Citat:
Ursprungligen postat av
Konfucius2
Jag säger att det är orimligt att först betala bolagsskatt och sedan mötas av kraftig ytterligare skatt när vinsten ska bli privata pengar.
Så... Du vill att vi antingen tar bort bolagsskatt eller att vi tar bort skatt på kapitalvinster?
Citat:
Och ja, moms betalas formellt av kunden. Men i en konkurrensutsatt B2C-marknad kan jag inte bara höja slutpriset hur som helst. Om kunden bara accepterar 1 000 kr inklusive moms får bolaget 800 kr före moms — inte 1 000 kr. Momsen påverkar alltså pris, efterfrågan och marginal även om den redovisningstekniskt är en genomgångspost.
Moms är ju där ingen skillnad mot material, arbetstid eller något annat. Alltså, sådant som dina konkurrenter också har utgifter för och en del i huruvida det hela är en bra idé eller ej. Det påverkar efterfrågan; ja. Precis som att materialkostnader gör det.
Men du vill alltså ta bort bolagsskatten ELLER skatt på kapitalvinster och dessutom ta bort momsen.
Jag antar att ditt företag inte sysslar med nationalekonomi.
Citat:
Blablabla... Bulgarien... blablabla
Det här är ändå roligt. Du ska komma med något exempel på hur dum svenska staten är. Vad tar du, något riktigt land? Kanske Tyskland, Nederländerna, Norge, Danmark eller Kanada?
Nej, du tar något bananland till gammal öststat med skyhög korruption vars största export till Sverige är ficktjuvar.
Skatten må vara låg, men det är ett kasst fungerande bananland med kass byråkrati. Sverige är ett oerhört mycket bättre land för företagande.
Men kör på. Flytta. Åk till Bulgarien. Magdalena Andersson sitter och skakar av rädsla av tanken på att alla småföretagare ska dra till diverse skithål. Eller kanske inte.