2026-08-05, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det är direkt fel, regel 9e hanterar läget för upphinnande fartyg i trång farled och ger lastfartyget skyldighet att avge signal om det behövs en säker omkörning. Och det hänvisar återigen till regel 13 (som man kanske kan friskriva sig från om man hävdar dålig sikt).

Nej, det jag skrev är inte fel. Det är korrekt.
Regel 9e hanterar ett specialfall i en trång farled och anger att båda fartygen för det fallet ska avge ljudsignaler. Regel 9e handlar alltså om ljudsignaler i detta specialfallet. Regel 9e refererar också till regel 13, och avser således, vilket redan av specialfallet var uppenbart, fartyg i sikte av varandra.

Citat:
Är du upphinnande räcker inte trång farled för att friskriva sig. Man kan hävda att snipan inte uppföljde sin skyldighet att hålla sig styrbord i led (men de låg dock ca 100m styrbord vilket t ex in till Göteborg ofta är mer än nog).

Är du upphinnande har du per definition sett fartyget föröver. Som jag sagt många gånger, ena farygets regler friskriver inte det andra fartyget från dess regler.

Enligt reglerna om nedsatt sikt ska skeppet ligga så långt ut till styrbord i farleden som möjligt, vilket skeppet här kan anses ha gjort. Snipan låg också där, men kunde utan vidare ha legat längre ut eller tagit en annan väg. Regel 9 säger att snipan inte ska ligga i farleden där de stora fartygen går, vilket var precis vad snipan gjorde.

För att förtydliga, snipan har skyldighet att hålla sig styrbord i led, inte att försvinna. En sen manöver hade förvisso räddat livhanken på familjen, men det ändrar inte ansvarsfrågan.

Lastfartygets brygga är helt värdelöst konstruerad (kika på filmerna jag delat) med catwalk på tvärsen och och den nya grävmaskinen hjälper minsann inte. Återigen faller detta ansvaret på befälhavaren och det kommer säkert att bli en diskussion kring varför det inte fanns en separate utkiksman på bryggan.
[/quote]
Citera
2026-08-05, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jo, regel 9 säger att båtar under 20 meter ska hålla sig undan "in blanco" för större fartyg i trånga farleder.
Det är här vi inte är överens.

"Får inte hindra" (9b) i denna regel betyder att man har skyldighet att inte gå på tvärsen eller försvåra. I de engelska reglerna används ordet "impede" som har en skarpare betydelse.

överhalning (som det hette när jag pluggade) eller omkörning hanteras i 9e säger att lastfartyget har skyldighet att signalera om det behöver plats för omkörning och att regel 13 fortsatt gäller (lastfartygets skyldighet).

Någon "in blanco"-regel finns således inte. Jag har i många år framfört större fartyg i trång farled så jag hade gärna önskat mig en sådan regel, men tyvärr...

Citat:
Ja,då är kaptenen sannolikt kokt.
Och här motsäger du din egen tolkning av regel 9. Men men....
Citera
2026-08-05, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Rita du ut hur du anser att farleden går och dess begränsningar ifrån Hätteberget upp till Byfjorden. Det hade varit väldigt intressant att se.

På vad sätt menar du att farledens märkning inte stämmer med den vita sektorn?
Citera
2026-08-05, 03:46
Medlem
Citat:
På vad sätt menar du att farledens märkning inte stämmer med den vita sektorn?

Farleden är på flera ställen märkt att gå utanför den vita sektorn.

Testa att begära ut aktuella farledsbeslut från SjöV så slipper vi gaffla
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-08-05 kl. 03:48.
Citera
2026-08-05, 03:47
Medlem
Citat:
Det är här vi inte är överens.

"Får inte hindra" (9b) i denna regel betyder att man har skyldighet att inte gå på tvärsen eller försvåra. I de engelska reglerna används ordet "impede" som har en skarpare betydelse.

Det betyder exakt det, att man inte får hindra. Det gäller alla riktningar och alla farter. Man får inte utgöra ett hinder.

Citat:
Någon "in blanco"-regel finns således inte. Jag har i många år framfört större fartyg i trång farled så jag hade gärna önskat mig en sådan regel, men tyvärr...

Tja, jag vet inte vad du menar med "in blanco", men regel 9 gäller i alla siktförhållanden i alla trånga farleder, alltid. Där får båtar under 20 meter inte hindra större fartyg.
Andra fartyg må ha andra regler att följa, exvis regel 13, men det undantar inte båten <20m från regel 9.

Citat:
Och här motsäger du din egen tolkning av regel 9. Men men....

Nej, inte alls. Det är du som fortfarande inte förstått sjövägsreglerna. Inte en chans att du har den erfarenhet du påstår om du inte ens förstår denna extremt grundläggande detalj.
Citera
2026-08-05, 03:48
Medlem
Citat:
Farleden är på flera ställen märkt att gå utanför den vita sektorn.

Kan du ge ett exempel?
Eller menar du på fullt allvar att du tror att farleden går på land, eftersom man från land kan se vit sektor?
Citera
2026-08-05, 03:51
Medlem
Citat:
Kan du ge ett exempel?

Javisst. Gå till kartvisaren fyren och kontrollera leden från Hätteberget till Uddevalla. Alla tre vägarna runt Hätteberget. Då ser du att farleden är utmärkt utanför den vita fyrsektorn på flera ställen.
Citera
2026-08-05, 03:54
Medlem
Det är flera i tråden som påstår sig ha decennier av erfarenhet som sjökaptener, men som inte ens förstår de mest grundläggande principerna för sjövägsreglerna.

Det är ta mig fan ett under att det inte sker olyckor som den med snipan flera gånger om dagen. Men det är nog så, att det beror på att alla fritidsbåtskaptener förstår bättre, och håller sig undan.

När de inte gör det, då går det så tragiskt som det gjorde med snipan.

Är det så illa så kommer nog åklagaren att ha en stark bevisning emot skeppets kapten som då också blir fälld för vållande, och i sådana fall kan nog också lotsen tänkas inte bara bli åtalad utan också dömd.
Citera
2026-08-05, 03:55
Medlem
Citat:
Javisst. Gå till kartvisaren fyren och kontrollera leden från Hätteberget till Uddevalla. Alla tre vägarna runt Hätteberget. Då ser du att farleden är utmärkt utanför den vita fyrsektorn på flera ställen.

Så du ser ingen sådan diskreptans vid den aktuella farleden igenom passagen vid Katten, som det här handlar om?
Hättebeget är en angöringsfyr.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-05 kl. 03:57.
Citera
2026-08-05, 04:05
Medlem
Citat:
Det betyder exakt det, att man inte får hindra. Det gäller alla riktningar och alla farter. Man får inte utgöra ett hinder.

Tja, jag vet inte vad du menar med "in blanco", men regel 9 gäller i alla siktförhållanden i alla trånga farleder, alltid. Där får båtar under 20 meter inte hindra större fartyg.
Andra fartyg må ha andra regler att följa, exvis regel 13, men det undantar inte båten <20m från regel 9.

Nej, inte alls. Det är du som fortfarande inte förstått sjövägsreglerna. Inte en chans att du har den erfarenhet du påstår om du inte ens förstår denna extremt grundläggande detalj.

Nu behöver du inte försöka vara så tuff, det är otrevligt.

Hindra betyder att man inte får göra en manöver som försvårar och givetvis att man med säker framfart uppfyller Styrbord i led (9a). Inte att man har skyldighet "försvinna ur vägen". Det primära ansvaret faller dock tillbaka på Regel 13 förstärkt av 9e, och ansvarsfrågan är solklar. Allting faller tillbaka på att lastfartyget inte hade tillbörlig utkik i sin färdriktning (risk för kollision). Att hävda dålig sikt kan vara en utväg men väcker många andra skyldigheter.

Gällande 9a (styrbord i led) så är min åsikt att snipan uppfyllt sina skyldigheter till stor del. Kunde han säkert navigera närmre Katten? Ja. Låg han väl styrbord i led 100 m ut från mitten? Absolut. Många gamla prejudikat fokuserar mer på avstånd från farledens mitt och om "tillräckligt utrymme" givits. Misje Verde hade flera hundra meter bred kanal att använda för omkörning. Jämför med en liknande situation i Elbe eller Göteborgs inlopp där man skall vara glad om hela kanalen är såpass bred. Och där måste mindre båtar slicka bojar och dykdalber.

Dessutom kommer försvaret att behöva hävda trång farled, vilket kräver att "fartyget inte säkert kan framföras utanför leden". Detta gäller i bojade leder och smala kanaler. Mellan Katten och Lövön är det 600-700m seglingsfritt vatten. Åklagaren kan hänvisa till hur fartyg normalt beter sig i området och, som någon i tråden hävdade, så är det en vanlig mötespunkt upp till Hakefjorden. Således är det t o m tveksamt om regel 9 kan tillämpas.

I alla fall ovan, faller det principiella ansvaret tillbaka på regel 13 och 9e. Reglerna har en definierad hierarki som har befästs i många tidigare fall - främst i Storbritannien.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-05 kl. 04:20.
Citera
2026-08-05, 04:39
Medlem
Citat:
Nu är ju inte Hakefjorden havets motorväg, det går ju ett par båtar i veckan till Wallhamn och några till Uddevalla etc. Det är ju väldigt annorlunda vs. inloppet till Göteborg eller Singapore (där jag bor). Seglar man i juli från Stenungsund till Marstrand får man ju vara glad om man ser ett fraktfartyg men man ser garanterat 80-100 fritidsbåtar. Och ja, det kanske skapar självsäkerhet.

Tänk dig in i situationen, sen kväll, lite ugget väder och krabb sjö som man får jobba med. Bra koll på navigation men fokus föröver. Där är det skymningsljus med mörka moln, solen går precis ned, akteröver är det redan mörkt. Frugan och dottern slumrar i ruffen. Leden är bred, fortfarande 7-800 meter. Fraktfartyget akterifrån har bara lanternor och föga däcksbelysning. Kommer rakt akterifrån. Genom siktfönstret i kapellet ser man kanske lanternorna på håll, men när de kommer närmre är de 12 meter upp och skyms av kapellet. Ett fartyg förifrån glider tyst. Om någon sjömil skall han runda Älgö Gavel och glider medvetet eller omedvetet närmare mitten av leden.

Helt klart borde han ha legat mer styrbord i leden (om markeringen från Aftonbladet är korrekt. Utkik akteröver är viktigt, lanternor far förhoppningsvis tända tidigt, radarreflektorer är bra.

Inget ovan fråntar ansvaret från det upphinnande lastfartyget.

Du har nog en hel del rätt i det där.
Men man ska vara extra försiktig när man har med sig hela sin familj.
Citera
2026-08-05, 04:39
Medlem
israelisinnocents avatar
Inga skador på snipan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in