Citat:
Det är direkt fel, regel 9e hanterar läget för upphinnande fartyg i trång farled och ger lastfartyget skyldighet att avge signal om det behövs en säker omkörning. Och det hänvisar återigen till regel 13 (som man kanske kan friskriva sig från om man hävdar dålig sikt).
Nej, det jag skrev är inte fel. Det är korrekt.
Regel 9e hanterar ett specialfall i en trång farled och anger att båda fartygen för det fallet ska avge ljudsignaler. Regel 9e handlar alltså om ljudsignaler i detta specialfallet. Regel 9e refererar också till regel 13, och avser således, vilket redan av specialfallet var uppenbart, fartyg i sikte av varandra.
Citat:
Är du upphinnande har du per definition sett fartyget föröver. Som jag sagt många gånger, ena farygets regler friskriver inte det andra fartyget från dess regler.
Enligt reglerna om nedsatt sikt ska skeppet ligga så långt ut till styrbord i farleden som möjligt, vilket skeppet här kan anses ha gjort. Snipan låg också där, men kunde utan vidare ha legat längre ut eller tagit en annan väg. Regel 9 säger att snipan inte ska ligga i farleden där de stora fartygen går, vilket var precis vad snipan gjorde.
För att förtydliga, snipan har skyldighet att hålla sig styrbord i led, inte att försvinna. En sen manöver hade förvisso räddat livhanken på familjen, men det ändrar inte ansvarsfrågan.
Lastfartygets brygga är helt värdelöst konstruerad (kika på filmerna jag delat) med catwalk på tvärsen och och den nya grävmaskinen hjälper minsann inte. Återigen faller detta ansvaret på befälhavaren och det kommer säkert att bli en diskussion kring varför det inte fanns en separate utkiksman på bryggan.
[/quote]