2026-08-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Ja alltså, enligt media och allmänheten under den här eran så var alla skinheads nynazister. Det "visste" alla. Oavsett hur sant det var. Ultima Thule spelade i huvudsak bara för skinheads.

Att i det läget agera kränkt över att folk ställer frågor blir faktiskt lite pinsamt på ungefär samma sätt som att komma hem till frugan med läppstift på kragen. Och i det läget låta kränkt, chockad och förnärmad över att frugan frågar om du varit otrogen. "Näe, hur kan du ens vara så osmaklig att du ställer frågan till mig?! Jag förstår inte ens hur du kan komma på den tanken!?". Liksom, skärp dig. Du har för fan läppstift på kragen. "Ja, jo...men. Det kan ha hamnat där av...du vet...massa andra olika anledningar faktiskt!". Mm, men du gör det bara ännu värre genom att agera förvånad och kränkt. Ungefär som att du vill blanda bort korten här.

UT spelade i huvudsak bara för skinheads eftersom de inte hade något annat val. De hade naturligtvis aldrig kunnat uppträda på Hultsfredsfestivalen eller i Folkets Hus, det säger sig självt. Då får man räkna med den här typen av anklagelser också, å andra sidan.
Citera
2026-08-02, 02:14
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
UT spelade i huvudsak bara för skinheads eftersom de inte hade något annat val. De hade naturligtvis aldrig kunnat uppträda på Hultsfredsfestivalen eller i Folkets Hus, det säger sig självt. Då får man räkna med den här typen av anklagelser också, å andra sidan.
Ja exakt så. Liksom, lira för skinheads då. Kör så det ryker för fan. Men håll sen inte på och kokettera i offerkofta över det. Koftan passar inte.
Citera
2026-08-03, 00:15
Medlem
De sågs ju som rasistiska och många rasister och nazister lyssnade på dom i och med deras låtar var ju nationalistiska?
Citera
2026-08-03, 08:21
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Det är inte att de svarar på en fråga som det blir lite cringe. Det är för att de gav intryck av att bli hyfsat upprörda över att ens få frågan. Det hade jag väl personligen också blivit om någon skulle konfrontera mig med om jag är nazist. Men, nu spelar jag heller inte i ett band som är känt för att fronta en skinheadrörelse.

Ultima Thule kände naturligtvis, som precis vem som helst, till att skinheads förknippades med nynazism. Svennebanan och media satte likhetstecken mellan Skinhead = Nazist. Och så var det med den saken. Oavsett hur sant det var.

Det var väl mest att de gav intryck av att vara förnärmade och närmast kränkta över att bli utmålade som vit makt. Det är väl inget att låtsas bli kränkt över om man nu valt att spela för skinheads. Och de valde de ju tveklöst. Det blir bara fånigt att påstå att jamen man kan inte välja sin publik. Nja, jo det kan man väl faktiskt. Det var väl den offerkoftan jag inte tycker klädde dem särskilt väl.

Sabaton har ju haft en annan respons. Nämligen att de utan tvekan fattar att folk förknippar dem med någon slags nationalistisk propaganda. Det förstår de ju självklart. Men lugnt och sansat förklarat att nejdå, så är det inte. Och sen får folk tro vad de vill. Vilket i mitt tycke är en mer realistisk inställning.

Men det finns ju inget rasistiskt i deras musik. De sjunger om vikingar och stormaktstiden. Precis som Sabaton gör, även om Sabaton sjunger om de flesta krigen som varit i världen.

Band som Pluton Svea hör man direkt att det är vit makt-band då texterna. Att sammanföra dessa band är ju bara korkat.
Citera
2026-08-03, 08:27
Medlem
PyjamasXLs avatar
UT hyllar sitt land. Det är stötande för diverse Rödingar och PK normativa.

"Förvägra mig mjöd, förvägra mig livets bröd. Förvägra mig rätten att hylla mitt land."

Nu jävla så skall jag spela UT på hösta volym Tack för tråden
Citera
2026-08-03, 12:09
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Men det finns ju inget rasistiskt i deras musik. De sjunger om vikingar och stormaktstiden. Precis som Sabaton gör, även om Sabaton sjunger om de flesta krigen som varit i världen.

Band som Pluton Svea hör man direkt att det är vit makt-band då texterna. Att sammanföra dessa band är ju bara korkat.
Jag begriper inte vad det är som är så sjukt svårt att förstå, ärligt talat. Allmänheten och media ser band som sjunger om svenska krig, viftar med svenska flaggor precis som skinheads. Okej?

"Jamen dom är ju inte..."

Jo men stopp nu. Det här är vad allmänheten och media tänker. Så är det. Och det får man förhålla sig till. Sabaton har förstått det. Ultima Thule förstod det verkligen inte. Och tyckte att det är orättvist. Och ja det är det. Men det är inte konstigt att det ligger till på det viset.

Det är inte konstigare än att säkerheten på flygplatser blir lite mer misstänksamma mot lirare i skägg och turban. Och då blir det extra säkerhetsgenomgång av personen. Det ironiska är t om att muslimer inte ens bär turban i allmänhet. Det är indier som brukar ha det. Och om du nu skulle råka vara islamistisk terrorist så kommer du ju klart som fan inte klä dig som typisk stereotyp för ärkemuslim.

"Jamen man är självklart inte terrorist bara för..."

Nej, självklart inte! Men det är inte heller konstigt att säkerhetspersonal och andra resenärer inbillar sig detta. Detta är en verklighet man får förhålla sig till. Och det är inte konstigt att allmänheten och media blir misstänksamma mot band som Sabaton och Ultima Thule. Och antingen kan man hantera det som Sabaton och visa att du är med i matchen och fattar vad de snackar om. Eller så kan man bränna en säkring som Ultima Thule och alla blir ännu mer misstänksamma över varför de försöker blanda bort korten.

Detta ska nu inte förväxlas med att jag påstår något om Ultima Thule och nazism. Jag bara förklarar varför de hamnade i den situation de gjorde. Och det var ganska mycket deras eget fel och hade gått att hantera mycket bättre.
Citera
2026-08-03, 12:44
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Jag begriper inte vad det är som är så sjukt svårt att förstå, ärligt talat. Allmänheten och media ser band som sjunger om svenska krig, viftar med svenska flaggor precis som skinheads. Okej?

"Jamen dom är ju inte..."

Jo men stopp nu. Det här är vad allmänheten och media tänker. Så är det. Och det får man förhålla sig till. Sabaton har förstått det. Ultima Thule förstod det verkligen inte. Och tyckte att det är orättvist. Och ja det är det. Men det är inte konstigt att det ligger till på det viset.

Det är inte konstigare än att säkerheten på flygplatser blir lite mer misstänksamma mot lirare i skägg och turban. Och då blir det extra säkerhetsgenomgång av personen. Det ironiska är t om att muslimer inte ens bär turban i allmänhet. Det är indier som brukar ha det. Och om du nu skulle råka vara islamistisk terrorist så kommer du ju klart som fan inte klä dig som typisk stereotyp för ärkemuslim.

"Jamen man är självklart inte terrorist bara för..."

Nej, självklart inte! Men det är inte heller konstigt att säkerhetspersonal och andra resenärer inbillar sig detta. Detta är en verklighet man får förhålla sig till. Och det är inte konstigt att allmänheten och media blir misstänksamma mot band som Sabaton och Ultima Thule. Och antingen kan man hantera det som Sabaton och visa att du är med i matchen och fattar vad de snackar om. Eller så kan man bränna en säkring som Ultima Thule och alla blir ännu mer misstänksamma över varför de försöker blanda bort korten.

Detta ska nu inte förväxlas med att jag påstår något om Ultima Thule och nazism. Jag bara förklarar varför de hamnade i den situation de gjorde. Och det var ganska mycket deras eget fel och hade gått att hantera mycket bättre.

Ja, jag förstår vad du menar. Nu är det väl länge sedan som UT ens blev nämd i media och jag tror inte ens att de blir anklagade länge för att vara rasister eller nazister. Så kanske vi lämnar den här diskussionen.
Citera
2026-08-03, 15:24
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ja, jag förstår vad du menar. Nu är det väl länge sedan som UT ens blev nämd i media och jag tror inte ens att de blir anklagade länge för att vara rasister eller nazister. Så kanske vi lämnar den här diskussionen.
Nu är det så att topic är just Ultima Thule under denna era med frågeställningen varför de blev utfrysta från etablissemanget. Om du inte vill diskutera ämnet är det oklart vad du ens gör i tråden. Så ja det är väl kanske rimligt att du lämnar diskussionen.

Men självklart kan du starta en ny tråd med frågeställningen om någon jävel bryr sig längre i nutid om UT är nazister, fågelskådare eller geologer.
Citera
2026-08-04, 08:06
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Nu är det så att topic är just Ultima Thule under denna era med frågeställningen varför de blev utfrysta från etablissemanget. Om du inte vill diskutera ämnet är det oklart vad du ens gör i tråden. Så ja det är väl kanske rimligt att du lämnar diskussionen.

Men självklart kan du starta en ny tråd med frågeställningen om någon jävel bryr sig längre i nutid om UT är nazister, fågelskådare eller geologer.

Jag får hålla med dig där. Tråden är dessutom 20 år gammal och mycket har hänt sedan dess. Och min input i tråden var angående om de brydde sig om heilande eller inte.
Citera
2026-08-04, 16:25
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Jag får hålla med dig där. Tråden är dessutom 20 år gammal och mycket har hänt sedan dess. Och min input i tråden var angående om de brydde sig om heilande eller inte.
Visst, men ett enstaka klipp bevisar ju ingenting. Ultima Thule rörde sig själva i skinheadskretsar. De spelade för skinheads. Det begriper exakt vem som helst att de sket väl i om massa skins stod och heilade. Vilket låg bandet i fatet. Jag vet inte hur många grävande journalister som smög in på konserterna och smygfilmade när skinheads stod i drivor och heilade. Och bandet varken gjorde eller sa ett skit.

Det var ju just detta som kom att bli deras problem. Det funkar ju självklart inte att stå och lira för nynassar som heilar för att sedan dra på sig offerkoftan och snyfta över att alla är så nedrans elaka som säger att de säkert är nazister själva.

Du har hittat ett klipp där sångaren faktiskt fräser ifrån "Jomen en gång sa han faktiskt ifrån...". Ja, och antagligen var han mer orolig för vad smygfilmande journalister skulle skriva, om folk i publiken heilade. Snarare än att han själv var särskilt förfärad över tilltaget.

Vad han kunde ha gjort vore att vara konsekvent. Att alltid fräsa ifrån och till yttermera vägra spela om någon börjar marschera och heila och bete sig. Som du redan själv konstaterat hade det snabbt lett till att deras publik lessnat på dem. Eftersom det ju liksom var halva grejen med bandets konserter. Det alternativet hade ju garanterat varit rätt trist och tråkigt för bandet. Utan publik blir det inte så lattjo.

Med andra ord var bandet mer än okej med kulten runt dem och heilandet. Det är ju liksom bara helt uppenbart. Och då får man räkna med att media skiter på sig. Jag vet inte om pinsamt är rätt ordval, men låt oss säga att det i det läget åtminstone blir ofrivilligt komiskt när bandets respons är att, vafan vi har ingen aning om våra fans är nazister eller inte! Det är fan skittaskigt att ni håller på och härjar om stackars oss på löpsedlarna!

Med lite bättre management hade de kunnat täppa till truten på media med...

"Jadu, valet står mellan att gå upp fem på morgonen och köra truck på ett lager i Gnesta eller lira för heilande skinheads i ett av Sveriges just nu mest omtalade band. Nej, jag är absolut inte nazist men jag är inte dum i huvudet. Det är klart jag fattar vilka våra fans är. Och jag kunde inte bry mig mindre".
"M-Men...så kan ni väl inte säga?! Ni spelar alltså för nazister då!?"
"Tja, eftersom de ofta står och heilar får man väl anta att de är nazister, ja?"
"Och dessa spelar ni frivilligt för??"
"Ja?"
"Jamen...vafan...då är väl ni också nazister då eller?"
"Inte ett dugg. Själv röstar jag på sossarna. Elvis spelade för massa collegebrudar, det gör honom inte till collegebrud själv. Har du några fler frågor eller är vi klara här?"
Citera
2026-08-04, 23:58
Medlem
,
Citera
2026-08-04, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Så jävla sjukt dagens samhälle blivit. Att hylla vikingar är rasistiskt enligt DO men att sjunga om att våldta och råna vita är tydligen helt OK.
Det finns en lång dokumentär i tre delar producerad av SR där deras musik hörs och medlemmar, fans och andra med anknytning till bandet får utrymme. Så i dagsläget skulle jag hävda att bandet är mindre kontroversiellt än i mainstream-media än någonsin (vilket också kan ha att göra med att de är mycket mindre relevanta/aktuella idag än på nittiotalet, men ändå)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in