2026-08-03, 13:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hon anser att det inte är några fall av "riktig svält/undernäring" om de inte har fastställts via obduktion utförd av israeliska eller amerikanska läkare.

Eftersom Israel upprepade gånger bombade sjukhus och medicinska förråd i Gazaremsan så gjordes det knappast särskilt många obduktioner där under kriget. Dessutom är gränsen mellan fysisk utmattning pga otillräcklig föda och undernäring naturligtvis flytande, de båda tenderar att förstärka varandra men vilket som skulle listas som orsak till ett dödsfall kan gå på ett ut.,

Ja, sen får man komma ihåg att innan kriget bröt ut så behandlades 10000 tals barn och vuxna gazzanier/palestiner/hammas terrorister för en myrid av medfödda (det här med generationer av inavel är ju tyvärr ett gisel för barn) sjukdomar och problem på israeliska sjukhus, hade det inte varit för att israel hade biståt 100`000+ (eller ja de är säkert långt fler) att lämna gaza under kriget, så hade dödsiffrorna säkert varit långt högre, enbart pga av behovet av vård som inte fans. (ens i "fredstid")
Citera
2026-08-03, 13:36
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Intressant fråga. Det har jag inget bra svar på. Jag har inte koll på "vänstern" eller vad de gör. Men jag hoppas att du inser att det är en minoritet av de som demonstrerar emot Israels hemska brott som är politiskt aktiva eller egentligen ens särskilt politiskt intresserade? Människor med en fungerande empati kommer ju att protestera emot folkmord.

Jag har ju inte sett vänstern gå man ur huse för folkmordet i Donbas. 🤔

Eller Sudan, eller Burkina Faso, eller Myanmar, eller...
Citera
2026-08-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Och varför reagerar inte samma människor på folkmordet i Tigray eller Darfur med samma engagemang?

Är situationerna jämförbara? Hur? Ligger de lika nära geografiskt, kulturellt och religiöst? Har vi en betydande mängd invånare med rötter därifrån eller närliggande områden som själva fått fly ifrån samma aggressiva land?
Citera
2026-08-03, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Jag har ju inte sett vänstern gå man ur huse för folkmordet i Donbas. 🤔

Eller Sudan, eller Burkina Faso, eller Myanmar, eller...

Om frågan gäller vad ett par politiska stollar sysslar med så kommer jag tyvärr inte att kunna hjälpa dig. Det mest logiska svaret är väl att politiskt aktiva personer och politiska partier skiter i allting och är oärliga så länge de kan fiska röster?

Men som sagt så består ju demonstrationerna emot Israels folkmord till största del av vanliga människor som inte är politiskt aktiva eller särskilt intresserade. Dessa personer är givetvis emot krig och folkmord vart de än förekommer.
Citera
2026-08-03, 13:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
de ändrade defintionen, såväl som mätmetoden för att producera de där rapporterna (eller ja. "faktabladen" de har redan kritiserats för det och gått vidare, det kulminerade med att någon snurrig fn chef började svamla om 10k döda barn inom 48h av svält.

Ja men det verkar som de bara ändrade definitionen väldigt tillfälligt eftersom den gamla definitionen står kvar på faktasidan.
Citera
2026-08-03, 13:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Enligt ICP:

Men hur får du ihop det med definitionen på ICPs faktasida?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men det verkar som de bara ändrade definitionen väldigt tillfälligt eftersom den gamla definitionen står kvar på faktasidan.

Definitionen ändrades för sex år sedan, långt innan kriget i Gaza bröt ut. Detta har du fått förklarat för dig flera gånger i tråden (FB) Svälten i Gaza fortsätter! -leker med maten
Citera
Avstängd
Citat:
Jag har jämfört siffrorna. Skulle Gaza ha lika stor befolkning som Frankrike så hade Gazas siffra varit 15 600 jämfört med ca 1000 för Frankrike. Allt finns i inläggen jag länkade till. Det var förövrigt din trollkamrat Melange som kom med siffrorna. Så det är sionisttrollens egna siffror jag förhåller mig till.

de hade varit 8/1.5= dvs 5.5 gånger så höga ja, skär du på samma sätt , dvs på enskilda kvarter eller områden i frankrike och sen extrapolera den siffran så blir det samma sak, det dör ju fler i frankrike.

Citat:

Enligt ICP:
https://www.ipcinfo.org/ipcinfo-website/countries-in-focus-archive/issue-134/en/

mm, inget som hände, och det var dumt av dem att lura den stackars farbrorn i fn (var väl chef för UNWRA eller något annat lika dumt), likväl dumt att ändra såväl defintioner som mätmetoder, något som de med fog ska ha, och fått kritik för, av de människor som jobbar i akuta svältkatastrofer.
Citera
2026-08-03, 13:40
Medlem
Citat:
Men hur får du ihop det med definitionen på ICPs faktasida?

Det är inte jag som får ihop något. Jag förhåller mig till vad ICP säger. Jag föreslår att du gör det med, även om det inte kommer att rädda den bilden du har skapat av dig själv som ett oärligt sionisttroll som följer ett manus och spammar propaganda med en uppenbarligen illvillig agenda.
Citera
2026-08-03, 13:41
Avstängd
Citat:

japp. jag tror det mer handlar om att köra en lurig för att efterblivna och retarderade, även de skänker ju pengar.
Citera
Medlem
Citat:
Definitionen ändrades för sex år sedan, även detta och den israeliska propaganda-lögnen om att man ändrat definitonen bemöts i tråden om svälten i Gaza som jag länkat till
Slö-mannen spillde ut bönorna så det stänkte om det. ingen som läser inlägget du citerade kan väl missa hans grottmannamässiga förakt för alla som inte delar hans fördomar?

Att israel fört krig mot sjukvård och matförsörjning i Gazaremsan sedan 2023 är väl belagt sedan länge.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Definitionen ändrades för sex år sedan, långt innan kriget i Gaza bröt ut. Detta har du fått förklarat för dig flera gånger i tråden (FB) Svälten i Gaza fortsätter! -leker med maten

Nej, definitionen står kvar på faktasidan: https://www.ipcinfo.org/famine-facts/

Citat:
What is Famine?

The IPC defines Famine (IPC Phase 5) as a situation in which widespread starvation and destitution, acute malnutrition, and deaths are occurring concurrently. More specifically:

20% of households in an area face an extreme lack of food and a near complete collapse of their livelihoods and depletion of their assets. (These definitions refer strictly to the observed conditions and do not imply causality, intent, or alignment with any legal denitions.)
At least 30% of children under five suffer from acute malnutrition measured by Weight-for-Height (WHZ) and/or bilateral oedema, or approximately 15% of children under five suffer from acute malnutrition measured by Mid-Upper Arm Circumference (MUAC), and/or bilateral oedema.
There are more than two non-trauma deaths among adults per 10,000 people per day, or four or more deaths per 10,000 children under five per day.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in