2026-07-30, 23:00
Medlem
Anonymens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
jag tror inte fritidsbåten blev överkörd för då hade ingen överlevt mer troligt är att fritidsbåten dammat in i sidan på lastfartyget och mamman och ena barnet var i för ruffen kanske sov nattade om barnet var liten kanske utan flytväst? smällen har varit så kraftig att båten kluvits i tu varav pappa och sonen som är ute på däck kanske enda med flytväst slungas ut, mamman och yngsta barnet sjunker med båten till botten troligtvis medvetslösa av krocken och utan flytväst?

min teori stödjer även det faktum att man hittat del av vraket där mamman var i. hade dom blivit påkörda av den jätten hade inte mycket varit kvar. Lite liknande bandet https://sv.wikipedia.org/wiki/Viola_Beach som störtade ner i södertälje kanalen och dessutom blev överkörda av ett stort fartyg

Det är gulligt att du tänker så, men detta var en liten snipa utan sovplatser. Den hade inte slungat ut fyra personer om det inte bar en direkt träff.
Största chansen är att Pappan eller "kaptenen" har försökt komma före fartyget men misslyckades och båten blev träffad.
Det stämmer även mer mot att ingen hittat snipan utan att Pappan och sonen hittades i vattnet efter att sonen ropat hjälp och blåst i visselpipan.

Sorgligaste är väl att ingen av föräldrarna haft flytväst på sig. Jag hoppas det inte visar sig att mamman försökt rädda dottern, inte för att hon gjort något fel, utan för ångesten av att långsamt drunkna och veta att barnet dör också.

Havet förlåter inget, ha på dig flytväst för även om du kan simma 300 meter i lugnt vatten så är det inte samma som strömt, vågigt och mörkt.
Jag älskar att bada, dyka och simma distans, men ha respekt för havet
Citera
2026-07-30, 23:01
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
OljeKraftverket finns i praktiken inte kvar.
Däremot snackas det om att bygga mini kärnkraftverk i berget.
I praktiken finns det kvar. Att det sedan inte används eller inte ingår i effektreserven är en annan sak.
Citera
2026-07-30, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Har ingen statistik, det är därför jag "tror".
En snabb googling visar att bara Vattenfall och Inovyn i Stenungsund har över 275 fartygsanlöp med ca 3 miljoner ton gods årligen. Wallhamn "har tillstånd för 400 anlöp per år", där skeppas bilar, lastbilar, entrepenadmaskiner och annat rullande gods ut, utländska bilar skeppas in. Uddevalla hamn har omkring 300 till 400 fartygsanlöp per år med 1-1,3 miljoner ton gods.
All denna trafik passerar olycksplatsen, därutöver bogserbåtar på väg till och från uppdrag samt trafik till Djupviks varv och andra "mindre" verksamheter.
Okej
Du pusslar ihop

Intressant med dessa "tillstånd"
Vetkar bara öka
Frågar nån de som bor där?
Citera
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det finns ingen nykter människa som ens tänker på att försöka manövrera en 23 fotare på fyllan.
Ingen.
Nu vet jah inte vad du antyder eller om du kanske svarade på fel kommentar?
Citera
Medlem
Citat:
Har ingen statistik, det är därför jag "tror".
En snabb googling visar att bara Vattenfall och Inovyn i Stenungsund har över 275 fartygsanlöp med ca 3 miljoner ton gods årligen. Wallhamn "har tillstånd för 400 anlöp per år", där skeppas bilar, lastbilar, entrepenadmaskiner och annat rullande gods ut, utländska bilar skeppas in. Uddevalla hamn har omkring 300 till 400 fartygsanlöp per år med 1-1,3 miljoner ton gods.
All denna trafik passerar olycksplatsen, därutöver bogserbåtar på väg till och från uppdrag samt trafik till Djupviks varv och andra "mindre" verksamheter.

I så fall borde det sättas upp "varningsskyltar" i alla hamnar där fritidsbåtar lägger till.
För semester/fritidsskeppare kan väl inte ha koll på allt det där ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spriteee
Det blir intressant att se vad haverikommissionen kommer fram till. Obligatorisk AIS för alla fritidsbåtar större än X antal meter?

Risk för att överbelasta AIS-systemet tyvärr. AIS-systemet är beroende av timeslots när olika transpondrar sänder och med för många transpondrar med i leken blir datan pchbuppdateringshastigheterna alldeles för dåliga.
Citera
2026-07-30, 23:03
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTocqueville
Båten var väl ändå 25 fot och nykterheten är ju kopplad till hastigheten. Inte särskilt stor båt för det första och för det andra är det fritt fram att supa till om båten ont ekonomer upp i så långa knop

"om båten ont ekonomer upp i så långa knop"? Har du supit till lite innan du loggade in på FB?
Citera
2026-07-30, 23:03
Medlem
Ok, tack!

Men i ren självbevarelsedrift syfte, vill man köra i farleder i onödan med liten båt, familj och dåligt väder? Om du skulle inhämta statistik från din bekantskapskrets vilka kör mer båt än min krets...

Citat:
Dom flesta som framför båtar i mörker vet detta, men det är statistik endast från min bekantskapskrets som i skrivande stund består av ca 85% semesterfirare.
Citera
2026-07-30, 23:04
Medlem
Ok tack för info. Kommer knappast klassas som trång farled enligt lagboken.

Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
7-800 meter så brett så att 2 mycket större fartyg än det norska kan mötas (och gör det också)
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymen
Det är gulligt att du tänker så, men detta var en liten snipa utan sovplatser. Den hade inte slungat ut fyra personer om det inte bar en direkt träff.
Största chansen är att Pappan eller "kaptenen" har försökt komma före fartyget men misslyckades och båten blev träffad.
Det stämmer även mer mot att ingen hittat snipan utan att Pappan och sonen hittades i vattnet efter att sonen ropat hjälp och blåst i visselpipan.

Sorgligaste är väl att ingen av föräldrarna haft flytväst på sig. Jag hoppas det inte visar sig att mamman försökt rädda dottern, inte för att hon gjort något fel, utan för ångesten av att långsamt drunkna och veta att barnet dör också.

Havet förlåter inget, ha på dig flytväst för även om du kan simma 300 meter i lugnt vatten så är det inte samma som strömt, vågigt och mörkt.

Den har ju sovplatser i ruffen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Nej. Båtar upptäcks på andra sätt. Läs på.
Det här fyllot har antagligen däckat.

Man ska hålla utkik med alla till buds stående medel varken mer eller mindre. Visuellt är givetvis ett av dem.
Citera
2026-07-30, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymen

På bilderna på insta ser man ju att de ska sova i båten pappan och två barn. Är det inte samma båt?

Hur vet man att pappan inte hade flytväst eller någon av de andra? Det är ett prat om flytvästarna men jag har inte sett något om flytvästar i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in