2026-08-03, 13:26
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Jag har en extra radarreflektor på min båt (6,4m) trotts att jag har en 1,5 m mast i rostfritt stål på hyttaket som topplanternan sitter i. Det är aldrig fel att synas ordentligt.

Du syns ordentligt även utan reflektor, men du syns på mycket längre avstånd om du har reflektor.
Citera
Medlem
Dagens nyheter

Robert Skov, besättningsman hos Sjöräddningssällskapet som deltog i sökinsatsen under olycksnatten, berättade för media att vågorna var kring en meter höga i det mörka och regniga vädret

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det har inte gått vågor på 1 m.

En snipa sticker inte bara upp 50 cm i aktern.
Citera
Medlem
Ledsen om jag upprepar något som redan postats, men DN gav - för mig i alla fall - lite ny information idag:

Citat:
Fartyget angav inga ljudsignaler. Vid olyckan fanns bara fartygets kapten och en lots från Sjöfartsverket på lastfartygets brygga. Vem som hade ansvar för vad, ska utredas.

Citat:
Två personer, en vuxen och ett barn, lyckades ta sig ur båten och simma mot ytan.

Jag läste för länge sedan i tråden att det ska finnas tre personer på bryggan hela tiden, men jag vet inte om den som skrev det hallucinerade eller inte, förstås. Det har sktivits så mycket att det är svårt att veta vad som faktiskt gäller. Sedan tycker jag, men då kanske jag övertolkar, att formuleringarna antyder att pappan och sonen inte kastades överbord, som jag trodde.
Citera
2026-08-03, 13:28
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja, herre gud. Från Furusund i Norr hela vägen ner till vaxholm så ligger stora som små
i farled. Man flyttar sej när det kommer större trafik om man har långsam båt.

Ja det är samma från Mälarsidan. Alla sjövägar in till innerstan är farleder. Så inget märkvärdigt att det färdas fritidsbåtar efter en farled. Annars får de gå i land och promenera hem.
Citera
Medlem
Dagens Nyheter (DN)

Robert Skov, besättningsman hos Sjöräddningssällskapet som deltog i sökinsatsen under olycksnatten, berättade för media att vågorna var kring en meter höga i det mörka och regniga vädret

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vågor på 1 m är inte ”lätt sjö” för en 7.5 m snipa, iaf inte om det är signifikant våghöjd som avses!
https://www.smhi.se/data/hav-och-havsmiljo/vagor/waves
Som jämförelse är högsta värde hos SMHI f.n. 0.82 m, och det är vid Brofjorden utomskärs, strax norr om Tjörn. Jag skulle inte gärna ta med två småbarn ut i 1 m vågor med den båten, och om jag gjorde det så skulle de antagligen bli sjösjuka.

Men en fritidsbåt har mängder med metall-räcken och stag som ger utmärkt radarmålyta, gissningsvis ett par m^2 i aktuellt C-band.
- Radar fungerar så att mottagen signal är proportionell mot radarmålyta och omvänt proportionell mot avståndet R^4.
- Det betyder att om du kan upptäcka ett mål på 10 000 m (drygt 5 nm) så kan du upptäcka ett 10 000 ggr mindre mål på 1000 m. Det är därför man behöver filtrera bort ”clutter” från t.ex. vågor nära radarn.
- utan clutter can denna radar sannolikt ”se” en fiskmås som flyger för om fartyget!
- slutsatsen är att snipan absolut gav ett eko som kunde ses på alla avstånd men att filtrering av clutter skulle kunnat dolt ekot.

Jag tror dock att ett större problem är radarns position i aktern på fartyget. Det är därför jag har letar efter en ”kollisions-radar” på förmasten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Du har missuppfattat något väsentligt.. Kaptenen på fartyget är på sannolika skäl häktad för grovt vållande till annans död...

Nej, det är han inte. Befälhavaren begärdes inte ens häktad för grovt brott och häktades för normalgraden. Det är en väsentlig skillnad.
Citera
2026-08-03, 13:34
Medlem
Barbords avatar
Sen på bollen - vet man om lanternorna var på?
Citera
2026-08-03, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullemulle
Betyder detta att man inte längre har någon utkik vid lite sämre sikt?

Nej. Enl regel 5 ska utkik hållas med alla tillbuds stående medel och radarn är ett hjälpmedel. Radarn ser t.ex inte om målet är en liten fritidsbåt, svan eller stock. Därför måste man fortfarande titta ut genom rutorna på verkligheten
Citera
2026-08-03, 13:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tror dock att ett större problem är radarns position i aktern på fartyget. Det är därför jag har letar efter en ”kollisions-radar” på förmasten.

Jag skrev något om detta i en postning för ett bra tag sedan. Jag kunde (på foton av fartyget) heller inte se någon radar på på förmasten.

Nu är det vanligen meningsfullt att ha radarn placerad högt (räckvidd, synfält), och det betyder på överbyggnadens tak/mast (akteröver på detta fartyg). En radar på samma höjd, föröver skulle ha nackdelen att en stor del av aktersektorn skulle vara blockerad, ungefär som radarn blockeras av grävskopan och förskeppet där den står nu.

En radar i fören kan inte (den heller) täcka närområdet helt, loben är ju begränsad horisontellt till (kanske) 30 grader. Så helt nära, under förskeppet blir det ändå inget.
Citera
2026-08-03, 13:38
Medlem
Vad är det som säger att snipan var liten och att den saknade ruff?

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymen
Det är gulligt att du tänker så, men detta var en liten snipa utan sovplatser.
Citera
2026-08-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Dagens nyheter

Då hade det blåst upp, det hade det inte gjort när olyckan skedde.

Edit: Dessutom är väglängden av betydelse. Kanske uppåt 30 meter.
Senast redigerad av Pisseman 2026-08-03 kl. 13:43.
Citera
2026-08-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Jag tycker inte att det är något konstigt. Åklagaren gör rätt i sin bedömning. Kaptenen/befälet på MISJE VERDE har uppenbarligen brustit i uppmärksamheten över sin närmaste omgivning.
Nu spelar det säkert en viss roll att MISJE var olastad och låg högt i vattnet och siktlinjen ut mot närmaste vattenyta föröver var för dålig/skymd. Pga att den skuggades av det höga bogpartiet.

Det är dock inte någon ursäkt att hennes bogparti låg högt upp. Hon hade kunnat tagit in barlast och legat djupare i vattnet och därmed haft bättre sikt.

Att hon låg högt som hon gjorde berodde på två saker:
1. Sparar bränsle förstås, den våta ytan som fartyget har i kontakt med vatnnet blir mindre.
Mindre friktion och sparar därmed bränsle. Snåla norrbaggar till redare. Trots att de har gratis olja i princip.
2. Lugnt väder och mycket lugn sjögång. Hade sjögången förväntats bli hård och fartyget hade "stampat", så hade det varit bättre att de hade barlastat ner henne.

Jag vet inte vad deras radar var inställd på, man kan typ sortera bort de ekon som ligger alldeles nära sitt eget fartyg. Eller sortera bort de som kommer från land.

Kanske ändå rätt av åklagaren att utesluta pappan, vad skulle det egentligen kunna ge för utgång ?
Alltså om man tänker sig att åklagaren ansett att pappan skulle ha reagerat på ett annat sätt ?
Hur många minuter hade hen behövt för att gira undan, typ ?

Märk väl att snipans motor väsnas en hel del och antagligen hade lastfartyget inte hörts förrän
de varit alldeles inpå ?
Jag räknar bara mellan tummen och pekfingret att snipan hade behövt minst 20 sekunder för att hinna börja ta ut giren. Men det betyder att snipans båtförare skulle ha upptäckt lastfartyget 200 meter bakom.

Föraren av lilla båten har ju uppenbarligen också missat i uppmärksamheten av sin närmaste omgivning, annars hade ju inte båtarna kolliderat. Om det är ett brott, hur kan det då bara vara ett brott för en av två kaptener inblandade i kollisionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in