2026-08-03, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Varför är det vidrigt? Anser du det vidrigt logiskt sett eller känslomässigt sett?

Det är extremt sannolikt att de båda kaptenerna brytit mot minst en sjövägsregel var. De har åtminstone en liten delmav skulden var. Rent juridiskt

Jag var otydlig, i detta fallet menade jag innan man har en klar bild från utredningen och att skuldfrågan är utredd.
Citera
2026-08-03, 17:19
Medlem
snigel1s avatar
” I en trång farled får fartyg med en längd under 20 meter inte hindra större fartygs fria passage.
En farled är "trång" om ett fartyg inte enkelt kan väja i den utifrån fartygets storlek. Detta innebär i praktiken att många av de farleder som går inomskärs är "trånga" för större färjor och lastfartyg.”

forarintyg.se/Vajningsregler/Fartyg

Helt omdömeslöst av snipaföraren.
Citera
2026-08-03, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Åker du framför tåget bara för att det är större? Är det lokförarens ansvar att hinna bromsa i tid?

Nu har jag inte legat och kört bil framför ett lok... Men även lokförare anpassar farten i tätbebyggelse där det kan finnas oförutsägbara situationer.
Citera
2026-08-03, 17:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spector-583
Men tycker du att det är klokt att ligga i farleden när det finns utrymme för snipan att hålla sig en bit därifrån, bra väderförhållanden, tja då borde han ju haft bättre koll runt sig.
Nej jag tycker det var enormt oklokt att placera sin lilla plastbåt framför en 5000-tonnare som kommer stävande rakt bakifrån i dubbla hastigheten, utan att den vare sig signalerar eller tydligt justerar kursen. Där skulle jag absolut inte vilja befinna mig.
Citera
2026-08-03, 17:22
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
När du skriver "följa en farled", betyder det att ligga utanför den eller köra mitt i den?

Olyckan verkar ju ha skett ungefär 100 meter öster om den streckade linjen på sjökortet.
Citera
2026-08-03, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Absolut om du ligger bakom mig med bilen och kör på mig så lägger jag allt ansvar på dig. Vet du inte det så borde ditt körkort dras in.

Testa du kör för sakta i yttre filen på autobahn , givetvis är det i ditt exempel mitt fel här är fler variabler , men kanske du inte har förstått
Citera
2026-08-03, 17:25
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Experterna säger att den fysiska kraften kan uppstå. Du säger att det är omöjligt. Vänligen länka till dina så kallade fakta. Trollar du?
Vilken expert talar du om?
Det enda som nämnts i tråden är banking effect och det är en sidledes rörelse, inget sug ner i djupet.

Vad heter denna effekt som suger ner snipor?
Inget alls för den finns inte...

Det står fortfarande i artiklarna att snipan misstänks ha sugits ner, trött man blir.
Citera
2026-08-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tack. Det är precis det jag menar. Hur dålig uppsikt man än hade på snipan så finns det mig veterligen ingenting som ger Misje Verdes kapten rätt att segla på henne bakifrån. Det är helt enkelt alldeles för dåligt av någon med kaptensbrev att ha så bristfällig koll på vad som händer framför fartyget som seglas under hans befäl.
Visst har snipans befälhavare uppenbarligen brustit i uppmärksamhet bakåt, man kan ha åsikter om det, men det får anses kunna ställas betydligt högre krav på en yrkesverksam sjökapten med 20 års erfarenhet än en fritidsskeppare på semester.

Om man då antar att snipan låg hyfsat styrbord i leden, körde in emot en horisont i skymning (med hyfsad sikt), med en mörk himmel akteröver och ett kapell uppe (med siktrutor eller ej) så kan man förstå.

Stora fartyg är dessutom väldigt tysta när man är rakt för om dem. Deras förliga lanterna sitter 10-12 meter upp och "försvinner" nog ur sikt från kapellets ruta när det är 200 m kvar (1-2 minuter). Misje hade ingen särskild däcksbelysning heller. Kanske hade skepparen på snipan sett båten långt tidigare men förutsatt att han låg väl styrbord, slappnat av och glömt bort den?

Vad vi får titta efter i utredningen är:
- Snipans position i leden
- Radarekot på fartyget (inspelad på svarta lådan)
- Rollerna mellan kapten & lots och kaptenens faktiska sysselsättning
- Om det fanns en separat utkik
- Åtgärder för dålig sikt
- Om någon hade rört radarn (justerat inställningar, zoomat etc.) aktivt.

En bild på Misje Verde med lanterneföring här:
https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:7669388/shipname:MISJE%20VERDE#5319130
Citera
2026-08-03, 17:26
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetalltisverige
Testa du kör för sakta i yttre filen på autobahn , givetvis är det i ditt exempel mitt fel här är fler variabler , men kanske du inte har förstått

Det var ju en väldigt dålig liknelse med snipan. När du liknar en farled till sjöss med autobahn så vittnar det än en gång hur lite erfarenhet du har av båtar.
Citera
2026-08-03, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du menar nog radarreflektor? Men det är naturligtvis inget fel i att ha en radarreflektor på sin båt, och rekommendationen är det inget fel på. Men moderna radaranläggningar (och en del inte så moderna) fångar upp småbåtar alldeles utmärkt ändå.

Det finns två tilltag som förekommer på handelsfartyg som kan ställa till det. Det ena är inte aktuellt eftersom snipan inte hade AIS, att man diskriminerar (kopplar bort) klass-B AIS, dvs sådana som vi amatörer kan ha. Den som till äventyrs tror att AIS ger garantier att synas på bryggan bör veta att när "alla" har AIS, så filtrerar man eventuellt bort småbåtarna.

Det andra är allvarligare. Man ställer känsligheten på radarn på en sådan nivå att man slipper brus (vilket är OK) men då är det lätt hänt att man också tar bort relevanta ekon. Prickarna har rätt små radarreflektorer och väljer man då prickarna som "grundinställning) så man ser dem på lagom avstånd lär man inte se ekor, roddbåtar, kanoter och annat löst som kan finnas i leden. Har man ställt radarn såpass strängt kan man mycket väl tänka sig att snipan inte triggat radarlarmet.

Men i Sverige finns inte vare sig rekommendation eller krav på radarreflektor för fritidsbåtar (det finns egentligen inga krav alls...) - men det är många som har det i alla fall. Men snipan är ändå stor nog att synas på en bra radar, så att "snipan är osynlig på radar" är inte förklaringen. Nerskruvad känslighet, fel larmnivå eller dålig övervakning kan vara det.

Vi får se.

PS: Att kapellet skulle dölja båten bakom skall du inte säga något mer. Radar fungerar inte så.

Korrekt, men blåst kan skapa gäss och regnet syns också på radarn vilket gör att man ofta skruvar ner ännu mer.
Tycker det låter märkligt att snipan skulle bli påkörd och sugas ner under fartyget. Fartyget ser tomt ut men det skjuter ändå en stor mängd vatten framför sig vilket skapar en liten våg framför bulben. Snipan skulle kanske kunna välta men annars skjutas bort från båten först. Var själv med om en liknande händelse för massa år sedan. Den lilla båten körde in i bulben och låg sedan och slog mot skrovsidan tills vi passerat helt. Ingen kapsejsning eller nedsugning under båten. Men det finns såklart säkert omständigheter som rör till det i varje specifik situation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Skitsnack. Att påstå att de ansvariga på den lilla båten har brustit i omdöme och uppmärksamhet är inte samma sak som att skuldbelägga. I alla fall är det inte vad jag är ute efter att göra.

Enligt Regel 13 i sjövägsreglerna har ett upphinnande fartyg alltid absolut väjningsplikt gentemot den båt det kör ikapp, jag är fullt medveten att OM den som ligger före SER skeppet så måste det agera om det står klart att det andra fartyget inte väjer.

Dock är det utan tvekan så att det stora skeppet bär det primära ansvaret eftersom det kom bakifrån och hade väjningsplikt, samt att det har ett stort ansvar att hålla säker fart och skärpt utkik i svåra förhållanden.

Att nämna pappan vid namn, att prata om vad han gjort fel utan att ha all fakta är vad jag tycker är vidrigt.
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Det finns folk här som hävdar att om radarn sitter på kommandobryggan så kan den ha "radarskugga" på 100-180m framför fören, pga allt som är i vägen.

Tankar på det du som verkar mer erfaren av fartyg än Google

Det går att förklara enkelt: Tänk dig att du står på styrhyttens tak, där radarn är monterad. Du har en strålkastare av enorma mått, som lyser kilometervis. Du lyser framåt (eller vart som helst), och då ser du allt som ljuskäglan träffar. Det du INTE ser är det som finns i skuggan bakom fören eller det som finns i skuggan från grävskopans arm eller från förmasten.

Att jämföra med ljus fungerar därför att radarvågorna är så högfrekventa att de uppträder ungefär som ljus - de rundar inga kanter eller går igenom solida föremål.

Litet populärförenklat, sådär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in