Igår, 15:22
Medlem
Konfucius2s avatar
Jag driver ett fåmansbolag (AB) och har äntligen börjat få upp vinsten till 6-8miljoner.

Men vet ni vad? Det är fan inte ens kul längre. Ju hårdare jag jobbar och ju mer värde jag skapar, desto mer känns det som att jag blir rånad på ljusa dagen.

Vi pratar om "möjligheternas land" i USA, men i Sverige har vi skapat en fälla för entreprenörer. Först drar staten 25 % i moms. Sen ska de ha 31,42 % i arbetsgivaravgifter på lönerna. Sen kommer bolagsskatten på vinsten. Och när jag väl vill ta ut mina egna surt förvärvade pengar till mig själv? Då slår de helt värdelösa 3:12-reglerna till.

Utdelningsutrymmet är ett skämt – det räcker till kaffepengar i sammanhanget. Vill jag lyfta resten av vinsten tvingas jag ta det som lön och skatta bort över hälften i statlig inkomstskatt. Resultatet? Miljoner ligger inlåsta i bolaget. Jag kan se siffrorna på kontot, men jag kan inte använda dem privat utan att ge staten en "straffskatt" som får en att vilja spy.

Jag tar all risk, jag jobbar kvällar och helger, jag har ingen anställningstrygghet. Ändå är jag statens största mjölkkossa. Varför är det helt tyst om detta hos politikerna? I valrörelsen daltas det med bidragstagare och storföretag, men vi småföretagare som faktiskt bär upp skattebasen ignoreras totalt.

Det går inte att bli rik på hederligt arbete och företagande i det här landet. Vi blir nertryckta så fort vi sticker ut huvudet. Är det verkligen så här vi ska ha det? Är det meningen att man ska behöva flytta till USA eller Dubai så fort man lyckas?

Det krävs en total jävla förändring av 3:12 och en rejäl sänkning av skatten på företagande, men ingen politiker vågar ens lyfta frågan. Skäms de inte?
Citera
Igår, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Jag driver ett fåmansbolag (AB) och har äntligen börjat få upp vinsten till 6-8miljoner.

Men vet ni vad? Det är fan inte ens kul längre. Ju hårdare jag jobbar och ju mer värde jag skapar, desto mer känns det som att jag blir rånad på ljusa dagen.

Vi pratar om "möjligheternas land" i USA, men i Sverige har vi skapat en fälla för entreprenörer. Först drar staten 25 % i moms. Sen ska de ha 31,42 % i arbetsgivaravgifter på lönerna. Sen kommer bolagsskatten på vinsten. Och när jag väl vill ta ut mina egna surt förvärvade pengar till mig själv? Då slår de helt värdelösa 3:12-reglerna till.

Utdelningsutrymmet är ett skämt – det räcker till kaffepengar i sammanhanget. Vill jag lyfta resten av vinsten tvingas jag ta det som lön och skatta bort över hälften i statlig inkomstskatt. Resultatet? Miljoner ligger inlåsta i bolaget. Jag kan se siffrorna på kontot, men jag kan inte använda dem privat utan att ge staten en "straffskatt" som får en att vilja spy.

Jag tar all risk, jag jobbar kvällar och helger, jag har ingen anställningstrygghet. Ändå är jag statens största mjölkkossa. Varför är det helt tyst om detta hos politikerna? I valrörelsen daltas det med bidragstagare och storföretag, men vi småföretagare som faktiskt bär upp skattebasen ignoreras totalt.

Det går inte att bli rik på hederligt arbete och företagande i det här landet. Vi blir nertryckta så fort vi sticker ut huvudet. Är det verkligen så här vi ska ha det? Är det meningen att man ska behöva flytta till USA eller Dubai så fort man lyckas?

Det krävs en total jävla förändring av 3:12 och en rejäl sänkning av skatten på företagande, men ingen politiker vågar ens lyfta frågan. Skäms de inte?

Ta inte ut nån lön, ta ut aktieutdelning engång per år, sen lever du på firma kortet.
Citera
Igår, 15:28
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evy666
Ta inte ut nån lön, ta ut aktieutdelning engång per år, sen lever du på firma kortet.

Tar du inte någon lön så får du skatta ännu mer aktieutdelning så det är ju ett hårdare straff kan jag tycka.
Citera
Igår, 15:29
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:

Funkar icke! Räkneexempel : Räkneexempel – 6 miljoner i vinst:

Bolaget gör 6 000 000 kr i vinst.
• Bolagsskatt 20,6 %: -1 236 000 kr
• Kvar i bolaget: 4 764 000 kr

Nu vill jag ha ut pengarna privat:
• Utdelning inom 3:12 (förenklingsregeln): ca 210 000 kr till 20 % skatt = 168 000 kr i handen
• Resten 4 554 000 kr beskattas som lön, ca 55 % skatt = -2 504 700 kr
• Kvar av resten: 2 049 300 kr
Totalt i handen: ca 2 217 000 kr av 6 000 000 kr
Staten tar: ca 3 783 000 kr – alltså 63 % av vinsten.

Jag skapade värdet. Jag tog risken. Staten tog 63 öre av varje krona. Förklara för mig hur det är rättvist?
Citera
Igår, 15:30
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
sen lever du på firma kortet.
Då blir han fälld för skattebrott..
Citera
Igår, 15:30
Medlem
Citat:

Det är därför du kommer undan med att ta ut såå hög timpeng utan att kunderna försvinner, de har förståelse.

Att småföretag är mjölkkor, vad är alla andra då, större företag, löntagarna med skatt, moms osv.
Nää, tycker inte synd om gnällpellar som dig, höj timpengen då!

Gillar du inte läget och tycker "gräset är grönare på andra sidan", ta då en anställning istället.

Jag är själv egenföretagare, enmans iofs, klarar mog däremot finfint ekonomiskt på detta...
Senast redigerad av Cutthethroat Igår kl. 15:34.
Citera
Igår, 15:33
Medlem
Fettsugnings avatar
Jag håller med. Drev företag i några år förut och gav upp. Delvis på grund av detta. Inte värt riskerna och arbetbelastningen när över 60 procent av mina hårt ihoptjänade pengar delvis går till att finansera negrers och blattars uppehälle.
Citera
Igår, 15:35
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det är därför du kan ta ut såå hög timpeng utan att kunderna försvinner, de har förståelse.

Att småföretag är mjölkkor, vad är alla andra då, större företag, löntagarna med skatt, moms osv.
Nää, tycker inte synd om gnällpellar som dig, höj timpengen då!

Jag är själv egenföretagare, enmans iofs, klarar mog däremot finfint ekonomiskt på detta...

DU måste sätta detta i perspektiv tex i USA är logiken den omvända:
Där belönas den som skapar vinst. Om du gör 3 miljoner i vinst får du behålla lejonparten för att du har skapat jobb, tagit risk och levererat något som marknaden vill ha. Det är det som är själva motorn i deras ekonomi.

Det är därför man i Sverige ser företagare som kör gamla bilar och bor blygsamt trots att bolaget går som tåget – pengarna "sitter fast" i bolaget för att det kostar för mycket att ta ut dem. I USA ser du entreprenören i en lyxvlla och sportbil efter en sådan vinst, eftersom pengarna faktiskt hamnar på deras privata bankkonto.
Det är en brutal skillnad i livskvalitet och ekonomisk frihet för den som lyckas.
Citera
Igår, 15:36
Medlem
pn222jws avatar
Rent politiskt är moderaterna småföretagarnas parti. Du skulle kunna anställa en anhörig som "jobbar hemifrån" halvtid eller kvartstid - och egentligen inte gör något. Då kan du dra av löneomkostnader och samtidigt få ut lite av resultatet (ni delar på "lönen").
Citera
Igår, 15:40
Medlem
Citat:
DU måste sätta detta i perspektiv tex i USA är logiken den omvända:
Där belönas den som skapar vinst. Om du gör 3 miljoner i vinst får du behålla lejonparten för att du har skapat jobb, tagit risk och levererat något som marknaden vill ha. Det är det som är själva motorn i deras ekonomi.

Det är därför man i Sverige ser företagare som kör gamla bilar och bor blygsamt trots att bolaget går som tåget – pengarna "sitter fast" i bolaget för att det kostar för mycket att ta ut dem. I USA ser du entreprenören i en lyxvlla och sportbil efter en sådan vinst, eftersom pengarna faktiskt hamnar på deras privata bankkonto.
Det är en brutal skillnad i livskvalitet och ekonomisk frihet för den som lyckas.
Jo men nu bor vi i Sverige och ska inte jämföra oss med USA.

De bekanta jag känner som är egna, de både bor fint och kör dyrare bilar än de som inte kör eget, jag med.

Jag menar, om du driver Nisses lilla potatiskällare, inte fan kan du kräva att ha råd att bo på egen herrgård och köra Rolls-Royce.
Citera
Igår, 15:52
Medlem
Fantens avatar
Så flytta till USA och kör din business där då?
Citera
Igår, 16:46
Medlem
Håller med dig helt och hållet, finns ingen anledning att ta risken för du får sämre lön än en anställd. Detta trots att du sitter med hela risken och riskerar att förlora allt så får du inte en krona för det. Du straffas istället, det är enkelt att beskatta en entreprenör. Samt att inte plocka ut någon lön eller låg lön är att skjuta sig i foten, blir inte speciellt lyckat om det händer dig något eller den dagen du går i pension.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in