2026-08-03, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetalltisverige
Hur kan allt läggas på
kapten ?

Vem ger sig ut med två mindre barn runt 22 med regn och rusk ? Där det är
Allmänt känt att stora fartyg / handelsfartyg åker relativt ofta ?

Varför har inte pappan något ansvar ? Ser man inte ett fartyg från hans snipa ? Kunde man inte avvakta till nästa dag ? Lätt vara efterklok men tycker allt läggs på kapten och vad jag vet har dem företräde och omöjligt upptäcka småbåtar !
Det är inte någon som sagt att mannen inte har ansvar, det är dock så att ansvaret för en fritidsskeppare i en snipa är klart lägre än för en yrkesskeppare i ett fraktfartyg, om bägge felat likvärdigt. Storleken och yrket gör skillnad.
Citera
2026-08-03, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Hej,

Vi har ställt frågor i chatten till personer med teknisk kunskap om radar då Google hävdar att en radar inte skulle upptäcka ett båtkapell, dvs om snipan låg rakt framför och det enda som då skulle kunna reflekteras av radarn var båtkapellet vilket inte skulle ge utslag.

Vet du om det stämmer eller har dagens fraktfartyg radarutrustning som är mer avancerad än så? Google har haft fel förr

Jag kan inte svara på huruvida det stämmer eller inte.

Finns säkert någon i tråden som kan svara på frågan ovan?

Tänker att det också beror på vad det är för typ av radar samt sikten.
Citera
2026-08-03, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo, och själv hatar jag de moderna självuppblåsande västarna. Jag vill egentligen helst ha seglarväst, men när man seglar båtar som bara har de självuppblåsande ombord så är det klart att man slarvar och inte tar av sig dem varje gång man går under däck.
Likaså slarvas det åt andra hållet, i fint väder på öppet hav är det ingen djävel som orkar ha flytväst, särskilt inte om det är 35°C, däremot alltid när man går vakt samtidigt som alla andra sover, och då krokar man dessutom fast sig eftersom man ändå är körd om man ramlar överbord och det är flera timmar tills någons väckarklocka ringer...

Jag kan förstå det! Tänker på så många gånger man läst att man finner båtar men man är försvunnen. De allra flesta gånger är det folk utan flytväst där något gått snett.

Bra du iallafall har det när du går vakt
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullemulle
Det började inte regna förrän efter att pappan och pojken var uppfiskade, sikt 4 km läste jag någonstans (även det uppfattades som ganska kort sikt efter vad jag förstått). Det var fortfarande ljust. Fartyget kan varken väja eller bromsa in snabbt så som fritidsbåtförare kan man inte kallt räkan med att få förtur. Hoppas innerligt pappan i alla fall var nykter.

I ditt antagande (som kan vara alldeles korrekt, ingen vet ju) finns i så fall ingen förklaring till att båten inte sett fartyget och att fartyget inte sett båten, i alla fall inte pga lokal dålig sikt (regnskurar kan vara mycket lokala).

Det bär väldigt långt att utgå från att snipan står på och håller kurs och fart ifall man kommer riskabelt nära att bli överseglad av ett fartyg.

Förklaringar som inte bygger på (kanske tillfällig) dålig sikt bygger ju på att fartyget haft blinda sektorer man inte brytt sig om att ha koll på, samtidigt som snipan frivilligt avstått från att hålla ögonen öppna. Vi kanske inte kan kalla det "Occams regnskur", men en sådan (kortvarig, tät, lokal) skulle kunna förklara att snipan blivit vilse och hamnat framför stäven på fartyget.

Hade fartyget sett snipan nära hade man (jag vågar lova) signalerat, även om det var försent att manövrera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Varför det?
🫣

För att en snipa har större radareko en pricken som idag bara är en smal pinne av HDPE-plast fylld med EPS-skum och en liten ynklig Radarreflektor i toppen.

Bara motorn på snipan ger mer radareko.

MEN det krävs ju att radarn är rätt inställd och att någon faktiskt tittade på den och enligt vad jag hört så var det just där som det brast.

Ingen hade koll på radar
Citera
Medlem
Jag undrar lite om pappan eller mamman försökt dyka för att få ut sista barnet med tanke på att mamman var i vraket och barnet utanför (vad jag förstått från allehanda media).
Lite som att springa in i ett brinnande hus och rädda sitt barn.

Hur fort sjunker båten till botten?
Om kapellet är på hur svårt är det att öppna?
Kan pappan ha tagit av sig flytvästen för att försöka rädda de andra?

Det är bara spekulationer men om båten blir påkörd på akter/sidan och hamnar på sidan av fartyget och hamnar under ytan. Sugs det då rakt ner eller IN under det andra skeppet?
Citera
2026-08-03, 13:09
Medlem
Vi hade en sjökapten på tråden så vi väntar på svar ..

Det sägs att radar behöver ledande material, det är därför farledens bojar görs i stål för att kunna reflektera. Eftersom snipan låg rakt framför fartyget finns det risk att nästan inget fanns förutom kapellet som kunde reflektera på radarn...

Sikten tror jag dessvärre inte de har, även om det hade underlättat väsentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Jag kan inte svara på huruvida det stämmer eller inte.

Finns säkert någon i tråden som kan svara på frågan ovan?

Tänker att det också beror på vad det är för typ av radar samt sikten.
Citera
2026-08-03, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag förstår att kaptenen är ytterst ansvarigför allt ombord, men vid Tjörn-olyckan hade lotsen (från samma lots-station som nu…?) alltså den fysiska kontrollen av både gas och roder. Eftersom lotsen också har som uppgift att bistå vid navigeringen så blir det inte mycket ansvar kvar till kaptenen, som också friades. Jag blev mycket förvånad när jag såg att en lots alltså tagit den fysiska kontrollen för ett fartyg han rimligen hade liten erfarenhet av.
Jo, "det yttersta ansvaret ombord" blir kvar till kaptenen.
Nu har jag inte seglat på handelsfartyg sedan 2001, men jag har sett många lotsar, styrmän, kaptener etc. styra fartyg i farleder som kräver lots, men det yttersta ansvaret vilar på kaptenen, inte den som håller i ratten.
Senast redigerad av Kokekaffe 2026-08-03 kl. 13:14.
Citera
2026-08-03, 13:12
Medlem
Så, låt mig sammanfatta din teori lite fritt utifrån hur du verkar ”tänka”.

Rasisten A.O. (ja dom skämtar ju ganska ofta om att han är rasist så då är det ju så) planerar att mörda sin fru och barn (kanske har dom en fet livförsäkring?). För några veckor sedan börjar en plan ta form. ”Kanske kan jag döda dom genom en olycka till havs och slippa undan?” Med planen top of mind skämtar han lite om detta i en av sina poddar.

Några veckor senare tar han med familjen ut på båtsemester tillsammans med brodern och familj. Han har bestämt sig. På dagen dom ska åka hem ska det va dåligt väder. Det är ett perfekt tillfälle, för då kan han enligt alla sjöfartsregler han kollat upp köra in framför ett stort fartyg och sedan muta en girig åklagare som han känner (på något väldigt oklart sätt för att han är känd?) att genom ett kryphål hävda att det är fartygets fel och på så sätt gå fri. Detta passar perfekt för åklagaren och rättsväsendet som samtidigt har en politisk agenda där dom vill straffa en random rysk kapten.

Han visste att han själv skulle klara sig såklart för han såg till att han själv hade flytväst när han blev påkörd av ett stort jävla fraktfartyg och sögs ner under vattnet.

Det låter ju fullt jävla rimligt. Du vinner.

Hur kan man ens fantisera ihop nåt sånt?

Varför vill ni svärta ner en människa som har drabbats av en katastrof och förlorat sin familj?

Du är helt klart psykopat och är mitt uppe i en psykos dessutom. Dags att lägga tjacket på hyllan.

Dra åt helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Haha! Så kan det ha varit. Eller om kompisen kan fixa fram lite stålar under bordet till åklagarens nya guldtänder.
Senast redigerad av helwete 2026-08-03 kl. 13:17.
Citera
Medlem
Du måste missat chatten tidigare:

Båten ser ej fartyget för att de a) ej kollat bakåt eller b) har kapellet uppe.

Fartyget det antagligen inte snipan för att om båtkapellet uppe så reflekteras inte det på radarn, radar reflekteras bäst på plåt och inte alls på tyg

Ett båtkapell av vanligt tyg reflekterar radar mycket dåligt eller nästan inte alls.

Radiovågor passerar rakt igenom eller sprids ut istället för att studsa tillbaka till radarantennen.

Varför ett tygkapell inte synsIcke-ledande material:

Vanliga kapelltyger (som akryl eller polyester) leder inte elektricitet, vilket gör att radarpulserna inte studsar mot materialet.Saknar metallstruktur: Vågorna reflekteras enbart av båtens hårda och fasta delar, som skrov i glasfiber med interna metallstrukturer, eller mast och beslag på segelbåtar.

Genomskinligt för radar: I princip fungerar tyget som en yta radiovågorna "ser igenom", vilket innebär att kapellet inte bidrar med några mätbara ekon på radarskärmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I ditt antagande (som kan vara alldeles korrekt, ingen vet ju) finns i så fall ingen förklaring till att båten inte sett fartyget och att fartyget inte sett båten, i alla fall inte pga lokal dålig sikt (regnskurar kan vara mycket lokala).

Det bär väldigt långt att utgå från att snipan står på och håller kurs och fart ifall man kommer riskabelt nära att bli överseglad av ett fartyg.

Förklaringar som inte bygger på (kanske tillfällig) dålig sikt bygger ju på att fartyget haft blinda sektorer man inte brytt sig om att ha koll på, samtidigt som snipan frivilligt avstått från att hålla ögonen öppna. Vi kanske inte kan kalla det "Occams regnskur", men en sådan (kortvarig, tät, lokal) skulle kunna förklara att snipan blivit vilse och hamnat framför stäven på fartyget.

Hade fartyget sett snipan nära hade man (jag vågar lova) signalerat, även om det var försent att manövrera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
google

Ett båtkapell av vanligt tyg reflekterar radar mycket dåligt eller nästan inte alls. Radiovågor passerar rakt igenom eller sprids ut istället för att studsa tillbaka till radarantennen.

Varför ett tygkapell inte syns

Icke-ledande material: Vanliga kapelltyger (som akryl eller polyester) leder inte elektricitet, vilket gör att radarpulserna inte studsar mot materialet.

Saknar metallstruktur: Vågorna reflekteras enbart av båtens hårda och fasta delar, som skrov i glasfiber med interna metallstrukturer, eller mast och beslag på segelbåtar.

Genomskinligt för radar: I princip fungerar tyget som en yta radiovågorna "ser igenom", vilket innebär att kapellet inte bidrar med några mätbara ekon på radarskärmen.

Vad som påverkar radarekon på båtar
Båtens skrov: Metallskrov ger starkast Ekon, medan glasfiber och trä ger betydligt svagare ekon.

Båtuppbyggnad: Rutor av plast eller plexiglas och bågar i rostfritt stål kan ge ett litet eko, men det är försumbart från själva tyget
Men det har inte varit så höga vågor att detta spelar någon roll. Dessutom filtrerar en radar ut det som är väsentligt.
Citera
2026-08-03, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jasåjaha, det är alltså därför de syns. Folk i småbåtar bör nog överväga att införskaffa radarreflektor...
Jag har en extra radarreflektor på min båt (6,4m) trotts att jag har en 1,5 m mast i rostfritt stål på hyttaket som topplanternan sitter i. Det är aldrig fel att synas ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in