Jag hör vad du säger, men hörde du norrmannen i tråden vars kompis jobbat på just det fartyget som är inblandat och sa att båten är känd för notorisk dålig sikt framåt pga hur den är byggd (låg kommandobrygga, hög för, speciellt vid tom last, och 85m däck framför kommandobryggan. En bil har du i jämförelse hur bra sikt som helst
Ngn sa att man har död vinkel på nära 200m på allt som är framför båten. Det är inte svårt att missa. Körde man snipa är det bara att vrida på huvudet, sen att man väljer att ha kapell för att slippa bli blöt och själv välja att få dålig sikt är en annan sak.
Folk kommer aldrig ha samma åsikt, man får leva med att man tycker olika
Citat:
Ursprungligen postat av
Fucktiskt
Åsikten du skriver har jag sett många i tråden framföra. Men jag tycker det är en väldigt skum inställning.
Grejen är att den som har ansvaret (befälhavaren i detta fallet) har skyldighet att se till att förutsättningarna är som de ska. Om radarn är felinställd eller liknande så ska det åtgärdas/hanteras.
Jämför med om du är ute och kör bil och kör på någon, då kan du inte säga att ’det är inte mitt fel för det var is på rutorna så jag såg inget’ eller ’däcken var så dåliga/sommardäck (på vintern) så jag hade inget grepp’ och därmed bedöms du som oskyldig, du har som förare ansvar för att se till att allt är som det ska med bilen. Samma gäller här. Placerar man saker i vägen för radarn så gör inte det att befälhavaren kan köra på och slippa ansvar.