2026-08-03, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
🫣

För att en snipa har större radareko en pricken som idag bara är en smal pinne av HDPE-plast fylld med EPS-skum och en liten ynklig Radarreflektor i toppen.

Bara motorn på snipan ger mer radareko.

MEN det krävs ju att radarn är rätt inställd och att någon faktiskt tittade på den och enligt vad jag hört så var det just där som det brast.

Ingen hade koll på radar

Say no more.

Motorn sitter lågt och kan därför skymmas av vågor. Att snipan är större men materialet är inte det bästa för reflektion.

Var har du hört att det brast just där? Och är det tittandet i radarn eller inställningarna du syftar på?
Citera
2026-08-03, 13:52
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
När de gick ut runt 22-tiden var det lugnt. Läste någonstans att någon i räddningsteamet sa att de var modiga som gick ut för att rädda för att man vet inte när/om vädret vänder igen.
Vad jag menar är att det tar ett tag att arbeta upp 1 m våghöjd, och om det var gammal sjö utifrån så borde det ha svällt för mycket för att ligga på Katten?

Vi behöver vindriktning, och våghöjd vid olyckstillfället för att komma vidare här tror jag.
Citera
2026-08-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Tack för input. Kul med ngn med erfarenhet från detta område. Vad säger du om felkällor till radar? Frågar man google hävdar den att ett båtkapell inte kan ses på radar så det är tyg. Kan det stämma eller har dagens fraktfartyg såpass moderna radarapparater så även baksidan på ett båtkapell bör upptäckas på en radar? (Eftersom snipan låg rakt framför så bör det knappast finnas ngt annat än båtkapellet som radarn slår mot?)

Alltså tjocka regnskurar slår helt ut radarn. Nu vet jag inte hur illa vädret var under olyckan om typ 15 min innan den men verkar vara lite olika åsikter om det. Gällande vågor ska det upp 1.5 meter eller så innan det börjar påverka.

Tror absolut en modern radar uppfattar kapellet på en snipa, väldigt svårt att se att det inte skulle lämna något eko (sen att det blir svårare att få en klar träff på är en annan grej men då får man ju anstränga sig hårdare helt enkelt.) Sen kan dom gott ha stället in filtren på radar helt galet så ekot sorterade bort. Går att sortera bort allt utom en fyr om man ställer filtren på max men det är ju liksom brygg gänget plus lotsens jobb...

Dödzonen på en sån här båt är väl kanske någon hundra meter max, värre än så är det inte.
Citera
2026-08-03, 13:53
Medlem
SVT visar filmklipp på den bärgade fritidsbåten under en presenning. Det ser ut som smällen tagit på ena sidan av fören.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/har-tas-bargade-fritidsbaten-i-land-efter-olyckan-utanfor-tjorn
Citera
2026-08-03, 13:54
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekaron
Verkar som Albin skrivits ut från sjukhuset nu men sonen vårdas fortfarande. Vad jag hört innan så har han en rätt elak skada i huvudet efter kraschen förutom att både han och Albin fick massa diesel i sig.

Hoppas hoppas hoppas på det bästa för sonen. Och A*bin. Att de efter omständigheterna kan återgå till någorlunda normala liv igen, även om jag förstår att de båda kommer präglas av denna händelse.
Citera
2026-08-03, 13:55
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zovix
Ja en sådan zon finns och även närgräns för radarn. Beroende på antenn höjd och typ av radar varierar det, men på en en halv kabellängd (90m ca) bör båten varit upptäckbar. Det är tillräckligt nära för att ändå kunna tuta och varna även om man inte hinner gira själv. Dessutom bör man ha sett båten tidigare. Dessutom kan vissa radar öka svephastigheten (snurra fortare) vilket är trevligt att utnyttja där det är trångt speciellt om man kör fort (relativt)

Är det så att snipan gått på samma kurs som handelsfartyget kanske man misstog snipan för pricken och är då en indikator på att man inte utnyttjade arpa funktionen med måltracking då man genast inom någon sekund får målets kurs och fart och passageavstånd. Ibland kan det vara svårt att separera flera mål från varandra om målen ligger nära. Därför används radar overlay för att förebygga att mål misstas för något annat. T.ex båt för prick eller ö.

Vi var inne på det tidigare att den döda vinkeln/blinda zonen från bryggan får max vara två båtlängder och då skulle det kunna vara 180 meter framför stäven som snipan försvinner visuellt från bryggan.

Men sen sitter radarn högre upp på taket och kanske har en död vinkel på 90 meter då som du säger.

I sådana fall försvinner snipan utom synhåll från bryggan en minut före kollision och från radarn 30 sekunder innan kollisionen. Om de höll 6 knop och 12 knop.
Citera
2026-08-03, 13:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
SVT visar filmklipp på den bärgade fritidsbåten under en presenning. Det ser ut som smällen tagit på ena sidan av fören.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/har-tas-bargade-fritidsbaten-i-land-efter-olyckan-utanfor-tjorn
Hela skrovet ser ju ut att vara knäckt midskepps!
Citera
2026-08-03, 13:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Du måste missat chatten tidigare:

Båten ser ej fartyget för att de a) ej kollat bakåt eller b) har kapellet uppe.

Fartyget det antagligen inte snipan för att om båtkapellet uppe så reflekteras inte det på radarn, radar reflekteras bäst på plåt och inte alls på tyg

Ett båtkapell av vanligt tyg reflekterar radar mycket dåligt eller nästan inte alls.

Radiovågor passerar rakt igenom eller sprids ut istället för att studsa tillbaka till radarantennen.

Varför ett tygkapell inte synsIcke-ledande material:

Vanliga kapelltyger (som akryl eller polyester) leder inte elektricitet, vilket gör att radarpulserna inte studsar mot materialet.Saknar metallstruktur: Vågorna reflekteras enbart av båtens hårda och fasta delar, som skrov i glasfiber med interna metallstrukturer, eller mast och beslag på segelbåtar.

Genomskinligt för radar: I princip fungerar tyget som en yta radiovågorna "ser igenom", vilket innebär att kapellet inte bidrar med några mätbara ekon på radarskärmen.

Nu är det inte en tråd man skall skoja i, men det mesta av det du skriver här är helt fel. Snipans överbyggnad, skrov och metallstrukturer (räcken, ankaret på sin ställning, pulpitar, tom kapellets bågar, etc) räcker alldeles utmärkt. Tyg absorberar heller inte radarstrålar, vare sig in till båten eller tillbaka från den.

En MYCKET bättre hypotes är att radarn varit "blind" därför att något på båten blockerat radarstrålen på väg ut, till exempel armen på grävmaskinen som går på en travers över däck.

Tyvärr är det så att de två (lotsen och kaptenen) på bryggan har haft utmärkta förutsättningar (position, sikt, redskap) att observera, betydligt bättre än föraren av snipan. Att de inte sett snipan är mycket svårare att förklara än att snipan inte sett fartyget. Fartyget har MYCKET bättre möjligheter för detta, oaktat att de dessutom hade väjningsskyldighet enligt sjövägsreglerna för allt som kom från styrbord eller som de körde ifatt.
Citera
2026-08-03, 13:58
Medlem
Fascinerande att alla helt plötsligt är experter på sjöfart och vet vad som hänt långt innan utredningar osv! Så jävla vidriga saker som ni skriver om en familj som varit med om så oerhörda förluster. Mitt hjärta är fullt av tankar på familjen, både stackars mamman och dottern som dog en så fruktansvärd död och pappan och sonen vars liv är förändrade för alltid. En helt vanlig familj som aldrig får ha det helt vanligt igen. Och så stolpskotten här i tråden ovanpå det.

Något som jag undrar som jag inte lyckats hitta svar på i tråden fast jag tycker jag läst det mesta är varför hela besättningen på en norsk båt är rysk? Är det något fuffens med det eller helt vanligt?
Citera
2026-08-03, 13:59
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vad jag menar är att det tar ett tag att arbeta upp 1 m våghöjd, och om det var gammal sjö utifrån så borde det ha svällt för mycket för att ligga på Katten?

Vi behöver vindriktning, och våghöjd vid olyckstillfället för att komma vidare här tror jag.

Som jag skrev till en annan tidigare. Gick det 1 meter höga vågor så får man sitta och parera med ratten i snipan, särskilt om man korsar vågorna diagonalt. Då vill snipan vrida sig i vågdalen. Så det är en del fokus på att hålla snipan på rak och stadig kurs också som kan göra att han inte haft uppsikt bakåt.
Citera
2026-08-03, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo, men vad jag förstått så friskade det när regnet drog in efter olyckan, iaf om man skall tro vittnesuppgifter från andra båtar som låg nattförtöjda i området.
Om det svällde så djävligt som 1 m så fattar jag inte hur fritidsbåten som låg på Katten och gick ut för att rädda de nödställda kunde ligga där de låg.

Det är ju själva fan att ingen kom sig för att spara ner väderdata... Min Windy-app går bara att backa 24 h så det var för sent när jag satte mig in i den här tråden.
Vid stora Dyrön så var det 0.1mm kl21, 1.5mm kl22 och 0.9mm kl23. Eftersom det var sydväst så borde det varit något liknade vid olycksplatsen. Dock så kan det ju så klart vara lokala skurar... Man kan nog begära ut data från SMHI om man är intresserad. Regnradarn är ju mest intressanta. Inte helt ovanligt att det regnar lite mer närmare fastlandet. Men om det stora fartyget kunde se båten redan kl2120 så var det nog inte så mycket regn. Någon av kaptenen eller lotsen borde haft ansvaret för utkik vilket också kommer att granskas. Den där grävmaskinen har väll också täckt lite.
Citera
2026-08-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone

Att man måste ha en platta under skrovet för att lyfta den visar på hur knäckt skrovet är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in