2026-08-03, 18:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Ännu en detalj att ta hänsyn till är att när man hux flux åker in på häkte så finns ingen möjlighet att betala sina räkningar, så majoriteten blir hemlösa och skuldsatta, har man husdjur hemma så svälter de ihjäl, barn i vissa fall också om man inte lyckas ringa nån som kan ta hand om dem.

Ett rejält ruttet system när man tänker på det, då yrkeskriminella lär ha en plan för den dagen de åker fast och nån som är redo att ta över deras liv på utsidan. En oskyldig lär dock inte ha verken en plan eller ett nätverk av folk de litar på som ställer upp den dagen man åker fast. Som hederlig, med hederliga vänner kan det ju till och med bli så att de säger upp kontakten för att de är övertygade om att du är skyldig, trots att du bara är misstänkt.
Exakt allt det du drar upp. Att då få 60.000kr till kanske 2 miljoner täcker inte en sådan skada på långa vägar. T.ex, hur ersätter du dina älskade husdjur som dör eller hinner dö medan du sitter inne ifall det blir en längre period? Hur ersätter du att ditt livs kärlek dumpar dig för att du blir anklagad för barnporr eller annat och sedan gifter sig med någon annan? Eller att dina barn tar avstånd? Du förlorar allt du äger? Ditt rykte förstört för all framtid? Vänner som förloras? Tiden som förloras av ditt liv som du inte kan få tillbaka hur du än gör? Hur ersätter man det? Det enda som kommer i närheten, är ersättningsnivåerna usa har. Sverige har ingenting i närheten så skulle det drabba en själv så hade man ju blivit mordisk ifall man inte var det tidigare. Och vi vet ju allihopa hur bra sverige är på att (INTE) ta något jävla ansvar för saker man ställer till med.
Citera
2026-08-03, 18:46
Medlem
varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tror iallafall att du räknar in den missade inkomsten och sen lite extra för sveda och värk, så kanske max två miljoner skulle det sluta på.
Räknar de inkomster? När nolltaxerande häktas utan att därefter dömmas är det väl runt miljonen per år de suttit häktade.
Gissar att skadestånden är utformade på samma sätt som man värderar tid i fulla restriktioner jfr sitta normalt. 12månader med restriktioner är värt 14 Vanliga mån.
Just ersättning för frihetsberövandet är väl samma för alla, låter det vara osagt om man även kan söka för förlust av inkomst utöver.

Det här är i sverige då så ingen får för sig att det är kanada.
Citera
2026-08-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Exakt allt det du drar upp. Att då få 60.000kr till kanske 2 miljoner täcker inte en sådan skada på långa vägar. T.ex, hur ersätter du dina älskade husdjur som dör eller hinner dö medan du sitter inne ifall det blir en längre period? Hur ersätter du att ditt livs kärlek dumpar dig för att du blir anklagad för barnporr eller annat och sedan gifter sig med någon annan? Eller att dina barn tar avstånd? Du förlorar allt du äger? Ditt rykte förstört för all framtid? Vänner som förloras? Tiden som förloras av ditt liv som du inte kan få tillbaka hur du än gör? Hur ersätter man det? Det enda som kommer i närheten, är ersättningsnivåerna usa har. Sverige har ingenting i närheten så skulle det drabba en själv så hade man ju blivit mordisk ifall man inte var det tidigare. Och vi vet ju allihopa hur bra sverige är på att (INTE) ta något jävla ansvar för saker man ställer till med.
'

Hur ersätter samhället den stadiga damen som gått förlorad - eller om kvinna den rike sambon

Det hjälpte alltså inte att han var polis o därmed rimligt juste o oskyldig
Citera
2026-08-03, 18:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
'

Hur ersätter samhället den stadiga damen som gått förlorad - eller om kvinna den rike sambon

Det hjälpte alltså inte att han var polis o därmed rimligt juste o oskyldig
Va? Frågar du eller påstår du?
Citera
2026-08-03, 18:58
Medlem
Citat:
I sverige hade han väl fått runt 20-60.000kr bara.

Vi har ett schablonbelopp för kränkningsersättningen baserat på tid.
För 18månader i Sverige blir det 510 000kr i kränkningsersättning.
Sedan tillkommer skadestånd för förlorad inkomst och all annan ekonomisk skada.
Citera
2026-08-03, 18:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Ja men du överdriver, med över femton-tjugo gångers marginal, hur lite en person skulle få i Sverige.

Hur som helst väldigt utanför ämnet nu så lämnar här. Och det finns inga "måsten", staten hade inte behövt ge honom någonting(vem ska tvinga dem?).
Staten hade inte behövt ge något för att felaktigt låsa in honom på 18 månader? Är du blåst eller? Hade det hänt mig och jag inte fått en rejäl ersättning med tillhörande offentlig ursäkt så hade huvuden rullat, kan jag säga, och då är det en underdrift.
Citera
2026-08-03, 18:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Vi har ett schablonbelopp för kränkningsersättningen baserat på tid.
För 18månader i Sverige blir det 510 000kr i kränkningsersättning.
Sedan tillkommer skadestånd för förlorad inkomst och all annan ekonomisk skada.
Ett skämt, precis som jag sa. Vissa grejor går inte att ersätta. Att dessutom komma med kaffepengar och tro att allt blir bra igen....staten lever farligt.
Citera
2026-08-03, 19:03
Medlem
Citat:
Staten hade inte behövt ge något för att felaktigt låsa in honom på 18 månader? Är du blåst eller? Hade det hänt mig och jag inte fått en rejäl ersättning med tillhörande offentlig ursäkt så hade huvuden rullat, kan jag säga, och då är det en underdrift.

Du hade ju kunnat försöka men staten i Sverige har mer eller mindre våldsmonopol, och även om du plockat ett par tjänstemän(som egentligen bara är budbärare som försöker förtjäna sitt levebröd) så hade dessa med enkelhet kunnat ersättas.

Jag tycker också att det är rimligt med, relativt, hög ersättning vid häktning och liknande men det betyder givetvis inte att jag är i en position att ställa krav på det. Får helt enkelt hoppas på solidariska lagstiftare. Sedan tycker jag inte att det är rimligt tvärtom heller som i USA där rånare kan stämma folk som inte skottat garageuppfarten och liknande när de halkar.

Du får skilja på vad du tycker och hur det faktiskt ser ut, visst om lagar och liknande var helt uppåt väggarna skulle det ju leda till revolt där folket reser sig men på det hela taget drabbar saker likt dessa alldeles för få för att det i praktiken ska vara aktuellt.
Citera
2026-08-03, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Tjena Flashback,

​Har ni läst om den här helt absurda rättsskandalen från Kanada som nyss har rullat upp i media? Det är alltså en kille som heter Brandon Klayme som har suttit av 18 månader i fängelse för grova pedofilbrott (child luring och barnporr), helt utan att ha någonting med saken att göra.

​Varför? För att polisen inte lyckades läsa av ett användarnamn korrekt.

​Hela utredningen började hos polisen i USA som spårade en förövare på appen Kik. Användarnamnet som den riktiga förövaren använde var "fus__ro_dah" (med två understreck, en Skyrim-referens). Men när polisen skulle begära ut uppgifter lyckades en utredare skriva fel och sökte istället på "fus_ro_dah" (med endast ett understreck).

​Det kontot råkade olyckligtvis tillhöra Brandon Klayme i Nova Scotia.

​Polisen stormade hans hem, beslagtog alla hans enheter och hittade, föga förvånande, absolut ingenting på hans datorer eller mobiler som kopplade honom till brottet. Trots total brist på teknisk bevisning lyckades domstolen ändå döma honom. Han fick 18 månaders fängelse och hann sitta av hela straffet, samt påbörja sin skyddstillsyn, innan hans advokater slutligen lyckades upptäcka polisens monumentala slarvfel. Hovrätten har nu friat honom helt och slår fast att han är helt oskyldig. Den riktiga förövaren tros befinna sig i Kalifornien.

​Hur kan detta överhuvudtaget få ske i en modern rättsstat?

​Hur kan varken polis, åklagare eller försvarare under en hel rättsprocess ens bemöda sig att dubbelkolla tecknen i det användarnamn som hela åtalet faktiskt vilar på? ​Hur kan man bli dömd till fängelse för digitala brott när polisen har beslagtagit hårdvara och konstaterat att det inte finns ett spår av konversationerna eller bilderna på enheterna? Domstolarna verkar ha skrämmande låg digital kompetens.

​Vad tror ni, hur mycket skadestånd kan han kräva för att ha blivit stämplad som det värsta som finns och inlåst i ett och ett halvt år på grund av ett missat understreck?

​Diskutera!

Det är en fruktansvärd kräkning att bli oskyldigt fängslad.
I Sverige har vi ett schablonbelopp för kränkningen. Den delen hade landat på 510 000kr i Sverige.
Sedan har man rätt till ersättning för ekonomisk skada, t.ex. förlorad inkomst.

I Kanada görs det en individuell bedömning av varje fall. Det finns exempel på folk som suttit längre och fått bara runt 50 000kanadesniska dollar i skadestånd. Sedan finns det ett fall där en kille bara satt två månader men fick över miljonen för att anklagelserna var så hemska och det förstörde hela hans sociala liv.

Det här handlar om grova sexbrott mot barn. Så det kommer ju bedömas som att han orättfärdigt fått utstå en enorm kränkning och att det förstört hans rykte och sociala liv.
skulle gissa på att det kanske landar på 3-5miljoner kanadensiska dollar.
Citera
2026-08-03, 19:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Du hade ju kunnat försöka men staten i Sverige har mer eller mindre våldsmonopol, och även om du plockat ett par tjänstemän(som egentligen bara är budbärare som försöker förtjäna sitt levebröd) så hade dessa med enkelhet kunnat ersättas.

Jag tycker också att det är rimligt med, relativt, hög ersättning vid häktning och liknande men det betyder givetvis inte att jag är i en position att ställa krav på det. Får helt enkelt hoppas på solidariska lagstiftare.

Du får skilja på vad du tycker och hur det faktiskt ser ut, visst om lagar och liknande var helt uppåt väggarna skulle det ju leda till revolt där folket reser sig men på det hela taget drabbar saker likt dessa alldeles för få för att det i praktiken ska vara aktuellt.
det ÄR helt uppåt väggarna. Det hjärndöda mobilscrollande folkt bryr sig i vanlig ordning inte ett skit så länge de själva inte drabbas.

Som sagt, huvuden hade rullat.

Du kan hoppas så mycket du vill, det kommer ALDRIG att hända.
Citera
2026-08-03, 19:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
hade det varit jag så hade jag aldrig nöjt mig med det. Inte på långa vägar.

Inte jag heller men jag gissade på vad summan skulle bli om det skett här i sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Pengar lär han få, men han lär aldrig få sitt liv tillbaka. Fulmedia lär ha hängt ut honom som pedofil med namn och bild när han bara var misstänkt och kommer inte att lägga nån energi på att rätta till felet, han kan ha hamnat i ett specifikt register de har över pedofiler och sexförbrytare, dessutom kommer det alltid finnas dokumentation på att han suttit inne, och då blir det väldigt svårt att få arbete.

Jag vet inte hur öppet systemet är i kanada men problem lär det bli för killen men som sagt, han lär säkert få minst 50 miljoner för det och behöver inte tänka på jobb igen.
Citera
2026-08-03, 19:14
Medlem
Citat:
Ett skämt, precis som jag sa. Vissa grejor går inte att ersätta. Att dessutom komma med kaffepengar och tro att allt blir bra igen....staten lever farligt.

På vilket sätt tror du att staten lever farligt?
Detta har gällt i många decennier och innan det hade man inte rätt till ersättning alls.
Mig veterligen har ingen oskyldigt drabbat gjort något alls för att hämnas. Det drabbar också väldigt få människor.
Det utgör absolut ingen fara för staten.

Men jag håller med om att ersättningarna är ett skämt, det borde vara minst 10ggr så mycket som basbelopp, sedan skulle det ökas på om anklagelserna är av sådan karaktär att det är extra kränkande.
T.ex. om man blivit anklagad och frihetsberövad för sexbrott mot barn och sedan blir friad bör ersättningen vara mycket högre än om man suttit frihetsberövad för en misshandel.

Det skall ju dock påpekas att även våra löjligt låga belopp får extrem kritik när "fel" person får ersättning.
Så kräver man att ersättningarna skall vara höga måste man vara beredd på att svälja att dessa ersättningar till viss del kommer hamna hos folk som du absolut inte skulle vilja ge en enda krona.
Allting har en baksida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in