2026-08-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fundera lite på vad du skrev nu, och hei det kan tolkas….

Det krockar folk dagarna i ända i hela landet, i alla länder, jorden runt.
Menar du på allvar att alla dessa måste ha somnat bakom ratten, chattat med mobilen, spelat spel, kört fulla? Annars skulle de aldrig kunnat råka ut för en krock/olycka…?

Ställ det i relation till det faktum att vetenskapen är mycket väl medveten om, och kan demonstrera hur fullt friska nyktra människors sinnen mycket lätt kan luras eller helt enkelt missa saker som kan tyckas helt uppenbart synliga.

Det kan räcka med nåt så enkelt som lite småstressigt i en korsning, och det är lätt hänt att en gråaktig bilusling råkar bli ”osynlig” där bakom A-stolpen, eller i döda vinkeln snett bakåt och man hinner påbörja en manöver och plötsligt är de för nära när man upptäcker faran, och det smäller.

Ett system som varslar kan då vara till hjälp.

Tror du flygsäkerheten skulle öka om piloterna stängde av en drös säkerhetssystem för att de vill slippa höra ev varningar…? Och tro mig, även i flygplan kan liknande system varna fast piloterna redan har koll på läget.

Men nu går du tillbaka till vad jag "inte sa". Alltså de som kör som man ska. Där kanske vi har nytta av dessa system på ett plan där vi faktiskt förhindrar en olycka ungefär 1 gång på 50 år.

Jag har kört bil i över 25 år och har ännu inte orsakat någon olycka. Tror de flesta andra inte heller orsakat någon olycka. Självklart är det folk som är dåliga förare i trafiken, men jag tror ändå att de allra flesta kör hyffsat lugnt och normalt och att dessa system som vi parar om i stort hjälper som jag sa, trötta förare som inte borde köra, fulla eller de som är distraherade som med mobilen eller barn i bilen som de kollar till fast de inte borde med mera.

Vi kommer nog inte få något statistisk svar på varför dessa system räddade dessa personer på ett bra tag, men när det väl kommer så kommer det vara dom saker jag nämnde.

Alla andra blir bara störda. Hade de bara kunnat införa ett smartare system baserat på AI så kanske det inte varit lika illa som idag, men man hade för bråttom att införa det innan det var funktionsdugligt.
Citera
2026-08-02, 23:33
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ja visst är det så, att de allra flesta av oss garanterat kunde minska hur mycket och ofta dessa varningar med plingplong uppstår, genom att se över oss själva och köra mer korrekt. Men, det finns absolut en hel del tillfällen när dessa system varslar fast man s a s redan har koll, eller helt enkelt ”falsklarmar” för att t ex vägbanans markeringar råkar bli kassa på vissa ställen. Men detta skall en god förare kunna både lära sig förstå, alltså hur systemen fungerar, och kunna acceptera utan att börja gnöla som små barn.

Bevisligen så bidrar dessa moderna system till att väsentligt öka trafiksäkerheten, minska antalet olyckor och skadade/dödade. För att nå dit får vi fan tåla lite plingplong ibland.

Ibland rycker bilarna i ratten när de felaktigt tror man håller på och köra av vägen.

Eller om nån cyklar vid vägkanten och man vill ta ut lite avstånd men bilen puttar in en tillbaka, det blir inte mer säkert då.

Sen allt plingande ovanpå det.

Nej, man kan inte alltid motivera allt med ökad säkerhet. Då skulle vi kunna sänka all hastighet till 50 överallt och tvinga alla att ha både hjälm och flytväst på sig.
Citera
2026-08-03, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Ibland rycker bilarna i ratten när de felaktigt tror man håller på och köra av vägen.

Eller om nån cyklar vid vägkanten och man vill ta ut lite avstånd men bilen puttar in en tillbaka, det blir inte mer säkert då.

Sen allt plingande ovanpå det.

Nej, man kan inte alltid motivera allt med ökad säkerhet. Då skulle vi kunna sänka all hastighet till 50 överallt och tvinga alla att ha både hjälm och flytväst på sig.

Min poäng är bara att de satt in detta system utan att först ha kontrollerat det länge och under många tusentals mil på alla möjliga vägar. De satt roligen in detta system efter att ha kontrollerat det på motorväg, vissa landsvägar och i vanlig stadstrafik. Det kontrollerade det troligen inte alls överhuvudtaget i trång stadstrafik, på småvägar där det finns linjer, men det inte går att möta någon utan att korsa linjerna med mera med mera.

Som jag sa tidigare. Om de inte hade så jävla bråttom att införa ett system som enligt mig inte alls är färdigt utan är i BETA som man säger på mjukvaruspråk, så hade det kunnat vara mycket bättre.
Man brukar i regel inte använda BETA eller testsystem på vanliga bilister, men nu gör man det av någon anledning. Det övergår mitt förstånd.

Ska vi dra en parallell så om banken inför något helt nytt så vill det ju inte att det kraschar hela banken om det går fel, så de testar i liten skala i ett isolerat system. Går det bra kanske man utviddgar det. Då kanske fler fel kommer fram, men man slänger inte in något som är så totalt otestat som dessa system är, för det skulle kunna innebära att banken går i konkurs om det går illa.

Men nu handlar det ju bara om människoliv och inte pengar, så då är det inte lika viktigt eller?
Citera
2026-08-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Jag fattar inte hur folk kan fokusera på vägen med så mycket som händer i bilen.

Håller med. Har en vän m ny bil där den plötsligt tar kommando om det blir en speciell ton i pratat....helt galet....vi hade ett samtal o bilen freakade ut med instruktioner..... ha ha ha....för många "barnsjukdomar" än för att jag skulle vilja ha en ny elbil t.ex....
Citera
2026-08-03, 00:11
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Min poäng är bara att de satt in detta system utan att först ha kontrollerat det länge och under många tusentals mil på alla möjliga vägar. De satt roligen in detta system efter att ha kontrollerat det på motorväg, vissa landsvägar och i vanlig stadstrafik. Det kontrollerade det troligen inte alls överhuvudtaget i trång stadstrafik, på småvägar där det finns linjer, men det inte går att möta någon utan att korsa linjerna med mera med mera.

Som jag sa tidigare. Om de inte hade så jävla bråttom att införa ett system som enligt mig inte alls är färdigt utan är i BETA som man säger på mjukvaruspråk, så hade det kunnat vara mycket bättre.
Man brukar i regel inte använda BETA eller testsystem på vanliga bilister, men nu gör man det av någon anledning. Det övergår mitt förstånd.

Ska vi dra en parallell så om banken inför något helt nytt så vill det ju inte att det kraschar hela banken om det går fel, så de testar i liten skala i ett isolerat system. Går det bra kanske man utviddgar det. Då kanske fler fel kommer fram, men man slänger inte in något som är så totalt otestat som dessa system är, för det skulle kunna innebära att banken går i konkurs om det går illa.

Men nu handlar det ju bara om människoliv och inte pengar, så då är det inte lika viktigt eller?

Alltså jag håller med om det du skriver, ifall det inte framgick. Eller så missförstår jag dig.

Jag tycker systemen ofta inte fungerar bra. Ett annat exempel är när bilen felaktigt tror man kör för fort och antingen plingar. Eller automatiskt sänker farthållaren. Det senare kan hända om man passerar en avfart på en motorväg... sjukt irriterande.
Citera
2026-08-03, 00:13
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:

Jag kanske blandar ihop olika användare inser jag...
Citera
2026-08-03, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
PIP PIP PIP, vad är det som låter i en modern buss /lastbil från Volvo?
Svar Volvo auktoriserad verkstad: Det ska vara så, för de har inte uppfunnit lösning än till den sensorn, den kommer i ev. framtida uppdateringar. Skruva upp volymen på radion är vad vi har att rekommendera just nu.

Tragiskt men helt sant...

Låter tyvärr som en klassiskt påhittad anekdot.

Du kastar ur dig ett påstående med extremt lite info om vad som piper, vilken funktion etc, och utan att tala om när och hur det piper etc.

Att det kan pipa i lastbilar och bussar är sant, det har det kunnat gjort i säkert minst 50 år, och helt normalt för att varna om nåt, t ex lågt luftryck i systemet.
Citera
2026-08-03, 04:48
Medlem
Citat:
Hastighet. Ja jag kör ju t.ex 115 på 110-väg eftersom det innebär 110 enligt GPS. Med andra ord kör jag inte för fort, så den varnar ändå. Om jag inte stänger av det så kan det bli flera timmar av plingande. Det orkar man inte.

Kan också vara att jag kör 65 på 60 väg, då kör jag kanske 62 km/h enligt GPS. Det ignorerar alla kameror och också polisen, så ingen fara där, men visst, då varnar den med fog, men ändå.

Lane assist är bra på vanlig landsväg eller motorväg, men fruktansvärt farligt på mycket smala vägar eller "enfilsvägar" där man möter andra bilar i samma fil så att säga, där kan den en dag ta död på någon för systemet har ingen som helst koll på hur man ska hantera en sådan väg. Hade de väntat lite på AI innan de införde dessa system så hade det varit bättre, men nu utan AI så skiter den i om det kommer cyklister, bilar eller vad som helst, den ska till varje pris hålla sig innanför linjerna även om det innebär att man kör över någon.

Det är ju fortfarande förarens ansvar att göra sig känd med aktuellt fordons beskaffenhet, funktioner etc etc, och välja att ha dessa aktiverade/deaktiverade på lämpligt sätt i eller inför varje körförhållande.

Det betyder att det är mitt ansvar som förare att t ex temporärt deaktivera Line Assist om aktuell körsituation inte är lämpligt för aktuell funktion. Och här är det såklart viktigt att man sett till att detta kan skötas enkelt smidigt och intuitivt så förare kan lista ut (eller hitta info om) hur och bli vana att hantera detta utan att behöva ägna timmar i en manual, typ.
Om nu detta skulle verka som nåt nytt för modernaste bilarna så är det ju inte det.
Förr i tiden så kunde vissa bilar har t ex farthållare, skitbra funktion, men inte överallt och till all körning. Då var det också förarens ansvar att aktivera eller deaktivera farthållaren när så var lämpligt, utifrån aktuell körsituation.

Om nån nu menar att det är så korkat med dagens system att de är aktiva igen så fort man startat om bilen.
Men så var det ju även förr i tiden. Då kunde man t ex deaktivera antispin/antisladd om man ville (tror fan det gick att deaktivera ABS med i vissa bilar) men allt detta var aktivt vid nästa start igen, automatiskt.
Citera
2026-08-03, 04:58
Medlem
Citat:
Men nu går du tillbaka till vad jag "inte sa". Alltså de som kör som man ska. Där kanske vi har nytta av dessa system på ett plan där vi faktiskt förhindrar en olycka ungefär 1 gång på 50 år.

Jag har kört bil i över 25 år och har ännu inte orsakat någon olycka. Tror de flesta andra inte heller orsakat någon olycka. Självklart är det folk som är dåliga förare i trafiken, men jag tror ändå att de allra flesta kör hyffsat lugnt och normalt och att dessa system som vi parar om i stort hjälper som jag sa, trötta förare som inte borde köra, fulla eller de som är distraherade som med mobilen eller barn i bilen som de kollar till fast de inte borde med mera.

Vi kommer nog inte få något statistisk svar på varför dessa system räddade dessa personer på ett bra tag, men när det väl kommer så kommer det vara dom saker jag nämnde.

Alla andra blir bara störda. Hade de bara kunnat införa ett smartare system baserat på AI så kanske det inte varit lika illa som idag, men man hade för bråttom att införa det innan det var funktionsdugligt.

Det verkar som att du helt enkelt inte förstod eller tog in det jag skrev….

Det brister jag talade om, som kan göra att människan lätt kan missa livsviktig info i vissa situationer, handlar inte om bara vissa personer som somnar eller är fulla dumma etc. Det är människans sinnens brister som gäller oss ALLA, oavsett hur bra förare vi är.

Även den bäste kan råka ut för sådant, och vi gör det också, och mycket mer ofta än vi tänker på, men i de flesta fall har vi tur och inget sker. Men rätt var det är så kan det skita sig.

Så det är att invagga sig i falsk trygghet att tro att man själv aldrig skulle kunna råka ut för sådana situationer (för det gör vi ju nog dagligen i princip, men det gick bra, men marginalerna är ofta små) för att man kört bil i en massa år utan att krocka eller varit inblandad i en olycka.

Att en god förare löper mindre risk att det sker är sant, men det tar aldrig bort risken helt att det ändå kan ske rätt vad det är.

Ang resultatet på statistiken så tror jag du har för optimistiska förväntningar.
Citera
2026-08-03, 05:08
Medlem
Citat:

Det är fullständigt uppenbart att du har inte har nån förståelse i hur biltillverkare och deras leverantörer testar innan saker blir godkända och sätts i produktion.

I fallet med dessa system så är det inte bara upp till biltillverkarna själva att godkänna innan de kan introduceras i bilarna. Myndigheter eller andra beslutande/godkännande organ ska säga sitt.

Givetvis testar biltillverkarna det i alla relevanta körförhållanden. Glöm inte att biltillverkarna vanligen har testbilar där olika system testas i som t ex chefer eller andra kan köra mer eller mindre som sina privata bilar, långt innan det ev släpps för produktionsbilarna. Skulle alla dessa som kör sådana bilar eller de faktiska testbilarna i alla egentliga tester, vara immuna mot all de störningar du och andra i tråden klagar på…? Knappast.
Citera
2026-08-03, 10:00
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Det är fullständigt uppenbart att du har inte har nån förståelse i hur biltillverkare och deras leverantörer testar innan saker blir godkända och sätts i produktion.

I fallet med dessa system så är det inte bara upp till biltillverkarna själva att godkänna innan de kan introduceras i bilarna. Myndigheter eller andra beslutande/godkännande organ ska säga sitt.

Givetvis testar biltillverkarna det i alla relevanta körförhållanden. Glöm inte att biltillverkarna vanligen har testbilar där olika system testas i som t ex chefer eller andra kan köra mer eller mindre som sina privata bilar, långt innan det ev släpps för produktionsbilarna. Skulle alla dessa som kör sådana bilar eller de faktiska testbilarna i alla egentliga tester, vara immuna mot all de störningar du och andra i tråden klagar på…? Knappast.
Det är fascinerande hur ivrig du är på att driva detta, du som äger ingen modern bil och som är igång sida efter sida. Vad är din agenda? Jobbar du inom bilmarknaden?

Nej, dessa skit ADAS system testas inte av "myndigheter". På sin höjd testas de av Euro NCAP som ger lite fler stjärnor om bilen plingar och plongar på dig inför krock. De poängsätter inte hur bekväm den normala körningen är. De bryr sig inte.

Jag ser lite recensioner på 2026 Porsche Carrera. Det är kul att samtliga recensenter säger att det finns två knappar som man själv får dedikera till att stänga av pling plongadet i bilen. Detta är inte fartgalna brottslingar utan helt normala bilrecensenter. De säger att du måste ställa in knappar på ratten och instrumentbrädan för att stänga av ljuden annars kommer du besväras för mycket. Hela principen av en Carrera försvinner dessutom av ett pling plongade som förstör hela charmen med att köra en sån fin bil med sån fin motor. Vad säger det om systemet när samtliga recensioner klankar ner på det?

Det är uppenbart att folk som pushar för såna här intrusiva ADAS inte kör bil, är oftast kontorsnissar med för mycket tid och har noll intresse av att bevara incitament att köpa nyare bil. Just nu är det såpass illa att folk aktivt rekommenderas köpa lite äldre modeller för att komma undan 2026 krav på ADAS med pling plongade sekunden du kommer 1km/h över hastighetsgränsen.

Så snälla var tyst med ditt skitsnack, dessa obligatoriska ADAS har blivit stort problem för förare och kommer bli ännu större problem framöver. I början var de faktiskt hjälpsamma men nu är de geniunt intrusiva och distraherande.
Citera
2026-08-03, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Det är fascinerande hur ivrig du är på att driva detta, du som äger ingen modern bil och som är igång sida efter sida. Vad är din agenda? Jobbar du inom bilmarknaden?

Nej, dessa skit ADAS system testas inte av "myndigheter". På sin höjd testas de av Euro NCAP som ger lite fler stjärnor om bilen plingar och plongar på dig inför krock. De poängsätter inte hur bekväm den normala körningen är. De bryr sig inte.

Jag ser lite recensioner på 2026 Porsche Carrera. Det är kul att samtliga recensenter säger att det finns två knappar som man själv får dedikera till att stänga av pling plongadet i bilen. Detta är inte fartgalna brottslingar utan helt normala bilrecensenter. De säger att du måste ställa in knappar på ratten och instrumentbrädan för att stänga av ljuden annars kommer du besväras för mycket. Hela principen av en Carrera försvinner dessutom av ett pling plongade som förstör hela charmen med att köra en sån fin bil med sån fin motor. Vad säger det om systemet när samtliga recensioner klankar ner på det?

Det är uppenbart att folk som pushar för såna här intrusiva ADAS inte kör bil, är oftast kontorsnissar med för mycket tid och har noll intresse av att bevara incitament att köpa nyare bil. Just nu är det såpass illa att folk aktivt rekommenderas köpa lite äldre modeller för att komma undan 2026 krav på ADAS med pling plongade sekunden du kommer 1km/h över hastighetsgränsen.

Så snälla var tyst med ditt skitsnack, dessa obligatoriska ADAS har blivit stort problem för förare och kommer bli ännu större problem framöver. I början var de faktiskt hjälpsamma men nu är de geniunt intrusiva och distraherande.

Vad jag jobbade med kan du se i min signatur.

Jag har sedan tidigt 90tal haft täta kontakter med ingenjörer, utvecklare, testare etc etc inom professionell bilindustri, samt inom professionell racing.
Jag kör själv ca 5-6k mil om året i allehanda bilar, från gamla till helt nya i princip, privat och i jobbet. Utöver det åker jag en hel del i nya bilar titt som tätt.

Du och andra får såklart röja era svagheter som förare med att erkänna att ni blir så lätt irriterade, istället för att lära er hur grejorna funkar och anpasser så mycket som möjligt för att framföra fordonen korrekt på allmänna vägar. Då minimerar man ev varslingar, både reella och ev falsklarm.

Hur mycket du och andra än gnäller på dessa system så visar statistiken entydigt att t ex Line Assist minskat allvarliga olyckor med ca 30% jämfört med bilar utan ADAS. Och detta trots att så många som upp till 40% deaktiverat ADAS. Så skulle ni gnällkukar ge fan i att deaktivera ADAS så skulle reduceringen av allvarliga olyckor öka till en bra bit över dessa idag 30%. Det skulle spara ännu fler liv.

Är dina öron och gnällande värt mer än andras liv…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in