2026-08-03, 15:21
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Tjena Flashback,

​Har ni läst om den här helt absurda rättsskandalen från Kanada som nyss har rullat upp i media? Det är alltså en kille som heter Brandon Klayme som har suttit av 18 månader i fängelse för grova pedofilbrott (child luring och barnporr), helt utan att ha någonting med saken att göra.

​Varför? För att polisen inte lyckades läsa av ett användarnamn korrekt.

​Hela utredningen började hos polisen i USA som spårade en förövare på appen Kik. Användarnamnet som den riktiga förövaren använde var "fus__ro_dah" (med två understreck, en Skyrim-referens). Men när polisen skulle begära ut uppgifter lyckades en utredare skriva fel och sökte istället på "fus_ro_dah" (med endast ett understreck).

​Det kontot råkade olyckligtvis tillhöra Brandon Klayme i Nova Scotia.

​Polisen stormade hans hem, beslagtog alla hans enheter och hittade, föga förvånande, absolut ingenting på hans datorer eller mobiler som kopplade honom till brottet. Trots total brist på teknisk bevisning lyckades domstolen ändå döma honom. Han fick 18 månaders fängelse och hann sitta av hela straffet, samt påbörja sin skyddstillsyn, innan hans advokater slutligen lyckades upptäcka polisens monumentala slarvfel. Hovrätten har nu friat honom helt och slår fast att han är helt oskyldig. Den riktiga förövaren tros befinna sig i Kalifornien.

​Hur kan detta överhuvudtaget få ske i en modern rättsstat?

​Hur kan varken polis, åklagare eller försvarare under en hel rättsprocess ens bemöda sig att dubbelkolla tecknen i det användarnamn som hela åtalet faktiskt vilar på? ​Hur kan man bli dömd till fängelse för digitala brott när polisen har beslagtagit hårdvara och konstaterat att det inte finns ett spår av konversationerna eller bilderna på enheterna? Domstolarna verkar ha skrämmande låg digital kompetens.

​Vad tror ni, hur mycket skadestånd kan han kräva för att ha blivit stämplad som det värsta som finns och inlåst i ett och ett halvt år på grund av ett missat understreck?

​Diskutera!
Citera
2026-08-03, 15:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jobbig tid men han kommer garanterat att få bra betalt för tiden i fängelset och för allt skit det åsamkat honom.
Jag tror inte 50 miljoner kronor kommer räcka i skadestånd utan det kommer bli mer.

Hoppas att de nu satt fast rätt person nu också.
Citera
2026-08-03, 15:39
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Vet inte hur det är i Kanada, men i USA kan man inte räkna med att få ersättning om man suttit inlåst och blivit friad i efterhand. Såg en dokumentär om en man som satt 40 år i fängelse i USA och han var oskyldig. Han fick inte en spänn i ersättning.

Förhoppningsvis är Kanada mer av en rättsstat än USA dock.

Jag hade krävt en miljard.
Citera
2026-08-03, 16:05
Medlem
Hur kunde Polisen koppla användarnamnet till mannens riktiga identitet? Enligt vad jag har läst, så har appen fått kritik på grund av anonymiteten i tjänsten. Även om detta har ändrats på senare tid, så hävdar mannen i sin överklagan att han inte har använt sig av Kik sedan han var 16 år (2012). Det var 6 år innan 12-åringen fick meddelanden av sexuell natur från kontot med dubbla understreck.
Citera
2026-08-03, 16:20
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Vi får ju hoppas han får rejäl ersättning för allt, och varenda övertramp som hänt i fängelset?
Fatta hur trasigt man måste må efter en sådan händelse, och då han satt för dessa typer brott är det ju inte uppskattat bland de andra så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jobbig tid men han kommer garanterat att få bra betalt för tiden i fängelset och för allt skit det åsamkat honom.
Jag tror inte 50 miljoner kronor kommer räcka i skadestånd utan det kommer bli mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Vet inte hur det är i Kanada, men i USA kan man inte räkna med att få ersättning om man suttit inlåst och blivit friad i efterhand. Såg en dokumentär om en man som satt 40 år i fängelse i USA och han var oskyldig. Han fick inte en spänn i ersättning.

Förhoppningsvis är Kanada mer av en rättsstat än USA dock.

Jag hade krävt en miljard.
Citera
2026-08-03, 16:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Ingen rök utan eld..
Citera
2026-08-03, 16:32
Avstängd
Citat:

I sverige hade han väl fått runt 20-60.000kr bara.
Citera
2026-08-03, 16:38
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet

Och under tiden får han mat, värme, varma duschar, tvättade kläder, besök av anhöriga osv., menar du att det ska göras mer?
Citera
2026-08-03, 16:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2
Och under tiden får han mat, värme, varma duschar, tvättade kläder, besök av anhöriga osv., menar du att det ska göras mer?
Återigen visar du exakt hur hjärndöd du är. Gå och stör någon annan.
Citera
2026-08-03, 17:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jag tror iallafall att du räknar in den missade inkomsten och sen lite extra för sveda och värk, så kanske max två miljoner skulle det sluta på.
Citera
2026-08-03, 17:42
Medlem
Citat:

Vet inte Kaj Linna fick ju en bra slant.
Citera
2026-08-03, 17:45
Avstängd
Citat:
Jag tror iallafall att du räknar in den missade inkomsten och sen lite extra för sveda och värk, så kanske max två miljoner skulle det sluta på.
2 miljoner är ingenting för att utsättas för en sån sak. Räcker inte på långa vägar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in