2026-08-04, 09:31
Medlem
Xeliouss avatar
Värre blir det. I framtiden kommer man inte kunna accelerera hur man vill, det blir begränsat och motorerna kommer vara små som de redan börjat bli. Den begränsningen kommer även på elbilar. Vikten lär bestraffas hårdare också. Alla plingade säkerhetssystem kommer sätta fordonet ur trafik när de inte fungerar, EU kommer anse att en förare inte kan framföra fordonet utan hjälp av linjesensorer och kamera / gps som håller reda på hastigheten. Alkotest och kanske drogtest kommer tvingas bli standard.
Varför allt detta? Eftersom det är miljoner byråkrater och politiker i EU som inte har annat att göra än att hitta på nytt djävulskap att påtvinga slavarna.
Citera
2026-08-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Värre blir det. I framtiden kommer man inte kunna accelerera hur man vill, det blir begränsat och motorerna kommer vara små som de redan börjat bli. Den begränsningen kommer även på elbilar. Vikten lär bestraffas hårdare också. Alla plingade säkerhetssystem kommer sätta fordonet ur trafik när de inte fungerar, EU kommer anse att en förare inte kan framföra fordonet utan hjälp av linjesensorer och kamera / gps som håller reda på hastigheten. Alkotest och kanske drogtest kommer tvingas bli standard.
Varför allt detta? Eftersom det är miljoner byråkrater och politiker i EU som inte har annat att göra än att hitta på nytt djävulskap att påtvinga slavarna.

Och där kom du som ännu en gubbe i lådan och spred vad som mest är okunnighet och konspiratoriskt dravel…

Är det verkligen så svårt för en vuxen person att begripa att…

1. Det allmänna vägnätet, och trafiken, inte är en nöjesfält där man ska få göra och köra som man vill. Utan ett för samhället viktig infrastruktur för att folk ska kunna transportera sig och varor etc tryggt och säkert både i arbete och för sin fritid.
Och för att detta ska låta sig göras så måste det finnas en massa regler som vi är skyldiga att följa, för att vi med facit i hand vet att allt för många inte gör vilket resulterar i en massa helt onödiga olyckor där folk skadas och dör.
Hade alla verkligen gjort detta, visat förståelse för att dessa lagar och regler finns och vinnlagt sig om att efterleva dessa, och inte minst då varit goda förebilder som bidragit till att sprida en god säkerhetskultur, så hade mängden olyckor minskat betänkligt och det hade inte behövs komma lika mycket nytt vad gäller säkerhetsfunktioner och lagar regler etc. Dessa kommer ju för att allt för många gör fel antingen av okunnighet eller helt medvetet skiter i de lagar man är skyldig att följa.

2. Alla dessa säkerhetssystem, varningar, indikatorer etc etc, har ju kommit för att det visat sig finnas ett behov. Därför att allt för många inte begriper risker och konsekvenser, eller bara skiter i lagar och regler för de vill göra och köra som de vill och ser allmänna vägar som mest en lekstuga.

3. Det hela handlar primärt om vår egen och andra trafikanters säkerhet på allmänna vägar, samt att även försöka begränsa miljöpåverkan. Inte om att jävlas med folk.

ADAS har bevisligen haft väsentlig effekt i positiv riktning, de allvarliga olyckorna har reducerats med ca 30% för bilar med ADAS. Det borde alla i sina sinnens fulla bruk fatta att vara viktigare än att gnöla om att bli irriterad av plingplong.

Jag skrev ovan i ett inlägg att jag kikat på den första ”gnällvideon” som länkats. Och där var det ett satans överdrivet gnällande med få verkligt relevanta punkter. Men det var även exempel på folk i kommentarerna som inte tyckte att det var nåt att klaga på. Och tidigare i denna tråd var det nån som skrev och förundrads över hur samma sak kunde uppfattas så oerhört olika av olika personer, där ena sidan verkar få eksem och tugga fradga för ta mig fan minsta lilla varning etc från bilar, medan andra likt jag inte hade några egentliga problem alls med vare sig varslingar eller funktionaliteter.

Jag har i snart 30 år jobbat i en bransch med extremt högt riskpotential och som var hård drabbad av allvarliga olyckor sedan en massa år, men som man lyckats nå en en extremt mycket högre säkerhetsnivå med mycket mindre risker, och det har man klarat för att man under lång tid jobbat hårt med att få folk att förstå och inse risker och konsekvenser, ända från det lilla upp till det stora, och hur viktigt det är att bidra med att vara en god rollemodell/föregångare för att säkerhetskulturen ska spridas. För tillåts en slarva så ger det signaler till andra att det är väl inte så noga, och så blir det snart fler och fler som slarvar, och det bidrar till att det förr eller senare resulterar i olyckor. Och när det sen granskas så är det extremt vanligt att de inblandade/drabbade säger ”skulle bara…” och så har de glömt eller struntat i de säkerhetskrav och regler som faktiskt finns, och av en mycket god anledning.
Exakt samma sak gäller oavsett bransch och miljö, även i trafiken.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-04 kl. 11:38.
Citera
2026-08-04, 11:46
Medlem
Som svar på ovanstående konspiratoriska inlägg…

Det allmänna vägnätet och trafiken har i moderna tid aldrig varit tänkt att vara en oas för total frihet för innevånarna, där man skulle få göra precis som man vill och när man vill. Det har sedan bilen kom funnits regler vi är pålagda att följa, inte för att målet är att ta ifrån oss frihet utan för att det inte ska bli kaos skada död och elände.

Om vi däremot följer de lagar och regler som finns så kan detta vägnät bidra till att folk kan röra sig tämligen fritt över landet utan att risken för att råka ut för olyckor är stor.

Men igen, då människans sinnen har sina brister, och allt för många visat att de inte är kapabla eller ens villiga att följa dessa lagar och regler som finns i trafiken, så har man sett behov av att utrusta bilarna med fler och fler aktiva eller passiva säkerhetssystem för att försöka stävja ökningen av olyckor trots att det blir fler och fler bilar och fler och fler mil körda per år. ADAS är bara ett exempel i en lång rad genom åren.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-04 kl. 11:50.
Citera
2026-08-04, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
3. Det hela handlar primärt om vår egen och andra trafikanters säkerhet på allmänna vägar, samt att även försöka begränsa miljöpåverkan. Inte om att jävlas med folk.
Det ena utesluter ju inte det andra. Om man inför regler som gör det dyrt att köpa bil så kommer färre att ha råd att köpa bil. Inför man regler som gör det onjutbart och besvärligt att köra bil så kommer färre att köra bil. Det leder till mindre trafik, vilket ger ökad säkerhet och bättre miljö.
Citera
2026-08-04, 13:27
Medlem
Citat:
Du kan inte se logiken eller ha förstående för att vissa säkerhets och förarstödsystem om deaktiverade blir aktiverade igen vid nästa start…?
Jag ser att du fortsätter bekräfta Dunning-Kruger effekten. När tekniken blir ett hinder så är tekniken ett hinder och ett problem som behöver hanteras.
Citera
2026-08-04, 13:29
Medlem
Raggarspinns avatar
Människans sinnen har sina brister, och allt för många visat att de inte är kapabla eller ens villiga att följa dessa lagar och regler som finns i trafiken. Det är trafikverket som delat ut körkorten till dessa inkompetenta b-förare. För att det inte ska se så illa ut i trafiken så införs krav på att nya bilar har hjälpsystem. Lane Assist som håller bilen i rätt körfält, skyltavläsning som läser av skyltarna åt föraren och anpassar hastigheten. Och nu senaste kravet, att bilen har kameror riktade mot föraren och varnar om föraren kollar på bilens skärm, backspeglar eller döda vinkeln.
Trafikverket kan inte dra in körkort for dem som inte är kapabla eller ens villiga att följa de lagar och regler eftersom de då har delat ut körkort på felaktiga grunder...
Citera
2026-08-04, 13:47
Medlem
OGGlocks avatar
Idag gjorde döda vinkelvarnaren ett bra jobb. På väg hem från badet blev jag omkörd riktigt fult på en knepig vägsnutt. Det är en ordentlig kurva mitt i en påramp. Alltså verkligen inget ställe där man räknar med att nån ska kasta sig förbi normalt sätt.

I alla fall så plingplongade det duktigt när jag tänkte byta fil, så nån riktig fara blev det aldrig av situationen.

Tänkte direkt på den här tråden.
Citera
2026-08-04, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Jag ser att du fortsätter bekräfta Dunning-Kruger effekten. När tekniken blir ett hinder så är tekniken ett hinder och ett problem som behöver hanteras.

Om vi utgår från fakta redovisade i de studier på ADAS som gjorts, så visar det att för bilar med ADAS så har allvarliga olyckor reducerats med ca 30%.

Vad menar du det visar….? Att ADAS är värdelöst och inte ger den önskade effekten, och bara är ett hinder?
Eller visar det att ADAS faktiskt gör nytta så som tänkt och räddar liv, även om det per idag inte är helt utan brister och är under vidare utveckling?

Hur menar du att det skulle vara nåt D-K i det jag skriver och tycker, när det faktist stöds av seriösa studier, typ vetenskap du vet…

Snarare är det väl mer åt D-K när folk envetet hävdar att ADAS är skit som bara plingplongar och de blir irriterade och hävdar att det gör det farligare i trafiken, när detta motbevisas av de undersökningar som finns men som de flesta som gnäller på ADAS verkar ignorera och vill att det ska vara som de själva tycker…

Hur många i tråden har jobbat aktivt med säkerhet och riskanalyser, människors riskbeteende och konsekvenstänk? Jag har gjort det i många år och suttit med i grupper som analyserat risker och planlagt arbete och aktioner i miljöer med mycket höga riskpotential, samt granskat händelser när nåt skett. Jag har personligen alltså sett orsak och konsekvenser efter att folk som varit tämligen självsäkra på att de minsann hade koll, ändå gick det åt pipan för dem, och de orsakade det ofta själva.

ADAS är tänkt att vara ett extra skydd mot sådant, människan egna brister
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-04 kl. 13:56.
Citera
2026-08-04, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Människans sinnen har sina brister, och allt för många visat att de inte är kapabla eller ens villiga att följa dessa lagar och regler som finns i trafiken. Det är trafikverket som delat ut körkorten till dessa inkompetenta b-förare. För att det inte ska se så illa ut i trafiken så införs krav på att nya bilar har hjälpsystem. Lane Assist som håller bilen i rätt körfält, skyltavläsning som läser av skyltarna åt föraren och anpassar hastigheten. Och nu senaste kravet, att bilen har kameror riktade mot föraren och varnar om föraren kollar på bilens skärm, backspeglar eller döda vinkeln.
Trafikverket kan inte dra in körkort for dem som inte är kapabla eller ens villiga att följa de lagar och regler eftersom de då har delat ut körkort på felaktiga grunder...

Fast du verkar glömma ett enormt mycket större problem. Nämligen att massvis med folk som tar körkort faktiskt visar sig vara fullt dugliga som förare och klarar utbildningen och uppkörning utan problem.

Sen är det tyvärr bara en tidsfråga innan de börjar slappa och skita i att göra så som de fick lära sig, orka blinka, orka vara ordentlig och tydlig i trafiken, orka hålla hastighetsgränser, orka bry sig i förbud och div linjer, orka….
Detta ser sen andra, deras polare etc, som medvetet eller omedvetet tänker, fan, kan de kan väl jag göra detsamma. Och en ”fin” kultur sprider sig.

Igen. Skulle bara folk, oavsett vilka och oavsett vilket körkort de väljer att ta, hålla sig till att verkligen jobba för att följa trafikreglerna och det de ska ha lärt sig i trafikskolan, så skulle vi inte ha de problem vi har i trafiken och som du klagar på.
Citera
2026-08-04, 14:08
Medlem
Citat:
Vet du vad! Idag när jag var ute och körde så såg jag många bilar i trafiken. Det blev aldrig någon riktig fara! Jag som erfaren förare har god uppsikt framåt, bakåt, åt sidorna och döda vinkeln. Jag har också ett synfält som är bredare än 160 grader horisontellt och god syn.
Men visst, det finns många b-förare i trafiken!

Att du skulle kunna råka missa nåt nån gång, inte se allt och alla i alla vinklar etc, är väl inget att tala om….? Och det skulle väl aldrig kunna råka leda till att en olycka skulle kunna ske för att du råkade missa nåt….?

Och du, tänk om nån annan gör en tabbe, när du kommer susandes som ett praktexempel på 100% felfri körning, och dennes bil inte hade ADAS som kunnat varsla innan det var för sent, vad kunde i värsta fall hända då…?
Eller om dennes bil hade ADAS och varnade, kunde det ev ha räddat situationen innan det skedde nåt allvarligt…?

Eller är du så otroligt bra förare så du alltid skulle kunna väja/bromsa/stanna oavsett vad som skulle råka uppstå?
Citera
2026-08-04, 14:11
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Fast du verkar glömma ett enormt mycket större problem. Nämligen att massvis med folk som tar körkort faktiskt visar sig vara fullt dugliga som förare och klarar utbildningen och uppkörning utan problem.

Sen är det tyvärr bara en tidsfråga innan de börjar slappa och skita i att göra så som de fick lära sig, orka blinka, orka vara ordentlig och tydlig i trafiken, orka hålla hastighetsgränser, orka bry sig i förbud och div linjer, orka….
Detta ser sen andra, deras polare etc, som medvetet eller omedvetet tänker, fan, kan de kan väl jag göra detsamma. Och en ”fin” kultur sprider sig.

Igen. Skulle bara folk, oavsett vilka och oavsett vilket körkort de väljer att ta, hålla sig till att verkligen jobba för att följa trafikreglerna och det de ska ha lärt sig i trafikskolan, så skulle vi inte ha de problem vi har i trafiken och som du klagar på.
Och du tror att trafiken blir säkrare med ADAS när det är b-föraren som är slapp och skiter i lagar och regler!
Att köra bil är ingen rättighet!
Citera
2026-08-04, 14:25
Medlem
Citat:
Och du tror att trafiken blir säkrare med ADAS när det är b-föraren som är slapp och skiter i lagar och regler!
Att köra bil är ingen rättighet!

Har du redan glömt, eller valt att ignorera att ADAS bidragit med en reducering av allvarliga olyckor med ca 30% enligt de studier du väl själv stolt länkade till…? Betyder 30% färre allvarliga olyckor att trafiken inte blivit säkrare utan osäkrare…

Och en sak till, tror du att alla dessa olyckor som sker, eller de som ADAS förhindrade, endast hade slappa b-förare som skiter i lagar och regler som inblandade förare…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in