2026-08-03, 00:27
Medlem
Sitter och läser detta som nybliven enmansföretagare (startade i jan) och det är lite skrämmande. Förstår poängen med att staten vill ha sin del, men när man läser om 3:12, arbetsgivaravgifter på egen lön, utdelningsbeskattning... känns det som att systemet aktivt straffar dig för att vilja bygga upp något eget.

Jag har kollat på att anställa min fru halvtid för admin/ekonomi – är det fortfarande en rimlig väg eller har de stängt den luckan också? Läste att det krävs "verkligt arbete" nu men gränsen verkar grå.

Tacksam för alla som delar erfarenheter här – det är guld värt för oss som precis startat.
Citera
2026-08-03, 09:41
Medlem
Pansarbalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
• Irland: 12,5 % bolagsskatt och ett av världens bästa klimat för tech och tillväxt.
Ett skithål fram tills precis nyss vars strategi är att få vinsterna företag gör i produktiva länder att skicka dem till Irland. Det är så illa att man sätter ett asterisk vid deras BNP/capita. Modellen fungerar helt enkelt inte om alla gör den, utan är parasitär och bygger på att slussa pengar till Irland snarare än skapa värde där.

När fan har du köpt något annat än skitkött som på allvar är från Irland? Kanske en ulltröja. Landet har ingen riktig industri.

Citat:
• Schweiz: Låga skatter, extremt stabilt och rankas ständigt som ett av världens mest innovativa länder.
Ah, Schweiz. Ett land vars hela grej bygger på att de är helt omslutna av EU och NATO och därför ska ha alla fördelar utan att betala. Förhoppningsvis är det slut med silkesvantarna när EU-dealsen ska omförhandlas. Är dessutom granne med Europas största ekonomier.

Lyckas trots dessa optimala förhållanden nätt och jämnt slå Sverige i innovation. Har dessutom arvs- och förmögenhetsskatt, vilket jag lärt mig av svensk höger är kommunism.

Citat:
• Estland: 0 % skatt på återinvesterad vinst – där pratar vi om att uppmuntra entreprenörskap på riktigt.
Östeuropeiskt gammalt kommunistland. Bättre än Bulgarien och är på väg att bli ett riktigt land. Så det är positivt! 22% bolagsskatt, 24% moms, 33% arbetsgivaravgift. Men ja, man har en väldigt gynnsam skattepolitik generellt, och tro fan det, landet har inget annat att erbjuda och måste få in pengar på något sätt.

Now do Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Österrike, Italien, Frankrike, Kanada, Storbritannien, Australien och en drös andra länder som faktiskt gör saker.
Citera
2026-08-03, 10:00
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Varför skulle jag vara avundsjuk på dig? När du var på jobbet och slet så låg jag på stranden med en bok och njöt av solen och de varma vindarna. Kände mig väldigt nöjd med situationen och den kostade mig inte många kronor.
Mina stora inkomster gjorde att jag och familjen BODDE i villa vid Ribersborgsstranden i Malmö i 10 år.

Mitt jobb är ca 300% roligare än att ligga på en sandstrand. Otroligt men sant.

Som sagt. Avundsjuk fattiglapp.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-03 kl. 10:20.
Citera
2026-08-03, 11:02
Medlem
pepsi haxs avatar
Samtidigt så köper snubben i turkkiosken med 0 kunder om året en ny bmw för en mille, 0 i skatt osv.

De goda Sverige.
Citera
2026-08-03, 11:13
Medlem
Ta ut en optimerad lön.
Ta maximal skattemässigt gynnsam utdelning.
Låt resten arbeta vidare i bolaget.
Investera bolagets överskottskapital.
Bygg upp ett stort sparat utdelningsutrymme för framtiden.
Citera
2026-08-03, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtrettionio
Sitter och läser detta som nybliven enmansföretagare (startade i jan) och det är lite skrämmande. Förstår poängen med att staten vill ha sin del, men när man läser om 3:12, arbetsgivaravgifter på egen lön, utdelningsbeskattning... känns det som att systemet aktivt straffar dig för att vilja bygga upp något eget.

Jag har kollat på att anställa min fru halvtid för admin/ekonomi – är det fortfarande en rimlig väg eller har de stängt den luckan också? Läste att det krävs "verkligt arbete" nu men gränsen verkar grå.

Tacksam för alla som delar erfarenheter här – det är guld värt för oss som precis startat.

Du kan anställa närstående men inte ge dom vilken lön du vill ... det måste vara en marknadsmässig/skälig lön för din frus arbetsbeskrivning inom företaget. Skulle lönen som utbetalas till henne förefalla hög i Skatteverkets ögon så kan dom misstänka att det rör sig om förtäckt lön som egentligen går till dig.
Citera
2026-08-03, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Ta ut en optimerad lön.
Ta maximal skattemässigt gynnsam utdelning.
Låt resten arbeta vidare i bolaget.
Investera bolagets överskottskapital.
Bygg upp ett stort sparat utdelningsutrymme för framtiden.

Åh fan alltså jag glömmer hela tiden att vi lever för evigt
Citera
2026-08-03, 13:21
Medlem
Ja det är fan värdelös. I samma sits. Massa pengar som inte kan användas.

Äg det via holdingbolag.
Lev på 55k i månaden och max aktieutdelning.
Peta in pengarna i aktiefonder.
Sen när du säljer det låter du pengarna ligga i holdingbolaget i 4 år och tar ut allt med 20% beskattning. Men det har du säkert koll på.
Citera
2026-08-03, 14:06
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Nä.
TS pratar om Sverige, sedan jämför han med USA, varför?
Blir en konstig jämförelse, har inte någon relevans för honom och hans företag som befinner sig i Sverige överhuvudtaget.

Låter mer som avundsjuka mot att USAs regler är bättre, för honom då, märkligt sätt sätt se omvärlden på.

Med den logiken, eller snarare brist på logik, kan kan isåfall jämföra med något land där förhållandena är sämre än de svenska med, om det finns.
Det är ju för fan naturligt att om något är dåligt så lyfter man fram länder som har bättre system. Var det för svårt för dig att förstå?
Citera
2026-08-03, 16:24
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Du kan anställa närstående men inte ge dom vilken lön du vill ... det måste vara en marknadsmässig/skälig lön för din frus arbetsbeskrivning inom företaget. Skulle lönen som utbetalas till henne förefalla hög i Skatteverkets ögon så kan dom misstänka att det rör sig om förtäckt lön som egentligen går till dig.

För många år sedan arbetade jag hos ett mindre aktiebolag med två ägare.

Frun till en av ägarna dök upp någon gång i veckan. Under några timmar satt hon bara och pratade och drack kaffe. Såg henne aldrig utföra något arbete.

Jag var ung och okunnig så jag tyckte att det hela verkade konstigt.

Men senare förstod jag att det troligen var en skatteteknisk fördel om även hon ”arbetade” i företaget.

Vet inte vilka skatteregler som gäller idag.
Citera
2026-08-03, 17:16
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUnderbarDag
Ja det är fan värdelös. I samma sits. Massa pengar som inte kan användas.

Äg det via holdingbolag.
Lev på 55k i månaden och max aktieutdelning.
Peta in pengarna i aktiefonder.
Sen när du säljer det låter du pengarna ligga i holdingbolaget i 4 år och tar ut allt med 20% beskattning. Men det har du säkert koll på.

Ja holding bolag ej helt fel fördelen är egentligen den att:
• Holding AB äger ditt rörelse-AB.
• Rörelse-AB:t delar ut överskott efter bolagsskatt till holding.
• Holding placerar pengarna i KF/fonder.
• Om rörelse-AB:t får problem ligger kapitalet normalt inte där utan i holding.
Det är hela grejen: flytta upp överskott från den riskfyllda driften till ett säkrare bolag.

Men mitt fall har inga skulder överhuvudtaget i mitt nuvarande bolag har mitt kapital på KF , men kan naturligtvis va klokt ändå starta holding flytta över kapitalet…

Sen vill jag nämna gällande USA , The American Dream" som är en en mentalitet.

USA bygger på idén att din bakgrund inte ska avgöra din framtid. Medan den svenska modellen (och Jantelagen) betonar jämlikhet och att "ingen ska lämnas efter", betonar den amerikanska modellen individens prestation.
• Om du arbetar hårdare än alla andra i USA finns det i teorin inget tak för hur rik eller framgångsrik du kan bli.
Citera
2026-08-03, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Det är ju för fan naturligt att om något är dåligt så lyfter man fram länder som har bättre system. Var det för svårt för dig att förstå?
Men din dumme fan...

Det beror på hur man väger in saker och ting.
TS ser glaset som halvtomt i stället för halvfullt, han är pessimist och vill ha allt serverat av staten.
När han misslyckats med sitt företag så är det statens fel, självklart.

Varför lyfter han inte fram något land som har sämre förutsättningar än Sverige och jämför sig med då?

Då skulle han ju kunna känna sig nöjd med livet istället.

Är det SÅ svårt för DIG att förstå!
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-03 kl. 17:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in