2026-08-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Nu vill jag att Dr Tinnitus sätter oss i en självkörande taxi teoretiskt i tex Kina eller USA, och förklarar varför sensorerna som är samma på moderna bilar är säkra steg för steg, enligt Dr Tinnitus. Då detta är topic.

Ett samverkande system, som denne erkänt inte känna till i förra inlägget.

Varför det…? Vad har självkörande taxi med trådens topic att göra…?

Försök istället att motbevisa de samlade studierna som alla landat på att för bilar med ADAS (du vet de där systemen som folk tycker är bara störigt skit för det plingplongar…) så har allvarliga olyckor reducerats med upp mot 30%, och detta trots att 40% av gnällspikar som har bilar med ADAS väljer att deaktivera det.

Är inte en reducering av allvarliga olyckor ett resultat som talar mycket starkt för att ADAS är effektivt trots att det absolut finns utrymme för förbättringar.
Citera
2026-08-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är ju fortfarande förarens ansvar att göra sig känd med aktuellt fordons beskaffenhet, funktioner etc etc, och välja att ha dessa aktiverade/deaktiverade på lämpligt sätt i eller inför varje körförhållande.

Det betyder att det är mitt ansvar som förare att t ex temporärt deaktivera Line Assist om aktuell körsituation inte är lämpligt för aktuell funktion. Och här är det såklart viktigt att man sett till att detta kan skötas enkelt smidigt och intuitivt så förare kan lista ut (eller hitta info om) hur och bli vana att hantera detta utan att behöva ägna timmar i en manual, typ.
Om nu detta skulle verka som nåt nytt för modernaste bilarna så är det ju inte det.
Förr i tiden så kunde vissa bilar har t ex farthållare, skitbra funktion, men inte överallt och till all körning. Då var det också förarens ansvar att aktivera eller deaktivera farthållaren när så var lämpligt, utifrån aktuell körsituation.

Om nån nu menar att det är så korkat med dagens system att de är aktiva igen så fort man startat om bilen.
Men så var det ju även förr i tiden. Då kunde man t ex deaktivera antispin/antisladd om man ville (tror fan det gick att deaktivera ABS med i vissa bilar) men allt detta var aktivt vid nästa start igen, automatiskt.

Det går så klart för bilarna att komma ihåg mitt val, men det är ju EU som bestämmer att det ska glömmas bort.

Minns när jag skulle byta bil senast och bland annat hade kollat på Cupra Born som praktiskt taget är Volkswagen ID3, så såg jag att man kunde köpa en ODB-dongel med mjukvara på nätet där man kunde ändra detta och mycket annat. Funktionen finns alltså i bilen, men är dold av Volkwagen och alla andra bilföretag. Det går alltså via programmering via ODB-porten att ställa in så att val för lane-assist, hastighetsvarning med mera ska ha en minnefunktion.

Så fort man aktiverat det så kommer den sen ihåg det val man gjort på alla dessa funktioner.

Nu blev det inte Cupra Born utan Volvo istället, men hittade tyvärr ingen liknande mjukvara till Volvo.
Just den jag kollade på stödde många olika märken, men just Volvo fanns tyvärr inte med, annars hade jag köpt direkt.
Citera
2026-08-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det går så klart för bilarna att komma ihåg mitt val, men det är ju EU som bestämmer att det ska glömmas bort.

Minns när jag skulle byta bil senast och bland annat hade kollat på Cupra Born som praktiskt taget är Volkswagen ID3, så såg jag att man kunde köpa en ODB-dongel med mjukvara på nätet där man kunde ändra detta och mycket annat. Funktionen finns alltså i bilen, men är dold av Volkwagen och alla andra bilföretag. Det går alltså via programmering via ODB-porten att ställa in så att val för lane-assist, hastighetsvarning med mera ska ha en minnefunktion.

Så fort man aktiverat det så kommer den sen ihåg det val man gjort på alla dessa funktioner.

Nu blev det inte Cupra Born utan Volvo istället, men hittade tyvärr ingen liknande mjukvara till Volvo.
Just den jag kollade på stödde många olika märken, men just Volvo fanns tyvärr inte med, annars hade jag köpt direkt.

Du kan inte se logiken eller ha förstående för att vissa säkerhets och förarstödsystem om deaktiverade blir aktiverade igen vid nästa start…?
Citera
2026-08-03, 21:58
Medlem
Citat:
Det är fullständigt uppenbart att du har inte har nån förståelse i hur biltillverkare och deras leverantörer testar innan saker blir godkända och sätts i produktion.

I fallet med dessa system så är det inte bara upp till biltillverkarna själva att godkänna innan de kan introduceras i bilarna. Myndigheter eller andra beslutande/godkännande organ ska säga sitt.

Givetvis testar biltillverkarna det i alla relevanta körförhållanden. Glöm inte att biltillverkarna vanligen har testbilar där olika system testas i som t ex chefer eller andra kan köra mer eller mindre som sina privata bilar, långt innan det ev släpps för produktionsbilarna. Skulle alla dessa som kör sådana bilar eller de faktiska testbilarna i alla egentliga tester, vara immuna mot all de störningar du och andra i tråden klagar på…? Knappast.

Återigen, de har inte testat nog. Jag läser dagligen i olika bilforum och facebook om hur förbannade folk är för att bilen nästan tog död på dom. Har inte hört någon som dött eller allvarligt skadat sig än, men läst om ett par som skadat bilen för att de köpt ny bil och aldrig haft dessa system innan och sen körde för första gången på en riktigg smal väg och fick möte. De körde ut förbi ytterkanlinjen för att kunna möta bilen som kommer mot dom, men bilen vrider tillbaka.

När man stött på detta innan så kommer man vara medveten om det sen, men är det första gången så kommer det nog som en chock och dagens bilar tar ganska hårt tag i ratten också så sitter man bara med en hand på ratten eller t.o.m. två, men inte förväntar sig att bilen ska göra så, så kan det vara kört som det blev för ett par bilister. Alltså inga personliga skador, men repor i lacken tack vare EU-reglerna. Det är bara en tidsfråga innan det blir allvarliga skador, om det inte redan hänt, det är också mycket möjligt.
Citera
2026-08-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Här är lite exempel på ADAS som plingar och plongar och aktivt försöker få dig dödad med

https://youtu.be/V1OOLH4JbV0

https://youtu.be/7mQ5amN6aqg

https://youtu.be/lazx7sudQpc

Dessa är inte system som kontrolleras av "myndigheter" eller som är bevisade att minska olyckor. Det är resultat av en politik som via styrdokument startat ett helvete som biltillverkare inte kan hantera korrekt och det är i slutändan förarna som får genomlida migränet, trafikfaran och höga priserna.

Bilar med modellår 2026 och efter riskerar bli neglegerade som begagnade, på samma sätt som kinesskit är.

Jag kollade på första videon du länkade och redan de första 2:20 av videon så hade de tagit upp flra saker jag känner igen. Pling plonganded när man kör lite för fort på mätaren och saker som att undvika hål i vägbanan, men bilen vrider tillbka för att köra ner i hålet istället. Han nämner också det här med att möta någon på en smal väg och bilen gör sitt bästa för att svänga tillbaka utanför linjen och krocka istället.

Det är därför jag kallade det BETA tidigare för sånt här ska inte få förekomma i en produktionsklar bil.
Måste man absolut ha sådan här system så måste man göra dom smartare först med t.ex. AI som kan förstå att det är ett hål i vägen och inte försöka styra tillbaka mot det och också ha den pyttelilla intelligensen att förstå att det är korkat och potentiellt dödligt att styra tillbaka mot en mötande bil.

Även Dr Tinnitus borde hålla med om detta att det är saker som behövs?
Citera
2026-08-03, 22:16
Medlem
Citat:
Du kan inte se logiken eller ha förstående för att vissa säkerhets och förarstödsystem om deaktiverade blir aktiverade igen vid nästa start…?

Jag skulle vara mer fine om de höll sig dekativerade under hela "förarsessionen", men i alla fall Volvo resetar alla mina inställningar (utom fartvarningen) så fort jag bara lägger i park. Jag behöver alltså inte ens lämna bilen utan bara lagt i park så måste jag ändra inställningarna igen.

Detta kan jag behöva göra 20 gånger per dag vissa dagar. 20 GÅNGER!
Du kanske kan förstå varför det går mig på nerverna?

Hade de istället hållt kvar mitt val tills att jag kört färdig så hade det varit en annan sak, o jag behövt inaktivera funktionerna säg 1 eller 2 gånger per dag så hade det varit mycket lättare att leva med.
Citera
2026-08-03, 22:23
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Jag kollade på första videon du länkade och redan de första 2:20 av videon så hade de tagit upp flra saker jag känner igen. Pling plonganded när man kör lite för fort på mätaren och saker som att undvika hål i vägbanan, men bilen vrider tillbka för att köra ner i hålet istället. Han nämner också det här med att möta någon på en smal väg och bilen gör sitt bästa för att svänga tillbaka utanför linjen och krocka istället.

Det är därför jag kallade det BETA tidigare för sånt här ska inte få förekomma i en produktionsklar bil.
Måste man absolut ha sådan här system så måste man göra dom smartare först med t.ex. AI som kan förstå att det är ett hål i vägen och inte försöka styra tillbaka mot det och också ha den pyttelilla intelligensen att förstå att det är korkat och potentiellt dödligt att styra tillbaka mot en mötande bil.

Det är farliga obeprövade system som finns där pga regleringar. Det finns ingen beprövad standardiserat sätt för myndigheter att utvärdera dessa funktioner utan man låtervad som helst gå genom så länge det finns ett pling plongade. Kinesbilar speciellt är hårt skadade av dessa ADAS, det märks att kineserna inte alls är duktiga på detta med mjukvara och utsätter förarna för fara, allt för att möta säljkraven. Sydkoreaner har också blivit riktigt illa med detta och därför jag nu aldrig skulle köpa tex Kia. I Kia EV2** kan du inte ens ha på dig solglasögon för då tror bilen att du kollar bort från vägen

Det finns hårda regler kring kvalitén av fysiska komponenter i bilar men det finns inga som helst krav på hur kapabel en infotainment med dess ADAS bör vara. Det är rena vilda ADAS västern där ute och EU är medskyldiga till det.

**
https://m.youtube.com/watch?v=2ZjXZxLMgfs&t=1250s

Gå till 20:50. Gulin som är erfaren recensent säger sitt om ADAS. Men detta förmodar jag inte gäller heller här....
Citera
2026-08-03, 22:29
Medlem
Abscess1122s avatar
https://m.youtube.com/watch?v=hSlgv45vfHI

Och här mer specifikt glasögonproblemet vid 3:10. Dvs du ska se till att du blir bländad av solen för att Kia ska tillåta dig använda stödkörning. Den som tror dessa skitsystem är beprövade och reglerade på nåt vettigt sätt har jag en bro att sälja till.
Citera
2026-08-03, 22:51
Medlem
Citat:
Det är farliga obeprövade system som finns där pga regleringar. Det finns ingen beprövad standardiserat sätt för myndigheter att utvärdera dessa funktioner utan man låtervad som helst gå genom så länge det finns ett pling plongade. Kinesbilar speciellt är hårt skadade av dessa ADAS, det märks att kineserna inte alls är duktiga på detta med mjukvara och utsätter förarna för fara, allt för att möta säljkraven. Sydkoreaner har också blivit riktigt illa med detta och därför jag nu aldrig skulle köpa tex Kia. I Kia EV2** kan du inte ens ha på dig solglasögon för då tror bilen att du kollar bort från vägen

Det finns hårda regler kring kvalitén av fysiska komponenter i bilar men det finns inga som helst krav på hur kapabel en infotainment med dess ADAS bör vara. Det är rena vilda ADAS västern där ute och EU är medskyldiga till det.

**

Gå till 20:50. Gulin som är erfaren recensent säger sitt om ADAS. Men detta förmodar jag inte gäller heller här....

Ja han tar upp bra poäng där. Så gör väldigt många andra bilrecensenter också, samt privatpersoner. Nästan ingen gillar dessa system som de är implementerade idag, men de skulle kunna vara bra om man väntat med att införa dom tills man fått det perfekt så att inte alla stör sig på dom.

EU tror dock att för att man höjer fingret och säger att något måste införas så kommer det införas utan problem. Vad de borde gjort är att följt testandet av dessa system av privatförare och av professionella förare under ett år och samla in feedback från alla och se vad responsen blev. Sen lyssnat in all kritik som vi nämnt flera gånger i tråden och sedan sagt åt bilföretagen att lösa de problem som finns och sen testat igen. När den negativa kritiken blivit tillräckligt liten så kanske man kunde infört det.

Men man lyssnar ju inte ens in på vad varken privatbilister eller professionella tycker.
Räcker inte heller med 50 personer i en vecka utan behöver bara flera tusen i ett år för att det ska ge någon bra feedback. Helst flera olika länder också och olika delar som stadsmänniskor och landsbyggsmänniskor.
Citera
2026-08-03, 22:52
Medlem
Citat:

Och här mer specifikt glasögonproblemet vid 3:10. Dvs du ska se till att du blir bländad av solen för att Kia ska tillåta dig använda stödkörning. Den som tror dessa skitsystem är beprövade och reglerade på nåt vettigt sätt har jag en bro att sälja till.

Detta problem fanns i min Volvo EX30 också, men kritiken på Facebook i deras egen forumdel för EX30 var massiv, så dom släppte en uppdatering och sedan dess går det faktiskt alldeles utmärkt att köra med solglasögon tack och lov.
Citera
2026-08-03, 23:31
Medlem
Här är ett annat exempel på hur han klagar på samma sak i varningen i rondeller som jag gör:

https://youtu.be/jdDLzo1X5cA?si=pBgHd7StwcQiJLIo&t=1142

"Den varnar för att det kommer trafik från vänster i rondellen, jo jag vet! Det är ju en rondell"
Självklart kommer det trafik från vänster. Alla som tagit körkort vet redan det, jävla puckosystem!
Citera
2026-08-04, 06:11
Medlem
Citat:
Återigen, de har inte testat nog. Jag läser dagligen i olika bilforum och facebook om hur förbannade folk är för att bilen nästan tog död på dom. Har inte hört någon som dött eller allvarligt skadat sig än, men läst om ett par som skadat bilen för att de köpt ny bil och aldrig haft dessa system innan och sen körde för första gången på en riktigg smal väg och fick möte. De körde ut förbi ytterkanlinjen för att kunna möta bilen som kommer mot dom, men bilen vrider tillbaka.

När man stött på detta innan så kommer man vara medveten om det sen, men är det första gången så kommer det nog som en chock och dagens bilar tar ganska hårt tag i ratten också så sitter man bara med en hand på ratten eller t.o.m. två, men inte förväntar sig att bilen ska göra så, så kan det vara kört som det blev för ett par bilister. Alltså inga personliga skador, men repor i lacken tack vare EU-reglerna. Det är bara en tidsfråga innan det blir allvarliga skador, om det inte redan hänt, det är också mycket möjligt.

Nu har jag kikat på den första filmen Abscess länkade, och det var precis som jag trodde, mest bara gnällkukeri med raljerande och korkade överdrifter, och inte så lite för att locka til fler klick, fler följare.

Är man så satans överkänslig att man inte en tål att bilen spelar en liten soft trudelutt som välkomnande när man öppnar dörren eller slår på tändningen, och sen lite plingplong som varslingar så kan man ju tycka att det är ett mirakel att sådant folk inte legat på psyket sedan länge, för hur fan har de överlevt att blinkersen LÅTER I ALLA JÄVLA BILAR, och OLIKA t o m….

Och så deaktiverar dumfan rubbet, och visar att han är en bland de där 40% som slår av hjälpsystem som kan rädda en från olyckor som kan orsaka skada och död.

Citat:

Som jag förklarat så har jag aldrig påstått att dessa system är perfekta och aldrig kan göra till synes onödiga saker. Men de är generellt sett ok i sin funktion och kan vara till hjälp, även rädda oss från situationer som kan gå illa.

Det händer ibland i vissa situationer att min Passat vill styra tillbaka eller åt nåt håll jag inte ska och inte vill, t ex för att de målade linjerna är kassa eller att jag själv råkat lägga mig i lite knasig position vid passering av en korsningen el dyl. Den kan absolut upplevas märkligt överraskande och lite skrämmande de första gångerna. Men sen när man vant sig så bryr jag mig föga och bara styr dit jag vill med lite mer bestämdhet så har systemet känt att jag har kommandot. Det som är lite kul är att vid dessa situationer klura ut varför systemet gjorde så, varför triggades det? Och ofta så hade det kunnat undvikits om jag själv inte varit lite slarvig med min placering eller annat, t ex hållit en annan och bättre linje på min färd, så hade det inte skett.

Jag tror att folk kan ha svårt för nyheter, när det kommer nåt nytt i t ex våra bilar. Vissa kan irritera sig obeskrivligt mycket på rena skitsaker, medan andra inte ens tänkt på det. Sen vänjer sig folk och det mesta av gnällandet tystnar.

Jag tyckte inte de saker han raljerade över i första filmen var nåt anmärkningsvärt alls. Och han gav snarare ett bra exempel på människans förmåga (mest mäns…) att överskatta sig själv och sina egna kunskaper och förmågor, vilka ju faktiskt är en av orsakerna att dessa system, ADAS, existerar över huvud taget. Och tyvärr är det ett gäng i tråden som passar bra in på den beskrivningen och exemplet. Oförmögna att förstå VARFÖR systemen kommit och varför de varnar som de gör. Ja det verkar t o m som deras egen bias gör dem oförmögna att se att alla dessa studier som det fanns länk till från Raggarspinn, visar att de allvarliga de flesta av er som gnäller inte vilja ta i med tång…

Citat:
Jag skulle vara mer fine om de höll sig dekativerade under hela "förarsessionen", men i alla fall Volvo resetar alla mina inställningar (utom fartvarningen) så fort jag bara lägger i park. Jag behöver alltså inte ens lämna bilen utan bara lagt i park så måste jag ändra inställningarna igen.

Detta kan jag behöva göra 20 gånger per dag vissa dagar. 20 GÅNGER!
Du kanske kan förstå varför det går mig på nerverna?

Hade de istället hållt kvar mitt val tills att jag kört färdig så hade det varit en annan sak, o jag behövt inaktivera funktionerna säg 1 eller 2 gånger per dag så hade det varit mycket lättare att leva med.

Systemen är lite av i sin linda, det finns absolut utrymme till förbättringar. Men 100% perfekta och felfria kommer de aldrig att bli. Inte ens vad vi sedan massor av år använt i våra bilar är helt felfria i sina funktioner, t ex blinkers etc. Det finns situationer där dessa kan knasa men vi är så vana med dessa att vi inte är gnälliga om det.

Citat:

**

Systemen kommer såklart att utvecklas och förbättras med tiden, så har det varit med allt och det fortgår vanligen löpande. Men att påstå att systemen inte skulle vara testade eller att man skulle kunna släppa ut vad som helst och myndigheter och organ inte skulle reager eller inte ens ha med nåt godkännande att göra, att det skulle vara fritt fram som du påstår, är galet överdrivet och fel.

Citat:

Se svar ovan med tillägget att vi inte vet om den snubben helt enkelt inte har full koll på hur detta kan ställas in. För det förefaller föga sannolikt att man i ett soligt asiatiskt land utvecklat och testat en bil i nåt år eller så, och ingen av alla horder av fysiska mänskliga testförare skulle haft solglasögon på sig och upptäckt fenomenet. Eller att den firma som utvecklar system åt och tillsammans med biltillverkaren som t ex Bosch, inte skulle ha koll på funktioner och begränsningar, och ingen av dessa har sett till att det finns en lösning för det i inställningarna t ex.

Sen ska vi inte glömma bort att YT-kanaler vill locka till klick och följare och behöver fylla sina klipp med saker som väcker uppmärksamhet, det är inte säkert att allt som visas eller påstås är just så som det visas och påstås…

Citat:
Här är ett annat exempel på hur han klagar på samma sak i varningen i rondeller som jag gör:

https://youtu.be/jdDLzo1X5cA?si=pBgHd7StwcQiJLIo&t=1142

"Den varnar för att det kommer trafik från vänster i rondellen, jo jag vet! Det är ju en rondell"
Självklart kommer det trafik från vänster. Alla som tagit körkort vet redan det, jävla puckosystem!

Ja varför tror du den varningen kommer…. ? Det varnar väl inte i en helt tom rondell… eller om det är långt nog till ev ankommande bilar från vänster…?

Har du aldrig funderat på hur det kan komma sig att det trots allt sker just sådana olyckor i rondeller, att det missas att det kommer trafik från vänster och nån ändå kör ut, pang…

Tror du verkligen alla körde ut fast de visste att det kom trafik från vänster….?

Är det helt omöjligt att du en dag skulle kunna råka missa att det kom en bilsate från vänster? Hävdar du det så har du en hel vetenskap mot dig som kan förklara varför hjärnan ibland gör konstiga saker vi inte helt kan styra och hindra själva. Det bara sker. T ex att missa synlig ankommande trafik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in