2026-08-02, 12:53
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Funkar icke! Räkneexempel : Räkneexempel – 6 miljoner i vinst:

Bolaget gör 6 000 000 kr i vinst.
• Bolagsskatt 20,6 %: -1 236 000 kr
• Kvar i bolaget: 4 764 000 kr

Nu vill jag ha ut pengarna privat:
• Utdelning inom 3:12 (förenklingsregeln): ca 210 000 kr till 20 % skatt = 168 000 kr i handen
• Resten 4 554 000 kr beskattas som lön, ca 55 % skatt = -2 504 700 kr
• Kvar av resten: 2 049 300 kr
Totalt i handen: ca 2 217 000 kr av 6 000 000 kr
Staten tar: ca 3 783 000 kr – alltså 63 % av vinsten.

Jag skapade värdet. Jag tog risken. Staten tog 63 öre av varje krona. Förklara för mig hur det är rättvist?

Du verkar inte ha några andra anställda än dig själv i AB:t. Annars hade du väl kunnat använda huvudregeln vid beräkning av beskattningen?
Citera
2026-08-02, 13:06
Medlem
Citat:

• Utdelning inom 3:12 (förenklingsregeln): ca 210 000 kr till 20 % skatt = 168 000 kr i handen

Jag skapade värdet. Jag tog risken. Staten tog 63 öre av varje krona. Förklara för mig hur det är rättvist?

Jag säger inte emot något i ditt räkneexempel. Men i ditt egna fall, varför kan du inte abclnfa huvudregeln? Kan du inte nyttja löneutrymmet, eller har jag glömt bort detaljerna så mycket att det finns något minsta belopp? Eller äger du mindre än 4%?
Citera
2026-08-02, 13:11
Medlem
Pansarbalks avatar
Citat:
Jag säger att det är orimligt att först betala bolagsskatt och sedan mötas av kraftig ytterligare skatt när vinsten ska bli privata pengar.
Så... Du vill att vi antingen tar bort bolagsskatt eller att vi tar bort skatt på kapitalvinster?

Citat:
Och ja, moms betalas formellt av kunden. Men i en konkurrensutsatt B2C-marknad kan jag inte bara höja slutpriset hur som helst. Om kunden bara accepterar 1 000 kr inklusive moms får bolaget 800 kr före moms — inte 1 000 kr. Momsen påverkar alltså pris, efterfrågan och marginal även om den redovisningstekniskt är en genomgångspost.

Moms är ju där ingen skillnad mot material, arbetstid eller något annat. Alltså, sådant som dina konkurrenter också har utgifter för och en del i huruvida det hela är en bra idé eller ej. Det påverkar efterfrågan; ja. Precis som att materialkostnader gör det.

Men du vill alltså ta bort bolagsskatten ELLER skatt på kapitalvinster och dessutom ta bort momsen.

Jag antar att ditt företag inte sysslar med nationalekonomi.
Citat:
Blablabla... Bulgarien... blablabla
Det här är ändå roligt. Du ska komma med något exempel på hur dum svenska staten är. Vad tar du, något riktigt land? Kanske Tyskland, Nederländerna, Norge, Danmark eller Kanada?

Nej, du tar något bananland till gammal öststat med skyhög korruption vars största export till Sverige är ficktjuvar.

Skatten må vara låg, men det är ett kasst fungerande bananland med kass byråkrati. Sverige är ett oerhört mycket bättre land för företagande.

Men kör på. Flytta. Åk till Bulgarien. Magdalena Andersson sitter och skakar av rädsla av tanken på att alla småföretagare ska dra till diverse skithål. Eller kanske inte.
Citera
2026-08-02, 13:24
Medlem
Larasofts avatar
Är det ackumulerade vinster som bolaget inte delat Ut? Har du inte sparade utdelningsutrymmen? Vad bedriver du för verksamhet? Ditt räkneexempel har många oklara omständigheter.
Citera
2026-08-02, 13:40
Medlem
Karmans avatar
Håller i stort med TS och det är märkligt att man inte gör det lite förmånligare att vara företagare, i ett läge med så hög arbetslöshet. Och det är ju ändå företagarna som i princip riskerar hela sin ekonomi, som TS så riktigt påpekar.
Citera
2026-08-02, 14:41
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:

Lipet, och då är jag ändå så långt ifrån företagarfientlig som det går ungefär. Lipet när någon ligger på top tiondels promille i samhället är lip. Ryck upp dig istället och skryt om hur mycket du bidrar med.
Citera
2026-08-02, 15:44
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarbalk
Så... Du vill att vi antingen tar bort bolagsskatt eller att vi tar bort skatt på kapitalvinster?

Moms är ju där ingen skillnad mot material, arbetstid eller något annat. Alltså, sådant som dina konkurrenter också har utgifter för och en del i huruvida det hela är en bra idé eller ej. Det påverkar efterfrågan; ja. Precis som att materialkostnader gör det.

Men du vill alltså ta bort bolagsskatten ELLER skatt på kapitalvinster och dessutom ta bort momsen.

Jag antar att ditt företag inte sysslar med nationalekonomi.

Det här är ändå roligt. Du ska komma med något exempel på hur dum svenska staten är. Vad tar du, något riktigt land? Kanske Tyskland, Nederländerna, Norge, Danmark eller Kanada?

Nej, du tar något bananland till gammal öststat med skyhög korruption vars största export till Sverige är ficktjuvar.

Skatten må vara låg, men det är ett kasst fungerande bananland med kass byråkrati. Sverige är ett oerhört mycket bättre land för företagande.

Men kör på. Flytta. Åk till Bulgarien. Magdalena Andersson sitter och skakar av rädsla av tanken på att alla småföretagare ska dra till diverse skithål. Eller kanske inte.

Att kalla andra EU-länder för "skithål" är inget argument, det är bara arrogant. Det ändrar inte faktumet att svenska småföretagare är bland de hårdast beskattade i världen när vinsten ska ut.

Du vill ha exempel på fungerande länder?

• Irland: 12,5 % bolagsskatt och ett av världens bästa klimat för tech och tillväxt.
• Schweiz: Låga skatter, extremt stabilt och rankas ständigt som ett av världens mest innovativa länder.
• Estland: 0 % skatt på återinvesterad vinst – där pratar vi om att uppmuntra entreprenörskap på riktigt.
Sverige är bra på att låta oss starta bolag, men sämst på att låta oss behålla resultatet av vårt arbete. Att politikerna nu tvingas justera 3:12-reglerna 2026 bevisar ju bara att jag har rätt: skattetrycket har blivit skadligt för tillväxten.

Om du tror att föraktfulla kommentarer om andra länder löser förtrycket mot svenska småföretagare så lever du i en bubbla.
Citera
2026-08-02, 16:15
Medlem
Är knappast särskilt många seriösa företagare i den här tråden. Mest en massa fabulerande. Klart man vill ha sina pengar utan att spara utdelningsutrymme i 30 år eller lägga bolaget i träda i 5 år. Vi lever inte för evigt.
Citera
2026-08-02, 16:23
Medlem
mikaelss avatar
En företagare som ser moms som en kostnad? Mmmm-key …
Kanske dags för grundkursen i FEK?

I övrigt håller jag med om att skattetrycket är för högt och skattesystemet felkonstruerat.
Citera
2026-08-02, 16:50
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Staten får inte in mycket pengar på småföretag. Det är storföretag, framförallt industrin, som ger klirr i kassan, oftast indirekt genom att det ger jobb och ökad konsumtion och så vidare. Klagomålen från småskaliga näringsidkare är lika gamla som civilisationen själv. Det är för mycket regler, för mycket byråkrati och för mycket skatt. Går säkert att göra en del men regler har för det mesta förståeliga orsaker, inte alltid men för det mesta. Byråkratin kan säkert effektiviseras med IT/AI men samtidigt är det vanskligt att lägga allt för mycket makt i de stora tech-jättarnas händer. Och så vidare. Finns många och långa orsakskedjor till varför det ser ut som det gör. Sen är det inte samma för alla småföretagare utan en del blir naturligtvis hårdare bundna därför att de till exempel håller på med farliga kemikalier etcetera. Lite tillspetsat kan man beskriva det som att samhället ger rum för att en liten andel av befolkningen ska kunna ha sin hobby som utkomst. Som sagt, det ger inga stora pengar. Start up-företag är en helt annan femma och där är Sverige faktiskt världsledande. Viktigt för att få in nya idéer och så fröna till nya storföretag.

Visst är industrin viktig, men att kalla småföretag för ”hobbies” är rätt verklighetsfrånvänt. Sverige har cirka 1,2 miljoner företag. 99,5%har färre än 250 anställda och hela 96 % har 0–9 anställda.

Storföretag sysselsätter över en miljon personer, absolut — men de små företagen är fortfarande själva ryggraden i tjänster, handel, bygg och lokala jobb. De betalar också moms, arbetsgivaravgifter, bolagsskatt och skatt på löner/utdelningar.

Och ”världsledande på startups” är en överdrift. Sverige har haft starka techframgångar, men andelen nystartade företag var 8,2 % år 2023, jämfört med 10,5 % i EU. Att några få startups lyckas fantastiskt väl betyder inte automatiskt att villkoren är bra för vanliga små AB.
Citera
2026-08-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Varför inte jämföra med USA? Om de har ett bättre system så ska det lyftas fram!
Nä.
TS pratar om Sverige, sedan jämför han med USA, varför?
Blir en konstig jämförelse, har inte någon relevans för honom och hans företag som befinner sig i Sverige överhuvudtaget.

Låter mer som avundsjuka mot att USAs regler är bättre, för honom då, märkligt sätt sätt se omvärlden på.

Med den logiken, eller snarare brist på logik, kan kan isåfall jämföra med något land där förhållandena är sämre än de svenska med, om det finns.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-02 kl. 17:55.
Citera
2026-08-02, 17:39
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hehe steget från att ha 100.000 kr på sitt bankkonto och gå till 200.000 är identiskt med att ha 1mkr och gå till 2 mkr eller 1 miljard och gå till 2 miljarder. Ribbans höjs och man slutar aldrig jobba. Jag sitter på jobbet nu...
Så du är helt enkelt girig och även om du satt med flera miljarder skulle du varken vara lyckligare än idag eller jobb mindre? Om det är så kan vi ju lika gärna lägga 95 procent skatt på dig, för det kommer inte påverka ditt välmående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in