2026-08-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Just nu finns det ju ingenting som tyder på att föraren av fritidsbåten brutit mot någon sjövägsregel. Så det finns just nu inget straff att undkomma...

Men som svar på din fråga så finns det givetvis inget lagstöd att undkomma straff p.g.a att ens nära gått bort. Däremot finns det möjlighet till åtalsunderlåtelse i 20 kap. 7§ Rättegångsbalken. Detta kan exempelvis göras om påföljden förväntas bli villkorlig dom och det i övrigt inte finns något väsentligt allmänt, eller enskilt intresse, för att åtal skall väckas.

Under denna paragraf finns också en undantagsregel där man kan besluta om åtalsunderlåtelse om det finns särskilda skäl, om det är uppenbart att det inte krävs någon påföljd för att avhålla den misstänkte från vidare brottslighet samt om det med hänsyn till omständigheterna inte heller krävs av andra skäl att åtal väcks. I förarbetena framgår att denna undantagsregel avser fall där brottet framstår som ursäktligt, varit en uppenbar engångsföreteelse eller på annat sätt framstår som opåkallad med hänsyn till omständigheterna i övrigt. Man nämner då bl.a humanitära skäl som ett exempel. Sådana särskilda skäl kan finnas i fall som detta, där man till följd av brottet förlorat hela familjen och där den ev. påföljden förväntas bli låg.
God uppsikt, iakttaga försiktighet hålla sig fri från fartyg göra allt för att undvika kollisioner ... !
Citera
2026-08-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Lite besvärande bara att bilden är så uppenbart överexponerad och manipulerad, uppfattningen den vill ge sken av överensstämmer helt säkert inte alls med hur det verkligen var när bilden togs.

Notera som jämförelser alla dessa bilder man ser på solnedgångar där solen står över horisonten men allt runtomkring är i det närmaste helt svart. Så galet kan det bli beroende på kamerans exponering, och sedan tillkommer det som sker vid en postprocessing.

I denna bilden kan vi se följande tämligen uppenbara diskreptanser/manipulationer

Himlen är i delar helt överexponerad, alltså är hela bilden ljusare än verkligheten
Skuggorna i vegetationen har lyfts kraftigt
Bilden har en blåaktig färgton vilket tyder på att hela bilden har gjorts ljusare
Det finns tydliga skärpehalon längs trädtoppar och byggnader
Kontrast, färgmättnad och lokal ljushet har tydligt förstärkts
Allt detta sammantaget ger en mycket ljusare och mer detaljerad bild än vad ögat skulle uppfattat vid samma tillfälle.

Observera dock att dessa manipulationer inte nödvändigtvis har gjorts manuellt av en människa i efterand. Detta sköter många övervakningskameror helt på egen hand, just för att öka synbarheten i bilden. Vad som från början var mörk skymning kan mycket väl se ut som närmast dagsljus i en övervakningskamera.

Denna bilden säger absolut INGENTING om hur ljusförhållandena var vid olyckstillfället.

Min väderstation rapporterade 480 lux.
Jag har inte manipulerat bilden men visst kan det gjorts automatiskt som du säger. Men det var ljust, tro mig.
Citera
2026-08-03, 20:44
Medlem
Ja, där har du också ett bra tillägg (om nu pappan kollade ut)

Jag säger absolut inte emot dig att snipan kan blivit påkörd bakifrån men ändå fått skador på sidan.
Det enda jag motsatte mig var när du sa att snipan och fartyget legat i exakt samma riktning i farleden under längre tid och snipan blivit ikappkörd. Det tror jag inte pappan sett för då skulle han givetvis väjt.

Jag tror fartyget körde mer "rakt" i farleden, medan snipan kanske körde halvrakt/korsade farleden med en vinkel på 10-20 grader snett (sett från fartygets linje). Det hade stämt i riktning till vilken hamn snipan skulle och framförallt - vi hade haft en möjlig teori varför snipan legat i död vinkel för radar och kommandobrygga

Men jag säger inte att det är definitivt.

Jag tror bara det inte finns några andra vittnen. Om pappan hade kapellet uppe tror jag inte han kan avgöra vad som träffade honom (bulben, fören snett åt babord, fören snett åt styrbord)

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag är med på din teori och det skulle också kunna vara en sån vinkel så att fartyget aldrig syns i plastrutan bak på kapellet utan alltid ligger i "döda vinkeln" snett bakom kapelltyget.
Citera
2026-08-03, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Enligt mig kan det utifrån din beskrivning inte gälla här, då de avlidnas rättigheter måste sägas vara ett allmänintresse. Det är inte bara de överlevande som lidit skada. Påföljden för att genom oaktsamhet ha orsakat någons död kan ju knappast anses försumbar heller.

Jag kan bara konstatera att det är 20 kap. Rättegångsbalken åklagaren hänvisar till i detta fallet.
https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/

Sedan håller jag ju med dig i sak, men jag tror att det finns lite olika infallsvinklar här. Först och främst skall sägas att det enda brott som skulle kunna aktualiseras här är att vederbörande brutit mot en sjövägsregel, vilket alltså endast är ett bötesbrott. Han är alltså inte misstänkt för allvarligare brottslighet som sjöfylleri eller vårdslöshet i sjötrafik. Situationen handlar om framförandet av en mindre fritidsbåt, vilket inte kräver någon som helst skepparexamen eller kaptensutbildning. Det är dessutom en "vardaglig" och "oskyldig" situation där man endast åkt båt med familjen (och där det slutat i värsta tänkbara scenario). Givetvis har man ju också beaktat de förhör man hållit med både vederbörande själv och vittnen. Det finns alltså m.a.o ingenting som tyder på att vederbörande varit allmänt vårdslös, viljat ta risker eller varit likgiltig inför medpassagerarna. Detta är ju ganska självklart eftersom att sådant risktagande även hade innefattat honom själv.

Eftersom att medpassagerarna avlider till följd av olyckan så skulle vållande till annans död kunna aktualiseras, men det är ingenting som säger att det måste vara så. Man kan då, bortsett från ovan nämnda, konstatera att sådana typer av vållandefall brukar landa kring villkorlig dom - vilket är ett av rekvisiten för att åtalsunderlåtelse skall vara möjligt. Om vållande till annans död inte aktualiseras så är den förväntade påföljden böter, vilket även det är ett skäl för åtalsunderlåtelse. Så rent krasst finns (flera) grunder för åtalsunderlåtelse uppfyllda - i både första och andra stycket i 20 kap. 7§ Rättegångsbalken.

Sammanfattningsvis: Denna personen är just nu inte är misstänkt för brott - och vid ev. misstanke skulle det endast röra sig om att han brutit mot en sjövägsregel (t ex den regeln som avser att små båtar ska hålla undan för stora fartyg). Det är alltså inte på något sätt konstaterat att ett sådant brott hade betytt att han gjort sig skyldig till vållande till annans död.
Citera
2026-08-03, 20:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Kommer inte bli något åtal. Finns en skyldighet som fritidsskeppare att hålla koll på fraktfartyg. I synnerhet i trängre farleder. Kan tänka mig ouppmärksam oerfaren förare som envist anser att han minsann har rätt. Så tänker han inte på konsekvenserna

Den skyldigheten upphäver enligt åklagaren inte upphinnande fartygs skyldigheter av väja för den som ligger framför. Det resonemanget får stöd av vad som framkommit i tråden, och det är helt klart att den skyldigheten kommer att prövas framöver, oavsett om kaptenen frias i slutänden.

Man bör ha klart för sig att det inte finns någon automatik i att ett fel från fritidsbåten skulle frita fartyget från ansvar och upphäva det felet. Man får hålla isär frågan om ansvar.
Citera
2026-08-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
God uppsikt, iakttaga försiktighet hålla sig fri från fartyg göra allt för att undvika kollisioner ... !
Att hålla sig fri från fartyg gäller ju inte om du går i farleden själv.
Citera
2026-08-03, 20:46
Medlem
Citat:

Läs: https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/
Citera
2026-08-03, 20:48
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Att hålla sig fri från fartyg gäller ju inte om du går i farleden själv.
Nej det gäller bara om man inte vill ha halva familjen på botten och den andra halvan på sjukhus...
Citera
2026-08-03, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
– Viktigt att ha klart för sig här är dock att om det faktiskt är fråga om en upphinnandesituation i sikte av varandra så är det upphinnande fartyget alltid väjningsskyldigt oaktat andra regler.

Mats Gruvefeldt, enhetschef på Chalmers Sjöfartshögskola

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2pozAa/expert-om-tjornolyckan-svart-att-avgora-ansvaret
För att veta om det är en upphinnande situation så måste vi först veta vägen dessa två tog, tex kom han från styrbord på väg att korsa färdriktningen så kan styrbordsregeln komma in i bilden och omvänt från babord men då kan ha bli väjningsskyldig allt beronde på vinkeln till fartyget. På natten enkelt, ser fartyget vit akterlanterna är ,an upphinnande fartyg ser man sidolanterna se ovan.

Också, det kan vara ett stort stort fartyg då åker snipan dit oavsett.
Citera
2026-08-03, 20:51
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Ja, där har du också ett bra tillägg (om nu pappan kollade ut)

Jag säger absolut inte emot dig att snipan kan blivit påkörd bakifrån men ändå fått skador på sidan.
Det enda jag motsatte mig var när du sa att snipan och fartyget legat i exakt samma riktning i farleden under längre tid och snipan blivit ikappkörd. Det tror jag inte pappan sett för då skulle han givetvis väjt.

Jag tror fartyget körde mer "rakt" i farleden, medan snipan kanske körde halvrakt/korsade farleden med en vinkel på 10-20 grader snett (sett från fartygets linje). Det hade stämt i riktning till vilken hamn snipan skulle och framförallt - vi hade haft en möjlig teori varför snipan legat i död vinkel för radar och kommandobrygga

Men jag säger inte att det är definitivt.

Jag tror bara det inte finns några andra vittnen. Om pappan hade kapellet uppe tror jag inte han kan avgöra vad som träffade honom (bulben, fören snett åt babord, fören snett åt styrbord)

Jag återger ju bara vad åklagaren sagt:

Citat:
Båda fartygen hade en längre tid haft samma färdriktning söderut och västerut i Hakefjorden, men fritidsbåten betydligt långsammare så att den blev upphunnen och kraftigt påkörd i aktern.

Fritidsbåten sögs ner under lastfartyget, vattenfylldes och sjönk genast till botten på 20 meters djup mellan öarna Katten och Lövön i Kungälvs kommun.

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/

"Söderut och västerut" tolkar jag som en dålig omskrivning för sydväst.
Citera
2026-08-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det här med att ett båtkapell inte skulle synas på radar låter rena 1800 tal
Om det är så måste ju tillverkning ändras!
Men så är det, krävs en annan typ av radar för att se mycket bättre, tex en med en mindre våglängd.
Citera
2026-08-03, 20:52
Medlem
Straffsparks avatar
Citat:
Jag skulle nog säga att en snipa och övriga lågvarviga propelleraxlar med stor propeller inte kan backa rakt pga av vridmomentet. Men detta är också något man använder sig av på fartyg, man kör tex mot kajen 30 graders vinkel och strax innan kajen slår man i backen och vips är ligger man parallellt med kajen. Ut använder man en förtöjning som får från fören till kajen men mitt på båten(googla på spring) och sedan kör man sakta framåt och vips så viker häcken ut sig.

Skitenkelt
Skitenkelt på de flesta motorbåtar ja. Men du får putsa lite på läsförståelsen lite. Klappa i backen på en snipa och det händer inte speciellt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in