Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Du fick svar på det här i CERES-tråden den
31 mars. Eftersom du nu upprepar samma sak men i denna tråd finns det anledning att repetera svaret. Med tanke på de ”utomstående” i denna tråd utvecklar jag det som borde vara självklart i svaret som du fick.
Jag adresserar hela ASR-trenden på 0,85 W/m2 per dekad. Ceppi et al. har studerat låga moln som ger ett bidrag på 0,22 W/m2 per dekad. Av detta står växthuseffekten för 0,05 W/m2 per dekad och aerosoler för 0,03 W/m2 per dekad. Resterande 0,05 W/dekad (samma som växthuseffekten och större än aerosoler) beror på naturliga orsaker och osäkerheter i mätdata. Den sammantagna uppvärmningen av dessa faktorer ger en molnåterkoppling på 0,09 W/m2 per dekad. Totalt alltså 0,22 W/m2 per dekad.
Den på detta sätt spårbara återkopplingen orsakad av CO2 är alltså mycket liten i förhållande till den totala trenden och räcker inte alls för att bedöma klimatkänsligheten givet mätdata under 2000-talet. (Före 2000-talet fanns inte motsvarande mätdata så där är vi blinda.)
Just Ceppi drar heller inga paralleller till klimatkänsligheten. Den tar upp attributionen för just låga moln, som just denna studie undersöker.
Sedan har du totalt missförstått vad de säger om CO2 i Ceppi et al när du tror att en specifik molnjustering till CO2 är hela CO2:s klimatpåverkan.
Även feedbackdelen tillskrivs CO2. Och faktiskt även Aerosolerna när deras maskeringseffekt reduceras.
Och då är detta endast delen "låga moln" som just denna studie tar upp.
Sedan finns en uppsjö andra återkopplingar förutom CO2s direkta forcing som inte heller är med.
Sedan drar du också slutsatsen "beror på naturliga orsaker och osäkerheter i mätdata"
Skillnaden(0.05) är en residual/övrig komponent, inte en separat identifierad naturlig effekt.
Du skrev ang dina referenser "Artiklarnas syfte är att presentera resultatet av olika observationer."
Och här är vi likväl och diskuterar attributionen för
en specifik komponent utifrån
en av artiklarna som du refererat till.
Svara på frågorna jag ställt. Annars är du bevisligen en lögnare som skriver:
Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Och jag svarar på alla frågor som ställs.
Du har aldrig besvarat en enda fråga.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Samtidigt som du kallar andra för lögnare utan att kunna ge exempel på en enda lögn som du anklagar andra för. Exempel har efterfrågats, men aldrig besvarats av dig. Bara ad hominems.
Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Det här visar ytterligare hur stort glapp det är mellan mätdata och modeller
Just denna del förklarar modellerna bra enligt referensen du tog ovanstående ifrån.
Tvärtom ligger lågmolnstrenden inom modellernas spann.
"The observed low-cloud radiative trend lies well within the range of values simulated by contemporary global climate models under conditions close to present day"