificera ingående i varje inlägg.
Dessutom bör de som är intresserade kunna antingen fråga fint eller ta en enkel googling.

Svar på dina punkter

1. Jag tror att det du får för dig absolut kan passa på de flesta i tråden, men inte alla.

2. Tja, det får du gärna tycka. Men det är nog vanligt att andra kan tycka så om de har problem med att finna egna argument som håller och är seriösa fakta eller empiri etc. Jag kan absolut formulera mig bitvis syrligt eller ironiskt eller nåt, men det är inte ovanligt att andra hoppar på med betydligt värre saker och helt oprovocerat. Blir jag bemött vettigt så ger jag tillbaka med samma mynt, typ

3. Givetvis, men det kan vara ett smålustigt tidsfördriv

Jag deltar i tråden då jag har ett stort intresse för säkerhet både i arbete hem och trafiken, och särskilt för den psykologiska delen i det hela. Därför att den är en av de allra största påverkande faktorerna, vilket sannolikt väldigt få ens inser. Det är faktiskt våra egna hållningar som är grunden till det mesta, och hur vi förstår hur säkerhet påverkas.

Jag har dessutom erfarenhet av att personligen kommit först till olyckor med dödlig utgång tre gånger, där något ADAS-system i någon form kan ha haft chans att förhindra olyckan och sparat liv, inte säkert men kanske. Och det skulle nog varit väl värt lite plingplong för de drabbade.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-04 kl. 17:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in