Citat:
Trafikförordningens (1998:1276) tredje kapitel, första paragraf (3 kap. 1 §) Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.
Att alla nya bilar ska ett 30-tal olika lagstadgade hjälpsystem för att så många som möjligt ska kunna köra bil är inte en säkerhetshöjande åtgärd.
Backkamera! Nu får du nog påminna mig om vad jag har tagit upp det.
Jag kan tycka att ADAS är av godo. Airbag och säkerhetsbälte har minskat dödligheten men ärligt talat, har trafiken blivit säkrare med bälte och airbag?
Att alla nya bilar ska ett 30-tal olika lagstadgade hjälpsystem för att så många som möjligt ska kunna köra bil är inte en säkerhetshöjande åtgärd.
Backkamera! Nu får du nog påminna mig om vad jag har tagit upp det.
Jag kan tycka att ADAS är av godo. Airbag och säkerhetsbälte har minskat dödligheten men ärligt talat, har trafiken blivit säkrare med bälte och airbag?
Herregud…. På vilket sätt skulle det du driv fram ur TF ha minsta relevans för saken i tråden, eller det inlägg du svarade på?
Givetvis är förarstödsystem och säkerhetssystem säkerhetshöjande åtgärder, begriper man inte nåt så enkelt så är det riktigt illa.
Det stod om backkamera i nåt i ditt förra inlägg om jag inte minns fel
Bälte och airbag har inte haft direkt inverkan på trafiksäkerheten i sig, men räddat många från skada/död när folk som t ex du och jag ev skulle råka göra fel och det ev leder till olycka.
Alla fordon har i princip fått fler hjälp/säkerhetssystem med tiden, och det har generellt sett lett till att färre olyckor sker och färre skadas/dödas. Det gäller allt från cyklar till flygplan.
När fordonet och trafikmiljön får en mer komplex vardag så kommer hjärnan att riskera att inte klara av allt samtidigt, och därför så utvecklas och införs nya system som ska bidra till att underlätta. Bara en sådan sak som servostyrning kan räknas dit, eller elektriska vindrutetorkare, airconditioning, stötdämpare, hydrauliska bromsar, servobromsar, ja en massa saker vi tagit för givna i massor med år, men som kom för att hjälpa förarna och göra färden inte bara bekvämare men även tryggare. Så det har faktiskt matats på med system och funktioner i en massa år för att underlätta för förarna och göra körningen enklare säkrare tryggare, vilket såklart även kommer trafiksäkerheten till gagn. Det handlar alltså inte bara om att det började med dagens ADAS.
De som utvecklar bilarna och dessa system, är inte korkade (vilket man skulle kunna tro att du/ni belackare tror) och inte har testat mycket ingående innan det ges klartecken för att gå vidare och införa det i fordonen. Och det förefaller fullständigt stolligt att tro att de inte skulle missat allt det du/ni klagar på och försöker få det till att det sker ”jämt”, om det verkligen var så illa som du hävdar.
De har givetvis sett vilka begränsningar systemen kan ha, men att dessa ändå kan vara acceptabla sett till de fördelar och säkerhetsvinst de ger.
När sen din sida av debatten tjoar om t ex spökbromsningr, har vi då full koll på hur ofta och hur många gånger dessa system gör en korrekt bromsning som räddar folk från en olycka….?
Låt säga att det vittnas om 1000 spökbromsningar, och vi glömmer den ev subjektiva biten, så hur vet vi att det inte under samma period skett 10000 reella bromsningar som räddat folk från krockar?