2026-08-03, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det troligaste är dock att snipan har rullat och fyllts med vatten av vågen som bildats. Direkt träff av skrovet på fraktfartyget är osannolik, snipan lär ha tryckts åt sidan av vågen.

Verkar troligt iom att den ser rätt oskadad ut både i styrbord och babord
Citera
2026-08-03, 09:39
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zovix
Känner att jag behöver bidra med lite kunskap här.

Ett så modernt fartyg har med stor sannolikhet ECDIS certifierat navigationssystem vilket betyder att de får köra utan papperssjökort. Det betyder också att allt finns i datorn.

Utan att veta exakt så använder de sannolikt Transas som navigationssystem och då har man också minst två oberoende radar och möjlighet att lägga en radar overlay på det elektroniska sjökortet. Då presenteras radar ekon ovanpå kartan vilket gör det mycket lättare att skilja en båt från en ö eller en prick.

Ja en modern radar ser utan problem en farledsprick även i regn.

Systemet har även arpa funktion vilket innebär att du kan mållåsa på ett radareko och datorn räknar ut ekots kurs, fart, passageavstånd etc.

Så att handelsfartyget inte hade den tekniska utrustningen för att se snipan ser jag som otänkbart. Frågan är varför besättningen på fartyget inte använde utrustningen (fel inställd, fel konfigurerad eller fel kompetens)

Det krävs särskild utbildning för att få framföra ECDIS certifierade fartyg.

Jag vill påstå att skulden ligger tungt hos befälhavaren på handelsfartyget här. Han borde ha sett fritidsbåten. Trackat den på radar och fått larm om CPA (passageavstånd) fått larm om risk för kollision och det minsta han borde ha gjort är att mistsignalera och försöka gira (radarn talar om åt vilket håll).

Tack! Intressanta fakta.
Citera
2026-08-03, 09:40
Medlem
Klommeroxs avatar
Vi vet att s.k. familjemord förekommer, t.ex det som skedde i Bjäred. Att köra båten precis framför/bredvid fartyget när man är rutinerad och sjövan är mycket suspect. Om det är ett familjemord kanske pappan planerat att överleva kanske inte. Åklagaren bör omgående bytas ut. En åklagare som på förhand, in blanco, frikänner ena parten för att det är synd om honom, bör förlora sin behörighet som åklagare.
Citera
2026-08-03, 09:40
Medlem
graFFes avatar
Fattar inte hur en kapten till ett stort fartyg som cruisar på sin farled blir häktad och misstänkt för vållande till annans död när en liten fritidsbåt kör in i det stora fartyget?

Om jag simmar i hormuzsundet och blir överkörd av en tanker så blir kaptenen på det fartyget vållande?
Citera
2026-08-03, 09:41
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Känns fishy detta...

"Enligt åklagaren blev fritidsbåten ”närmast överkörd”.
– Den uppgiften är hitintills overifierad, säger försvarsadvokat Taavi Tuula."
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kaptenens-advokat-han--ar-bedrovad-over-olyckan/

Kan jag ha rätt att enbart grips pga han är Rysk medborgare? Jag har väldigt vårt att kapten skulle gripas och anklagas om han finsk eller liknande. Då hade de garanterat setts som tragisk olycka.

Det stämmer att han grips för att han är rysk medborgare. Dvs boendes utanför EU. Därför att det skulle vara svårt att få tag i honom och kalla till förhör och rättegång om han är hemma i Ryssland.

Plus att de inte vill att han pratar med de övriga i besättningen och påverkar deras vittnesmål.
Senast redigerad av Dumdryg 2026-08-03 kl. 09:44.
Citera
2026-08-03, 09:44
Medlem
Kanske fråga som är OT men tillhör fraktfartyget den sk ryska skuggflottan med tanke på att alla på det är ryska medborgare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
"Inte medborgare i ett EU land" har dom övergått t nu, vilket kanske är mer relevant.

Det har avgörande betydelse eftersom Sverige, så vitt jag förstår, saknar utlämningsavtal med Ryssland där befälhavaren Alex*y K*dr*n är medborgare. De har egna regler och lämnar enbart ut sina medborgare om det anses vara ett grovt brott enligt rysk lag.

Utan att gå in på politik (håller mig till den juridiska situationen) kan det ske lite godtyckligt. Situationen förvärras av att Sverige låtit en partisk åklagare ha målet. Det här kan komma att bli en grej mellan länderna.
Citera
Medlem
Det är en hel del jag inte får ihop här.

- I vilken typ av båt färdades familjen? Läser här att ngn antar en snipa, men en person påträffades inne i båten, vilket säger att det på ngt sätt är ett täckt båt?
-Mörker vs Ljus. Vid tidpunkt för kollisionen så var det enligt utsago fortfarande så ljust/skymning att man kan se andra båtar, skär, öar osv.
-Familjen skall ha blivit "överkörda" bakifrån av det snabbare fraktfartyget?!

Hjälp mig reda ut det här...

Hur i helvete kan man som förare av en liten båt inte se, HÖRA el upptäcka att det större fraktfartyget kommer ifatt dig? Oavsett om du har rätt att fortsätta din färd enligt rutt så är väl varje normal instinkt att "fan, den där har inte sett oss, vi måste gira åt ngt håll". Det kan ju inte ha gått så snabbt att det kom från blå himmel?

Enligt lagboken så kanske familjebåten har all rätt att fortsätt sin färd i farleden och den efterföljande båten (fraktfartyget) skall anpassa sin hastighet... men det är ju lite som att dö av högerregeln. Ja du hade rätt, men dog ändå.

Antar att häktningen enbart är för att man skall kunna höra kaptenen ordentligt och att inte rederiet säger till honom att fortsätta färden, lasten måste ju fram.

Vad missar jag här?
Citera
2026-08-03, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det stämmer att han grips för att han är rysk medborgare. Dvs boendes utanför EU. Därför att det skulle vara svårt att få tag i honom och kalla till förhör och rättegång om han är hemma i Ryssland.

Plus att de inte vill att han pratar med de övriga i besättningen och påverkar deras vittnesmål.

Dom hade inte behövt gripa han om han hade varit Australiensisk eller annat land utan för EU.... dom hade sett snabbt de var en olycka. Jag är helt hundra på de drar ut på detta för det är en Rysk medborgare.. det fick ju tag på svarta lådan snabbt också så de vet exakt hur de gått till.
Citera
2026-08-03, 09:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Med en svensk lots ombord på ett norskregistrerat fartyg, som besökt svensk hamn, så får vi väl utgå från att det är ett relativt seriöst fartyg? Inte ett skuggfartyg med berusade sjöman och undermålig utrustning.
För att kaptenen ska dömas till minst ett års fängelse(krav för häktning) så krävs ganska kraftigt åsidosättande av lagar och rutiner. Uppsåt finns ju definitivt inte.
Borde inte lotsen ha noterat, och ev påtalat, sådana förhållanden?
Visst, det kan alltid missas. Men det låter inte troligt som huvudscenario.

Vad tror du kaptenen skulle kunna gjort, som renderar eventuell häktning och senare åtal?

"Saken talar för sig själv" säger man ibland. Det är alltså följderna av försummelsen som gör det hela allvarligt. Försummelsen består i att inte ha uppsikt och göra de åtgärder som reglerna kräver, och här svarar befälhavaren för fartyget och besättningen. Det är befälhavaren ombord som ansvarar för att tekniken fungerar, men också att det skickas fram en utkik på backen, ifall det behövs. Det finns sex ytterligare personer att tillgå ombord.

Litet förenklat uppstår därför brottsmisstanke när det går på tok, därför att det är ett uppenbart tecken på att man gjort fel. (Man kan förstås göra fel utan att något händer, men det blir sällan en ansvarsfråga).

Uppsåtsläran skall vi kanske avstå från att gå in på i detalj, men man KAN vara så nonchalant att det räknas som uppsåt. Här talar man om insiktsuppsåt eller likgiltighetsuppsåt. Man kan alltså handla uppsåtligt utan att sikta medvetet på snipan...

Sedan kommer händelseförloppet att stötas och blötas, och allt som talar för befälhavarens fördel kommer att lyftas fram, precis som det som talar för hans försummelse. Men man KAN göra en liknelse till vanlig trafik, där en lastbilschaufför kör över en cyklist som han inte sett. I det läget kan förklaringen landa i att "Den borde du verkligen sett i tid! Hur f-n kör du och varför hade du inte uppsikt!" till "Det fanns verkligen ingen anledning att misstänka att en full cyklist cyklade mitt på motorvägen, i fel riktning, i mörker, regn och dimma".

En del av kommentarerna i tråden pekar nog på att man inte inser att snipor har oftast samma rätt (och skyldigheter) som fartyg och att området där olyckan hände inte gav fartyget några lättnader gentemot snipan, och att vädret inte var uppseendeväckande dåligt och att det fortfarande var dagsljus. Men alla är inte heller sjöfolk.

Vad lotsen observerat, hjälpt till med, inte hjälpt till med, varit tyst om eller sagt till om vet vi ju inte. Det lär ju framkomma i i utredningen, och väcks åtal blir FU offentlig.

Trams, typ "Sverige vill näpsa den ryske kaptenen" eller "Åklagaren är okunnig" och liknande kommentarer gör man nog bäst i att försöka bortse från.

Polisutredningen kommer att ta hjälp från nautiker av facket, skeppsbyggarna på Chalmers kan berätta allt om squat och bank effect (och, mest troligt, varför detta inte spelat roll på fritt vatten), forensikerna kan se om det finns färgavskrap från fartyget på snipans skrov, det går att bedöma hur mycket krockvåld som behövs för de skador som uppstått. Bilden kommer ju att klarna efterhand.

Men häktningen och misstankegraden pekar ju på att det just nu ser ut som att snipan seglats ner av fartyget.
Citera
2026-08-03, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasseD
Jag uppmärksammar att många hänvisar att det skulle vara konstigt för mindre båtar att gå i en farled, det är fullt normalt och sker nästan varje gång du är ute med båten/vattenskotern om det finns en farled i närheten.

I så fall borde dessa olyckor ske regelbundet. Men så är inte fallet.
Varför inte då?
Citera
2026-08-03, 09:51
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grg77
Det är en hel del jag inte får ihop här.

- I vilken typ av båt färdades familjen? Läser här att ngn antar en snipa, men en person påträffades inne i båten, vilket säger att det på ngt sätt är ett täckt båt?
-Mörker vs Ljus. Vid tidpunkt för kollisionen så var det enligt utsago fortfarande så ljust/skymning att man kan se andra båtar, skär, öar osv.
-Familjen skall ha blivit "överkörda" bakifrån av det snabbare fraktfartyget?!

Hjälp mig reda ut det här...

Hur i helvete kan man som förare av en liten båt inte se, HÖRA el upptäcka att det större fraktfartyget kommer ifatt dig? Oavsett om du har rätt att fortsätta din färd enligt rutt så är väl varje normal instinkt att "fan, den där har inte sett oss, vi måste gira åt ngt håll". Det kan ju inte ha gått så snabbt att det kom från blå himmel?

Enligt lagboken så kanske familjebåten har all rätt att fortsätt sin färd i farleden och den efterföljande båten (fraktfartyget) skall anpassa sin hastighet... men det är ju lite som att dö av högerregeln. Ja du hade rätt, men dog ändå.

Antar att häktningen enbart är för att man skall kunna höra kaptenen ordentligt och att inte rederiet säger till honom att fortsätta färden, lasten måste ju fram.

Vad missar jag här?

Så här ser båten ut. Fast med mörblått skrov och blått kapell. Scrolla ner lite så kan du klicka runt och se flera bilder.
https://www.njuskalo.hr/motorni-brodovi/prodaja-rabljenog-iw-25-oglas-44136853

Regnade de så är det troligt att de hade kapellet uppfällt och den bakre plastrutan i kapellet brukar bli mjölkig och grumlig med tiden. Rinner det dessutom vatten över den så är sikten närmast noll bakåt. Du ser om det är mörkt eller ljust ungefär. Sedan överröstar den egna motorn ljudet från fartyget.

Här är en filmsnutt där du kan lyssna på motorljudet i en IW25 snipa
https://www.youtube.com/watch?v=ON6Q9ETwf_c
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in