2026-08-03, 17:29
Medlem
Tja, det finns väl en anledning till att t ex Volvo xc70, FRAMFÖRALLT gen3, bara blir dyrare och dyrare. Även andra Volvos fram till det stora skiftet av motoriseringen, blir mer och mer eftertraktade. Gamla D4 och D5... En investering idag. Jag, som tillhör Gen-X, kommer att undvika plingplongsdödsbilarna in i det längsta, förhoppningsvis kommer jag att klara mig hela vägen hem till graven. Kör själv en XC90 V8, en bil som än idag slår alla kinakärror och motoriserade datorer på fingrarna avseende säkerhet om det smäller. Och den är tyst.. Heliga makaroner vad tyst den är. Den skulle låta mig somna som ett barn bakom ratten ifall det vore så.. Lojalitet! Vi kör av tillsammans.

Min bil tänker bara: "Mästare..Du bestämmer ALLT.. Jag följer dig in i döden.. Tack för allt, för alla nya delar, för nya vätskor var 1000 mil, för alla tvättar och vaxningar.. Tack för 98 oktan varje gång. Tack för att du har uppdaterat mig.Tack för att du har tryckt plattan i mattan och låtit mig vråla iväg längs rakor på motorvägar, låtit mig få visa vad jag går för.. Låtit mig andas.."

Skämt åsido. Jag SOMNAR inte bakom ratten annat än parkerad. Jag VET när jag är för trött och tar en paus. Jag kan söka och följa apex utan protester. Jag bestämmer själv risken för hur mycket böter jag vill ha och Tranportstyrelsen/Staten har aldrig en jäkla aning om var jag är, eller var jag har varit (om jag lämnar min Samsung hemma och tar med mig mitt av Staten rekommenderade kontantinnehav från bostaden).

Jag kan ännu, vid behov, försvinna utan spår. Det finns fortfarande vägar utan kameror. Få ett försprång. Inte för att det någonsin kommer att behövas, jag är väletablerad i samhället, men det är KÄNSLAN.. Kanske är den en illusion, en snuttefilt, men jag skulle må fysiskt illa av en kinakärra eller motsvarande från annat håll. Vara misstänksam varenda meter. Opålitliga vidriga robotwannabe...

Så jag kommer att behålla min gamla Volvo V8 så länge han orkar vara med mig och om det så kriminaliseras att köra runt i honom, kommer jag att kämpa till slutet. Tills vi avslutar allt med en sjuhelvetes biljakt tillsammans.
Citera
2026-08-03, 17:31
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OGGlock
Jag kanske skulle lagt till att inget av dessa system är strikt nödvändiga. Jag är en fullt kapabel förare i en gammal saab 99a också, men samtliga av dessa system är väldigt bekvämt att ha.

Är det något som provocerar dig?
Nej, inte provocerad. Mer orolig för vad det är för kompetens bakom ratten på de bilar jag möter i trafiken.
Hur går det när du är ute med din gamla SAAB? Vem styr då tillbaka dig?
Eller är det så att när du kör äldre bilar så är du uppmärksam och engagerad i körningen medan du i nyare bilar låter ADAS köra åt dig!
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-03 kl. 17:38.
Citera
2026-08-03, 17:32
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Han har nu under 44 sidor lång tråd febrilt svarat på nästan varenda inlägg som skiter på ADAS. Helt fascinerande vilket överskott av tid man kan ha.
Exakt jag är branschen och mina svar som är rätt är beviset för att de är rätt, jag behöver inte skryta om att jag kört 300 000 km lastbil på 70-talet för att stärka mina ord.

Det hade tvärtom visat att jag är helt dum i huvudet av att skriva det.
Citera
2026-08-03, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Då vet jag att nästa gång du gör en omkörning på en landsväg, att du kommer insistera på hastighetsgränsen i de tre sekunderna (eller fem i ditt fall) det tar, och onödigt riskera en frontalkrock. Tack, detta säger mycket om dig och din intelligensnivå. Men det är bra att du låter AI (och andra maskiner) tolka din körning åt dig. Det är uppenbart att du är fixerad av att maskiner ska göra allt åt dig. Nästa gång du kraschar på accelerationsfält på motorvägen för du vägrade anpassa hastigheten (antar att du inte hört talas om kugghjulsmanöver) så kan du åtminstone peka på AI som stöd att du körde rakt in i räcket. Vet du, jag har ändrat mig, för förare som dig så är ADAS faktiskt perfekt!

Klarar du inte att läsa vad jag skriver så undanbedes infantila repliker som ovan, det ställer dig inte i nån smickrande dager.

Jag skrev i klartext att kan man inte klara en omkörning inom vad lagen kräver ang hastighet, så ska man helt enkelt avstå omkörning till den kan genomföras korrekt. Det var tydligen för svårt för dig att förstå.

ADAS är generellt sett ok, t o m bra i många fall. Men kan som diskuterats i tråden ha sina svagheter. Dock är facit så här lång att allvarliga olyckor har reducerats med 30% för bilar med ADAS.
Citera
2026-08-03, 17:40
Medlem
OGGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Nej, inte provocerad. Mer orolig för vad det är för kompetens bakom ratten på de bilar jag möter i trafiken.
Hur går det när du är ute med din gamla SAAB? Vem styr då tillbaka dig?
Det många här inte verkar kunna ta in är att alla dessa ”plingplongsystem” ni pratar om, endast är hjälpsystem/komplement till den normal körning. Det är liksom inte så att bara för man har en modern bil med såna så kopplas den mänskliga hjärnbarken ur och man förlitat sig blint på bilen.

Komplement. Smaka på det ordet. Kom ple ment. Det betyder ungefär understödjande, eller utökad förmåga.

Dessa system är inte menade att frånta chauffören ansvaret att köra bilen. Men för någon som redan är en kompetent förare så är det väldigt bekvämt att ha dom.

Och gillar du inte ”plingplonget” i moderna bilar så går nästan alla att koppla ur så du kan köra helt analogt. Om du nu är så kåt på det?

Det är bara win-win med hjälpsystem som jag ser det. De system jag inte gillar, eller som jag finner distraherande kopplar jag bara bort.
Citera
2026-08-03, 17:44
Medlem
Citat:
Jag tycker det absolut mesta av hjälpsystemen som finns i moderna bilar är bra.

Mina favoriter, i ej rankad ordning;

-filbytesvarnaren (som aktivt styr tillbaka mig)
-döda vinkelvarnaren
-hastighetsbegränsaren (läser av skyltar / kartor och bromsar mig till rätt hastighet om jag missat vilken hastighet som gäller)
-farthållare med radar (underbart vid motorvägskörning)
-autobroms (rätt smutt när man kör i trånga utrymmen eller parkerar)

Det jag är mindre förtjust i;
-eco-driving tips under körning (tycker det är distraherande så håller det systemet avstängt)
-”prata med bilen” systemet. (Har jag alltid avstängt)

Finns säkert fler jag glömt nu.

Instämmer generellt sett i det du skriver.

Citat:
Vad bra att du har dessa hjälpsystem. Du verkar vara i stort behov av ADAS.
Är det ofta som du är på väg över på fel sida vägen?
Har du problem med att tolka vägmarkeringar och skyltar?
Hur menar du att "autobroms" hjälper dig när du "kör" i trånga utrymmen eller parkerar?

Jösses… Var ärlig nu, har du aldrig gjort några missar i trafiken? Ser du alltid allt och alla skyltar, alltid? Har aldrig någonsin råkat komma lite för nära mittlinje eller fillinje etc, aldrig…?

Påstår du det så är du inte ärlig. Det finns INGEN förare med över någon månad i bagaget i hela världen som aldrig gjort sådana missar, det sker mer eller mindre dagligen för de flesta. Oftast inget direkt kritiskt med marginaler är ofta små som om det samtidigt skulle råka komma en mötande som gör likartad miss där och då så ja, då kan det sluta illa.

Vetenskapen har väldig bra koll på hur våra sinnen fungerar under olika förhållanden, och de brister och egenheter dessa har drabbas vi alla av ibland, vilket kan ställa till det i trafiken. T ex att vi kan missa en hel jävla bil fast den är fullt synlig, för att hjärnan däromkring då hade mycket på gång och valde att klippa en del inputs, vilket kan vara den annalkande bilen, som plötsligt bara är där och vi inte hinner reagera och undvika krock. Detvkan drabba dig, eller mig, alla…

Citat:
Jag kanske skulle lagt till att inget av dessa system är strikt nödvändiga. Jag är en fullt kapabel förare i en gammal saab 99a också, men samtliga av dessa system är väldigt bekvämt att ha.

Är det något som provocerar dig?

Trevligt med så förnuftigt inlägg bland alla felfria förare i tråden, de borde ju klonas så når vi NOLL dödade i trafiken direkt…
Citera
2026-08-03, 17:49
Medlem
Citat:
Det många här inte verkar kunna ta in är att alla dessa ”plingplongsystem” ni pratar om, endast är hjälpsystem/komplement till den normal körning. Det är liksom inte så att bara för man har en modern bil med såna så kopplas den mänskliga hjärnbarken ur och man förlitat sig blint på bilen.

Komplement. Smaka på det ordet. Kom ple ment. Det betyder ungefär understödjande, eller utökad förmåga.

Dessa system är inte menade att frånta chauffören ansvaret att köra bilen. Men för någon som redan är en kompetent förare så är det väldigt bekvämt att ha dom.

Och gillar du inte ”plingplonget” i moderna bilar så går nästan alla att koppla ur så du kan köra helt analogt. Om du nu är så kåt på det?

Det är bara win-win med hjälpsystem som jag ser det. De system jag inte gillar, eller som jag finner distraherande kopplar jag bara bort.

Precis så är det.
Är man så jäkla lättpåverkad att man inte kan tåla lite varningar med plingplong, även om de skulle råka vara just då lite onödiga eller t o m feltriggade, så är man inte så bra förare som man tror.

Systemen är tänkta som ett komplement, ett stöd, inte att man ska släppa allt och tro att systemen ska sköta allt. Gör man det är man också en dålig förare.

Personligen kan jag ofta ha nytta av dessa system, även om också jag utan några besvär kan ratta gamla bilar och tradare utan några moderna system alls.
Citera
2026-08-03, 17:56
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
..
Jösses… Var ärlig nu, har du aldrig gjort några missar i trafiken? Ser du alltid allt och alla skyltar, alltid? Har aldrig någonsin råkat komma lite för nära mittlinje eller fillinje etc, aldrig…?

Påstår du det så är du inte ärlig. Det finns INGEN förare med över någon månad i bagaget i hela världen som aldrig gjort sådana missar, det sker mer eller mindre dagligen för de flesta. Oftast inget direkt kritiskt med marginaler är ofta små som om det samtidigt skulle råka komma en mötande som gör likartad miss där och då så ja, då kan det sluta illa.
Självklart har jag gjort massor av missar i trafiken. Men det har varit mitt fel och inte bilen. Och självklart vet jag att jag kört nära mittlinje och kantlinje. Men varför ska bilen plingplonga för att jag kör nära kant-/mittlinje? Min bil plingplongar inte när andra bilar kör över mittlinjen.
Jag har dessutom medvetet kört över vägmarkeringar för att undvika att krocka med andra fordon. Jag vet inte hur många gånger jag har fått väja för b-förare som kör om på olämpliga ställen eller kör ut framför mig. För att inte tala om de b-förare som byter körfält när bilens dödavinkelvararnare säger att det är fritt. Ja, man ser en hel del när man sitter "på andra våningen" och kör.
De som har kört in i mig bakifrån har jag tyvärr inte kunnat förhindra.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-03 kl. 18:19.
Citera
2026-08-03, 17:59
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Precis så är det.
Är man så jäkla lättpåverkad att man inte kan tåla lite varningar med plingplong, även om de skulle råka vara just då lite onödiga eller t o m feltriggade, så är man inte så bra förare som man tror.

Systemen är tänkta som ett komplement, ett stöd, inte att man ska släppa allt och tro att systemen ska sköta allt. Gör man det är man också en dålig förare.

Personligen kan jag ofta ha nytta av dessa system, även om också jag utan några besvär kan ratta gamla bilar och tradare utan några moderna system alls.
Det finns inget stöd av ett system som ger falsk positiv varning, det är en dödsfälla, när det inte går att stänga av.

Fatta det och håll käft, jävla boomer!
Citera
2026-08-03, 18:39
Medlem
Bilderberg78s avatar
Tänk nu i nästa led, självkörande bilar bygger helt på att dessa sensorer fungerar till 100%.

Vem har rätt eller fel i denna tråden ang nya bilars system?

Har ni kört en Volvo byggd efter cirka 2020->?
De är semiautomatiska i inställningarna. Samma system som självkörande bilar, men blockade till förarens ansvar. (Fast påstår är ett hjälpmedel ändå). Den kör fast du kan släppa ratten, det vet alla som äger dem.

Är ni helt säkra på att alla linser samt sensorer är helt rena under bilfärd så att detta system kan samverka samt veta exakt vad som händer i verkligheten?

Är navigeringsinstrumentet 100% synkat med atomklockan i satelliten uppe i rymden ovan för er. Triangulering exakt med 4g/5g antenner lokalt?

Vet ni inte detta, varför kör ni då i en modern bil utan att fatta hur den fungerar?

Värre är att det finns buggar som tillverkaren inte vill tala högt om. POW!
Senast redigerad av Bilderberg78 2026-08-03 kl. 18:43.
Citera
2026-08-03, 20:54
Medlem
Citat:
Självklart har jag gjort massor av missar i trafiken.

Tack för det klargörandet, det samma gäller mig.
Den som hävdar sig aldrig göra missar i trafiken får med osanning, eller vistas aldrig i trafiken.

Citat:
Men det har varit mitt fel och inte bilen.

Ok, och då kan man ju tycka att det skulle kunna vara bra med nån hjälp som kan hålla koll och varsla…?

Citat:
Och självklart vet jag att jag kört nära mittlinje och kantlinje. Men varför ska bilen plingplonga för att jag kör nära kant-/mittlinje?

Vet du alltid det…? Exakt när det blev nära, och hur länge…? Det har aldrig hänt att du råkat komma för nära eller över nån linje utan egen vetskap? T ex fipplat med nåt och för ett ögonblick missat kollen och råkat komma över nån linje och plötsligt fått styra tillbaka…?

Citat:
Min bil plingplongar inte när andra bilar kör över mittlinjen.
Nej, men ju fler bilar som får ADAS och ju mer det utvecklas ju större chans att de bilarna varnar sina förare och ev aktivt bidrar till korrigering

Citat:
Jag har dessutom medvetet kört över vägmarkeringar för att undvika att krocka med andra fordon.

Ja det har nog de flesta av oss. Men hur är det tänkt som argument i saken?

Citat:
Jag vet inte hur många gånger jag har fått väja för b-förare som kör om på olämpliga ställen eller kör ut framför mig.

Det känner jag igen

Citat:
För att inte tala om de b-förare som byter körfält när bilens dödavinkelvararnare säger att det är fritt.

Sånt kan såklart hända.
Å andra sidan kanske du inte har koll på hur många gånger andra förare fått varning via ADAS och ändrat sina planer innan nåt skett, eller ens du märkt nåt

Citat:
Ja, man ser en hel del när man sitter "på andra våningen" och kör.

Jag har suttit många tusen mil i högre position i olika fordon och kört, t ex FH16 750 så jag har nog sett det mesta, men förvånas ändå att man fortsätter att överraskas av vad andra kan få för sig eller vad som kan hända i trafiken.

Citat:
De som har kört in i mig bakifrån har jag tyvärr inte kunnat förhindra.

Det kan jag ju förstå, å andra sidan skulle ju EBS kunnat vara en hjälp om bilarna haft det

Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Det finns inget stöd av ett system som ger falsk positiv varning, det är en dödsfälla, när det inte går att stänga av.

Fatta det och håll käft, jävla boomer!

Ok, det där lät lite märkligt. Kan du förklara hur du menar med ett par exempel…?

ADAS kan ju dock deaktiveras

Citat:
Tänk nu i nästa led, självkörande bilar bygger helt på att dessa sensorer fungerar till 100%.

Nja, inte helt riktigt.
Man har sällan eller aldrig 100% tro på 100% perfekt funktion under precis alla scenarier och förhållanden.
Därför har man utformat det så att dessa systemen har inbyggda säkerhetsfunktioner som tar över eller varslar att föraren får ta över vid behov. Alltså handlar det om att systemet är säkert nog för att sannolikheten att en olycka ska ske p g a felfunktion är så låg att den kan accepteras.

Citat:
Vem har rätt eller fel i denna tråden ang nya bilars system?

Ja inte de som sågar ADAS rakt av, då flertalet studier motbevisar deras sågande.

Citat:
Har ni kört en Volvo byggd efter cirka 2020->?
De är semiautomatiska i inställningarna. Samma system som självkörande bilar, men blockade till förarens ansvar. (Fast påstår är ett hjälpmedel ändå). Den kör fast du kan släppa ratten, det vet alla som äger dem.

Föraransvar råder i grunden alltid, precis som på flyget.

Nu är jag inte säker, rätta mig gärna om jag har fel, men tvivlar på att Volvo med den funktionen skulle mena att man ska köra utan att hålla i ratten…? Min egen Passat -18 har bl a LA och kan styra själv rätt långa sträckor.
Men det är inte syftet med denna funktion, utan då varnar den efter en liten stund att man ska hålla i ratten. Skulle man skita i dessa varningar så kommer bilen att ta ytterligare steg för att försöka avhjälpa problemet

Citat:
Är ni helt säkra på att alla linser samt sensorer är helt rena under bilfärd så att detta system kan samverka samt veta exakt vad som händer i verkligheten?

Hur funkar det på t ex flygplan….?

Citat:
Är navigeringsinstrumentet 100% synkat med atomklockan i satelliten uppe i rymden ovan för er. Triangulering exakt med 4g/5g antenner lokalt?

Måste det vara just det då?
Och om det inte skulle vara bra nog, vad sker då tror du…?

Citat:
Vet ni inte detta, varför kör ni då i en modern bil utan att fatta hur den fungerar?

I alla tider har folk kört sina bilar utan att fatta fullt ut hur allt fungerar på sina bilar.

Citat:
Värre är att det finns buggar som tillverkaren inte vill tala högt om. POW!

Klart det kan finnas det, och det är inget nytt, sådant har alltid förekommit.

Men tänk nu på att inom det kommersiella flyget så är planen väldigt automatiserade, har massor av system som är tänkta ungefär som ADAS. Och piloterna gör inte särskilt mycket alls mellan start och landning, man flyger till allra största delen på sk autopilot.

Faktum är att inom flyget är faktiskt den mänskliga faktorn den vanligaste orsaken till flygolyckor, varför det helt enkelt skulle bli säkrare utan fysiska piloter och bara typ datorstyrt istället.
Citera
2026-08-03, 21:02
Medlem
Bilderberg78s avatar
Nu vill jag att Dr Tinnitus sätter oss i en självkörande taxi teoretiskt i tex Kina eller USA, och förklarar varför sensorerna som är samma på moderna bilar är säkra steg för steg, enligt Dr Tinnitus. Då detta är topic.

Ett samverkande system, som denne erkänt inte känna till i förra inlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in