2026-08-04, 15:33
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Ja? Det är ungefär samma ja.
Jag springer inte ut framför bilar i rörelse på en bilväg, det är säkraste sättet för att slippa bli överkörd.
Jag skulle inte heller ha gett mig ut i regn o blåst sent på kvällen med familjen i en liten båt på en farled. Och med facit i hand så var det jävligt jävligt dumt.
Med facit i hand är alla världsmästare p lottomiljonärer.

Han som körde på en älg hade också klarat sig om han lät bli å köra bil öhtvden dagen.

Märkligt resonemang
Citera
2026-08-04, 15:34
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det funkar inte om ryssen kommer.
Hint:

Hur menar du att kaptenens nationalitet skulle fa någon som helst betydelse för AIS-datan från fartyget?
Citera
2026-08-04, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Åklagaren verkar ju helknäpp. Bara fritidsbåtens fel, som guppar runt mitt i farleden utan att se sig för !!
Åklagaren är ute och seglar. Antagligen en landkrabba som tagit sig vatten över huvudet.
Citera
2026-08-04, 15:36
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Alltså lika kompetent som jag är på juridik, lika inkompetent är jag på båtar. Så jag har verkligen ingen aning om hur händelseförloppet kan ha gått till. Jag både beundras, och förundras, över hur många sjökaptener och båtexperter som finns här i tråden - så jag kommer inte kasta mig in i sakfrågor i ämnet av förklarliga skäl haha.

Hade jag varit åklagare så hade jag aldrig stått och sagt offentligt "att jag aldrig sett båten eller bilder på den efter bärgningen". Sedan kan det ju mycket väl vara så ibland eftersom det är polisen som börjar utreda brottet, innan åklagaren kommer in i bilden, och att polisens förundersökningsledare då kan ha/få en viktig roll i sammanhanget. Att det dessutom sker mitt ute på havet, sen kväll och under semestertid - gör ju att åklagaren blir ännu mer frånkopplad från fallet. Så visst händer det att åklagare får "dragningar" av polisen, som inte för den sakens skull behöver innehålla bilder/filmer. Men som sagt, jag hade aldrig uttryckt mig så om jag var han...och säger han dessutom saker som inte går ihop så är det ju ännu värre!

Tack också för de kommentarerna.

Kan absolut föreställa mig att åklagaren, ev under sin semester och i tidsnöd, använder polisens uppgifter rakt av och utan egen närmare granskning i sin framställan.
Citera
2026-08-04, 15:38
Medlem
Bruksanvisning till en plotter Raymarine Ray chart 435i. Den förmodade plotter som ska ha funnits på båten Doris. (reservation för att PDF inte säger exakt vilken årsmodell som finns på snipan).

https://turliv.no/bilder/raymarine_rc435i_manual.pdf

Finns heller inte någon info att den skulle ha varit i bruk vid aktuella tillfället. (Det är en spekulation).
Citera
2026-08-04, 15:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Fel..under 20 meters längd heter det båt.
Över 20 meter är det fartyg.
Alla fartyg(flytetyg) som är under 24 meter kallas för båtar, de som är längre än 24 meter kallas för skepp.

Alla fartyg som är större än 12x4 meter kräver skepparexamen minst!

Detta med skepp fartyg och båtar är inte så enkelt som man kan tro
Citera
2026-08-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Se:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Radarskugga
Absolut, men du skrev radioskugga, därför jag började undra. Du har dessutom pratat om ”täckning” osv. så jag började undra lite.

Ang. radarvarnare kollade jag upp och det hade jag aldrig hört talas om innan! Men radarreflektor hade varit bra också på fritidsbåten.
Citera
2026-08-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Inte så lurigt att räkna på. Åklagaren säget ju samma färdriktning söderut och västerut under en längre tid. Anta snipa 6 knop, fartyg 11 knop. Samma farled.

1.5 Nm bort vid sista giren. 2 min innan kollision "försvann" snipan bakom siktlinjen. De hade 15 goda minuter att se båten på en relativt öppen Hakefjord.

Time Distance apart (Nm)
T-17 1.417 (21:11)
T-15 1.250
T-13 1.083
T-11 0.917
T-9 0.750
T-7 0.583
T-5 0.417
T-3 0.250
T-1 0.083
T-0 0.000 → collision

Fritidsbåten bör ha legat vid Mittholmarna och lastfartyget tvärs Berga Strand ungefär.
Intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Har du AIS-plotten förresten?
Nej, men läser SvD:s redogörelse över fartygets färd. Fartyget passerar hamnen i Stenungsund 20:45. Någon minut senare efter fartyget passerat Tjörnbron görs två snabba manövrar för att klara passagen mellan Källön och Almön. Sedan sker sista manövern innan olyckan 21:11:

Klockan är 21:11 och Misje Verde gör svag kurskorrigering åt styrbord. Hon har hunnit ut på Hakefjorden sydost om Tjörn och tar sikte på den sista passagen innan hon når öppet vatten.

https://www.svd.se/a/bO4BG5/fartygets-sista-fard-fore-dodskraschen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
Fd. sjökapten här med mångårig erfarenhet av att segla allt från mindre tankbåtar till kryssning och färjor.

Skulle jag tippa så är detta helt enkelt en tragisk olycka där väder, bristande sjövett, tekniska begränsningar och ren otur spelat in.

Utan att ta sida för någon, så skulle jag vilja säga att det är otroligt svårt att se små fritidsbåtar på radar. Detta pga. att dom ofta är i plast och plast/glasfiber etc. är dåliga radarreflekterande mtrl. dvs. att radarvågorna går till stor del igenom materialet och bara en liten del reflekteras tillbaka.

Var det dessutom gropig sjö så har man sannolikt dragit ned känsligheten på radarn för att inte få med varenda vågtopp som eko. Detta gör att man ytterligare minskar möjligheten att upptäcka en liten låg snipa. Detta är så man gör och inget fel, då radarbilden blir helt obrukbar annars.

Ang. utkik så hade man garanterat detta på bryggan, man hade dessutom lots ombord. Så man hade sannolikt en utkit, en styrman, en rorsman, kaptenen samt lots på bryggan. Att man inte tittat akteröver hela tiden är heller inget märkligt, det är inget man direkt gör då man går framåt.

Jag vill ogärna tala illa om de döda och skadade, men jag finner det märkligt att man väljer att gå i en farled, på kvällen, i dålig sjö, utan radarreflektor, utan att alla har flytväst, utan radio. Det tyder på att man inte haft koll, dock är detta sant om 90% av alla fritidsseglare, så ingen unik skuld på dessa.

Så; sannolikt har man inte sett snipan från handelsfartyget, pga. sjön och hur en radar tekniskt fungerar.
För landkrbborna; det är som att köra på en mörk landsväg, i regn, på kvällen, med bara positionsljus på bilen och förväntas upptäcka en mörkt klädd person som går i vägrenen. Alltså; typ omöjligt.

Snipan var inte särskilt liten, den hade överbyggnad och gott om radarreflekterande material. Det var heller inte särskilt grov sjö, ca 0.5m där jag befann mig strax norrut (mera utsatt för SV-vind)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Hur man KAN tolka detta pressmeddelandet har jag ju redan berättat. Läs (FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna . De väsentliga skrivningarna är ju "inte för närvarande kan misstänkas för att ha brutit mot en sjövägsregel som gäller för det aktuella farvattnet för de aktuella inblandade fartygen, t.ex. att små båtar ska hålla undan för stora fartyg" samt "Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke". Jag har också sagt att jag själv inte vet säkert, så det behöver inte finnas några stridigheter oss emellan när det gäller det.

Jag vill dock tillägga att en åtalsunderlåtelse inte på något sätt är en friskrivning. En åtalsunderlåtelse innebär att man förklarar personen skyldig till brott - men väljer att inte åtala. Brottet/beslutet blir därefter synligt i belastningsregistret. Det är alltså endast åtal/påföljd man underlåter - inte vederbörandes skuld!
Vi tolkar olika, det är tydligt.
Men du kommenterar inte min citerade text.

Han talar inte om åtalsunderlåtelse utan inget straffansvar. Jag tolkar det som olika saker, men menar du att det är samma sak? Då förstår jag din text. Men åtalsunderlåtelse trodde jag innebar att den ”anklagade” accepterat sig skyldig utan åtal. Dock endast för mindre brott har jag fattat det som.
Citera
2026-08-04, 15:42
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vildstyret pappan skulle väntat att åka ut till dagen efter i dags ljus...
Varför var det så jävla bråttom?

De hade väl varit ute en vecka+ och var påväg hem. De kom norrifrån och hade varit en bra bit upp i Bohuslän.
Citera
2026-08-04, 15:43
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Fartyget kom bakifrån är inte samma sak som upphinnande och det har jag nämnt tidigare till en som tydligen googlade fel. Två streck akter om tvärs, samt styrbord eller barbord vad tror du?
Ett fartyg anses upphinnande om det är annalkande från en riktning mer än 22,5 grader akter om tvärs, det upphinnande fartyget kan se framförvarande fartygs akterljus men ej dess sidoljus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in