2026-08-06, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du har en grav psykiatrisk störning om du tror det.
Jag ställde två frågor till dig, baserat på vad du skrev.

Jag skrev inte "jag tror". Svara nu på varför du menar unicef ljuger och vilket inflytande som ger Palestinakonflikten mer engagemang.
Citera
2026-08-06, 07:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Jag skrev inte "jag tror". Svara nu på varför du menar unicef ljuger och vilket inflytande som ger Palestinakonflikten mer engagemang.

För att de är korrupta. Det är helt bisarrt att se myndighetspersoner som fortfarande skriver att det "pågår folkmord i Gaza" och den enda logiska förklaringen till det är att de får betalt för att säga det.
Citera
2026-08-06, 10:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Är det därför du engagerar dig så mycket i denna konflikten istället för andra?
Nej, jag är engagerad i hur media blåser upp den här konflikten och hur folk blir extremt känslomässiga just genom att de påverkas av media. Själva konflikten i sig skiter jag faktiskt i.

Hitta ett citat där jag faktiskt visat engagemang för den här konflikten!
Senast redigerad av JagheterHenrik 2026-08-06 kl. 11:04.
Citera
2026-08-06, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Nej, jag är engagerad i hur media blåser upp den här konflikten och hur folk blir extremt känslomässiga just genom att de påverkas av media. Själva konflikten i sig skiter jag faktiskt i.

Hitta ett citat där jag faktiskt visat engagemang för den här konflikten!

Du har startat mängder av trådar kring denna konflikten och verkligen inte bara med mediafokus. Det låter som en efterhandskonstruktion.

Du verkar bry dig en hel del om konflikten.
Citera
2026-08-06, 13:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Du har startat mängder av trådar kring denna konflikten och verkligen inte bara med mediafokus. Det låter som en efterhandskonstruktion.

Du verkar bry dig en hel del om konflikten.
Vilken? Ge ett konkret exempel på trådar där jag diskuterar själva konflikten, inte saker runtom utan själva konflikten i sig.
Senast redigerad av JagheterHenrik 2026-08-06 kl. 13:20.
Citera
2026-08-07, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att de är korrupta. Det är helt bisarrt att se myndighetspersoner som fortfarande skriver att det "pågår folkmord i Gaza" och den enda logiska förklaringen till det är att de får betalt för att säga det.
Vi pratar nog om olika saker, jag avsåg inte situationen just nu utan då mattransporter stoppades och bombningar var intensivare.
Citera
2026-08-07, 06:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vi pratar nog om olika saker, jag avsåg inte situationen just nu utan då mattransporter stoppades och bombningar var intensivare.

Ändrar ingenting, det var inte svält då heller. Det var helt tillåtet för palestinierna att gå till de israelkontrollerade områdena och få mat och Israel uppmanade till det. De släppte flygblad över de Hamaskontrollerade områdena och förklarade var de skulle gå.
Citera
2026-08-07, 11:56
Medlem
Citat:

det du avsåg var den period i juni-augusti 2025 då hamas brutit vårens vapenvila och gaza city belägrats av IDF och delar av det hamas kontrolerade områden avsiktligt eller oavsiktligt berövade nödhjälp av hamas.

annars både före och efter, så är dödligheten i "malnutrition" inte värre än i frankrike ett vanligt år.

och tittar man på barn i akut fara just nu så kom det en rapport för gaza remsan

1.3% (det är samma som i tex turkiet, men naturligtvis mycket lägre än i tex egypten, jordanien , och inte alls jmf med någon "utsatt befolkning i nöd...." sudan och yemen är båda 15%+ tex....)

SoP Nutrition Cluster Coordination Meeting
22 Jul 2026

mer oroväckande är kanske att de placerar sig mellan tyskland och finland när det kommer till övervikt + obesitas på barn 0-5 år.

men det kan vara en kost och kunskaps fråga bara.
Citera
2026-08-08, 07:16
Medlem
NiccoJs avatar
Den stora anledningen är en god tillgång till lyxhotell och pooler i närområdet. Detta får journalister att vallfärda dit för att bevaka konflikten.
Att åka o bevaka Yemen eller Myanmar är inte lika glassigt.
Citera
2026-08-09, 07:01
Avstängd
Fortfarande kan ingen rättfärdiga varför Palestina förtjänar mer engagemang än andra krig och konflikter, utan det enda vi sett är endera försök att via AI förklara att Palestinakonflikten är exceptionellt eftersom Västvärlden är ansvariga kolonisatörer (trots att majoriteten judar i Israel har Östeuropeiskt ursprung), endera genom att förklara varför den uppmärksammas (vilket inte är detsamma som att förklara varför den förtjänar uppmärksamhet), eller endera klassikern "AMEN DURÅ" (allas vår legendariske snöflinga Varmboga-10.2), men inget reellt försök att själv förklara detta.

Om man inte rationellt kan förklara något är det för mig konstigt att man följer det.
Citera
2026-08-09, 23:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Fortfarande kan ingen rättfärdiga varför Palestina förtjänar mer engagemang än andra krig och konflikter, utan det enda vi sett är endera försök att via AI förklara att Palestinakonflikten är exceptionellt eftersom Västvärlden är ansvariga kolonisatörer (trots att majoriteten judar i Israel har Östeuropeiskt ursprung), endera genom att förklara varför den uppmärksammas (vilket inte är detsamma som att förklara varför den förtjänar uppmärksamhet), eller endera klassikern "AMEN DURÅ" (allas vår legendariske snöflinga Varmboga-10.2), men inget reellt försök att själv förklara detta.

Om man inte rationellt kan förklara något är det för mig konstigt att man följer det.

Din frågeställning är en numera klassisk propaganda från israelvänner. De och du vill gärna diskutera Israel-Palestinakonflikten och är enormt upptagna av att göra just det. Så det är inte problemet att själva konflikten diskuteras för mycket utan att folk är kritiska mot Israel och deras politik och kräver en lösning som ger en bättre deal åt palestinierna så de kan acceptera den.

De som likt dig argumenterar för att istället diskutera något annat och att det av någon anledning är mer berättigat, vill alltså minska kritiskt fokus på Israel och använder detta klassiska whataboutism-resonerande som ett vapen mot kritiker. Om någon diskuterar på ett Israelpositivt sätt är det inte något problem och utesluter inte att man också kan diskutera andra konflikter.

Det är ju t ex inte så att du själv undviker att diskutera denna konflikt utförligt och istället fokuserar på Sudan eller något annat, det är bara det att för att flytta fokus från kritiken mot Israels krigföring och behandling av befolkningen i Gaza, vill du istället att vi skall diskutera denna bifråga som om den i sammanhanget är viktig.

Detta flyttande av fokus på olika sätt är en uppenbar propaganda-taktik av Israel-sympatisörer.
Citera
2026-08-10, 05:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Din frågeställning är en numera klassisk propaganda från israelvänner. De och du vill gärna diskutera Israel-Palestinakonflikten och är enormt upptagna av att göra just det. Så det är inte problemet att själva konflikten diskuteras för mycket utan att folk är kritiska mot Israel och deras politik och kräver en lösning som ger en bättre deal åt palestinierna så de kan acceptera den.

De som likt dig argumenterar för att istället diskutera något annat och att det av någon anledning är mer berättigat, vill alltså minska kritiskt fokus på Israel och använder detta klassiska whataboutism-resonerande som ett vapen mot kritiker. Om någon diskuterar på ett Israelpositivt sätt är det inte något problem och utesluter inte att man också kan diskutera andra konflikter.

Det är ju t ex inte så att du själv undviker att diskutera denna konflikt utförligt och istället fokuserar på Sudan eller något annat, det är bara det att för att flytta fokus från kritiken mot Israels krigföring och behandling av befolkningen i Gaza, vill du istället att vi skall diskutera denna bifråga som om den i sammanhanget är viktig.

Detta flyttande av fokus på olika sätt är en uppenbar propaganda-taktik av Israel-sympatisörer.
Nu fick vi ännu ett exempel på en person som inte svarar på sakfrågan utan kör ad hominem och sionist-kortet (klassikern när man saknar argument likt rasist-kortet) men inte varför han i sak anser att Palestina förtjänar mer engagemang än andra dödligare krig och konflikter. Det anmärkningsvärda är inte att detta förekommer, det är uppenbart att ingen kan svara i sak på min TS så HusvagnSvensson är inte unik där. Det som är anmärkningsvärt är att detta kommer från en moderator, som borde veta bättre än att köra med intellektuellt ohederliga knep.

I sak står dock det jag säger fast: Ingen kan i sak motivera varför de anser att Palestina förtjänar sin exceptionella särställning. Och vad det beror på är enkelt: media. Hade denna konflikt inte varit så uppblåst i media hade de flesta som engagerar sig i Palestina inte brytt sig. Detta visar med all tydlighet hur lätta folk är att manipulera uppifrån, och det är ett intellektuellt problem i Sverige och hela västvärlden.

Citera mig när jag visat en positiv inställning till Israel, eftersom du hävdar att jag är Israel-vän.
Senast redigerad av JagheterHenrik 2026-08-10 kl. 05:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in