2026-08-02, 17:45
Moderator
HelgeBuks avatar
Man får anpassa sin målbild efter omständigheterna. Staten trollar man inte bort, och så länge den finns så finns skatterna som den kommer pressa dig på.

Som principiellt mot skatt ser jag det som viktigt att hitta en balans där jag lever "bra", inte i lyx och överflöd i onödan, och samtidigt betalar så lite skatt som möjligt. Finns ingen anledning att försöka växa ett företag och tjäna mer pengar, anställa folk osv, staten tar i slutändan det mesta av den ökade vinsten.

Vill man tjäna riktigt mycket pengar så är det bara att acceptera att man får böja sig fram och tänka på nåt trevligt medan statsapparaten för in sin taggiga lem till roten.

Som konsult inom nåt vettigt kan man med lite kontakter (det tar några år i yrket att komma dit) ordna ett deltidskontrakt som gör att man jobbar 1-2 dagar i veckan och kan ta ut en lön att leva på, och bolaget gör ingen vinst. Det ser jag som nästintill optimalt. Nu gör inte jag det, men under en period jobbade jag ungefär så och det var toppen.
Citera
2026-08-02, 18:09
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Så du är helt enkelt girig och även om du satt med flera miljarder skulle du varken vara lyckligare än idag eller jobb mindre? Om det är så kan vi ju lika gärna lägga 95 procent skatt på dig, för det kommer inte påverka ditt välmående.
Sagt av en avundsjuk fattiglapp.

Man kan inte driva ett land med avundsjuka. Googla Sovjet.
Citera
2026-08-02, 19:09
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Du blandar ihop två saker:
att Sverige har fungerande institutioner och att skatten därför måste vara så hög just när småföretagaren lyckas.

Jag har aldrig sagt att jag ska betala noll skatt. Jag säger att det är orimligt att först betala bolagsskatt och sedan mötas av kraftig ytterligare skatt när vinsten ska bli privata pengar. 3:12 är bättre 2026, men det är inte någon magisk fribiljett till miljonutdelningar för ett vanligt litet bolag. Grundbeloppet är cirka 322 000 kr. Resten kräver sparat utrymme eller stora löner i bolaget.

Och ja, moms betalas formellt av kunden. Men i en konkurrensutsatt B2C-marknad kan jag inte bara höja slutpriset hur som helst. Om kunden bara accepterar 1 000 kr inklusive moms får bolaget 800 kr före moms — inte 1 000 kr. Momsen påverkar alltså pris, efterfrågan och marginal även om den redovisningstekniskt är en genomgångspost.

Sedan: varför kan Bulgarien ha 10 % bolagsskatt och 5 % utdelningsskatt, alltså runt 14,5 % total skatt på utdelad bolagsvinst, samtidigt som Sverige behöver göra privat uttag så dyrt? Bulgarien har även 20 % moms, inte 25 %. Det visar att det finns andra modeller än att lägga ett extremt tungt uttagsskattetryck på den som byggt ett lönsamt litet bolag. PwC om bulgarisk utdelningsskatt
USA är dessutom ett ännu tydligare exempel på att det går att ha en enorm, innovativ ekonomi med lägre skatter i många delstater, ingen federal moms och betydligt större möjligheter att behålla och återinvestera kapital. Visst får man då själv betala mer för försäkringar och trygghet — men det är just poängen: företagaren ska få behålla mer och kunna välja själv.

Att säga att “staten skapade hela min vinst” är också ganska magstarkt. Staten bygger vägar och rättsstat, absolut. Men staten tog inte kundmötet, byggde erbjudandet, tog risken, jobbade kvällarna eller står med skulderna om affären kraschar. Jag är beredd att betala för samhällsfunktionerna — jag vill bara inte att framgång i ett litet bolag ska behandlas som något som måste bromsas och straffas.

Momsen sänker din marginal på priskänsliga marknader, det är ren marknaddynamik. Men det gör den inte till en vinstskatt. Bulgarien har en kollapsad offentlig sektor, utbredd korruption, enorma klassklyftor och en välfärd som tvingar medborgare till privata lösningar de sällan har råd med. Låga skatter har ett pris som betalas av samhällets svagaste.

USA-modellen bygger på exakt samma sak. Hög tillväxt och låga skatter för kapitalägare skapar enorma klyftor, medicinsk konkurs för vanliga arbetare och en urholkad medelklass. Det är precis den otrygghet som det svenska folkhemmet byggdes för att avskaffa. Att "välja själv" fungerar utmärkt för den som drar in åtta miljoner, men slår skoningslöst mot resten av befolkningen.

Ingen påstår att staten har jobbat dina kvällar eller tagit din personliga risk. Men din risk hade varit oändligt mycket högre i ett samhälle utan fri utbildning för dina anställda, köpstark medelklass, garantisystem vid kris och social stabilitet. 3:12-reglernas lönebaserade utrymme är konstruerat för att premiera bolag som faktiskt anställer och betalar löner, inte för att vara en skattefri bankomat. Hög skatt på höga privata uttag är inte ett straff mot framgång, utan garantin för att Sverige inte förvandlas till ett klassamhälle där vinsterna privatiseras medan kostnaderna för människors trygghet vältras över på arbetarna.
Citera
2026-08-02, 19:28
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Sagt av en avundsjuk fattiglapp.
Varför skulle jag vara avundsjuk på dig? När du var på jobbet och slet så låg jag på stranden med en bok och njöt av solen och de varma vindarna. Kände mig väldigt nöjd med situationen och den kostade mig inte många kronor.
Citera
2026-08-02, 20:31
Medlem
Tar man sanningen, egenförtagare inom bygg, är enskild.

Lön motsvara samma lön som om jag vore anställd, bara det att lön via enskilda företaget blir innan skatten jag har som anställd, tjänar jag 250kr/timme som anställd är det skatt på dessa 250kr, som egen får jag dessa 250kr/timme efterskatt. detta utgör jag inte behöver jobba hela året för att få samma lön som jag vore anställd o jobba hela året.

Jag vill hänvisa det är mycket generöst via staten, man får även mobil,dator, abonnemang, virusskydd, microsoft osv betalat via sitt företag som indirekt ökar på lön genom att man slipper dessa kostnader privat.
Citera
2026-08-02, 21:13
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Momsen sänker din marginal på priskänsliga marknader, det är ren marknaddynamik. Men det gör den inte till en vinstskatt. Bulgarien har en kollapsad offentlig sektor, utbredd korruption, enorma klassklyftor och en välfärd som tvingar medborgare till privata lösningar de sällan har råd med. Låga skatter har ett pris som betalas av samhällets svagaste.

USA-modellen bygger på exakt samma sak. Hög tillväxt och låga skatter för kapitalägare skapar enorma klyftor, medicinsk konkurs för vanliga arbetare och en urholkad medelklass. Det är precis den otrygghet som det svenska folkhemmet byggdes för att avskaffa. Att "välja själv" fungerar utmärkt för den som drar in åtta miljoner, men slår skoningslöst mot resten av befolkningen.

Ingen påstår att staten har jobbat dina kvällar eller tagit din personliga risk. Men din risk hade varit oändligt mycket högre i ett samhälle utan fri utbildning för dina anställda, köpstark medelklass, garantisystem vid kris och social stabilitet. 3:12-reglernas lönebaserade utrymme är konstruerat för att premiera bolag som faktiskt anställer och betalar löner, inte för att vara en skattefri bankomat. Hög skatt på höga privata uttag är inte ett straff mot framgång, utan garantin för att Sverige inte förvandlas till ett klassamhälle där vinsterna privatiseras medan kostnaderna för människors trygghet vältras över på arbetarna.

Men ursäkta , du saknar verklighetsförankring.

Sverige har redan segregation, bostadsklyftor och ett växande utanförskap — hög skatt har inte automatiskt löst det.

Och ja, välfärd kostar. När stora grupper står utanför arbetsmarknaden under lång tid finansieras det av dem som arbetar, betalar skatt och driver företag. Det är inte hat att säga det, det är grundläggande ekonomi. Problemet är inte människor som söker ett bättre liv, utan politiker som byggt system utan att ställa tillräckliga krav på arbete, språk och egen försörjning.

Samtidigt ska företagaren som skapar jobb och tar risk beskrivas som girig när han vill behålla mer av sin egen vinst. Det är där din analys havererar. Kom igen
Citera
2026-08-02, 21:37
Medlem
cateatdogs avatar
Håller med TS. Är oxå företagare. 5 anställda. Omsatte knappt 20mkr förra året.

Använder allt jag kan privat på bolaget. Byter tjänster mot varor osv. och tar ut en ganska låg lön. Blir en slant vinstutdelning men återinvesterar det mesta.

Jag kräver inte mycket dock men man blir såklart lite bitter ibland när man lyckas öka omsättningen men visar sig i slutändan att vinsten inte ökar för det går till avgifter, skatter osv osv
Citera
2026-08-02, 21:45
Medlem
Man betalar samma sak som företagare som man gör som anställd, så det kan inte vara någon nyhet?

Det är dock underligt att inte fler kritiserar gräns för statlig skatt.

Också underligt att folk bara tycker att staten ska betala. Vart går pengarna? Några miljarder hit och några miljarder dit.

30 miljarder till personliga assistenter per år, så att folk kan ha fyra assistenter som dygnet runt tar hand om dem, till och med åker på charterresa en månad om året.

Alla ropar på att skolan behöver "mer resurser". Mer resurser för integration, mer resurser för jämställdhet, för hbtq, för vården.

Mediestöd en miljard.
Public service 10 miljarder.
Våra riksdagsledamöter kostar cirka 500 miljoner.
Det skrotade vårdsystemet Millennium kostade region VG 3,5 miljarder och region Skåne 3,5 miljarder.
Cirka 3 miljarder gavs i lån till Northvolt. Liknande för Stegra (i form av kredit garantier med mer).
EU kostar cirka 50 miljarder, och vi får tillbaka cirka 15, men det rör sig ofta om riktade pengar (t ex till visst jordbruk, och grön omställning).
MUCF delar ut minst 200 miljoner per år. Exempelvis 40 miljoner till hbtq, 66 miljoner till trossamfund, 56 miljoner till föreningar i utsatta områden (dvs fuskande läxhjälpare).

Utlandsbiståndet lägger vi 55 miljarder på, och ingen verkar ens veta vad pengarna går till. De fem största mottagarna är Ukraina, DR Kongo, Moçambique, Etiopien och Sudan.

Och så hålls det på, i stora och små kostnader. Ofta till människor som lever bra på skattemedel. De sitter överallt i kommuner och föreningar, och alla ropar på att det behövs mer pengar. (Särskilt kvinnor)
Senast redigerad av grelin1999 2026-08-02 kl. 21:48.
Citera
2026-08-02, 22:10
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Men ursäkta , du saknar verklighetsförankring.

Sverige har redan segregation, bostadsklyftor och ett växande utanförskap — hög skatt har inte automatiskt löst det.

Och ja, välfärd kostar. När stora grupper står utanför arbetsmarknaden under lång tid finansieras det av dem som arbetar, betalar skatt och driver företag. Det är inte hat att säga det, det är grundläggande ekonomi. Problemet är inte människor som söker ett bättre liv, utan politiker som byggt system utan att ställa tillräckliga krav på arbete, språk och egen försörjning.

Samtidigt ska företagaren som skapar jobb och tar risk beskrivas som girig när han vill behålla mer av sin egen vinst. Det är där din analys havererar. Kom igen

Listan över avskaffade och sänkta skatter som gynnat kapitalägare och höginkomsttagare mest:

Arvs- och gåvoskatt (2005): Slopades helt. Undantog generationsskiften av stora förmögenheter från beskattning.

Förmögenhetsskatt (2007): Slopades helt. Frigjorde betydande kapital hos den översta procenten.

Statlig fastighetsskatt (2008): Ersattes av en kommunal avgift med ett lågt tak, vilket gav drastiska skattesänkningar för exklusiva villor.

3:12-reglerna (2006–): Lättnader som gör det möjligt för bolagsägare att ta ut vinster som kapitalinkomst (20 %) istället för högre tjänstebeskattning.

Investeringssparkonto / ISK (2012): Införde schablonskatt som gynnade stora aktieportföljer och avkastning under börsuppgångar.

Värnskatten (2020): Sänkte den högsta marginalskatten för de högsta inkomsttagarna.

Din analys missar helt den ekonomiska motorn bakom utvecklingen.

Sveriges segregation, bostadsklyftor och urholkade välfärd är det direkta resultatet av årtionden av högerpolitik och marknadsexperiment.

Det var Reinfeldt-regeringen som ställde dörren på vid gavel med "öppna era hjärtan" samtidigt som samma regering monterade ner det offentliga understödssystemet, urholkade a-kassan, skar i sjukförsäkringen och dränerade staten på intäkter genom drastiska skattesänkningar för de rikaste.

När man kombinerar stor invandring med avregleringar, utförsäljningar av allmännyttan, marknadsskolor och slopade kapital- och fastighetsskatter skapar man medvetet en underklass. Det byggde en billig arbetskraftsreserv och skapade de klyftor vi ser idag.

Att företagare ska få ta del av offentligt finansierad infrastruktur, utbildad arbetskraft och trygghet, men skrika "girighet" så fort kapital ska beskattas på samma nivå som hårt arbete, är rent hyckleri. Det är nedmontering av välfärden och den förda högerpolitiken som har havererat landet.
Citera
2026-08-02, 23:07
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Listan över avskaffade och sänkta skatter som gynnat kapitalägare och höginkomsttagare mest:

Arvs- och gåvoskatt (2005): Slopades helt. Undantog generationsskiften av stora förmögenheter från beskattning.

Förmögenhetsskatt (2007): Slopades helt. Frigjorde betydande kapital hos den översta procenten.

Statlig fastighetsskatt (2008): Ersattes av en kommunal avgift med ett lågt tak, vilket gav drastiska skattesänkningar för exklusiva villor.

3:12-reglerna (2006–): Lättnader som gör det möjligt för bolagsägare att ta ut vinster som kapitalinkomst (20 %) istället för högre tjänstebeskattning.

Investeringssparkonto / ISK (2012): Införde schablonskatt som gynnade stora aktieportföljer och avkastning under börsuppgångar.

Värnskatten (2020): Sänkte den högsta marginalskatten för de högsta inkomsttagarna.

Din analys missar helt den ekonomiska motorn bakom utvecklingen.

Sveriges segregation, bostadsklyftor och urholkade välfärd är det direkta resultatet av årtionden av högerpolitik och marknadsexperiment.

Det var Reinfeldt-regeringen som ställde dörren på vid gavel med "öppna era hjärtan" samtidigt som samma regering monterade ner det offentliga understödssystemet, urholkade a-kassan, skar i sjukförsäkringen och dränerade staten på intäkter genom drastiska skattesänkningar för de rikaste.

När man kombinerar stor invandring med avregleringar, utförsäljningar av allmännyttan, marknadsskolor och slopade kapital- och fastighetsskatter skapar man medvetet en underklass. Det byggde en billig arbetskraftsreserv och skapade de klyftor vi ser idag.

Att företagare ska få ta del av offentligt finansierad infrastruktur, utbildad arbetskraft och trygghet, men skrika "girighet" så fort kapital ska beskattas på samma nivå som hårt arbete, är rent hyckleri. Det är nedmontering av välfärden och den förda högerpolitiken som har havererat landet.

Du är bra lustig !
Du radar upp skatter som slopats men bevisar inte att det är den direkta orsaken till segregation och välfärdsproblem. Det är slogans, inte analys.

ISK används av vanliga sparare, och 3:12 är ingen gåva:
bolaget betalar först bolagsskatt och ägaren tar risken. Vinst är inte samma sak som trygg lön.
Sedan romantiserar du “infrastrukturen” och den “välutbildade arbetskraften”. Tågstrul, eftersatt vägunderhåll, kapacitetsproblem i elnätet och en skola som inte längre ligger i världstoppen är verkligheten. Vi betalar mycket men får inte alltid kvalitet därefter.Samtidigt satsar länder som Kina hårt på industri, teknik, AI och infrastruktur.

Sverige kan inte leva på gamla meriter, mer byråkrati och att beskatta dem som faktiskt skapar jobb och kapital.
Citera
2026-08-02, 23:33
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal

Sen när du har några hyreslägenheter du hyr ut och kan sälja av om 10-15år så kan du lägga bolaget i träda i några år och få en mycket lägre beskattning.
Lol. Korkade 20åringar med LHS ger de roligaste råden.
En bostadsfastighet som ägs av ett aktiebolag klassificeras skatterässigt som en näringsfastighet.
​Inkomster från hyror beskattas löpande i bolaget.
​Om bolaget säljer fastigheten beskattas vinsten med bolagsskatt (20,6 %).

Men det viktigaste: En näringsfastighet räknas skatterättsligt som en tillgång med särskilda regler, och du kan inte bara "skjuta upp" ellervandla den typen av kapitalförsäljningar till lågbeskattad utdelning via karensregler (träda) på samma sätt som vanliga onoterade aktier eller rena likvida medel/värdepapper.
Citera
2026-08-02, 23:35
Medlem
Jaa helt klart, de har ja insett sedan länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här