2026-08-03, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Fan, blir riktigt ledsen när jag ser dig skriva så här. Var till 110% svält i Gaza när det krigades som värst.
Hon anser att det inte är några fall av "riktig svält/undernäring" om de inte har fastställts via obduktion utförd av israeliska eller amerikanska läkare.

Eftersom Israel upprepade gånger bombade sjukhus och medicinska förråd i Gazaremsan så gjordes det knappast särskilt många obduktioner där under kriget. Dessutom är gränsen mellan fysisk utmattning pga otillräcklig föda och undernäring naturligtvis flytande, de båda tenderar att förstärka varandra men vilket som skulle listas som orsak till ett dödsfall kan gå på ett ut.,
Citera
2026-08-03, 13:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Jag kommer inte att lägga en massa tid på att läsa igenom en massa länkar i jakt på vad du menar med vad du säger. Det är upp till dig att citera, hänvisa och utveckla dina resonemang. Jag kan inte göra detta åt dig.

Jag anser att jag svarade på denna frågan redan i mitt inledande inlägg till dig.
Alltså:
Läs nedan

Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Du svarar inte på frågorna? Blir svårt för mig att svara på dina när jag inte vet hur du tänker och alltså i förlängningen inte vet vad du frågar.

Stämmer mina antaganden i förra inlägget, dvs att biståndet ska baseras helt och hållet på antal döda och att 1000 döda = dubbelt så mycket bistånd som 500 döda? Hur kommer du fram till att Gaza får 1000ggr mer i bistånd än Tigray? Vilka siffror baserar du det på?
Dödsfall i Palestina 2021: btselem.org/press_releases/20220104_in_deadliest_year_since_2014_israel_kille d_319_Palestinians_in_opt
Dödsfall i Tigray 2021: https://martinplaut.com/2023/01/26/guide-to-the-number-of-deaths-in-the-tigray-war-prof-jan-nyssen-ghent-university/

Bistånd till Palestina 2021: https://fts.unocha.org/countries/171/summary/2021 (970 miljoner USD)
Bistånd till Tigray 2021: https://fts.unocha.org/plans/1055/flows (667 miljoner USD)

Uträkning (gjord av AI):
Palestina
970 000 000 / 350 ≈ 2,8 miljoner USD per död
Tigray (konservativt scenario – 150 000 döda)
667 000 000 / 150 000 ≈ 4 450 USD per död
Tigray (högre scenario – 300 000 döda)
667 000 000 / 300 000 ≈ 2 220 USD per död
Jämförelse
Palestina fick ungefär 630–1 250 gånger mer bistånd per död än Tigray 2021
(beroende på om man räknar med 150 000 eller 300 000 döda i Tigray).

Även om man tar den lägsta rimliga dödssiffran för Tigray och den högsta för Palestina blir skillnaden flera hundra gånger.
Citera
2026-08-03, 13:20
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Är man svensk medborgare och född samt uppvuxen i Sverige så är man ju svensk. Sedan är det ju väldigt långt ifrån enbart människor med utländsk bakgrund som demonstrerar emot Israels hemska brott. Många dispora judar exempelvis.

Men varför engagerar sig alltid vänstern endast för vissa konflikter?
Citera
2026-08-03, 13:20
Avstängd
Citat:
Se inlägg:
(FB) Varför förtjänar Palestinakonflikten mer engagemang än andra krig och konflikter?

Jag kan citera detta inlägget i den tråden:

(FB) Svälten i Gaza fortsätter! -leker med maten

Det stämmer inte, siffrorna är inte jmf bara, och det där långt fler i undernäring lokalt i kvartern per 100k invånare där stora franska sjukhus ligger, än i gaza. som helhet.

igen , du jämför lokala avskurna områden i en krigzon med generell who data för döda i udnernäring i länder.

jämför du lika mot lika så missar du poängen.
Citera
2026-08-03, 13:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det där har du försökt med tidigare, och i tråden (FB) Svälten i Gaza fortsätter! -leker med maten kan vi se att du bara ljuger och det inte stämmer. ICP har bekräftat svält. Du använder dig själv av ICP, men du vägrar att förhålla dig till vad de skriver. Du följer bara samma manus i denna tråden som i den andra oavsett hur många gånger vi visar på att du ljuger. Undra varför?

Hur kan de konstaterat svält om siffrorna är 1% av minimikravet?
Citera
2026-08-03, 13:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

de ändrade defintionen, såväl som mätmetoden för att producera de där rapporterna (eller ja. "faktabladen" de har redan kritiserats för det och gått vidare, det kulminerade med att någon snurrig fn chef började svamla om 10k döda barn inom 48h av svält.

"svält katastrof" på hösta nivå, behöver inte betyda att fler faktiskt dör av undernäring än i tex frankrike.

så de judehatande leftards lyckades med var ingeting, annat än att faktiska akuta svältkatastrofer förlorar relevans och finanisering.
Citera
2026-08-03, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Men varför engagerar sig alltid vänstern endast för vissa konflikter?

Intressant fråga. Det har jag inget bra svar på. Jag har inte koll på "vänstern" eller vad de gör. Men jag hoppas att du inser att det är en minoritet av de som demonstrerar emot Israels hemska brott som är politiskt aktiva eller egentligen ens särskilt politiskt intresserade? Människor med en fungerande empati kommer ju att protestera emot folkmord.
Citera
2026-08-03, 13:31
Avstängd
Citat:
Intressant fråga. Det har jag inget bra svar på. Jag har inte koll på "vänstern" eller vad de gör. Men jag hoppas att du inser att det är en minoritet av de som demonstrerar emot Israels hemska brott som är politiskt aktiva eller egentligen ens särskilt politiskt intresserade? Människor med en fungerande empati kommer ju att protestera emot folkmord.
Och varför reagerar inte samma människor på folkmordet i Tigray eller Darfur med samma engagemang?
Citera
2026-08-03, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det stämmer inte, siffrorna är inte jmf bara, och det där långt fler i undernäring lokalt i kvartern per 100k invånare där stora franska sjukhus ligger, än i gaza. som helhet.

igen , du jämför lokala avskurna områden i en krigzon med generell who data för döda i udnernäring i länder.

jämför du lika mot lika så missar du poängen.

Jag har jämfört siffrorna. Skulle Gaza ha lika stor befolkning som Frankrike så hade Gazas siffra varit 15 600 jämfört med ca 1000 för Frankrike. Allt finns i inläggen jag länkade till. Det var förövrigt din trollkamrat Melange som kom med siffrorna. Så det är sionisttrollens egna siffror jag förhåller mig till.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Enligt ICP:

Citat:
As of 15 August 2025, Famine (IPC Phase 5)—with reasonable evidence—is confirmed in Gaza Governorate. After 22 months of relentless conflict, over half a million people in the Gaza Strip are facing catastrophic conditions characterised by starvation, destitution and death. Another 1.07 million people (54 percent) are in Emergency (IPC Phase 4), and 396,000 people (20 percent) are in Crisis (IPC Phase 3).

Between mid-August and the end of September 2025, conditions are expected to further worsen with Famine projected to expand to Deir al-Balah and Khan Younis. Nearly a third of the population (641,000 people) are expected to face catastrophic conditions (IPC Phase 5), while those in Emergency (IPC Phase 4) will likely rise to 1.14 million (58 percent). Acute malnutrition is projected to continue worsening rapidly.

Through June 2026, at least 132,000 children under five are expected to suffer from acute malnutrition—double the IPC estimates from May 2025. This includes over 41,000 severe cases of children at heightened risk of death. Nearly 55,500 malnourished pregnant and breastfeeding women will also require urgent nutrition response.

Despite limited data, conditions in North Gaza Governorate are estimated to be as severe—or worse—than in Gaza Governorate.

Citat:
The Famine Review Committee (FRC) has reviewed an analysis conducted by a multi-agency, multi-sectoral analysis team to determine the current and projected acute food security and nutrition situation in the Gaza Strip. The FRC has determined that Famine (IPC Phase 5) is currently occurring in Gaza Governorate. Furthermore, the FRC projects Famine (IPC Phase 5) thresholds to be crossed in Deir al-Balah and Khan Younis Governorates in the coming weeks. As this Famine is entirely man-made, it can be halted and reversed. The time for debate and hesitation has passed, starvation is present and is rapidly spreading. There should be no doubt in anyone’s mind that an immediate, at-scale response is needed. Any further delay—even by days—will result in a totally unacceptable escalation of Famine-related mortality. If an immediate and sustained ceasefire is not implemented to allow humanitarian aid to reach everyone in the Gaza Strip, and if essential food supplies, and basic health, nutrition, and WASH services are not restored immediately, avoidable deaths will increase exponentially.

https://www.ipcinfo.org/ipcinfo-website/countries-in-focus-archive/issue-134/en/
Citera
2026-08-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
de ändrade defintionen, såväl som mätmetoden för att producera de där rapporterna (eller ja. "faktabladen" de har redan kritiserats för det och gått vidare, det kulminerade med att någon snurrig fn chef började svamla om 10k döda barn inom 48h av svält.

"svält katastrof" på hösta nivå, behöver inte betyda att fler faktiskt dör av undernäring än i tex frankrike.

så de judehatande leftards lyckades med var ingeting, annat än att faktiska akuta svältkatastrofer förlorar relevans och finanisering.

Definitionen ändrades för sex år sedan, även detta och den isrealiska propaganska lögnen om att man ändrat definitonen bemöts i tråden om svälten i gaza som jag länkat till
Citera
Medlem
scraftys avatar
Att vår regering vägrar fördöma Israel gör att folkmordet får extra mycket uppmärksamhet. Om ni högermänniskor vill uppmärksamma andra krigsbrott och konflikter som sker, gör det då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Nej, men om det är politiska uttalanden som enligt dig gör att Palestina förtjänar mer bistånd än andra, dödligare krig får du lov att motivera varför.

Biståndet är väl nuförtiden delvis begränsat från Sveriges sida? Rätt mig om jag har fel, men utbetalningar till UNWRA har väl stoppats fullständigt?

Jag ska förtydliga vad jag menar,
Hade Sverige sålt vapen och haft ett miltärt utbyte till låt säga miliser i Kongo eller om svenska makthavare öppet hade kallat ett uppenbart folkmord för "att göra världen" en tjänst, så hade uppmärksamheten kring dessa konflikter varit betydligt större. Det vill jag iaf tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in